[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Veranderende voorwaarden bij Belvilla
Pagina 1 van 1

Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 07 okt 2019 16:15
door Radar
Touroperator Belvilla blijkt voorwaarden en prijzen ingrijpend te veranderen, ook nadat een huis al is gehuurd. Wat moet je doen als je een huisje huurt en je ineens veranderde voorwaarden voorgeschoteld krijgt? Of als de prijs uit het niets verandert?

Maandag 7 oktober 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... orwaarden/

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 21 okt 2019 00:38
door Jablan
Voor wie weleens een BelVillaatje heeft gehuurd: https://www.belvilla.nl/mijn-vakantiehuis-verhuren/ en dan onder Meestgestelde Vragen de verplichte verzekering. Oftewel: nog een extra kostenpost, waar alleen Oyo aan verdient, maar verder niemand. Het vervangt de borg en die kreeg je i.h.a. wel terug. Dit niet. Kostenverhogend.

Voor verhuurders: Snel opzeggen bij BelVilla (@Leisure) is heel gemakkelijk. Kalender volledig blokkeren en voor de rest de gebruikelijke weg. Een geblokte kalender heb je nodig om je huis uit alle wereldwijde doorplaatsingen te krijgen.


De werving op de site bekeken. Het is wel heel slecht reclamejargon.

Stabiel inkomen, hoog rendement. Uw verhuurinkomsten nemen elke maand toe. U betaalt ons per boeking en niet per maand.
Driedubbele leugen. Als je per boeking aan BelVilla betaalt, dan is het een commissiemodel en dat is per definitie niet stabiel. Rendement bij verhuur heb je alleen, als je met eigen geld het huis hebt gekocht of gebouwd.

Volledige vrijheid. Wij regelen alles voor u: planningen, prijzen, plaatsing op meer dan 2.000 boekingssites, verhuuradministratie.
Dan heb je geen vrijheid, maar extra werk. Want BelVilla regelt niet de afdracht of berekening van de belastingen. Het nieuwe prijsmodel gaat uit van het aantal slaapkamers en de locatie. Heb je een kwalitatief goed huis neergezet met 6 slaapkamers, maar staat het in een weinig bezochte regio, kunnen de opbrengsten van BelVilla wel eens lager zijn dan de kosten per gast/boeking.

Volledig verzekerd. Uw vakantiehuis is automatisch verzekerd tot maximaal €10.000 in het geval van schade veroorzaakt door een gast.
Volledig overbodig. Rond de hele Middellandse Zee is zo'n verzekering al verplicht, niet alleen voor veel hogere schades, maar ook voor wanneer de gast zelf iets overkomt in het huis. En als je ergens anders je huis hebt, dan is zo'n verzekering zonder meer aan te raden door de bestaande verzekering uit te breiden, tegen een lage jaarlijkse premie.
Ruikt naar Reisverzekeringen per Reis, met hoge poliskosten.

Professioneel beheer & optimalisatie vakantiehuizen. Ons deskundige team kan uw huis op efficiënte, betaalbare en professionele wijze beheren, upgraden en renoveren.
Les één bij verhuur: juist op dit soort parasitaire aanbiedingen nooit ingaan. Het is jouw huis en het moet jouw huis blijven. Wat BelVilla hier eigenlijk zegt: overal dezelfde inrichting en kwaliteit; onze aannemer (niet jouw aannemer) doet het werk; maar jij betaalt.

Gegarandeerde betalingen. U ontvangt het volledige huurbedrag binnen twee weken vóór aankomst van de gast. Als een boeking wordt geannuleerd ontvangt u een vergoeding tot 100%.
Misleidend. Het zit in de volgorde. Een annulering langer dan 2 weken voor aankomst is welk percentage van de huursom? Ik gok op nul. Maar hoeveel krijgt de gast terug bij tijdig annuleren? Dat zijn de extra inkomsten voor BelVilla/Oyo.

Wij staan altijd voor u klaar. Een 24/7-servicedesk en een lokale verhuurexpert staan tot uw beschikking. U geniet van onze meer dan 40 jaar ervaring met gasten én huiseigenaren.
Dit is nog een restant van het oude BelVilla. Maar hoe lang nog?


Samenvattend: waar Expedia sinds de overname (en daarop volgende leegloop) van HomeAway de extra inkomsten zoekt in verplicht bankieren bij Expedia, gaat Oyo nog drie stappen verder. Als je met dit bedrijf blijft samenwerken en overal op ingaat, geef je stap voor stap de controle over je huis af en verdien je uiteindelijk nauwelijks iets aan de verhuur. Het huis is alleen nog op papier van jezelf.

Ik begrijp wel waarom er onrust is. niet alleen bij de eigenaren, maar ook bij resellers, die tot nu toe een contract met @Leisure (de groep waar het merk BelVilla deel van uitmaakt) hadden om de huizen te verhuren. Hier wordt een volledig nieuwe werkwijze geïntroduceerd met prijzen als dagkoersen en/of de prijs, die de doelgroep nog net bereid is om te betalen. Verder duidelijk slechtere voorwaarden, niet alleen voor de verhuurder, maar uiteindelijk ook voor de gast, want alles wordt in de eindprijs doorberekend.

