LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte ervaring met Usenet.NL

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Zelf heb ik helaas, net als vele anderen ook slechte ervaringen met Usenet.NL

Via sites, als bv. TrialPay, zit je ook al gauw aan een abonnement op usenet van Usenet.NL vast. TrialPay is een soort koppelverkoop. Je wilt iets hebben, maar koopt het als cadeautje bij iets anders (wat je dus vaak helemaal niet wilt). Dit is mijn 77 jaar oude vader ook overkomen. Een andere veel gebruikte truck is het aanbieden van een gratis trial die, ongewenst doorloopt in een jaarabonnement.

Consumenten zijn in het Nederlands recht redelijk beschermd tegen onbedoelde en onbevestigde internetaankopen, of het nu goederen of diensten betreft, maar Usenet.NL is echter geen Nederlandse firma. Ze zijn gevestigd in San Marino, dit staat op de site en in de algemene voorwaarden. Ze hebben wel een mooie Nederlandstalige site. De naam Usenet.NL doet vermoeden dat het een Nederlands bedrijf is, maar San Marino is zelfs geen lid van de EU. Het recht van San Marino is van toepassing gesteld in de algemene voorwaarden.

Dit is belangrijk want EU leden hebben in het verdrag van Rome afgesproken welk recht wanneer bij welke overeenkomsten van toepassing is. Ook zaken als hoe er gecommuniceerd moet worden en in welke taal is dan geregeld. Usenet.NL heeft hier allemaal dus niets mee te maken. Indien er in het recht van San Marino hier al wel sprake zou zijn van een overeenkomst, dan betreft het hier dus een internationale overeenkomst tussen partijen buiten de EU om.

Alleen het feit dat Usenet.NL in wekelijkheid dus niet eens binnen de EU gevestigd is, is al voldoende reden om hier geen overeenkomst mee af te willen sluiten. Usenet.NL zorgt er dus voor dat dit niet direct opvalt en doet zich in ons land dus voor als een Nederlands sprekende firma. Usenet.NL maakt echter op nog meer manieren handig gebruik van deze situatie, hierover meer in mijn volgende post.
Laatst gewijzigd door rweust op 30 nov 2017 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Usenet.NL maakt opzeggen of communiceren beslist erg moeilijk. Dit in tegenstelling tot het aanmelden voor zo’n usenet dienst, wat soms ongemerkt al gaat. Er is geen direct email adres in correspondentie of op de site te vinden. Er is dus wel een postadres in San Marino, maar dan moet je een ouderwetse brief sturen. Je kunt bellen met een servicenummer, maar deze communiceren alleen mondeling in het Duits en het Engels. Verder is er een webformulier, maar dan moet je inloggen met een accountnaam en wachtwoord.

Je geeft met inloggen wel aan aanmeld en accountgegevens te hebben ontvangen. Het account of abonnement kan echter betwist en ongewenst zijn, het is dan dus te begrijpen dat je dit niet wilt gebruiken. Je kunt in het webformulier echter ook aangeven geen klant te zijn en een aanvraag opstellen. Usenet.NL bevestigt de ontvangst van dit formulier echter niet op email, dit past uiteraard helemaal in het plaatje van een firma die liefst niet schriftelijk en aantoonbaar communiceert en liefst zaken op zijn beloop laat tot aangeboden trial periodes verlopen zijn. Hiervan dus altijd een schermafdruk maken.

Er geldt hier echter geen Nederlands recht. Usenet.NL hoeft zich dus niet aan de kosteloze opzegtermijn en consumentenbescherming die in ons land geldt voor op internet gekochte goederen en diensten te houden. Dit doet men dus ook niet.
Laatst gewijzigd door rweust op 30 nov 2017 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Uiteraard komen op een gegeven moment de facturen, gevolgd door herinneringen en aanmaningen. Dit gaat bij Usenet.NL via een in Duitsland (Gummersbach) gevestigd Invoice Service Team. Usenet.NL houdt hier kennelijk al rekening met afhandeling van geschillen bij de Nederlandse wetgeving en stuurt de herinneringen en aanmaningen al in het Nederlands.

