LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Veilingen' met credits moeten verboden worden-123Bied

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
shd68

'Veilingen' met credits moeten verboden worden-123Bied

Ongelezen bericht door shd68 » 19 sep 2014 18:16

Zoals velen ben ik ook ingetrapt in een online 'veiling' 123Bied http://123bied.nl/ wat geen echte veiling blijkt te zijn. De site ziet er gelikt en professioneel uit en dat schept vertrouwen.

De overheid noemt het een centveiling waar je eerst credits moet kopen om te bieden. Ik ben nagenoeg zo stom geweest om niet eerst te googelen maar gewoon mee te doen. Na een aantal biedingen ging er een lampje bij mij branden, dit klopt niet!
Je weet nooit wanneer het stopt, hoopt elke keer dat het stopt maar dan biedt er weer iemand en komen er weer 10 of 15 seconden bij. Omdat je er al enige euro's in hebt zitten vind je het zonde van je geld en je gaat verder zonder dat je in de gaten hebt dat je eigenlijk in de 'maling wordt genomen'. Je gaat door en koopt er credits bij want je vindt het immers zonde van je geld dat je er al in hebt gestopt.
Je hoopt dat niemand meer biedt, maar dat gebeurd toch, ondertussen ben je honderd euro armer en een paar uur verder, dan zijn toch echt je credits op en stop je want het is te bizar. Je geld is weg en je gaat berekenen wat het je gekost heeft, je schrikt je rot.

Bij een product staat bijvoorbeeld € 3,00, dat is goedkoop denk je.
Maar dan blijkt dat één veiling cent bijna één EURO kost, bij 123Bied is dat 0,75 euro (10 credits kost € 7,50).
Een kleine rekensom zegt dan dat de vermelde € 3,00 in werkelijkheid € 225,00 is.

Je kunt na je bieding binnen 24 uur het product kopen, ze bieden het product aan voor een veel hogere prijs dan dat het vermeld staat op de website van het product zelf, bv. Apple Ipad, boden ze veel hoger aan dan vermeld stond op de site van Apple. Je krijgt van 123Bied een korting van €0,40 per geplaatste bied-credit (terwijl je per credit 0,75 hebt betaald). Na een rekensom wat je moet bijbetalen en wat je hebt 'geïnvesteerd' in het bieden kom je tot de conclusie dat je de Ipad meer dan honderd Euro duurder is dan dat je in een webshop van Apple kunt kopen.

Terwijl je aan het bieden bent en al een paar uur bezig bent valt het je ook op dat vaak dezelfde namen meedoen (die moeten veel geld hebben) Zou het kunnen dat 123Bied zelf meebiedt, om de producten 'kunstmatig' in de veiling te houden? Na een rekenensom trek je de conclusie dat ze veel verdienen op een product en als het product te vroeg eruit ligt verdienen ze niks en zou het ze geld kosten.
Er is geen controle dat ze dit niet doen, ondanks dat ze een foto plaatsen van iemand die gewonnen heeft. Natuurlijk laten ze iemand winnen anders zijn ze hun geloofwaardigheid kwijt!

Ik heb ook gehad een paar keer dat de tijd op 0 stond en het op controleren over ging, blij ben je, je hebt het product, niet dus er blijkt dat iemand weer geboden heeft. Ik had dit gemeld, maar ik kreeg hele verhalen terug, over trage internetverbinding, oude browsers etc. Ik kan je verzekeren dat ik een snelle internetverbinding heb, het niet via WIFI heb gedaan en altijd over de modernste nieuwste browser bezit. Ik ben die e-mail uitwisseling gestopt, je staat in principe met je rug tegen de muur!

Dit soort 'veilingsites' moeten verboden worden door de overheid of onder een vergunning vallen net zoals de Lotto want het is geen veiling maar het is puur gokken en er is geen controle of ze zelf meebieden.

