LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
jan usenet
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2017 22:21

Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door jan usenet »

DE KLACHT
Op 20 juni 2017 heb ik voor proefperiode van 7 dagen usenet gebruikt om een document batik zocht op te zoeken en te downloaden. Omdat ik op Usenet niet vond wat ik vond heb ik dezelfde dag via Usenet afgezegd uit teleurstelling.

Ik kreeg mij afmelding op scherm te zien maar er stond bij dat je om de afzegging definitief te maken naar de USA moest bellen!

Kosten maken om naar het buitenland om een gratis app binnen de gratis proefperiode af te zeggen. Dat moet haast wel in strijd met wetgeving in Nederland of Europa.

Dat afmeldingsbericht heb ik als screen vastgelegd en naar Usenet gemaild. Van usenet alleen Standaardantwoorden in het Engels gekregen. Automatische Afschrijving van dat ongevraagde "usenet-abonnement" heb ik via mijn Bank gestorneerd en teruggekregen. Dat was simpel. Ik dacht daar ben ik van af.

Vandaag ontving ik een brief in het Nederlands van Usenet uit Duitsland / San Marin ontvangen met een dikke incassorekening van € 99 !!!!


DE OPLOSSING
Gezamenlijk Actie, liefst van RADAR naar usenet usa met het de eis om de afmeldingsprocedure binnen proefperiode te wijzigen (dus bellen met Usenet is bij afmelding niet meer nodig) + stopzetting alle incasso's in NL.

Ik heb alle bewijzen in file beschikbaar, ook een screenshot van de afmeldngsprocedure waarin vandaag 22 sept 2017 nog steeds staat dat je met het buitenland moet bellen om "het proces van afmelden te voleindigen ~ to finish the cancellation process".

Graag overleg over vervolgstappen
Bijlagen
20 juni 17 01 min registratie usenet.pdf
Dit afmeldingsbericht heb ik als screen vastgelegd en naar Usenet gemaild.

Dit screenshot van de afmeldngsprocedure staat vandaag 22 sept 2017 nog steeds op de website van usenet. je moet met het buitenland bellen om "het proces van afmelden te voleindigen ~ to finish the cancellation process".
(49.04 KiB) 89 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Radar is een televisieprogramma, geen helpdesk die u voor uw karretje kan spannen.

U kunt ook gewoon aangegeven aan het incassoburo wat u gedaan heeft. Maar dan moet u wel even weten wat de Nederlandse, danwel Europese (?) wet hierover zegt. Zoals het er nu voor staat heeft u zich niet aan de voorwaarden gehouden. U spreekt ook over een gratis app, maar het is een gratis proefperiode. U heeft nu niet conform te voorwaarden opgezegd.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Op de Nederlandse Usenet website vind ik dit over opzeggen:

Ik wil graag mijn account opzeggen.
U kunt uit de volgende opties kiezen:
- Per telefoon
- Schrijf ons een brief
- Gebruik ons contactformulier

Tijdens de gratis proefperiode kunt u uw account op ieder moment opzeggen. Heeft u een standaardpakket, dan moet u het abonnement uiterlijk zeven dagen (bij pakketen met een looptijd tot één maand) of uiterlijk één maand (bij pakketen met een looptijd langer dan één maand) voor de volgende contractverlenging beëindigd worden.

jan usenet
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2017 22:21

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door jan usenet »

Beste reageerders

Eens: ik bedoel de gratis proefperiode.

U schrijft: U heeft nu niet conform te voorwaarden opgezegd.

Ik heb bovendien het contactformulier benut om mijn afzegging te bevestigen.

Maar op dit moment staat nog steeds op de website van usenet dat je de proefperiode zonde kosten kunt be-eindigen: 14 dagen gratis en op ieder ogenblik opzegbaar ZIE https://nl.usenet.nl/aanmelding/

De voorwaarde om te bellen met het buitenland zie je pas als wilt opzeggen: dat is makkelijk en ik denk niet volgens de NL wet.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door vlietjvan »

jan usenet schreef:
De voorwaarde om te bellen met het buitenland zie je pas als wilt opzeggen: dat is makkelijk en ik denk niet volgens de NL wet.
Het is wel raar. Als ze willen dat je uitsluitend telefonisch kunt opzeggen, moeten ze niet doen alsof er een keuze is tussen telefonisch, per brief, contactformulier.

