LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik zocht laatst het nummer van PostNL klantenservice. Ik zag in de Google resultaten 0900-8051. Dus ik belde dat nummer. Ik hoorde "dit kost 90 cent per minuut" en vond dat nogal aan de prijs. Toen ik dit op Twitter voorlegde aan PostNL zeiden ze dat het maar 45 cpm kost.

Wat blijkt: het nummer IS helemaal niet van PostNL maar van "Telefoonklantenservice.nl". (ook bekend onder "deklantenservice.nl".

Ik herinner me nu ook dat ik een man aan de lijn kreeg die vroeg "met welk bedrijf wilt u bellen". Ik dacht: zal wel, misschien is de telefooncentrale bij PostNL stuk en zetten ze even een mannetje aan de telefoon. Maar in feite is het dus een duurbetaald voorportaal.

Op telefoonklantenservice.nl kun je van talloze grote Nederlandse bedrijven het telefoonnummer opzoeken. Hoewel de normale nummers zichtbaar zijn, zijn deze expres vrij onopvallend gemaakt. Maar rechts staat steeds 0900-8051 prominent, vet en rood in beeld zodat je blik automatisch daarheen glijdt en je denkt dat dat het nummer is wat je zoekt.

Het geniepige verdienmodel is dat ze ook zeer goed vindbaar zijn in Google. Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.

In alle gevallen is 0900-8051 veel duurder dan wanneer je rechtstreeks met het bedrijf zou bellen. Hoewel op de site zelf de "echte" nummers te vinden zijn, en ze dus niemand LIJKEN te misleiden, geldt dit niet voor hoe ze de pagina's laten verschijnen in Google. Want de pagina's zijn zo vormgegeven dat de "snippet" in Google wel degelijk misleidend is. Er staat weliswaar dat je wordt doorverbonden maar bij het zien van het nummer stopt ieder normaal mens met lezen.
Afbeelding

Ik vind dit zeer misleidend en het verbaast me dat deze site al zo lang onder de radar opereert.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is geen oplichterij, want ze leveren een service, nl. doorschakelen naar het door de beller gewenste nummer. Uiteraard gaat dat niet gratis.

Waarom heb je niet gewoon de eerste zoekresultaten gebruikt (die direct naar de website van PostNL leiden)? Telefoonklantenservice.nl staat pas 5e.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Strikt genomen doen ze niks fout, maar hun hele dienstverlening is zo ingericht dat het lijkt alsof ze gratis hulp bieden maar linksom of rechtsom word je verleid HUN nummer te bellen.
Als je googelt op Postnl klantenservice zie je dit. Ik vind dat misleidend.

Afbeelding

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nogmaals: waarom kies je niet de eerste optie. Dat is n.b. een link naar de website van PostNL. Je kiest zelf voor een mindere optie waarbij de prijs zelfs als in de zoekresultaten staat. Waar haal jij de indruk vandaan dat ze deze dienst gratis aanbieden. Dat staat nergens en beweren zo ook nergens.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door berndv »

het is duur inderdaad, maar op zich redelijk transparant, en zoals gezegd, u kiest voor de 5e optie van de zoekresultaten. Als ik het nummer van postnl wil hebben, ga ik naar de website van postnl en zoek ik naar de contactgegevens, meestal op een pagina met de naam "contact".

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door kweenie »

Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
Mooi uitgelegd. En voor de 'service' dat je niet de halve website hoeft af te zoeken, of een hele rits Google resultaten, maar gewoon snel een nummer kunt bellen, betaal je een paar centen. Slim bedacht door dat bedrijf. Of eventueel sluw. Maar niet bepaald oplichting.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is gewoon een prima voorbeeld van dienstverlening. Dat draait immers vrijwel altijd om zaken die je prima zelf kunt doen, maar (om wat voor redenen dan ook) door een ander laat doen. Goed verdienmodel!