UPDATE 6 oktober 2014
Ik heb ondertussen de site 123Bied aangemeld bij de Kansspelautoriteit, de reactie heb ik hier beneden toegevoegd (het bevat meer dan 4000 tekens dus ik heb het in tweeën gesplitst).
Wat blijkt het valt niet onder veilingen maar onder kansspel (zoals ik al vermoede) en ze starten een onderzoek naar deze site (gelukkig). Het is dus voor de wet verboden. :D

Er blijken meerdere sites te zijn als 123Bied.
Meld deze site aan bij de kansspelautoriteit en dat kun je hier doen:
https://www.kansspelautoriteit.nl/onder ... formulier/
Alleen op deze manier kunnen we ze stoppen en anderen behoeden voor dit soort geldverslindende cent"veilingen'!
Laatst gewijzigd door shd68 op 06 okt 2014 13:33, 15 keer totaal gewijzigd.

berndv

Re: 'Veilingen' met credits moeten verboden worden-123Bied

Ongelezen bericht door berndv » 19 sep 2014 19:35

shd68 schreef:Hallo,

Zoals velen ben ik ook ingetrapt in een online veiling (123Bied) waar je eerst credits moet kopen om te bieden. Ik ben nagenoeg zo stom geweest om niet eerst te googelen maar gewoon mee te doen. Ik ben dus een aardig bedrag kwijt.
Ik had de betalingen betwist bij Paypal maar toen kreeg ik een mail van 123Bied dat ik het moest annuleren want anders zouden ze bij mij een claim neer leggen. Ik schrok ervan en heb de betwistingen ingetrokken. Dit heb ik dus gedaan en kan helaas geen calim meer bij ze neer leggen. Wel heb ik Paypal benaderd en hopelijk kunnen ze het weer activeren.

Dit soort veilingsites moeten verboden worden door de overheid of onder een vergunning vallen net zoals de Lotto of de staatsloterij. Er is totaal geen controle op dat men niet zelf meebiedt (handmatig of met een bot scripts die onder random usersnamen mee biedt).

De sites zien er gelikt en professioneel uit en je trapt er heel snel in. Af en toe laten ze een echt 'echt' persoon winnen zodat ze af en toe een foto kunnen plaatsen dat het allemaal echt waar is! Daar gaan we dan maar van uit, maar zelfs dit kun je frauderen want wie zegt niet dat het een goede vriend of kennis is die op de foto staat?

Er is totaal geen controle en ik wil graag dat hier wat aangedaan wordt en dit soort sites verboden worden of vergunningen moeten aanvragen op betrouwbaarheid.

Ik zelf kan geen advocaat veroorloven, maar misschien kunnen we met meer gedupeerden samen iets starten en er een zaak van maken. Deze sites moeten gewoon stoppen, ze gaan maar door. Iedereen klaagt maar er wordt niks aan gedaan, omdat het veel moeite kost.
Het is gewoon gokken en dat valt onder een bepaalde wet toch? Maar de mazen in de wet, het noemen dat dit een veiling site is terwijl dat niet het geval is kosten mij en veel anderen veel geld.

Ik kan zelf websites bouwen en een actie site starten.

Wie doet ermee en helpt actie te ondernemen tegen dit soort sites?
Er moet een vergunning of diploma komen voordat mensen online mogen op internet. Trap je in de standaard internet valkuilen, dan geen internet. Snap je hoe je kan zien dat je bedrogen wordt, dat gratis nooit gratis is enz, dan mag je op internet.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 sep 2014 19:52

Ik zie het probleem niet.
Het product wordt gefinancierd door iedereen die een bod doet + de veilingprijs.
Als je lang genoeg volhoudt heb je mogelijk voor weinig het product omdat anderen het voor jou betaald hebben.
123bied is niet de enige site welke deze manier van veilen hanteert, er zijn er nog velen.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 19 sep 2014 19:54

Ik ben nagenoeg zo stom geweest om niet eerst te googelen maar gewoon mee te doen.
Inderdaad, voor jouw is het nu duidelijk, maar hoeveel andere in dit soort bedrijven nog in trappen is al voor geprogrammeerd.

shd68

Ongelezen bericht door shd68 » 06 okt 2014 09:53

Ik heb een klacht ingediend bij de kansspelautoriteit en kreeg het volgende bericht terug van Afdeling Juridische Zaken en Communicatie Kansspelautoriteit:

Hartelijk dank voor uw melding van een (mogelijk) illegaal kansspel. Uw melding betreft de veilingsite 123Bied.nl
Allereerst is van belang te weten om wat voor ‘soort’ veiling het is en of het wel of geen kansspel is. Ik zal u hieronder het verschil uitleggen tussen de veilingen.

Veiling
Klassieke veilingen vallen over het algemeen niet onder de Wet op de kansspelen (Wok), omdat het hoogste bod altijd wint en de tijd waarbinnen te bieden is van te voren vast staat. Er is hier geen sprake van een kanselement. Voor een zuivere veiling is dan ook geen vergunning vanuit de Wet op de kansspelen nodig.

