Consubase

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
andreeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2023 12:03

Consubase

Ongelezen bericht door andreeer »

Onlangs kreeg ik meerdere poststukken met geadresseerde reclame.
De irritatie hierover word steeds meer en meer aangezien de privacy wet steeds meer bescherming bied maar schijnbaar worden er diverse manieren gevonden om toch nog ongewenste zaken in je brievenbus te krijgen.
Wat me het meest verbaasd is dat er Nederlandse bedrijven zijn die hier -vermoedelijk- behoorlijk goed aan verdienen. Ze worden dus rijk van adressen van anderen.
Consubase is zo een bedrijf en ze schrijven dat dit mag omdat gerechtvaardigd belang een recht is.
1 van de post stukken was van het wereld kanker onderzoek fonds Amsterdam. WKOF heb ik aangeschreven en het recht van vergeteheid uitgeoefend met de vraag om alle partners van verkegen en doorgegeven adres gegevens te informeren om mij te verwijderen.
De info kwam dus uit compubas.
Laat ik voorop stellen dat ik consubase nooit toestemming heb gegegevn mijn gegevens te gebruiken en te verkopen.
Ik kreeg netjes een mail terug van wkof dat ze me zouden verwijderen, maar bij compubase, mocht ik dit dus zelf doen. - Dat is even een tegenvaller- Moet ik me nu bij alle bedrijven apart gaan uitschrijven die ongevraagd mijn gegevens gebruiken?
En ja ik heb me inmiddels ook bij postfiletr ingeschreven om geen geadresserde post meer te ontvangen.
Maar wanneer stoppen dit soort bedrijven, ik kan Consubase geen mail sturen met recht op vergetelheid en uitschrijving aan alle partijen waar ze mijn -en wellicht ook heel veel anderen- adres gevens naar hebben gestuurd.
Er staat geen mail adres op hun site, dit is volgens mij verplicht, er moet ook een 2de manier zijn van directe benadering bv telefoon of chatbot, beide niet aanwezig!
Wel een invul formulier maar ja er staat ook op de site dat na 5jr postfilter er weer gegevens verkocht kunnen worden, ik kan ze dus niet benaderen om het recht van vergetelheid aan te geven! -en is het geen 5jr maar 6jr-
Hier is dus iemand rijk aan het worden van gegevens en je kan alleen maar uitschrijven vie hun formulier en dan ga je dus 5 jaar op hold. Je kan wel je gegevens opvragen (moet je dus weer zelf achteraan!) en je word verwezen naar een andere site (evenoverdata.nl), duidelijk van dezelfde maker met weer geen mail adres of telefoon nummer! ook niet in de disclaimer waar het volgens mij ook verplicht is.
Dit moet echt stoppen! Ik ben ook bijzonder verbaasd dat dit nog mag en kan in Nederland.
En ook in de moeite die ik er blijkbaar in moet stoppen om misbruik van mijn ongevraagde! data te voorkomen.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Consubase

Ongelezen bericht door rvjapio »

Iedereen wordt helaas overal gevolgd. En 'gerechtvaardigd belang' is gewoon een onzin term die weer gelegenheid geeft tot nog meer spam. Gelukkig ontvang ik nooit meer geadresseerde post; ik hoop maar dat dat samenhangt met het feit dat ik me op google voor alle volgmethodes en nog veel meer heb afgemeld. Dat scheelt weer dwarsverbanden naar de fysieke post.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Consubase

Ongelezen bericht door Dirkie »

Andere simpele oplossing: ik bekijk de post en alles wat niet van belang is gaat in de oud papier mand die naast de deur staat. Als die vol is leeg ik die in de afval container voor oud papier. Scheelt me heel veel tijd en ergernis.
Het grote probleem is namelijk dat mijn naam en huisnummer op de muur naast de voordeur staan, de straatnaam op het bord bij het begin van de straat en mijn woonplaats op het bord als je de gemeente binnen komt. En daarmee wordt het dus heel eenvoudig om geadresseerde post in de brievenbus te doen. Dus qua privacy of geheimhouding zo lek als een mandje.
Vroeger hadden we een nog veel groter lek wat iedereen heel normaal vond. Dat was de telefoongids :mrgreen:
En er zijn dus blijkbaar bedrijven die geld verdienen aan het verkopen van adressen die gewoon voor iedereen beschikbaar zijn als je genoeg tijd hebt. En als bedrijven daarvoor willen betalen om vervolgens ook nog geld uit te geven om mij post te sturen ga ik verder geen tijd en geld daaraan besteden. Vandaar de oud papier mand naast de voordeur.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consubase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wij hebben een grote kliko voor papier, wordt één keer in de vier weken gratis geleegd door de gemeente.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Consubase

Ongelezen bericht door juliomariner »

Oud papier is de makkelijkste oplossing, wilt u iets meer moeite doen dan streept u uw adresgegevens op de envelop door en schrijft erop ongewenste reclame en gooi het dan in een PostNL brievenbus. Blijf dit volhouden ook als de zender post blijft sturen. Op een gegeven moment houden ze vanzelf op.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Consubase

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mooi, ik hoop dat dat ook geldt voor de belastingdienst en voor deurwaarders...

