LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Sylvester1
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:16

Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Sylvester1 »

Hoi,

Komende maand gaan wij op vakantie naar Sunparks Vielsalm in België.
Dit hebben we in februari geboekt en netjes in twee termijnen betaald. De tweede termijn vorige week.
Nu kregen we vandaag onderstaande brief. Moeten wij dit accepteren en indien niet, wat kunnen wij er tegen doen?
Dat ze de prijzen verhogen kan ik me voorstellen, maar toch niet van reeds betaalde rekeneningen!

hier de brief:
-----------------

Beste familie De Laat,

Wij zouden het liever anders zien, maar de stijging van de brandstofprijzen is zo groot dat wij verplicht zijn een energietoeslag aan te rekenen aan al onze gasten.

De toeslag bedraagt 18 euro voor een weekendverblijf, 22 euro voor een midweek en 25 euro voor een week.

U weet dat de energieprijzen de laatste tijd enorm gestegen zijn. De olieprijs alleen al heeft alle records gebroken (meer dan 75 dollar per vat!). Dat heeft gevolgen voor de vakantieprijzen. Ook bij Sunparks, spijtig genoeg.

U begrijpt dat Sunparks veel energie nodig heeft. Voor het tropisch zwemparadijs, Aquafun, bijvoorbeeld. Daar is het altijd 29 °C, zodat groot en klein er in hun zwempak plezier kunnen maken. Ook in de Thermae is het behaaglijk warm. Uw vakantievilla heeft de juiste temperatuur wanneer u er uw intrek neemt. En u kunt er de thermostaat altijd naar wens bijstellen.

Een energietoeslag aanrekenen vinden we niet prettig, maar het is noodzakelijk om u het comfort te garanderen waarop u recht hebt.

De toeslag hoeft u nu niet te betalen, maar regelt u bij aankomst in het park.

U mag erop rekenen dat wij verder alles in het werk stellen om uw verblijf zo aangenaam en plezierig mogelijk te maken.

Bedankt voor uw begrip.

Tot straks bij Sunparks

Mark Vanmoerkerke
Gedelegeerd Bestuurder
Sunparks Vakantieparken

Bert19
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2006 22:42

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Bert19 »

Sylvester, heb ook zo'n brief gehad.

Heb 2 vakanties bij Sunparcs geboekt. Het lijkt mij dat Sunparcs nu niet zelf eenzijdig prijzen kan gaan verhogen. De toeslagen zullen mij zo'n72 euro (=159 gulden !!!) extra gaan kosten.

In de zomer heb je toch ook de verwarming niet aan?!

Ik vind dat Sunparcs het niet kan maken om nu plotseling de prijzen van reeds gemaakte en betaalde boekingen te verhogen (voor nieuwe boekingen zou ik er vrede mee kunnen hebben). Of staat het ons nu ook vrij om kostenloos te annuleren?. We hebben toch een övereenkomst gesloten voor een bepaalde periode tegen een bepaalde prijs. Ik heb er inmiddels m'n buik vol van. Trouwens heeft Sunparcs wel eens van ondernemersrisico gehoord?.

Als je weigert te betalen zal de toeslag wel met je borg verrekend worden.

Ben benieuwd of we er nog iets tegen kunnen doen.

Sylvester1
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:16

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Sylvester1 »

Hoi Bert,

ik heb ook direct een e-mail teruggestuurd waarin ik heb aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga. Ik ben benieuwd wat voor reactie daarop volgt (die zal ik hier zeker posten).
Dit staat trouwens op de website van Sunparks:

Zijn alle kosten inclusief op mijn bevestiging?
Uw verblijf, de servicekosten en de verblijfs- en milieuheffing zijn in de totaalprijs op uw bevestiging inbegrepen. Zo kent u op voorhand precies uw vakantiebudget en ervaart u achteraf geen onaangename verrassingen. Bovendien staat in uw welkomstboekje de prijs voor elke extra activiteit in Sunparks.

jermen
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004 21:16

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door jermen »

Hoi

Volgens mij mogen ze dit niet doen voor gedane boekingen!!

Wel voor nieuwe boekingen, jij kan ook een weekeinde wat je vroeg geboekt hebt niet veranderen in de prijs van dat moment als er een last minute korting is. Ik zou er inderdaad op reageren zoals je gedaan hebt en dit niet betalen.

groetjes jermen

Rasputin1
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 aug 2005 19:53

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Rasputin1 »

Dit mag niet. staat ook in de alg. voorwaarden van sunparcs. Dat ze dit nu proberen is schandelijke afzetterij.