Hierop moet je in geval van een geschil dus allemaal reageren. Allereerst had je al moeten aangeven dat de dienst ongewenst is en de overeenkomst betwisten (aangetekende brief of web-formulier). Na ontvangst van een rekening moet je ook zeker deze factuur betwisten. Het is bij Usenet.NL naar mijn ervaring helaas nodig dat dit aantoonbaar is en moet je dus schriftelijk doen. Het is zinvol om overal kopieën, schermafdrukken en verzendbewijs met datum van te bewaren. Bij het Invoice Service Team is voor de eerste keer sprake van een direct email adres. Vanaf hier kan communicatie dus via de mail.

Hierna komt een vordering, nog steeds van het Invoice Service Team van Usenet.NL. Opnieuw achteraf aantoonbaar aangeven dat het een betwiste dienst en factuur betreft. Dit is belangrijk, omdat bij eventuele incasso dan duidelijk is dat er al langer een betalingsgeschil speelt en het voor de rechter kan gaan komen.

In het Nederlands recht zou een incassobureau met een keurmerk zo’n zaak dus niet snel aanvaarden. Het zal duidelijk zijn dat je met dit soort verkooptrucks en een daaruit voortvloeiend betalingsgeschil niet voor een Nederlandse rechter wilt komen, maar zoals gezegd, hier geldt het Nederlands recht helaas niet. Er komt bij niet betalen dus een incassobureau, Tesch-Inkasso, eveneens uit Gummersbach in Duitsland, met een vordering. Deze is opnieuw opgesteld in het Nederlands. Het incasso bureau heeft de mogelijkheid de kosten verder te verhogen, is hierbij echter wel gebonden aan regels.

Meestal wordt er door Usenet.NL echter totaal niet gereageerd, niet op web-formulieren, niet op emails en niet op aangetekende brieven. Dit lijkt natuurlijk gedrag van een oplichter die zich boven de wet stelt, maar er is nog iets aan de hand.

Vaak wordt in het Nederlands gereageerd door de gedupeerden. Logisch, toch? De site is in het Nederlands, net als de herinneringen, de aanmaning en de vordering. Maar zoals gezegd, de tegenpartij heeft naar zeggen een internationale overeenkomst buiten de EU om. Dit betekent dat ze zelf kunnen bepalen in welke taal de communicatie verloopt. Dit kan bij wijze van spreken Swahili zijn, als ze dit maar aangeven. Usenet.NL geeft op zijn site Engels en Duits aan als communicatietalen. Ze zijn dus gerechtigd om alle correspondentie in andere talen te negeren en doen dit dus ook voor alle gestuurde berichten, emails en brieven in het Nederlands. Het enige is, dat men in internationale gevallen de taal van de aanmelding / overeenkomst bij een juridisch geschil ook logisch vindt, als taal waarin communicatie plaats kan vinden. De TrialPay aanmelding, waaraan Usenet.Nl dus de verkoop van zijn dienst koppelt, voor een download is echter weer in het Engels.

De gouden tip is dus, bij communicatie met Usenet.NL : doe dit in het Engels of Duits ! Opzeggen en geschillen in de Nederlandse taal (of een andere taal dan Engels of Duits) worden dus volledig genegeerd. Er staat wel met hoofdletters NL in hun naam en alles is in het Nederlands, maar deze taal is voor hen dus niet bindend. Ik ben geen jurist, maar ik ben bang dat dit wel iets is wat ook een Nederlandse rechter, bij een geschil met een internationale partij, niet zo naast zich neer kan leggen. Usenet.NL kan zich bij de in het Nederlands opgestelde brieven beroepen op standaard brieven die uit service overwegingen en mogelijke invorderingen door een Nederlandse deurwaarder vast in het Nederlands zijn aangemaakt. Ze hoeven echter geen Nederlands te kunnen lezen.