De glazen bol: De huizen via BelVilla zullen slechter beoordeeld gaan worden, want de verhouding prijs/kwaliteit is echt bepalend voor de klanttevredenheid (hygiëne is het andere belangrijke criterium) en die is met dit prijsmodel bij voorbaat al zoek. Het aanbod van BelVilla zal krimpen. Ik verwacht dat veel eigenaren zullen overstappen op Novasol van Wyndham (omdat Novasol ook vrij veel dingen uit handen neemt) of direct hun eigen bemiddelingskanaal uitproberen.


Overigens ben ik zelf buitenstaander, op geen enkele manier bij dit merk / bedrijf betrokken. Wel heb ik sterk de indruk, dat Oyo dezelfde fout maakt als Expedia. Ze denken een verhuurder van vakantiehuizen gekocht te hebben, maar in werkelijkheid is er per huis 1 contract, dat door de eigenaar altijd opgezegd kan worden. En dat doen ze ook, zodra de opbrengsten teruglopen.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 31 okt 2019 10:33
door Jablan
Korte aanvulling.

Naast Novasol zijn de volgende bemiddelaars ook interessant voor wie weg wil bij BelVilla:
- Interhome uit Zwitserland, onderdeel van Migros (o.a. supermarkten!)
- Micazu uit Nederland, specifiek voor wanneer je aan Nederlandstaligen wilt verhuren.
Er zijn er nog veel meer, maar drie lijken mij genoeg om mee te beginnen. Verder hangt het er vooral van af waar het huis staat en voor welke doelgroep en nationaliteiten het huis interessant is, voordat je je gelijk vastlegt bij een andere bemiddelaar. Het ene bedrijf scoort beter onder Duitsers, het andere onder Britten, het derde onder Spanjaarden, enzovoort.

De nood is hoog. Laatste schatting (volgens het Financieel Dagblad) geeft 22.000 huizen onder het merk 'BelVilla' aan, terwijl ik zelf drie weken geleden nog 25.100 zag staan op de website van BelVilla.
Oyo heeft 369 miljoen betaald voor @Leisure met toen nog 118.000 huizen in het aanbod. Per huis is dit iets meer dan Expedia voor HomeAway heeft betaald en de ruim 3100 euro per huis verklaart waarom Oyo zoveel druk zet op de eigenaren. Het geld moet worden terugverdiend ...

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 31 okt 2019 13:29
door berndv
Jablan schreef:
31 okt 2019 10:33
Naast Novasol zijn de volgende bemiddelaars ook interessant voor wie weg wil bij BelVilla:
Ik denk dat de insteek van het onderwerp dat de redactie hier ingestoken heeft meer gericht is op de huurders en niet zozeer op de verhuurders.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 31 okt 2019 18:57
door Jablan
Gebruik de link uit de openingspost. Komt daar een huurder of een verhuurder aan het woord?

Afgezien daarvan: de gewijzigde voorwaarde zijn op langere termijn zeer nadelig voor huurders. De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 31 okt 2019 19:55
door Moneyman
Jablan schreef:
31 okt 2019 18:57
De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.
Dat heb je natuurlijk zélf in de hand.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 01 nov 2019 20:13
door Jablan
Moneyman schreef:
31 okt 2019 19:55
Dat heb je natuurlijk zélf in de hand.
Jup. Maar hoeveel mensen ken jij, die consequent de 'geheime stand' of 'privé modus' van hun browser op smartphone of tablet gebruiken?


Ik moet eerlijk zeggen: het is zelfs meer dan terecht, dat Radar hier aandacht voor heeft. In de uitzending viel het woord 'stalking', concurrenten gebruiken het woord 'agressief' en nu ik zelf met 2 BelVilla-eigenaren in contact ben gekomen, kan ik het goede woord niet vinden om te omschrijven wat dit bedrijf doet. Het is meer dan agressief, het is meer dan stalking. Mentale intimidatie komt nog het dichtst in de buurt, want BelVilla/Oyo benadert de eigenaren alsof ze nergens verstand van hebben en alleen BelVilla/Oyo weet hoe de vakantiehuizen-verhuur werkt. Alleen zijn de eigenaren allesbehalve dom. Het zijn mensen, die vaak een eigen bedrijf of een drukke baan hebben en daardoor niet te veel tijd aan de verhuur kunnen besteden. Het nieuwe model van Oyo gaat hier helemaal aan voorbij. Zelfs 'respectloos' is hierbij nog een understatement.

Oyo wil graag dit:
- Alle risico's voor de eigenaar. Ook wanneer gasten niet betalen. Ook met een verzekering tegen schade in plaats van borgsom.
- Zelf de prijzen bepalen. Concreet: lagere opbrengsten voor de eigenaar, hogere prijzen voor de huurders/gasten, maximale marge voor Oyo. Die kan wel eens oplopen naar 70%, hebben we inmiddels uitgerekend.
- Bij grotere huizen de mogelijkheid om meerdere boekingen in hetzelfde huis onder te brengen in dezelfde periode.
- Zoveel mogelijk 'verhuurbare' weken. In het hoogseizoen maximaal twee weken voor jezelf en je familie.
- Exclusiviteit. Je huis alleen via dit kanaal verhuren. Daarvoor wil Oyo toegang tot jouw bankrekening.