Centveiling
Een centveiling is een veiling die via het internet of telefoon wordt gehouden. Men doet een bod op aangeboden artikelen, waarna het reeds geboden bedrag met één cent wordt verhoogd. Dan begint de klok terug te tellen vanaf een tevoren vastgestelde tijd (meestal enkele minuten). Wanneer die periode niemand anders biedt is het artikel gewonnen. Wanneer iemand anders biedt springt de klok terug naar de starttijd en wordt het artikel op naam van de nieuwe bieder gesteld. Essentieel is dat elk bod 1 cent toevoegt aan het laatste bod op een artikel, maar om te kunnen bieden moeten er biedpunten of een biedbundel gekocht worden. Elke keer dat je een bod uitbrengt, kost het je een biedpunt (of je de veiling wint of niet). Voor een biedpunt/biedbundel moet meestal € 1,= betaald worden.

Verschillen
Bij een gewone veiling loop je geen risico, omdat als je niet wint je ook niets kwijt bent. Bij een centveiling is dat wel zo, omdat je moet betalen per bod. Een centveiling kan dan gezien worden als een soort verloting en niet als een veiling zoals dat woord normaal wordt gebruikt.
Daarnaast heeft het product bij een gewone veiling vaak de waarde die het in het economische verkeer vertegenwoordigt. Bij een centveiling wordt het product voor een zeer lage prijs ‘geveild’. Er is hier dan sprake van een wanverhouding tussen de prijs en de waarde daarvan die het in het economische verkeer vertegenwoordigt. De zeer lage prijs is daarbij het lokkertje.

(vervolg hieronder, mag maar 4000 tekens en het is meer dan 4000 tekens)
Laatst gewijzigd door shd68 op 06 okt 2014 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.

shd68

Ongelezen bericht door shd68 » 06 okt 2014 09:57

Vervolg:

Om te bepalen of er sprake is van een kansspel in de zin van de Wok moet er worden gekeken naar de volgende elementen:
a) Gelegenheid geven
Wordt er fysiek of virtueel een kansspel aangeboden en is het mogelijk om zonder beperking deel te nemen aan een kansspel?
b) Meedingen naar prijs/premie
Kun je prijzen of premies winnen?
c) Aanwijzing winnaar door kansbepaling
Wordt uit de deelnemers aan het spel één (of meer) winnaar(s) aangewezen? Is er sprake van toeval en geen behendigheid?

Een centveiling is een kansspel omdat:
a) Gelegenheid geven
Deelname aan dergelijke veilingsites is voor iedere deelnemer mogelijk. Er zijn geen beperkingen.

b) Meedingen naar prijs/premie
Er kunnen prijzen of premies gewonnen worden. De winnende biedingen liggen in het algemeen ver beneden de gebruikelijke economische waarde van de beschikbaar gestelde producten. Het feit dat winnende biedingen ver beneden de gebruikelijke economische waarde van de beschikbaar gestelde producten liggen en dat men moet betalen om een bod te doen, maakt dat deelnemers niet door middel van biedingen een product kopen, maar dat zij in feite meedingen naar een prijs of premie. Daarnaast zijn er aan het bieden zelf (het verhogen van de biedprijs met bijvoorbeeld één cent) ook kosten verbonden, wat gezien kan worden als een soort inleg.

c) Aanwijzing winnaar door kansbepaling
Over het algemeen is het bij centveilingen zo dat deelnemers vaak geen inzicht hebben in het aantal deelnemers dat meedoet. Tevens weten zij niet hoe vaak de deelnemers de prijs van het product verhoogd hebben. Ook het feit dat elk bod de duur van de veiling met een bepaalde duur verlengt, maakt dat er voor een bieder geen zekerheid bestaat over het einde van de veiling, dan wel over het winnen van die veiling. Een bieder heeft hierdoor geen overwegende invloed op zijn kans om te winnen en is hier sprake van toeval (kansbepaling). Verder is het niet mogelijk op enige wijze behendigheid of kennis toe te passen bij het concept van dergelijke veilingsites.