Oplichters kan je het niet bepaald noemen, ze communiceren luid en duidelijk wat ze doen tegen welke prijs. Dat mensen tegenwoordig klikvee blijken te zijn en niet lezen waar ze op klikken, wiens verantwoordelijkheid is dat?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door grun »

Captain Pervert schreef:Toen ik dit op Twitter voorlegde aan PostNL zeiden ze dat het maar 45 cpm kost.
De klantenservice van PostNL kost 45 cent per gesprek, niet per minuut. Het maakt niet uit of je gesprek 1 of 10 minuten duurt, je betaalt 45 cent plus de belkosten van je provider.

http://keuzemenu.info/telefoonnummer-po ... enservice/

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

kweenie schreef:
Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
Mooi uitgelegd. En voor de 'service' dat je niet de halve website hoeft af te zoeken, of een hele rits Google resultaten, maar gewoon snel een nummer kunt bellen, betaal je een paar centen. Slim bedacht door dat bedrijf. Of eventueel sluw. Maar niet bepaald oplichting.
Het gaat erom dat alles in hun layout e.d. er op is gericht dat je denkt dat je met het rechtstreekse nummer te maken hebt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door berndv »

Captain Pervert schreef:
kweenie schreef:
Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
Mooi uitgelegd. En voor de 'service' dat je niet de halve website hoeft af te zoeken, of een hele rits Google resultaten, maar gewoon snel een nummer kunt bellen, betaal je een paar centen. Slim bedacht door dat bedrijf. Of eventueel sluw. Maar niet bepaald oplichting.
Het gaat erom dat alles in hun layout e.d. er op is gericht dat je denkt dat je met het rechtstreekse nummer te maken hebt.
Het gaat er om dat ik ook niet bij de bakker ga vragen of de karbonades van de slager lekker mals zijn. Als ik postnl wil bereiken, kijk ik op de website van postnl naar hun contactgegevens en niet op een pagina die zich telefoonklantenservice.nl noemt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het doet mij denken aan de BelastingInfoTelefoon. Alleen nu werkt het via de zoekresultaten. Als je bij google kijkt dan lijkt het net alsof dat nummer van PostNL is. Pas als je verder klikt wordt duidelijk dat dit nummer van hen is.

http://blog.iusmentis.com/2015/06/05/ma ... ingdienst/
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=136290

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:Het doet mij denken aan de BelastingInfoTelefoon. Alleen nu werkt het via de zoekresultaten. Als je bij google kijkt dan lijkt het net alsof dat nummer van PostNL is. Pas als je verder klikt wordt duidelijk dat dit nummer van hen is.

http://blog.iusmentis.com/2015/06/05/ma ... ingdienst/
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=136290
Het lijkt er bijna op, zij het dat in jouw voorbeeld gesproken wordt over het betaald doorgeschakeld worden naar een gratis telefoonnummer. Daarbij wordt door de rcc geoordeeld dat de naam belastinginfotelefoon te weinig onderscheidend is, ben benieuwd hoe ze oordelen over een bedrijf dat telefoonklantenservice heet en als website telefoonklantenservice.nl heeft verwart kan worden met PostNL of Ziggo of welk bedrijf je via hen maar mag benaderen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Er zijn voldoende verschillen tussen deze casus en die van de belastingdienst om een andersluidend oordeel te verwachten.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat een veroordeling voor misleiding haalbaar is. Maar dan moet het wel gaan om de zoekresultaten.

Telefoonklantenservice.nl heeft in de pagina postnl-klantenservice de onderstaande code opgenomen. Een consument die googled op "PostNL Klantenservice" zal daarom in de lijst het telefoonnummer vinden waarbij wordt aangegeven dat dit van PostNL Klantenservice is. Die informatie is onjuist en daarmee misleidend. Een doorsnee consument kan vervolgens besluiten om dit nummer te bellen zonder op de link te klikken.

Code: Selecteer alles

meta name="description" content="PostNL Klantenservice: Bel 0900-8051 (80 cpm) voor PostNL Klantenservice. Dagelijks bereikbaar van 08:00 tot 21:00 uur."

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat erom dat alles in hun layout e.d. er op is gericht dat je denkt dat je met het rechtstreekse nummer te maken hebt.
Als ik op die link klik, dan ziet het er toch totaal anders uit dan postnl. Ook begint de pagina met een groot rood blok waar je bedrijven kunt zoeken; lijkt toch niet dat je bij postnl zelf naar andere bedrijven zou kunen zoeken. Er staat ook een nummer dat je kunt bellen als je er zelf niet uit komt, maar hulp nodig hebt. Ik vind hoe dit er staat niet echt misleidend of de suggestie wekkend dat dit het nummer van postnl zou zijn. Maar dat verschilt blijkbaar van persoon tot persoon, want jij kreeg dat idee blijkbaar wel.

Gesloten