LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
matheeuwissen
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:50

Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door matheeuwissen »

Gisteren heb ik op Expedia een overnachting geboekt in Recreatiepark Noordwijkse Duinen voor de nacht van 25 op 26 juni. Wij hebben dat weekend een evenement in Zandvoort wat wij graag willen bezoeken en waren op zoek naar een goedkope overnachting in de buurt. Via Expedia kwamen wij zo bij dit park terecht. De kosten voor een overnachting zouden 109 euro zijn inclusief belastingen. Op de pagina staat notabene nog vermeldt dat er geen verassingen zijn en dat deze 109 euro de totaal prijs is. Na het boeken ontvang ik een mail met daarbij de melding dat diverse additionele kosten dienen te worden betaald op het park zelf á EUR 91,05. Dit is dus toch een onaangename verrassing, waardoor de overnachting een stuk duurder uitpakt dan gepland.

Nu heb ik contact opgezocht met Expedia, maar daar wordt aangegeven dat het duidelijk bij de boeking staat vermeldt. Ik kan het echter nergens in de totaalsom vinden en vindt deze manier van handelen dus erg misleidend. Als ik dit achteraf had geweten had ik voor een wat duurdere hotelkamer gegaan. Dan was ik per saldo goedkoper uit geweest.

Ter opheldering heb ik nog enkele foto's bijgevoegd

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil de mensen waarschuwen toch goed op te letten bij deze manier van handelen. Voor je het weet zit je aan een hoop extra kosten vast en is je weekendje weg een stuk duurder dan gepland.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waar bestaan die additionele kosten dan uit?

matheeuwissen
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:50

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door matheeuwissen »

De kosten bestaan voornamelijk uit reinigingskosten a 28 euro per persoon.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De screenshots zijn onleesbaar. Onder de prijs staat "Hoteltoeslagen niet inbegrepen". Als je hierop klikt dan krijg je te zien dat je ook nog Toeristenbelasting en Schoonmaaktoeslag moet betalen van respectievelijk € 4,70 en € 56,00. Deze kosten zijn verborgen gehouden. Op grond van de onderstaande bepalingen ben je m.i. niet verplicht om deze kosten te betalen. Expedia had moeten aangeven dat de totaalprijs € 169,70 is.
Artikel 6:230j BW schreef:De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.
Artikel 6:230m lid 1 sub e BW schreef:Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn. In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde duur of een overeenkomst die een abonnement inhoudt, omvat de totale prijs de totale kosten per factureringsperiode. Indien voor een dergelijke overeenkomst een vast tarief van toepassing is, omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten. Indien de totale kosten niet redelijkerwijze vooraf kunnen worden berekend, wordt de manier waarop de prijs moet worden berekend, medegedeeld;
Artikel 6:230v lid 2 BW schreef:Voordat op elektronische wijze een overeenkomst op afstand wordt gesloten waaruit een betalingsverplichting voor de consument voortvloeit, wijst de handelaar de consument op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst, op de in artikel 230m lid 1, onderdelen a, e, o en p, genoemde informatie.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als ik dan kijk op de bewuste pagina van Expedia duidelijk een link toeslagen.
Als ik daarop klik zie ik de daadwerkelijke bijkomende kosten

Ga ik dan reserveren dan staat er onder het kamertotaal:
Hoteltoeslagen niet inbegrepen (als link!)
Er zullen volgens het volgende schema aanbetalingen bij je in rekening worden gebracht door de accommodatie.
50 procent (na het boeken)
50 procent (binnen 42 dagen voor aankomst)
Prijzen worden vermeld in Euro. Niet inbegrepen hoteltoeslagen dien je bij het hotel te betalen.
Laatst gewijzigd door taxikemperman op 19 jun 2016 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door 16again »

taxikemperman schreef:Als ik dan kijk op de bewuste pagina van Expedia duidelik een link toeslagen.
Nog duidelijker zou zijn als de website dan direct die optelsom voor je maakt! En als ik bericht alfatrion lees, dan is het zelfs verplicht direct die totaalprijs te tonen.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Aangezien die kosten aan het hotel zelf betaald dienen te worden, is dat waarschijnlijk niet mogelijk.
Maar het staat er meerdere malen: je kan het dus weten