Nog een goede reden om als particulier geen overeenkomst aan te gaan met een firma die zich niet in Nederland of de EU bevindt. Usenet.NL maakt hier onbehoorlijk handig gebruik van.
Laatst gewijzigd door rweust op 30 nov 2017 12:05, 10 keer totaal gewijzigd.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Indien je er genoeg van hebt en denkt door betalen van de aanmaning of vordering van het incassobureau van Usenet.NL af te zijn, dan heb je het mis. De ervaring is dat usenet.NL dan wel netjes bevestigt dat de betaling voldaan is, maar vervolgens de account weer activeert en het abonnement vrolijk verder zet. Hun jaarabonnement moet je minimaal één maand voor afloop opzeggen.

Dat dit niet makkelijk gaat, zal duidelijk zijn, maar vergeet niet te reageren. Zelf heb ik geen vertouwen in hun telefonische klantenservice, om redenen die duidelijk mogen zijn. Schriftelijk in het Engels of Duits aangeven dat betaling niet inhoudt dat er sprake is van een diensten overeenkomst, deze al lange tijd betwist is en deze dus ook betwist blijft. Geef hierbij ook aan dat het abonnement en de usenet account met onmiddellijke ingang gestopt moet worden. Belangrijk is ook dat je de usenet dienst natuurlijk niet meer gebruikt.

Er blijkt trouwens wel een direct email adres van Usenet.NL actief: [email protected]

Dit is mij door Tesch Inkasso zelf aangegeven. Een email in het Engels of Duits hier naar toe is dus wel mogelijk. Vergeet niet de ontvangstbevestiging en leesbevestiging aan te zetten bij de email.
Laatst gewijzigd door rweust op 30 nov 2017 12:01, 7 keer totaal gewijzigd.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Wil je nog steeds niet betalen? Dan moet je ook Tesch-Inkasso op de hoogte stellen van het feit dat de dienst en de factuur betwist zijn. Doe dit schriftelijk en opnieuw in het Duits of het Engels en stuur ze kopieën van de communicatie met Usenet.NL en hun Invoice Service Team. Tesch-Inkasso heeft ook een direct email adres. Het is echter de vraag of Tesch-inkasso en het Usenet Invoice Service Team in werkelijkheid twee fysiek gescheiden firma’s zijn. Beiden zitten in Gummersbach (D) en een mail door mij naar het Service invoice Team werd wel eens te snel beantwoord door Tesch-Inkasso.

Niet betalen kan er toe leiden dat een incassobureau een dagvaarding gaat opstellen en een deurwaarder in gaat schakelen. Hier zijn opnieuw extra kosten aan die men op jou zal proberen te verhalen. Een Nederlandse deurwaarder treedt op voor de eiser. Je krijgt dan nog een laatste mogelijkheid tot betalen, waarna je voor de rechter wordt gedaagd, meestal dient dit al vrij snel. Dit is ook jouw kans om een rechter de situatie uit te leggen en misschien valt het vonnis hierdoor gunstig uit. Het kan echter zijn dat als Tesch-Inkasso de schuld heeft overgekocht van Usenet.NL dat dit een Duitse rechter wordt. Ik weet niet hoe dit zit in Duitsland of San Marino met schulddagvaarding en deurwaarders. Het kan zijn dat de rechtbank hier zelf dagvaardt. Niet komen opdagen binnen de EU zal bijna zeker leiden tot beslaglegging (b.v. banktegoeden). Juridische ondersteuning bij de rechtszaak is te adviseren en de uitspraak hoeft niet altijd gunstig uit te pakken.

De vraag is echter of Tesch-Inkasso het zover laat komen. Ook voor hun zitten hier kosten en risico’s aan.
Laatst gewijzigd door rweust op 30 nov 2017 16:12, 6 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door newmikey »

Wat een brei aan woorden plaatst u hier. Probeer het probleem een kort en bondig samen te vatten zonder er een novelle van te maken, dan heeft u meer kans op reacties.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Ik ben bij de tweede post maar gestopt

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dieke83 schreef:Ik ben bij de tweede post maar gestopt
Ik ben niet eens meer begonnen.

Er zijn sowieso al meerdere topics over Usenet, wat voegt deze nog toe?

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Het is inderdaad wat lang. Ik heb het wat aangepast en de emotie er uit gehaald. Mijn verontschuldigingen voor de eerste versie van vannacht.