Ter vergelijking de concurrentie:
- Overal ben je vrij om te bepalen of je een borgsom hanteert of niet.
- Verzekeringen zijn een vrije keuze van de huurder/gast.
- De eigenaar/verhuurder bepaalt de prijzen en toeslagen. Sommige verkopers doen hier nog service- of boekingskosten overheen, maar dat wordt altijd apart vermeld en apart in rekening gebracht.
- Een vakantiehuis of appartement wordt altijd per boeking compleet verhuurd.
- Welke weken je verhuurt en welke weken voor jezelf zijn, bepaal je zelf.
- Sommige bedrijven 'eisen' dat je je huis ergens anders niet goedkoper aanbiedt. (Maar binnen de EU is deze eis illegaal, al is de betreffende Richtlijn nog lang niet overal in wetgeving omgezet) Echt strak wordt deze eis nergens meer gehanteerd.
- Elk bedrijf houdt rekening met de concurrentie en biedt de mogelijkheid aan om je kalenders te koppelen.
- Bankrekeningen worden alleen gevraagd als bewijsmiddel, om fouten te voorkomen bij overboekingen.


Wat Oyo doet, is compleet tegenovergesteld van de gebruikelijke werkwijze binnen het toerisme.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 03 nov 2019 12:22
door renewouters
Jablan schreef:
31 okt 2019 18:57
Gebruik de link uit de openingspost. Komt daar een huurder of een verhuurder aan het woord?

Afgezien daarvan: de gewijzigde voorwaarde zijn op langere termijn zeer nadelig voor huurders. De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.
Die urban myth gaat al jaren rond, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Geef eens wat voorbeelden met screenshot waar dat uit blijkt.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 03 nov 2019 14:02
door Moneyman
renewouters schreef:
03 nov 2019 12:22
Jablan schreef:
31 okt 2019 18:57
Gebruik de link uit de openingspost. Komt daar een huurder of een verhuurder aan het woord?

Afgezien daarvan: de gewijzigde voorwaarde zijn op langere termijn zeer nadelig voor huurders. De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.
Die urban myth gaat al jaren rond, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Geef eens wat voorbeelden met screenshot waar dat uit blijkt.
Het is zeker geen urban myth. Je kunt het makkelijk reproduceren. En je kunt je er net zo makkelijk tegen wapenen :wink:

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 03 nov 2019 20:17
door 16again
Moneyman schreef:
31 okt 2019 19:55
Jablan schreef:
31 okt 2019 18:57
De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.
Dat heb je natuurlijk zélf in de hand.
Als dit al waar is.....dan maakt hun prijsbeleid gebruik van onrechtmatig verkregen persoonsgegevens, en lijkt dit me meer een taak voor autoriteit persoonsgegevens.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 04 nov 2019 08:02
door Jablan
Check. Op de website staan details over de gebruikte cookies. Hoge aantallen. 33 noodzakelijk, 3 voorkeuren, 16 statistiek, 69 marketing en 6 zonder classificatie. De geldigheid is soms lang, tot 10 jaar. Zo te zien wordt het prijsalgoritme al getest.
Onrechtmatig? Als je op 'akkoord' klikt, dan geef je toestemming.

Ook opvallend: op de zakelijke pagina met de partners, wordt Thomas Cook nog vermeld.

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 04 nov 2019 09:50
door Moneyman
16again schreef:
03 nov 2019 20:17
Moneyman schreef:
31 okt 2019 19:55
Jablan schreef:
31 okt 2019 18:57
De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.
Dat heb je natuurlijk zélf in de hand.
Als dit al waar is.....dan maakt hun prijsbeleid gebruik van onrechtmatig verkregen persoonsgegevens, en lijkt dit me meer een taak voor autoriteit persoonsgegevens.
Licht eens toe? Wat is er precies onrechtmatig?

Re: Veranderende voorwaarden bij Belvilla

Geplaatst: 04 nov 2019 09:50
door Moneyman
16again schreef:
03 nov 2019 20:17
Moneyman schreef:
31 okt 2019 19:55
Jablan schreef:
31 okt 2019 18:57
De prijzen per nacht worden gepersonaliseerd. Heb jij op de site van een luxe woonwinkel rondgeneusd, krijg jij een hogere prijs te zien dan je buurvrouw, die net daarvoor op de site van een woonwinkel met wegwerpkwaliteit zat.
Dat heb je natuurlijk zélf in de hand.
Als dit al waar is.....dan maakt hun prijsbeleid gebruik van onrechtmatig verkregen persoonsgegevens, en lijkt dit me meer een taak voor autoriteit persoonsgegevens.
Licht eens toe? Wat is er precies onrechtmatig?