Advies: stuur een brief waarin je aangeeft dat je hier niet mee eens bent en dat je wenst te annuleren tegen 100% restitutie van betaalde gelden.

Daar zul je geen spijt van krijgen overigens. Sunparcs staat heel slecht bekend (lees de diverse postings op deze site maar na) Ronduit smerige huisjes, kapot meublilair, overvolle zwembaden en onbeschoft personeel.....

miena
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 apr 2006 19:53

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door miena »

En gestoorde gasten uit Rusland etc !

Sylvester1
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:16

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Sylvester1 »

@Jermen,

Dat wat jij zegt mag dan weer wel.
Ze hebben namelijk ook 'laagste prijsgarantie'ten opzichte van zichzelf, en van concurrenten.
Op het moment dat ze zelf een scherpere aanbieding zouden hebben mag ik daar ook gebruik van maken.

@Rasputin1
Ze hebben het afgelopen jaar op alle parken de huisjes vernieuwd. Ik ben nog wel nieuwsgierig, en bovendien toe aan vakantie :)
We gaan dus wel gewoon kijken (tenzij we moeten blijven betalen, maar ik zal ervoor zorgen dat dat niet gebeurd...)

reinacher
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2006 12:15

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door reinacher »

Dames en heren,

Ik heb vorig jaar met mijn gezinnetje in Sunparks Kempense Meren gezeten. Dat was perfect! Een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Wellicht weten jullie niet dat Sunparks de afgelopen jaren voor vele miljoenen in de parken heeft geinvesteerd. Mooie huisjes, net park, mooie centrale voorzieningen etc etc. En dat voor een fractie van de Centerparcs-prijs.

Omdat dat zo goed beviel, heb ik voor dit jaar weer geboekt. En jawel, ook ik kreeg zo'n brutale brief over "dat ze verplicht zijn een energietoeslag van 50 euro te berekenen". Ik heb meteen gereageerd. Bij nieuwe boekingen o.k., maar niet bij reeds gemaakte en betaalde boekingen! Ik heb gevraagd of ze me willen vertellen waar ik in de verkoopvoorwaarden kan vinden dat dit mag. Dat staat namelijk nergens... afwachten dus.

Sylvester1
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:16

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Sylvester1 »

hoi allen,
Zoals beloofd de reactie als wij uitsluitsel zouden krijgen van Sunparks.
Net als dat we hadden verwacht blijven ze voet bij stuk houden...
Hieronder de betreffende brief:
Geachte,

Bedankt voor uw reactie betreffende de energietoeslag.

Onze algemene voorwaarden die u in onze brochure op pagina 65 en op onze website kunt terugvinden vermelden: “Onvoorziene aantoonbare kosten kunnen leiden tot een prijsherziening zonder voorafgaande kennisgeving. De prijstabellen hebben dus geen contractuele waarde.”

We begrijpen uw ontgoocheling betreffende de te betalen energietoeslag maar deze is een verplichte kost voor alle verblijvende gasten vanaf juni 2006.

U begrijpt dat Sunparks veel energie nodig heeft. Voor het suptropisch zwembad, Aquafun, de thermae en uw vakantievilla. Dit is noodzakelijk om u het comfort te bieden die u nodig heeft.

Indien u niet bereid bent deze te betalen dan moet ik u jammer genoeg meedelen dat er bij aankomst geen sleutel van de vakantievilla kan overhandigd worden.

Wij wensen u alvast een prettig verblijf.


Met vriendelijke groeten/Meilleures salutations/ Mit freundlichen Grüssen/Kind regards Caroline

[email protected]
Op zich al leuk dat ze hun eigen voorwaarden erbij roepen, maar dat mogen ze dan wel volledig doen. ze hebben de passage namelijk half afgekapt. Dit is de volledige passage:
Onvoorziene aantoonbare kosten kunnen leiden tot een prijsherziening zonder voorafgaande kennisgeving. De prijstabellen hebben dus geen contractuele waarde: de totale reissom die u moet betalen wordt pas vastgelegd bij de definitieve boeking.
Het vetgedrukte gedeelte waren ze even "vergeten"

En aangezien wij onze definitieve boeking al hebben ontvangen EN betaald hebben wij ze hier zojuist maar even aan herinnerd...dus we wachten maar weer af.

@reinacher, hoe staat het bij jou?

reinacher
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2006 12:15

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door reinacher »

Dag Sylvester en ander lotgenoten,

Ik heb nog niet zo'n mooie brief mogen ontvangen. Zodra ik wat hoor zal ik jullie inlichten.
En het gaat me natuurlijk niet om die 50 euri, maar des te meer om het principe!!!

we'll wait and see...

