LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

bokito74 schreef:Het gaat niet om gelijk hebben.
Daar lijkt het wel op, want als jij geen gelijk krijgt dan wordt jij onvriendelijk.
Art. 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Art. 7:23 lid 1 BW schreef:(...)Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Voor de bewijslast verdeling is het geen juridisch argument dat er inmiddels drie maanden over heen is gegaan. En de kennisgeving heeft twee weken na de ontdekking plaats gevonden.

Wie zegt dat er niet iets mis is gegaan tijdens het verwisselen van de banden?

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Ja een garage gaat moedwillig slechte banden monteren.

Bij het balanceren was er dat nl al uitgekomen als het aan de band lag.
Alleen is de band niet de schuldige maar de uitlijning dit is zo klaar als een klontje

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door vipserv »

ten eerste vind ik 75 euro per band inclusief montage en uitbalanceren geen geld!

maar hoe goedkoop ook, een band moet goed zijn. in dit geval is dit duidelijk niet zo. op een band zit altijd de wettelijke garantie, slijtage valt hier echter niet onder. omdat je het redelijk snel gemeld hebt bij de garage heb je binnen de wet gehandeld.

als de uitlijning niet goed is geweest kan dit het schuin afslijten van de band tot gevolg hebben, echter zal de band niet ovaal slijten hierdoor. dit gebeurt normaal alleen als de bewapening in de band scheurt of niet goed is,als de auto gedurende langere tijd stil gestaan heeft of door noodstops. ook komt het bij gerecoverde banden wel eens voor.

als een band ovaal is komt dit er tijdens het balanceren normaal echt wel uit, en ik twijfel dus aan de kwaliteit van de band en het personeel dat hem gebalanceert heeft. maar buiten dat, een band wordt normaal niet zomaar ovaal en zeker niet binnen de door jou aangegeven termijn. ik denk dat het een redelijke eis is om kosteloos een nieuwe set banden te vragen. want in dit geval zijn er duidelijk slechte banden geleverd.

succes! en laat de afloop even weten!

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door bokito74 »

als de uitlijning niet goed is geweest kan dit het schuin afslijten van de band tot gevolg hebben, echter zal de band niet ovaal slijten hierdoor. dit gebeurt normaal alleen als de bewapening in de band scheurt of niet goed is,als de auto gedurende langere tijd stil gestaan heeft of door noodstops. ook komt het bij gerecoverde banden wel eens voor.

Het ligt er ook aan hoever de uitlijning uit het lood staat.
Bij mij was het destijds 2,5 cm en die bandjes waren geen 75 euro pst maar 245 pst.
En die waren dus bijna ovaal na zeer korte tijd.

Onafhankelijke garage: zeer slechte uitlijning

Dus het is wel degelijk mogelijk

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door vipserv »

bokito74 schreef:Het ligt er ook aan hoever de uitlijning uit het lood staat.
Bij mij was het destijds 2,5 cm en die bandjes waren geen 75 euro pst maar 245 pst.
En die waren dus bijna ovaal na zeer korte tijd.
toch raar want mc77 geeft het volgende aan:
mc77 schreef:Even voor alle duidelijkheid: mijn auto uitlijnen laat ik gewoon standaard 1 keer per jaar doen omdat ik me daar zelf prettig bij voel.
In een jaar met zo weinig kilometers (15.000 per jaar gemiddeld) kan er normaal gesproken echt niet zoveel afwijking in komen, of mc77 moet veel aan het stuurwiel draaien met stilstaande auto, stoeprandjes meepakken, hard over drempels scheuren en/of ander vreemd gedrag. hierdoor kunnen de banden en uitlijning ook beschadigen. echter zal de leverancier van de banden dit aan moeten tonen omdat de bewijslast bij de verkoper van de banden ligt.

ik blijf dus bij mijn advies omdat ik de rijkunsten van mc77 niet kan inschatten...

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door plumber »

Nog een maal voor bokito74.
Staan de wielen niet in lijn (uitlijnen) dan treed
extreme slijtage van de banden op.Zijn de wielen niet
uitgebalanceerd dan treed de trilling in het stuur op
of de stuurdemper is kadoek.Maar volgens TS haar ervaring
is hij niet uitgebalanceerd en uitgelijnd.
Tevreden bokito74.
Zal wel niet.Net zoals bij je computers. :wink:

mc77
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2009 15:46

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door mc77 »

Voor de laatste keer bokito74:
Eerst werd me gevraagd of die banden er daar wel opgezet waren maar ik had de bon speciaal meegebracht als bewijs. Uiteindelijk kwam de monteur me vertellen dat het probleem in de banden zat, deze waren niet rond.
Met andere woorden: deze monteur was zeer verbaasd dat deze banden er door een andere monteur van dit bedrijf opgezet waren omdat er duidelijk een fout in de banden zit die helemaal niks te maken heeft met het uitlijnen van de auto of verkeerd afslijten van de banden maar met de band zelf.
De monteur die de banden erop gezet heeft had deze fout inderdaad bij het balanceren moeten ontdekken!

