LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cookies op NPO

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Cookies op NPO

Ongelezen bericht door Jablan »

Natuurlijk, we weten het, er is een cookiewet en dat was voor de nederlandsche openbare omroep aanleiding 50% van het scherm met een akkoord te vullen. Irritanter kan niet en dat is 1 van de redenen om niet te vaak op de sites van deze instelling te kijken.

Vandaag eens met een andere browser bij de NPO geweest. Firefox met niet-volgen en privé-modus erop. Cookie-instelling aangepast, geen social media. Je klikt op opslaan en in het volgende scherm nog steeds boven in beeld die cookie-melding. Waarom? In het cache-geheugen geeft Firefox wel degelijk aan, dat er npo-cookies meedraaien.
Een paar uur later wordt het nog leuker, dan wil NPO perse social media cookies actief hebben. Waarom? De reclamebeperkingen voor NPO-uitzendingen en de boetes van het voormalige Commissariaat voor de Media (Actuele naam ben ik even kwijt) daarop zorgen al voor zelfcensuur in de uitzendingen - let maar eens op welke onderwerpen wel bij BNR en niet op de staatsgefinancierde omroep langskomen.

En er was iets met 'niet bijdragen aan de winst van derden'. Juist daarom wil ik bij de NPO niet die beruchte pixel-cookie van Facebook zien. Dat ding is erger dan spyware en oh wonder - als je alles uitschakelt, de browser opnieuw opstart, dan krijg je door dit stukje spionage minstens een week lang commerciële content voor je neus, die echt samenhangt met de onderwerpen, die je voor het laatst bij de NPO hebt bekeken.
(Meestal zijn de advertenties mosterd na de maaltijd. Badkamer verbouwd en toen het klaar was, kregen we ineens een maand lang badkamer-verbouwings-reclame voorgeschoteld.)

Zouden we het nog meemaken? Een openbare omroep, die zijn ict zo goed voor elkaar heeft, dat je niet bij elke klik in de privémodus opnieuw die cookiebalk in beeld krijgt? Dit hinderlijk volgen en perse willen personaliseren wil ik niet en de opdringerigheid ervan komt aanmatigend en respectloos over. Ik wil juist geen personalisatie, zodat ik ook de dingen te zien krijg, die mij niet per se interesseren, maar wel relevant zijn. En volgen vind ik prima, maar niet door derde partijen.

Hoe zien anderen dit?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Cookies op NPO

Ongelezen bericht door renewouters »

Hoe ik dit zie? Dat overdrijven ook een kunst is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Cookies op NPO

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jablan schreef: Hoe zien anderen dit?
Om aan te geven dat je geen cookies wilt moet de NPO een cookie aanmaken, jij weigert dit dus krijg je constant die vervelende melding.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cookies op NPO

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:Hoe zien anderen dit?
Dat het me niet boeit. Ik wordt meerdere malen per dag met een cookiewall geconfronteerd, klik op 'akkoord' en klaar. Zo moeilijk is dat toch niet? Hinderlijk, ja. Maar het is nu eenmaal wetgeving.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Cookies op NPO

Ongelezen bericht door Jablan »

BNR - de commerciële nieuwszender, waar ze wat minder last hebben van restricties op bedrijfsnieuws dan bij de NPO.
Moneyman schreef:In je eigen staart bijten, noemen we dat :lol:
:D goed gevonden.

Overigens accepteer ik wel de cookies, alleen social media gaat uit.

Verwijderd

Re: Cookies op NPO

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Zoek in Google in de Chrome Web Store eens naar de extensie CookiesOK. Na het installeren heb ik nooit meer een cookie gezien.
In Firefox is die ook aanwezig bij de add-ons.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Cookies op NPO

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Jablan schreef:
Moneyman schreef:In je eigen staart bijten, noemen we dat :lol:
:D goed gevonden.
Sportief, daar hou ik van.

Gesloten