Eveline Toorenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2006 17:15

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Eveline Toorenburg »

Ook wij hebben deze brief van Sunparks ontvangen.
Wij vragen ons af of dit zomaar mag. Bij ons komt het bedrag van 50 euro er dus bij. Toch best een bedrag.
Belachelijk, dat vinden wij het zeker!!!!!! Eigenlijk zijn wij het niet van plan te betalen. Ook ik ga reageren.
Groetjes Eveline en Danny Toorenburg

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ik vind dit erg vreemd...ik ben vorige week in Sunparks De Haan geweest, een midweek met m'n hele gezin, maar ik heb géén energietoeslag moeten betalen. :roll:
Deze vakantie had ik 6 weken van te voren geboekt en in één keer betaald.

Wat betreft de negatieve uitspraken over de huisjes, het zwembad, het personeel e.d. ben ik het totaal niet mee eens.
De mensen zijn uiterst vriendelijk, de huisjes schoon, alles is opgeknapt en helemaal naar kinderen gericht.
Ik kom nu al ruim 10 jaar in Sunparks De Haan en inderdaad...vroeger was het wel anders, maar de laatste jaren heb ik geen enkele klachten meer...behalve dat de sofa's in de huisjes wat oncomfortabel zijn :wink:

Sylvester1
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:16

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Sylvester1 »

@nicole1971

Zoals je in mijn laatste bericht hebt kunnen lezen voert Sunparks dit in bij alle aankomsten vanaf juni! Dus dan heb jij er nog net geen last van gehad...
Goed te lezen dat de huisjes top zijn :P
We begrijpen uw ontgoocheling betreffende de te betalen energietoeslag maar deze is een verplichte kost voor alle verblijvende gasten vanaf juni 2006.

Sylvester1
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2005 21:16

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Sylvester1 »

Allen,

Gisteren (donderdag 8/6/06) hebben wij een telefoontje gekregen van Sunparks.
Hierin liet een vriendelijke meneer ons weten dat zij er niet onderuit kunnen...... hiermee ging ik (natuurlijk) niet akkoord en vervolgens heeft hij aangeboden dat wij bij aankomst wel de toeslag betalen, maar vervolgens ook een tegoedbon van hetzelfde bedrag ontvangen die we op het gehele park kunnen gebruiken.
Aangezien wij dat bedrag zeker zullen uitgeven op het park ben ik hiermee akkoord gegaan, dus voor mij is de zaak hiermee afgelopen, want netto betalen wij dus niets....

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie ontwikkelingen!

hvguldener
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2006 12:32

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door hvguldener »

Ook wij hebben bericht gekregen van 25 euro extra toeslag en zijn het hier niet mee eens.

Wel een oplossing van de tegoedbon maar zeer omslachtig.

Gaan dit uiteraard ook proberen

monique stevens
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2006 09:58

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door monique stevens »

Ook wij (ouders met 2 kindjes van 2 en 4 jaar) hadden een bungalow bij Sunparks geboekt en wel op de Kempense Meren, van di.6/6 tot ma. 12/6 (de korte week van 6 dagen ná Pinksteren). Bij aankomst op het park bleek ik opeens € 25,00 energietoeslag te moeten betalen! Ik heb hierover geen bericht gehad en was dus ook erg boos. Toen ik weigerde te betalen, werd de parkmanager er bij gehaald, maar als ik niet betaalde kreeg ik de sleutel niet, dus ik had geen keus. Dus € 25,00 betalen voor 6 nachten (we waren er niet een hele week, maar moesten wel een week betalen) in een periode waarin het meer dan 30 graden was en we de verwarming dus niet aan hoefden te hebben. Ook voor het zwembad zullen ze echt niet hard hebben moeten stoken: als de zon bij zulke temperaturen de hele dag op een glazen dak staat, wordt het vanzelf wel warm!

Als bedrijf houd je bij het maken van je tarieven, lijkt mij, rekening met de stijgende energiekosten. Maar op de manier waarop Sunparks het nu doet, kunnen ze de prijzen in de folder laag houden, waardoor de mensen boeken (bij hogere prijzen boeken ze misschien niet). En als ze dan al geboekt hebben, bereken je ze alsnog een energietoeslag.

Onze vakantie begon dus niet zo best. Verder was er in het zwembad veel achterstallig onderhoud (kapotte kluisjes, kapotte kleedhokjes en een zeer scherpe kapotte rand bij het kinderbad) en van de 4 horecagelegenheden, bleek er 's avonds maar 1 open te zijn, waar je alleen van een slecht buffet kon eten (vorig jaar zijn we in mei bij Sunparks Oostduinkerke geweest en daar was wel van alles open, goede buffetten, elke avond pizza afhalen, dus dit viel erg tegen).

