LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

Hi all,

Even een vraagje. Ik heb meerdere facebook accounts. Gisteren kon ik op ééntje niet inloggen, vanmorgen op een tweede ook niet. De andere accounts is geen probleem.

Volgens het facebook-bericht zou er een virus op mijn account c.q. computer zitten. Dat moest met McAfee verwijderd worden. Geprobeerd, maar het duurde ontzettend lang voor de scan begon, dus gestopt, en gegoogled. Uit de informatie die ik daar vond bleek dat het ook een hack zou kunnen zijn. Dus mijn wachtwoord veranderd (dat kon wel), maar de blokkade bleef.

Dus opnieuw dat McAfee aan het werk gezet, het eerste account kan ik nu op. Het duurde wel ontzettend lang voor het scannen begon trouwens. Het blijkt dat ik geen virus heb, dus de blokkade en melding van facebook zijn een beetje raar.

Met het tweede account is (na een hoop gedoe) het voortgangsscherm gekomen, nu nog wachten op de scan.

Mijn conclusie is: Het lijkt er op dat facebook probeert haar gebruikers McAfee door de strot te duwen. Werk je niet mee, dan wordt je geblokkeerd. Werk je wel mee, dan heb je een stuk software waar je niet om hebt gevraagd. Immers, er is geen virus, dus die virusscanner was niet nodig.

Hier de vraagjes:

- Herkent iemand dit/zelf ook mee gemaakt?
- Is dit een beleid van facebook, om op die manier reclame te maken?
- Of is er iets anders aan de hand, en zo ja, wat?

WillemLW
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 apr 2012 00:09

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door WillemLW »

Ik denk dat Facebook en McAfee hier niks mee te maken hebben, maar dat jij er in getrapt bent in ene SCAM..zie bijvoorbeeld:

https://www.google.com/search?hl=nl&noj ... bxtz-sKW58

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

Bedankt voor je reactie. Zoiets dacht ik eerst al, maar leek het in tweede instantie toch niet te zijn. Nu toch weer wel.

Ik heb geprobeerd me door een aantal links heen te worstelen (mijn engels is niet zo heel best). Waar ik gisteren op geklikt heb komt van een gebruiker die via mobiel internet, zou heel goed via Android kunnen zijn, wat een van de links aangaf.

Ik kwam iets tegen dat het met een systeemherstel op is te lossen, kan dat kloppen? Ik heb zelf een Windows en AVG beveiliging, dat functioneert naar behoren, heb ik net nog naar gekeken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

Systeem herstel werkt niet, de computer is nu alleen nog maar trager lijkt het wel.

Dit bericht verschijnt als ik me aan wil melden voor facebook:
Je account beveiligen
It looks like you downloaded software that is affecting your Facebook account and showing you unauthorized ads. It's common for people to be tricked into running programs that offer features that aren't available on Facebook, such as adding custom themes or seeing who has viewed your profile.

What is Adware?

This software will show you spammy ads that aren't approved by Facebook. They can also introduce security vulnerabilities, slow down your computer, and clutter up your news feed with ads so that you end up missing content from your friends.

If you would rather continue using this software, you may stop this process by clicking on "Log Out" in the upper right hand corner. Note that you won't be able to use Facebook from the computer where this software is installed.
En als ik doorklik kom ik dus op McAfee uit. Bij het eerste account was dat geen probleem, daar kan ik dus weer op, bij het tweede is het wel een probleem.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door nevermind »

Heb je in de veilige modus gescand?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door Har06 »

Kun je de niet werkende facebook accounts verwijderen en je afmelden?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Nevermind: nooit geweten dat ik met de hand kon scannen, naar aanleiding van je berichtje ben ik gaan googlen, afijn, dat gaat dus met rechtsklikken. Er wordt nu druk gescand, hoe het in de veilige modus moet weet ik niet, eerst maar dit afwerken, en dan verder zoeken. Laatste scan bleek van de 8e te zijn, en het is sinds gisteren, dus het zou inderdaad zomaar iets op mijn computer kunnen zijn.

@ Har06: Het probleem is juist dat ik er helemaal niet opkom. Als ik me aanmeld krijg ik dus dat bericht, als ik me af meld en dan weer aanmeld, komt het weer terug. Bij het eerste account heb ik dus dat McAfee verhaal doorlopen, bij het tweede duurde het me te lang. Maar wel vreemd dat ik voor beide accounts apart dat proces moet doorlopen, terwijl ik bij de andere twee accounts nergens last van heb.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door nevermind »

Hier kan je nalezen, hoe en wat de veilige modus inhoud.

http://www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&cp= ... 80&bih=832

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog steeds aan het scannen, maar er blijken dus een aantal tracking-cookies te zitten. Niet dat die zo heel gevaarlijk zijn, maar het zou zomaar het 'probeem' kunnen zijn. Of in ieder geval dat Facebook wil voorkomen dat ik mbv die tracking-cookies banners of iets dergelijks op FB plaats.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch maar die McAfee scan doorgelopen, er zit namelijk een hele gebruikersovereenkomst aan vast. En na afloop krijg je een link van facebook naar een eigen pagina waar je meer kunt leren over add-ons of zoiets, dus ja.

Blijkbaar was het toch wel echt, maar wat er nu aan de hand was?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door bianca82 »

kennis van me had exact het zelfde.. maar zij wilde niet aan mcafee

ze heeft haar cookies verwijderd haar virusscanner eroverheen gegooid en haar spyware scanner

daarna computer herstart en toen deed haar facebook het weer (terwijl ze al dagen niet op facebook kon)

facebook is heel gevoelig voor hackers en virussen heb ik gemerkt

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door witte angora »

Probleem zit hem inderdaad deels in de cookies, maar er wordt ook gewaarschuwd voor de thema's en dergelijke die Firefox aanbiedt. Dat heb ik net uitgeschakeld (kon inmiddels weer op FB), computer opnieuw opgestart, en inderdaad geen trillende, bibberende en bewegende banners meer op FB. Helemaal geen banners meer eigenlijk.

trappist
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 okt 2003 11:02

Re: Facebook, (nep)virus, McAfee en blokkades

Ongelezen bericht door trappist »

naast facebook gebruiken met https:// in de kopregel heb ik mijzelf aangewend om, wanneer bij het aanklikken van een link de vraag verschijnt: "geeft u toestemming om" enzovoort, meteen af te haken.
Laat anderen maar spelletjes spelen en kalenders en weetikveel, maar inlogproblemen of wat dan ook heb ik in elk geval nog niet gehad.

Gesloten