LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoongidsonline weer actief?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Bloem36
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2012 12:13

Telefoongidsonline weer actief?

Ongelezen bericht door Bloem36 »

Deze week ben ik al twee keer benaderd door telefoongidsonline.
Ze geven aan dat ik in 2010 (of 2011) accoord heb gegeven tot hun diensten en dat ik nu een factuur krijg, of mag kiezen voor een bonus waarmee de factuur verminderd wordt.

Ik heb geen diensten bij hen lopen, nooit post ontvangen of nooit een contract getekend.

Het zou gaan om een factuur van 2000 euro. Eventueel kan ik nu ook de lopende diensten opzeggen en betaal ik 'maar' 500 euro. De factuur van 2000 euro wordt nu toegestuurd omdat ik weigerde nu de lopende diensten op te zeggen.

De mevrouw belde vandaag met een 020-nr (vorige keer anoniem).

In 2007 zie ik berichten op het forum staan over een bedrijf dat zich telefoongidsonline.net noemt nu gaat het om de com variant.

JesseK
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2012 20:53

Re: Telefoongidsonline weer actief?

Ongelezen bericht door JesseK »

Ik ben ook deze week telefonisch benaderd door iemand van telefoongidsonline.nu

Ene Sara met een engels accent die haar achternaam niet mocht geven. Er stond een bedrag open van 2388. Toen ik zei dat het oplichterij was en wilde ophangen kon ze nog net zeggen dat ik de aanmaning binnenkort via de post zou ontvangen.

Ik naar de website telefoongidsonline.nu en typ mijn naam in: 'No companies found'. Mijn bedrijfsnaam: 'No companies found'. Andere veelvoorkomende namen geprobeerd:'No companies found'.

Oplichters dus met een nepsite.

Wolter32
Berichten: 212
Lid geworden op: 19 apr 2010 21:41

Re: Telefoongidsonline weer actief?

Ongelezen bericht door Wolter32 »

Heb je niks afgesloten dan gewoon totaal negeren dan hoor je er na een tijdje helemaal niks meer van.

MAXIEM

Re: Telefoongidsonline weer actief?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Bloem36

Advies: als je denkt dat je het slachtoffer bent van acquisitiefraude, dien dan een klacht in bij het SAF en/of het MKB, de fraudehelpdesk en de FIOD. Betwist in elk geval de vordering en gebruik daarbij een voorbeeldbrief (zie MKB en/of KvK). Verstuur de brief aangetekend. Het is ook belangrijk om de SAF te berichten, als er een poging tot misleiding/oplichting is gedaan, die je tijdig hebt doorzien. Zet nooit een handtekening in de brief die je mogelijk verstuurt.

Het Steunpunt AcquisitieFraude geeft deelnemers van de stichting juridische hulp en (preventieve) adviezen op het gebied van advertentie- en acquisitiefraude. Leden van de bij ons aangesloten brancheorganisaties krijgen gratis hulp in het juridische correspondentietraject.

Postadres:
Postbus 963,
7301 BE Apeldoorn
Vestigingsadres:
Paslaan 17E,
7311 AH Apeldoorn

Juridisch spreekuur voor vragen en meldingen over acquisitiebureaus:
Telefoon: 055-5059780 (10.00 uur tot 12.00 uur),
Email: [email protected]

Secretariaat (administratie en pers):
Telefoon: 055-5059789 (9.00 uur tot 16.30 uur),
Email: [email protected]

Fax: 055-5059788

Klachten kunnen (ook) worden ingediend via:

1. http://www.fraudemeldpunt.nl/fraude-melden

2. http://www.fraudehelpdesk.nl/vraag-en-meldformulier

3. Belastingdienst / Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst – Economische controledienst (FIOD-ECD)

Bernadottelaan 13-15
Postbus 19266
3501 DG Utrecht
Tel: 0800 - 05 43 (fraudemeldpunt bereikbaar via de Belastingtelefoon)

4. Het is NIET verstandig om kontakt op te nemen met:

http://www.advertentiefraude.nl/ en http://www.acquisitiefraude.nl/


GOED NIEUWS:
http://www.fraudemeldpunt.nl/nieuwsberi ... erspectief

Lijst van bedrijven:

http://www.fraudehelpdesk.nl/voorbeelden

Tips bij het omgaan met incassobureau's:

1. Reageer (als je reageert) altijd schriftelijk op een incassobureau of deurwaarder.
2. Bewaar altijd een kopie van de brieven die u schrijft.
3. Wacht niet te lang met het vragen van juridische hulp (vakbond, rechtsbijstandsverzekering, bureau rechtshulp).
4. Als er een deurwaarder bij u langs komt, vraag dan een kopie van het vonnis (uitspraak van de kantonrechter).

