LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met contract Fiber opzeggen

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
OttenSander
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2017 13:50

Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door OttenSander »

De ellende begint al bij het willen afsluiten van een abonnement. Na gemiddeld 30 min te hebben gewacht krijg je iemand van de klantenservice aan de lijn, een abonnement afsluiten kan wel maar pas na 2 weken zal Fiber starten met het leveren van haar diensten. Echter, wanneer je afziet van de 2 weken wettelijke bedenktijd dan kan Fiber meteen alles in werking zetten en kunt u snel "genieten" van hun service! DUS NIET!

Een paar dagen na het in zee gaan met Fiber werd ik door Fiber benaderd, omdat ze mijn huisnummer (2.D) niet in hun systeem konden vinden. Ze hebben mij gevraagd of ze de verbinding mochten 'inschieten' op het huisnummer 2 (horecagelegenheid onder mijn appartement.....). Ik heb persoonlijk geen verstand van zaken en heb telefonisch aangegeven dat ik hiervoor akkoord ben mits dit mogelijk zou zijn, afgesproken is dat ik dit zou overleggen met de eigenaar/makelaar van het pand en dat ik hier een dag later op terug zou komen bij Fiber.

Een dag later tijdens het werk overdag de eigenaar van het pand gesproken en die gaf aan het de verbinding per se moest worden aangesloten op huisnummer 2-D. Bij thuiskomst mail gecheckt en toen bleek dat Fiber al een verbinding had ingeschoten op huisnummer 2, hierbij zat ik vast aan een contract van 12 maanden en alles werd in werking gezet. Wederom Fiber gebeld en verteld dat de verbinding per se op huisnummer 2-D moest worden ingeschoten, dit was niet mogelijk en mij is verteld dat ze begrip hadden voor de situatie en dat het abonnement kosteloos zou worden stopgezet omdat zij niet kunnen leveren op mijn adres, er zouden geen kosten in rekening worden gebracht

Dezelfde week nog werden er 3 automatische incasso's van mijn rekening afgeschreven, borg apparatuur à € 59,90, aansluitkosten €49,95 en periodieke kosten € 22,90. Uiteraard heb ik alle incasso's gestorneerd en de tegenrekening laten blokkeren via de bank.

Na hierover contact op te nemen met Fiber doet Fiber alsof zij nooit hebben toegezegd dat alles kosteloos zou worden stopgezet, in plaats daarvan wijzen zij eerst op het telefoongesprek waarin ik aangaf dat ik het inschieten van de verbinding op huisnummer 2 akkoord zou vinden. Ze vergeten alleen de voorwaarde die ik hiervoor heb gesteld, namelijk dat ik eerst contact zou opnemen met de makelaar/eigenaar van het pand voor toestemming en mogelijkheden. Ik kan onder geen enkele mogelijkheid worden doorverbonden naar iemand die meer verstand van zaken heeft of die iets voor mij kan betekenen. De medewerkers van de klantenservice van Fiber kunnen niks voor je betekenen en wanneer je te ver doorvraagt worden ze ongeduldig, kortaf en uiteindelijk drukken ze je zelfs weg Waarna je wederom 30 min kan wachten totdat je iemand aan de lijn hebt.

Ik wilde mijn abonnement kosteloos stopzetten maar dit was volgens Fiber niet mogelijk omdat ik telefonisch zou hebben afgezien van de 14 dagen wettelijke bedenktijd. Gelukkig is dit rechtswege niet geldig. Dit begrijpen de doorgeefluiken bij de klantenservice echter niet en het enige wat ze kunnen doen is een 'terug-belafspraak' voor je inplannen (die ze nooit nakomen) of een ticket schrijven (die nooit goed onderbouwd wordt beantwoord). Wanneer je aan de telefoon met de klantenservice juridisch onderbouwd dat je in je gelijk staat en eist dat het contract wordt stopgezet wordt je weggedrukt. Derhalve de rechtsbijstand ingeschakeld de zaak loopt nog en zal waarschijnlijk bij de geschillencommissie eindigen.

conclusie: PAS op voor fiber! Dit alles is nog maar het puntje van de ijsberg, klanten van dit bedrijf worden de dupe van hun administratieve rompslomp en nutteloze klantenservice.