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

taxikemperman schreef:Als ik dan kijk op de bewuste pagina van Expedia duidelijk een link toeslagen.
Als ik daarop klik zie ik de daadwerkelijke bijkomende kosten
Dat je op de link moet klikken maakt dat het er niet op een in het oog springende manier staat zoals wettelijk vereist.
16again schreef:Nog duidelijker zou zijn als de website dan direct die optelsom voor je maakt! En als ik bericht alfatrion lees, dan is het zelfs verplicht direct die totaalprijs te tonen.
taxikemperman schreef:Aangezien die kosten aan het hotel zelf betaald dienen te worden, is dat waarschijnlijk niet mogelijk.
Ook als deze kosten aan het hotel zelf betaald moet worden, dan is het mogelijk om een optelsom te maken. Bijvoorbeeld zo:


"Geen verrassingen! Hier is een overzicht van je prijs:"

Huur € 109,-
Niet inbegrepen toeslagen € 60,70
- Toeristenbelasting € 4,70
- Schoonmaaktoeslag € 56,-
Totaal € 169,70

Aan ons betalen € 109,-

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:
taxikemperman schreef:Als ik dan kijk op de bewuste pagina van Expedia duidelijk een link toeslagen.
Als ik daarop klik zie ik de daadwerkelijke bijkomende kosten
Dat je op de link moet klikken maakt dat het er niet op een in het oog springende manier staat zoals wettelijk vereist.
16again schreef:Nog duidelijker zou zijn als de website dan direct die optelsom voor je maakt! En als ik bericht alfatrion lees, dan is het zelfs verplicht direct die totaalprijs te tonen.
taxikemperman schreef:Aangezien die kosten aan het hotel zelf betaald dienen te worden, is dat waarschijnlijk niet mogelijk.
Ook als deze kosten aan het hotel zelf betaald moet worden, dan is het mogelijk om een optelsom te maken. Bijvoorbeeld zo:


"Geen verrassingen! Hier is een overzicht van je prijs:"

Huur € 109,-
Niet inbegrepen toeslagen € 60,70
- Toeristenbelasting € 4,70
- Schoonmaaktoeslag € 56,-
Totaal € 169,70

Aan ons betalen € 109,-
Tenzij die extra kosten variabel en niet bekend zijn bij Expedia (en sommige kosten zijn zelfs niet onder controle van het hotel). Dan kan je het zo wel weergeven, maar dan moet je nog steeds een *) erbij zetten met een disclaimer en dan begint de discussie weer van voren af aan. Dat gezegd hebbende: gewoon een hotelovernachting bij het hotel boeken. Dan heb je dit soort dingen niet. Je leest vooral van dit soort rare dingen over recreatieparken. Extra kosten bij vakantiehuisjes hebben ook vaak extra kosten voor bijvoorbeeld schoonmaken. En in een beetje hotel komen ze zelfs gewoon iedere dag even de boel aan kant maken.

matheeuwissen
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2016 20:50

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door matheeuwissen »

Ik heb hier inderdaad wel van geleerd. Maar ik blijft het krom het vinden. Het was ook meer een waarschuwing dan dat ik nog het idee had er iets tegen te kunnen doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Expedia: onaangenaam verrast door verborgen kosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed om te weten dat ze de prijzen op zo'n manier lekker laag houden. Maakt het vergelijken van de prijzen toch wel erg lastig, als je bijvoorbeeld op de site van het park wel de werkelijke totale prijs te zien zou krijgen. Dan denk je misschien: bij het park ben ik 200 euro kwijt, bij Expedia maar 110 euro, dat is wel een groot verschil!

Gesloten