Ik denk dat ik er voor de zekerheid wel een brief aan had gewaagd.
Verwacht niet dat je dan een e-mail krijgt met 'kunt u ons even bellen?'.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:U spreekt ook over een gratis app, maar het is een gratis proefperiode. U heeft nu niet conform te voorwaarden opgezegd.
Je moet kunnen opzeggen op dezelfde methode, als dat de aanmelding gedaan is. Althans , volgens Nederlands recht.
.....maar valt dit onder Nederlands recht?

jan usenet
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2017 22:21

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door jan usenet »

Dag 16again,

ik hoop dat de juiste grondslag heb gevonden: namelijk de wet van Dam, 2011, zegt dat: Je moet kunnen opzeggen op dezelfde methode, als dat de aanmelding gedaan is. Zie o.a. In de nieuwe regels is ook vastgelegd dat een abonnement op dezelfde wijze moet kunnen worden opgezegd als dat het is afgesloten. Dus als u via een website een abonnement hebt afgesloten, moet u dit abonnement ook via de website kunnen opzeggen.

Details: Burgerlijk Wetboek (artikel 6:236 aanhef en sub o, p, q, r en s )

Zijn juridisch geschoolden het met mij eens?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wel als Nederlands recht van toepassing is. Die vraag staat nog open.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door JvandeW »

jan usenet schreef:Dag 16again,

ik hoop dat de juiste grondslag heb gevonden: namelijk de wet van Dam, 2011, zegt dat: Je moet kunnen opzeggen op dezelfde methode, als dat de aanmelding gedaan is. Zie o.a. In de nieuwe regels is ook vastgelegd dat een abonnement op dezelfde wijze moet kunnen worden opgezegd als dat het is afgesloten. Dus als u via een website een abonnement hebt afgesloten, moet u dit abonnement ook via de website kunnen opzeggen.

Details: Burgerlijk Wetboek (artikel 6:236 aanhef en sub o, p, q, r en s )

Zijn juridisch geschoolden het met mij eens?
Usenet is in San Marino ingeschreven en valt dan ook niet onder de Nederlandse of Europese wetgeving. Je zomaar beroepen op de Wet van Dam en verwachten dat je er vanaf komt gaat niet zomaar.

Aan de andere kant; wat kan en gaat Usenet doen om alsnog dat geld van jou te krijgen?

Ik vind het overigens wel ironisch dat je met wetten aan komt zetten, terwijl wij allemaal weten dat op Usenet vooral zaken gratis worden aangeboden waarvan de aanbieder geen rechten heeft deze aan te bieden. Daar heb je vrolijk aan meegedaan.

jan usenet
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2017 22:21

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door jan usenet »

Ja JvdW komisch is ook dat ik door een docent van TH Delft gewezen ben op een van zijn artikelen die ik op Usenet zou kunnen terugvinden. Wel, dat artikel was niet te vinden en dat deed voor mij de deur. Niks ironisch dus, ik heb niets gedownload.

Ik hou me nog even bij mijn standpunt: de afmeldingsprocedue van Usenet.nl is in strijd met BW / Wet van Dam

Van wie ontvang is steun?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jan usenet schreef:Ja JvdW komisch is ook dat ik door een docent van TH Delft gewezen ben op een van zijn artikelen die ik op Usenet zou kunnen terugvinden. Wel, dat artikel was niet te vinden en dat deed voor mij de deur. Niks ironisch dus, ik heb niets gedownload.

Ik hou me nog even bij mijn standpunt: de afmeldingsprocedue van Usenet.nl is in strijd met BW / Wet van Dam

Van wie ontvang is steun?
U kunt bij uw standpunt blijven, maar het Nederlandse recht is niet van toepassing zoals u hebt kunnen lezen. San Marino ligt niet op Nederlands grondgebied. Steun hiervoor zult u hier dus niet vinden.

atlas1302

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door atlas1302 »

We hebben al zoveel Topics voorbij zien komen, usenet,usenext,San marino.... en ooit gehoord dat een deurwaarder succesvol is geweest? Misschien gaat @jan usenet geschiedenis schrijven.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door mp2017 »

Er bestaat al een topic over hetzelfde onderwerp, dus ....


viewtopic.php?f=24&t=166217&hilit=usenet

jan usenet
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2017 22:21

Re: Usenet klacht: Usenet misleidt met "gratis" app

Ongelezen bericht door jan usenet »

Dag mp2017

Die had ik gezien, dank voor de melding
Ik heb eerder vandaag al mail contact met Akke gehad, ze zou me nog mailen welke brief van haar geleid heeft tot radiostilte tot nu toe

Gr

Jan

Gesloten