Nog een tip: als je bij Sunparks boekt, kun je beter geen gebruik maken van hun eigen annuleringsverzekering, je kunt beter ergens anders een annuleringsverzekering afsluiten. Als je er namelijk gebruik van moet maken, krijg je € 25,00 niet terug (een soort eigen risico, wat bij andere annuleringsverzekeringen niet het geval is) en moet je je geld bij een belgsche bank gaan ophalen,het wordt niet overgemaakt. Als je wel het volledige bedrag terug wilt hebben, krijg je dat in de vorm van waardecheques, waarmee je dan een volgende vakantie bij Sunparks kan betalen (alleen niet als je op korte termijn weer boekt, want dan heb je de cheques nog niet ontvangen en moet je je vakantie gewoon betalen, zoals ons dus vorig jaar overkwam, waardoor we dus nu dit jaar eigenlijk verplicht weer naar Sunparks moesten). Niet erg klantvriendelijk dus.

Wij zullen dus niet meer bij Sunparks boeken.

Boxspringkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:15

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Boxspringkenner »

Volgende week ga ik voor een midweek naar De Haan. Vandaag gebeld naar Sunparks De Haan. Had namelijk een week geleden deze mail gestuurd als reactie op de energietoeslag:

Geachte heer, mevrouw,

Een aantal weken geleden heb ik een mail ontvangen betreffende een "energietoeslag" van 22 euro voor een midweek.

Als argument voor deze toeslag wordt de hoge energieprijzen gegeven. Als voorbeeld geeft u aan het verwarmen van Aquafun, Thermae en de huisjes.

Deze toeslag is ronduit belachelijk om de volgende redenen:

- De energieprijzen zijn heden niet of nauwelijks hoger als in maart 2006, toen ik via Internet geboekt heb.
- Het is zomer, dus de verwarming in de huisjes hoeft niet aan te staan.
- Ik heb een gezin met zeer kleine kinderen. We zijn van plan om één keer Aquafun te bezoeken. De toeslag is zowat gelijk als de toegang voor een soortgelijk gezin, wat geen gast is van Sunparks.
- Thermae wordt niet door ons bezocht.
- Ik heb ruim van te voren geboekt en betaald. Eenmaal betaald verwacht ik geen onaangename toeslagen.
- U geeft klanten die deze maand boeken 20% korting en een fiets kado en daarintegen stuurt u mij een toeslag.

Kortom, ik zie geen reden waarom ik deze toeslag zou moeten betalen.

Graag zie ik uw antwoord tegemoet.

Na een week nog geen antwoord ontvangen.

Parkmanager dhr. M. van Moerkerke gevraagd, maar niet aan de telefoon gekregen. Uiteindelijk een tegoedbon t.w.v. de energietoeslag aangeboden gekregen. Hier mee akkoord gegaan.

Ik zie mijn midweek met spanning tegemoet...

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Waard »

Ook wij kregen die brief enkele dagen voor vertrek. Het is te zot voor woorden, maar we hebben het maar geslikt. Anders kregen we gewoon de sleutel niet. Ik ben nu nog bozer nu ik lees dat anderen wel zijn gecompenseerd met tegoedbonnen. Kennelijk is er willekeur in de behandeling van klanten. Nu ik ook nog 8 weken moet wachten op het terugbetalen van mijn borg (zie draadje elders in het forum), ben ik redelijk klaar met deze organisatie.

Bright
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 jun 2005 16:00

Re: Energietoeslag Sunparks verekend NA betaling!

Ongelezen bericht door Bright »

Eigenlijk begrijp ik niet dat iemand hierin trapt. Alleen wettelijke verhogingen (bijv. de BTW of toeristenbelasting) mogen nog worden gecompenseerd. Iets als energie niet.
Het is ook onredelijk als er in de algemene voorwaarden staat dat de prijs niet vast staat, maar afhankelijk is van de willekeur van ... (vul zelf maar in)

Dus: niet accepteren, aangetekende brief sturen en, indien je al aan de balie staat, schriftelijke bevestiging vragen dat je het bedrag moet betalen, anders geen sleutel krijgt en dat je daartegenin gaat.
Dan kun je kiezen: toch maar betalen en achteraf terugvorderen of dan maar de sleutel niet accepteren en een schadevergoeding eisen.

Overigens, bij welke organisatie zijn ze aangesloten? Dan kun je daar wel een beroep doen.

Oh ja - zelfs dat compenseren met bonnen mag helemaal niet! (Daarmee staat alleen zwart-op-wit (de betaling) dat je met de extra heffing akkoord bent gegaan)

Gesloten