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Consubase

Ongelezen bericht door jochemd »

andreeer schreef:
10 mar 2023 12:37
Ik kreeg netjes een mail terug van wkof dat ze me zouden verwijderen, maar bij compubase, mocht ik dit dus zelf doen. - Dat is even een tegenvaller- Moet ik me nu bij alle bedrijven apart gaan uitschrijven die ongevraagd mijn gegevens gebruiken?
Ja. Bedrijven zijn verplicht om alle afnemers van de gegevens op de hoogte te stellen (AVG artikel 19), maar niet om de bron op de hoogte te stellen.

Maar als je nu Consubase gaat benaderen, vraag dan om inzage volgens de voorbeeldbrief van de Autoriteit Persoonsgegevens en daarnaast om:
  • je gegevens te verwijderen
    bezwaar tegen direct marketing te registreren
    de lijst van afnemers aan wie de gegevens zijn doorgegeven (en controleer dat ze WKOF opgeven)
    bij elk van de afnemers bevestiging dat het verwijderverzoek c.q. het verzet is doorgegeven
Op die manier heb je in elk geval niet alleen Consubase te pakken, maar ook alle afnemers van Consubase.
andreeer schreef:
10 mar 2023 12:37
Maar wanneer stoppen dit soort bedrijven, ik kan Consubase geen mail sturen met recht op vergetelheid en uitschrijving aan alle partijen waar ze mijn -en wellicht ook heel veel anderen- adres gevens naar hebben gestuurd.
Er staat geen mail adres op hun site, dit is volgens mij verplicht, er moet ook een 2de manier zijn van directe benadering bv telefoon of chatbot, beide niet aanwezig!
Als Consubase geen webshop gericht op particulieren is is dat niet verplicht. En je kan je verzoek om vergetelheid/verzet gewoon in het contactformulier zetten.
andreeer schreef:
10 mar 2023 12:37
Wel een invul formulier maar ja er staat ook op de site dat na 5jr postfilter er weer gegevens verkocht kunnen worden, ik kan ze dus niet benaderen om het recht van vergetelheid aan te geven! -en is het geen 5jr maar 6jr-
Bij postfiler geldt die termijn van een paar jaar inderdaad. Maar Postfilter is dan ook een andere organisatie dan Consubase. Als je aan Consubase een rechtstreeks verzoek tot verzet doet is daar geen einddatum aan verbonden.
andreeer schreef:
10 mar 2023 12:37
En ook in de moeite die ik er blijkbaar in moet stoppen om misbruik van mijn ongevraagde! data te voorkomen.
Als jij de organisatie niet eerder op de hoogte hebt gesteld van je verzet is dat geen misbruik onder de AVG. Misschien wel onder de TW, maar dat weet je pas als je ze gevraagd hebt waar ze je gegevens vandaan hebben.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Consubase

Ongelezen bericht door rwolters »

andreeer schreef:
10 mar 2023 12:37
Onlangs kreeg ik meerdere poststukken met geadresseerde reclame.
De irritatie hierover word steeds meer en meer aangezien de privacy wet steeds meer bescherming bied maar schijnbaar worden er diverse manieren gevonden om toch nog ongewenste zaken in je brievenbus te krijgen.
De AVG verbiedt niet om geadresseerde post te versturen. In veel gevallen zijn NAW gegevens gewoon openbaar: vrijwel iedereen heeft immers een naambordje op de deur zitten. Nog niet zo lang geleden werd bij iedereen een boek in de brievenbus gegooid met namen, adressen en telefoonnummers van iedereen in de stad (en daarbuiten).

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consubase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom doet men zo krampachtig over geadresseerde post? Kan men de lokroep van de aanbiedingen niet weerstaan?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Consubase

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
22 mar 2023 21:06
… vrijwel iedereen heeft immers een naambordje op de deur zitten.
Da’s al jarenlang niet meer het geval.
rwolters schreef:
22 mar 2023 21:06
Nog niet zo lang geleden werd bij iedereen een boek in de brievenbus gegooid met namen, adressen en telefoonnummers van iedereen in de stad (en daarbuiten).
Onjuist. Ook daar stond men niet in als men dat niet wilde.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consubase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bijna iedereen stond in zo’n telefoonboek en/of de Gouden Gids. Wel zo handig.

Je moest dus iets doen als je niet vermeld wilde worden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Consubase

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
22 mar 2023 23:40
Je moest dus iets doen als je niet vermeld wilde worden.
Klopt. Net zoals TS als hij van zijn post af wil.

Plaats reactie