Tips bij een ongevraagde factuur of offerte (bron: KvK):

 Nauwkeurigheid
Lees de kleine lettertjes. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Vaak staat ergens onopvallend vermeld dat het bijvoorbeeld niet om een factuur gaat maar om een aanbieding. Of dat het geen opdrachtbevestiging is, maar een offerte.
 Voorzichtigheid
Wees altijd op uw hoede als iemand je benadert om een advertentie te plaatsen of verlengen, of als je gegevens moet bevestigen. Ga nooit zonder meer in op aanbiedingen per fax of telefoon van voor u onbekende advertentiebureaus. Wees extra alert als je gegevens moet controleren. Er zijn bureau´s die je op die manier proberen een opdracht te laten bevestigen.
 Eenmalige plaatsing
Als je akkoord bent gegaan met een eenmalige plaatsing, dan is dit géén overeenkomst voor meerdere jaren. Als je het volgende jaar een factuur voor een nieuwe plaatsing krijgt, is dit zonder rechtsgrond. U kunt dan het beste direct schriftelijk reageren. Zorg dan wel dat je weet waar u destijds voor getekend heeft.
 Neem de tijd
Laat je niet opjagen door een verkoper, bijvoorbeeld met de smoes dat de drukker op een akkoord zit te wachten. Neem de tijd om na te gaan of het verhaal van de verkoper klopt.
 Vraag informatie
Bent je niet zeker, of vertrouwt u iets niet, vraag dan om informatie. Teken nooit voor een advertentieplaatsing zonder schriftelijke bevestiging van oplage, verspreidingsgebied en doelgroep, of als je geen voorbeeldexemplaar krijgt.
 Niet machtigen
Let op dat je niet tekent voor een machtiging tot automatische betaling. Heeft u dit toch gedaan, dan kunt u uw bank verzoeken de betaling binnen 5 dagen na afschrijving terug te storten. Trek vervolgens ook de machtiging in.
 Geen handtekening
Wil je per brief of fax ontkennen dat je een overeenkomst heeft gesloten? Zet dan geen handtekening onder deze brief. Zo voorkomt u eventueel misbruik van uw handtekening. U kunt beter volstaan met het typen van uw naam.
 Telefoongesprekken opnemen
Als je de mogelijkheid hebt, neem dan de eventuele telefoongesprekken op die je voert met het bedrijf. Op deze manier kunt je het bedrijf confronteren met wat er daadwerkelijk is gezegd aan de telefoon.

Aanvullende tips:

1.Stel als je gebeld wordt gedetailleerde vragen. Als iemand beweert dat uw bedrijf al een contract heeft gesloten, vraag dan om een kopietje daarvan. Of de naam van de medewerker die toestemming heeft gegeven.
2. Wacht tenminste 5 werkdagen alvorens te reageren. Deze firma’s werken door de druk op te voeren ('u moet nú actie ondernemen of anders...'). Maak er melding van, dat je pas de volgende week zult terugbellen.
3. Maak duidelijke afspraken met uw medewerkers. Stel duidelijke regels wie mag overgaan tot het ondertekenen en/of betalen van contracten/facturen.
4. Als je als bedrijf benaderd bent onder valse voorwendselen, neem dan altijd kontakt op met de Stichting Acquisitie Fraude (SAF).
5. Let op: sommige bedrijven opereren vanuit een netwerk. Er kan dus opnieuw gebeld worden onder een andere naam.

Maxiem.

stofzuigertje

Re: Telefoongidsonline weer actief?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik doe hetzelfde als vorige keer..... niets dus.

Vraag of ze het per post willen toesturen en zij maken kosten.
Als je na korte tijd nogmaals bellen heb je niets ontvangen, slechte postbezorger... en stuur er nogmaals een...

Wedden dat zij meer kosten maken en U niets betaalde omdat dan blijkt dat er nooit ergens voor getekend is.

Bloem36
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2012 12:13

Re: Telefoongidsonline weer actief?

Ongelezen bericht door Bloem36 »

Bedankt Maxiem voor al deze tips!
Vooralsnog heb ik geen post ontvangen. Maar mocht ik een factuur krijgen, dan weet ik wat ik kan doen.

En JesseK. Bij mij heette de dame Eva N. (haar achternaam gaf ze mij wel.) Zij had ook een apart accent, ik weet niet of ik het Engels zou noemen.
Het telefoonnummer van de organisatie wilde ze mij niet geven, ze was vast vergeten nummer herkenning uit te zetten, want ik kon het wel zien.

Stofzuigertje... ja dat is ook een idee!

Gesloten