Maar het is vooral bedoeld voor mensen die problemen hebben met Usenet.NL en dit zijn er veel. Jullie betreft dit dus kennelijk niet.

Een consumentenforum moet informatief zijn, maar hoeft toch niet noodzakelijkerwijze onderhoudend te zijn? Opmerkingen dat het een woorden brei is of dat het saai is, voegen verder ook weinig toe aan het onderwerp. Ga dan de krant lezen of TV kijken, als je vermaakt wil worden.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even kort samengevat. Er is een gratis account aangemaakt door uw vader. Bij dit gratis account voor een bepaalde tijd zitten enkele voorwaarden, waaronder dat dit automatisch overgaat in een jaarcontract als dit niet op tijd wordt opgezegd. Dit gelezendeel hebben worden persoonlijke gegevens ingevuld en ook de gegevens van de bank. Vervolgens wordt gebruik gemaakt van de dienst (toen nog vallend in de gratis trialperiode) en daarna niet meer er naar omgekeken. Usenet gaat er vanuit dat u niet wilt opzeggen en laat het jaarcontract ingaan en regelt de incasso voor betaling.

Vervolgens wordt er achter gekomen dat men geld heeft geïncasseerd voor dit jaarcontract en pas NU wordt er actie ondernomen. Men wil opzeggen en het geld terug. Usenet gaat hier begrijpelijkerwijs niet mee akkoord (er is namelijk een akkoord).

Vervolgens gaat u klagen over de bedenktijd (deze is direct bij de start van de gratis trial ingegaan en dus waarschijnlijk al lang en breed verlopen voor u wilde opzeggen) en over het feit dat een buitenlands bedrijf zich Nederlands voordoet. Usenet doet zich echter niet Nederlands voor, maar gebruikt gewoon een .NL extensie en een Nederlandse site, omdat men veel Nederlandse klanten heeft.

Usenet is dus niet Nederlands, daar maakt men geen geheim van. Klachten zullen dus in het Engels of Duits afgehandeld moet worden. Echter lijkt mij de klacht niet echt gegrond.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Nijogeth schreef:Even kort samengevat. Er is een gratis account aangemaakt door uw vader. Bij dit gratis account voor een bepaalde tijd zitten enkele voorwaarden, waaronder dat dit automatisch overgaat in een jaarcontract als dit niet op tijd wordt opgezegd. Dit gelezendeel hebben worden persoonlijke gegevens ingevuld en ook de gegevens van de bank. Vervolgens wordt gebruik gemaakt van de dienst (toen nog vallend in de gratis trialperiode) en daarna niet meer er naar omgekeken. Usenet gaat er vanuit dat u niet wilt opzeggen en laat het jaarcontract ingaan en regelt de incasso voor betaling.

Vervolgens wordt er achter gekomen dat men geld heeft geïncasseerd voor dit jaarcontract en pas NU wordt er actie ondernomen. Men wil opzeggen en het geld terug. Usenet gaat hier begrijpelijkerwijs niet mee akkoord (er is namelijk een akkoord).

Vervolgens gaat u klagen over de bedenktijd (deze is direct bij de start van de gratis trial ingegaan en dus waarschijnlijk al lang en breed verlopen voor u wilde opzeggen) en over het feit dat een buitenlands bedrijf zich Nederlands voordoet. Usenet doet zich echter niet Nederlands voor, maar gebruikt gewoon een .NL extensie en een Nederlandse site, omdat men veel Nederlandse klanten heeft.