TIP: Zorg dat je alle telefoongesprekken die je voert met Fiber zelf opneemt! Dit doet Fiber namelijk zelf ook, wanneer het echter op een meningsverschil aankomt zal Fiber zeer selectief zijn met het gebruik van hun opnames. Door zelf ook opnames te maken sta je sterk!
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mar 2017 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking van het onderwerp, deel bericht verwijderd

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Neen, mijn beste OttenSander. De grootste fout is door u zelf gemaakt. U heeft alles telefonisch geprobeerd te regelen en niets schriftelijk vastgelegd. Duidelijk dat u geen verstand van belangrijke zaken heeft, zoals u zelf al toegeeft. Dreigen met opnames al dan niet door u zelf gemaakt bewijst niets.

Als u contracten afsluit en bepaalde speciale zaken afspreekt, die voor u als consument belangrijk zijn, maakt niet uit bij wie, dan doet u dat schriftelijk (!). Simpelweg om, wanneer dat achteraf eventueel nodig is, te kunnen bewijzen wat precies wel en wat precies niet afgesproken is. En dan nog geldt of de andere partij uw schriftelijke afspraken goed begrepen heeft. Zolang u over de nagekomen afspraken geen bevestiging ontvangen heeft gelden die afspraken nog steeds niet. Afspraken worden over en weer gemaakt. Dat weet u toch wel?

U kunt achteraf alles wel beweren dat afgesproken zou zijn, maar de andere contractant kan het wederzijdse gesprek verkeerd begrepen hebben en naar bevinden hebben gehandeld. Waarschijnlijk is in dit geval hier sprake van. Hoeft niet per sé onwil te zijn, want u heeft met een bedrijf te maken met vele duizenden klanten die elk hun eigen sores hebben en waardoor het ingewikkeld is al die aparte afspraakjes, gemaakt per telefoon, te onthouden. Ziet u nu waarom schriftelijk afspraken maken zo belangrijk is!

Zolang u dus niet met overtuigend bewijs komt kunnen weinigen iets voor u betekenen en zit u waarschijnlijk aan uw afgesloten contract vast voor de overeengekomen termijn. Op uw “Mijn Fiber” kunt u dat terugvinden. Zolang u dus niet met sluitend bewijs komt kan of zal Fiber hierin weinig of niets voor u betekenen. Mogelijk kunnen zij nog enige coulance toepassen, maar daar zou ik niet al te zeer op rekenen.

Hopen maar dat uw benedenbuurman van “2” nu geen gratis gebruik maakt van uw afgesloten abonnement bij Fiber maakt, want de aansluiting werkt daar waarschijnlijk wel en Fiber komt haar contractuele verplichtingen dus gewoon na.

Roennie
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2017 16:58

Re: Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door Roennie »

BreejKC schreef:U heeft alles telefonisch geprobeerd te regelen en niets schriftelijk vastgelegd. Duidelijk dat u geen verstand van belangrijke zaken heeft, zoals u zelf al toegeeft. Dreigen met opnames al dan niet door u zelf gemaakt bewijst niets.
Allereerst vraagt TS niet om advies hoe hij dit verder kan doen, maar poogt andere leden van dit forum te waarschuwen, voor wat hij beschouwd als de wanpraktijken van Fiber.

Daarnaast, een mondelinge/telefonische overeenkomst is gewoon geldig. Als hij tijdens het telefoongesprek heeft aangegeven dat 'ie eerst met de eigenaar van het pand wilde overleggen, alvorens tot actie of afnemen over te gaan, zit Fiber fout als ze het voortijdig al in werking zetten. Natuurlijk, je hebt een punt als je aangeeft dat Fiber het verweer "verkeerd begrepen" kan voeren, maar of dat stand kan houden is afhankelijk van de bewoording.

Last but not least, TS geeft niet aan dat hij "geen verstand van belangrijke zaken" heeft, maar enkel dat hij "geen verstand van deze zaken" heeft en zich verder wil laten informeren. Zijn goed recht.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef: U kunt achteraf alles wel beweren dat afgesproken zou zijn, maar de andere contractant kan het wederzijdse gesprek verkeerd begrepen hebben en naar bevinden hebben gehandeld. Waarschijnlijk is in dit geval hier sprake van. Hoeft niet per sé onwil te zijn, want u heeft met een bedrijf te maken met vele duizenden klanten die elk hun eigen sores hebben en waardoor het ingewikkeld is al die aparte afspraakjes, gemaakt per telefoon, te onthouden. Ziet u nu waarom schriftelijk afspraken maken zo belangrijk is!
Onthouden...? Alsof niet ieder gesprek in een log wordt vastgelegd...