Wat gebeurt er met uw melding?
Op dit moment is het volgens de Wet op de kansspelen niet toegestaan kansspelen aan te bieden via internet. Daarom wordt tegen illegale aanbieders van kansspelen opgetreden. Op dit moment registreren wij iedere melding over vermoedelijke overtredingen van de Wet op de kansspelen. Deze meldingen onderzoeken wij en indien wij vaststellen dat er sprake is van een overtreding, kunnen er maatregelen genomen worden tegen deze organisaties. Wij kunnen u geen informatie geven over of een onderzoek is gestart, over lopende onderzoeken of over in onderzoek zijnde organisaties. Desalniettemin is uw melding van belang omdat wij hiermee een beeld kunnen krijgen over mogelijke overtredingen binnen de kansspelmarkt en indien nodig hiertegen kunnen optreden.
Laatst gewijzigd door shd68 op 06 okt 2014 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme » 06 okt 2014 10:12

Je koopt iets via een veiling site en na ontvangst ga je de betaling betwisten ?

Waarom heb je de betaling betwist ?

Heb je geen credits ontvangen na betaling ?

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 06 okt 2014 10:22

Ik denk niets.
Zoals al aangegeven wordt, is er geen info te verwachten, wat en of een onderzoek gestart is/wordt, gewoon een dode mus.

Ik verbaas mij steeds, dat mensen ergens aan meedoen, dan niet het gewenste krijgen, om dan een klacht indienen.

shd68

Ongelezen bericht door shd68 » 06 okt 2014 11:02

eleven schreef:
Ik denk niets.
Zoals al aangegeven wordt, is er geen info te verwachten, wat en of een onderzoek gestart is/wordt, gewoon een dode mus.

Ik verbaas mij steeds, dat mensen ergens aan meedoen, dan niet het gewenste krijgen, om dan een klacht indienen.

Daar gaat het helemaal niet om, en wat een wantrouwen?
Ik had een vermoeden dat het een kansspel zou zijn en dat blijkt het te zijn! Veel geld verdienen, illegaal, over andermans rug!
Het is een dwaling, ze gebruiken het woord veiling maar dat is het dus helemaal niet!

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel » 06 okt 2014 12:43

Zit net even op de site te kijken.
Tsjonge, als je niet ziet dat dit oplichting is dan verdien je het om opgelicht te worden.
Even snel gekeken. Op een TomTom MultiSport smartwatch is al 523 (maal 0,75) keer geboden dus voor 392,25 aan inkomsten terwijl de directe koopprijs 229 euro is en je deze bij een webwinkel kan kopen voor 179 euro. Meer als 2x de opbrengst.
Kassa.

Mensen, een veilling moet je alleen betalen als je de laatste bieder bent. Nooit betalen per bod dan weet je namelijk zeker dat je opgelicht wordt.

Hoe onnozel moet je zijn om hier in te trappen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 06 okt 2014 12:47

shd68 schreef:Hallo,

Zoals velen ben ik ook ingetrapt
Dus volgende keer beter opletten?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 06 okt 2014 12:51

brokkel schreef:Zit net even op de site te kijken.
Tsjonge, als je niet ziet dat dit oplichting is dan verdien je het om opgelicht te worden.
Even snel gekeken. Op een TomTom MultiSport smartwatch is al 523 (maal 0,75) keer geboden dus voor 392,25 aan inkomsten terwijl de directe koopprijs 229 euro is en je deze bij een webwinkel kan kopen voor 179 euro. Meer als 2x de opbrengst.
Kassa.
Jawel, maar al die 523 die er in trappen dachten allemaal voor één of twee keer bieden met 75 cent het ding te kunnen kopen. Maar er kwam er nog een en nog een en nog een, en als je al zoveel geboden hebt denk je, nog één keer 75 cent, dan heb ik hem, wel te duur, maar anders ben ik mijn geld kwijt en heb ik helemaal niets...

Het is helemaal geen kansspel, je kunt namelijk doorgaan en stoppen, net zoals je wilt. Bij een kansspel leg je in, en dan is het wachten op welk lot het balletje valt. Hier valt het gewoon bij de hoogste bieder: degene die het langste doorgaat.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 » 06 okt 2014 17:05

shd68 schreef:
eleven schreef:
Ik denk niets.

Daar gaat het helemaal niet om, en wat een wantrouwen?
Ik had een vermoeden dat het een kansspel zou zijn en dat blijkt het te zijn! Veel geld verdienen, illegaal, over andermans rug!
Het is een dwaling, ze gebruiken het woord veiling maar dat is het dus helemaal niet!
Maxima zou zeggen: een beetje dom :lol:

Gesloten