Vind je het met deze informatie dan nog logisch dat ik opnieuw moet betalen voor banden die goedkoper zijn dan de banden die ik oorspronkelijk gekocht heb???

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Na 3 maanden en xx km's rijden wel ja

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door vipserv »

dit ben ik niet met je eens RTD-Z,

mevrouw heeft namelijk in een vroeg stadium al aangegeven dat de banden niet goed waren.dit zou aan de balancering liggen en hier zou gelijk naar gekeken worden als de auto langs kwam voor het uitlijnen.

dat hier enkele maanden tussen zit doet niet terzake. de verkopende partij had namelijk ook even contact op kunnen nemen waar ze bleef.

er is een ondeugdelijk product geleverd en slijtage doet op dit moment niet ter zake omdat de dame in kwestie binnen redelijke tijd na aankopen al gereclameerd heeft.

mevrouw heeft wettelijk gezien gewoon recht op 2 nieuwe banden van gelijke waarde. en de garage moet deze er kosteloos onderzetten/uitbalanceren.

Toobjuh
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 okt 2009 10:55

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door Toobjuh »

Een auto die trilt moet uitgelijnd worden, misschien is de spoorstang wel krom.
?? dus zodra jij meent dat je auto trilt ga je hem opnieuw uitlijnen?
tegewoordig gebruiken ze plak lood om op de velg te plakken tijdens het balanseren..
vroeger sloegen ze die nog op je velg..
maar als een stukje lood van je velg af gaat zul je gaan merken doordat je stuur begint te trillen.
dat kan ook een oorzaak zijn als het na het opnieuw balanseren van je wielen nog niet verholpen is dan zou ik het ergens anders gaan zoeken.

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door vipserv »

dit is niet helemaal waar,

plaklood wordt alleen gebruikt op aluminium velgen, dit is om 2 redenen:

1. Het stalen haakje van het loodje beschadigd den aluminium velg.
2. Omdat het stalen haakje van het loodje anders electrolyse veroorzaakt. hierdoor kan het loodje er af roesten, vastrotten, of wegvreten..

Gewoon lood wordt gebruikt op stalen velgen, plaklood op aluminium.

Als de locatie van de loodjes voor het plakken goed schoon gemaakt is kunnen ze er bijna niet afvallen.

verder moet een auto die trilt eerst gebalanceert worden. is dit niet afdoende dan kan je overwegen om de auto uit te lijnen.

overigens hoeft een auto die niet goed uitgelijnd is niet perse te trillen... je kan het ook merken aan brandstof verbruik , raar sporen en dus veel corrigeren op lange rechte stukken en verhoogde plaatselijke slijtage op de banden.

a146
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 aug 2007 17:59

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door a146 »

Banden kunnen ook cuppen dat trilt goed ;)

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door RTD-Z »

#vipserv

Dat mag :)

echter in de praktijk werkt het toch echt anders.
Het is ook nalatigheid/gemakzucht van de TS dus tja beide schuld heb je gewoon vette pech ff..

Of je gooit ze voor het gerecht maarja dan heb je vrachtwagen vol banden voor wat dat kost :)

a146
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 aug 2007 17:59

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door a146 »

Uiteindelijk, nadat ik niet met hun voorstel akkoord ging, hebben ze mijn wielen er terug opgezet zonder ze verder nog te balanceren, met als gevolg dat er nu niet meer veilig te rijden valt met mijn auto omdat het stuur van links naar rechts gaat.

Zijn de banden van de velg afgeweest?
Vind het namelijk vreemd dat er anders niks gebeurt is en het stuur van links naar rechts gaat.

vipserv
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 okt 2009 15:04

Re: HELP!! Wat kan/ moet ik doen?

Ongelezen bericht door vipserv »

@rtd-z ach cuppen, tja met goedkope banden komt dit idd vaker voor als met duurdere.. heb het zelf een keer gehad met een band. dit gebeurde na een goede noodstop. deze kreeg hierna last van schuin afgesleten profielstukken. deze heb ik laten behandelen door een bedrijf, en reed hierna weer perfect, wel heb ik deze direct gedegradeerd tot reserve wiel.

ik heb op internet gelezen dat cuppen met de goedkopere banden vaker voor komt als met echte merkbanden, ook bij rijden met een verkeerde bandenspanning kan dit gebeuren.

Gesloten