Sorry hoor, maar dergelijke telefoontjes over aansluitingen zijn herl normaal. Die hoef je echt niet allemaal schriftelijk af te handelen. Dat is onwerkbaar!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

OttenSander schreef:Gelukkig is dit rechtswege niet geldig. Dit begrijpen de doorgeefluiken bij de klantenservice echter niet en het enige wat ze kunnen doen is een 'terug-belafspraak' voor je inplannen (die ze nooit nakomen) of een ticket schrijven (die nooit goed onderbouwd wordt beantwoord).
Dit is van rechtswege wel degelijk geldig. Je mag als consument van je recht afzien van je recht op bedenktijd. Fiber heeft je gewezen op de wettelijke bedenktijd en hiervan heb je afgezien.
OttenSander schreef:Wanneer je aan de telefoon met de klantenservice juridisch onderbouwd dat je in je gelijk staat en eist dat het contract wordt stopgezet wordt je weggedrukt. Derhalve de rechtsbijstand ingeschakeld de zaak loopt nog en zal waarschijnlijk bij de geschillencommissie eindigen.
Er is geen juridische onderbouwing voor het aangaan van het contract, deze ben je aangegaan en je hebt expliciet afgezien van je recht op een bedenktijd. Dit los dat je de aanvraag oorspronkelijk op een ander huisnummer hebt gedaan.

Rechtbijstand en/of geschillencommissie betekend niet dat je in je recht staat. Is Fiber inmiddels aangesloten bij de juiste geschillencommissie, in het verleden kon je namelijk geen klachten indienen omdat niet aangesloten waren bij de juiste commissie.
OttenSander schreef: conclusie: PAS op voor fiber! Dit alles is nog maar het puntje van de ijsberg, klanten van dit bedrijf worden de dupe van hun administratieve rompslomp en nutteloze klantenservice.
Met z'n instelling snap ik wel dat de klantenservice de verbinding verbreekt. Fiber is een low budget aanbieder en overal zijn topics te vinden over hun beroerde callcenter en afhandeling van storingen. Logische ook want een goede klantenservice kost nou eenmaal geld.
OttenSander schreef: TIP: Zorg dat je alle telefoongesprekken die je voert met Fiber zelf opneemt! Dit doet Fiber namelijk zelf ook, wanneer het echter op een meningsverschil aankomt zal Fiber zeer selectief zijn met het gebruik van hun opnames. Door zelf ook opnames te maken sta je sterk!
Fiber is niet selectief met het gebruik van hun opnames, deze worden enkel en alleen, zoals netjes word aangegeven voor trainingsdoeleinden gebruikt van de medewerker.

Bij XS4ALL wordt een losse opname gemaakt voor het afzien van de opzegtermijn, deze opname wordt ook langer bewaard. De gesprekken voor trainingsdoeleinden worden niet lang bewaard, immers zijn deze enkel voor trainingsdoeleinden en niet om als bewijs te dienen in een procedure.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door CB »

Ik denk dat reageren op TS niet zoveel zin meer heeft. TS was hier voor het laatst 21 maart 2017 14:44. Dat was het moment dat hij deze topic schreef en daarna is hij hier niet meer geweest.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met contract Fiber opzeggen

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
OttenSander schreef:Gelukkig is dit rechtswege niet geldig. Dit begrijpen de doorgeefluiken bij de klantenservice echter niet en het enige wat ze kunnen doen is een 'terug-belafspraak' voor je inplannen (die ze nooit nakomen) of een ticket schrijven (die nooit goed onderbouwd wordt beantwoord).
Dit is van rechtswege wel degelijk geldig. Je mag als consument van je recht afzien van je recht op bedenktijd. Fiber heeft je gewezen op de wettelijke bedenktijd en hiervan heb je afgezien.
Onjuist, je bent te absoluut. In beginsel, kan de consument niet van zijn wettelijk herroepingsrecht afzien. Immers, hiervan kan niet in zijn nadeel worden afgeweken. Hierop zijn wel uitzonderingen mogelijk, maar die gaan hier niet op. De meest voor de hangglidende uitzondering ziet op de situatie waarin de nakoming is begonnen en de consument afstand heeft gedaan. In dit geval gaat die uitzondering niet op, omdat er niet met de nakoming is begonnen.
Artikel 6:230i lid 1 BW schreef:Van het bepaalde bij of krachtens deze afdeling kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.
Artikel 6:230p aanhef en onder d BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij: (...) een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:
1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;

Gesloten