Usenet is dus niet Nederlands, daar maakt men geen geheim van. Klachten zullen dus in het Engels of Duits afgehandeld moet worden. Echter lijkt mij de klacht niet echt gegrond.
Niet helemaal, het is koppelverkoop geweest, Winzip trial gekocht voor 1 Euro, waar een Usenet.NL abonnement, zeker voor een 77-jarige, behoorlijk verborgen achter zat wat direct in ging. Vrijwel direct na het kopen en gebruiken van dit Winzip programmaatje kwam het eerste noreply email bericht van Usenet.NL dat er een account actief was. Mijn vader wist niet wat dit was en zag dit met de inlogcodes als phishing. Twee weken later werd dit beschreven in een tweede noreply mail en werden voor het eerst abonnementsbedragen voor een usenet jaarabonnement genoemd. Hierop is direct (binnen een dag) gereageerd naar Usenet.NL via het webformulier (zonder inloggen, hij heeft wel schermafdrukken gemaakt). Hierin verwijst hij naar de account, schrijft dat er geen sprake kan zijn van een overeenkomst, er geen gebruik wordt gemaakt van deze éénzijdig opgedwongen dienst en betaling niet wordt geaccepteerd. De zaak is vrijwel direct aantoonbaar betwist dus.

Mijn oude vader heeft overal schriftelijk op gereageerd (webformulier, emails en 3x aangetekende brief) en alles netjes vastgelegd en bewaard. Het enige probleem was dat hij in het Nederlands heeft gereageerd en dit dus volledig genegeerd kan worden door Usenet.NL. Maar zeg nu eerlijk, als de site Nederlands is en alle communicatie vanuit Usenet.NL ook, vindt u dan dat Usenet.NL er geen geheim van maakt zich buiten de EU te bevinden? Ik zou als ik u was ook eens naar de naam van deze club kijken. Het is zeker verwarrend te noemen en deze verwarring heeft maar één doel.

Nee, tenzij u voor deze firma werkt, kan er bij mij niet in dat iemand enige coulance voor deze dienstverlener vertoont.

Ik klaag overigens niet, wij hebben de zaak afgehandeld. Ik heb alleen willen beschrijven hoe Usenet.NL precies te werk gaat, wat er achter zit, hoe ze precies aan hun geld proberen te komen en hoop te voorkomen dat anderen dezelfde fouten maken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een winzip-trial is altijd gratis van de site van winzip te krijgen, dus het is al vreemd dat u daarvoor zou betalen. Wat ik nog vreemder vind is dat bij het zoeken naar winzip men eerst een gesponsorde link krijgt (niet van Usenet) en vervolgens de site van winzip. Waar heeft uw vader dat precies vandaan gehaald (welke website)? Aangezien je op Usenet.nl eerst lid moet zijn om dat te kunnen gebruiken en dit vrij duidelijk staat aangegeven, lijkt het me niet dat dit via deze site is. Het lijkt me dus een andere site te zijn geweest die winzip aanbiedt tegen betaling van een euro en het afsluiten van een proefperiode bij Usenet.

Overigens staat op usenet.nl bij "over Usenet" duidelijk aangegeven dat het een Amerikaans bedrijf is. Maar daar lezen mensen graag overheen.

En nee, ik werk niet bij Usenet, maar heb wel eens gebruik gemaakt van de service toen ik iets wilde hebben wat nergens anders te downloaden was. Voor zulke dingen zijn nieuwsgroepen echt super.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door renewouters »

Van een organisatie die geld verdient middels het verspreiden van andermans materiaal kan je ook niet verwachten dat ze netjes opereren. Hun hele business deugt al niet. (Ja, je kunt usenet ook voor nobele zaken gebruiken, maar vrijwel iedereen gebruikt het om films e.d. te downloaden).

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Mijn vader heeft Usenet.NL ongewild binnengehaald via TrialPay en hier één Euro voor de Winzip download betaald. Ook hier heeft hij een mail van gekregen, de hele mail gaat over Winzip en TrialPay, de naam Usenet.NL wordt alleen klein in de hoek onder het kopje ondersteunende diensten genoemd. Het is heel handig ingekleed allemaal, ik zou ook niet in één keer snappen hoe dit allemaal werkt. TrialPay zou ook niet mijn keus zijn geweest om Winzip te downloaden, maar hij wilde graag wat foto's en documenten uitpakken die een kennis hem gestuurd had en kwam via Google hier uit. Alles moet bij hem legaal en hij vertrouwt gratis zaken niet. Vergeet niet dat hij al 77 jaar is.

Het is mij bekend wat usenet is, ik heb zelf ook een abonnement en goede ervaringen met PureUsenet die als usenet service provider op een soort prepaid basis werkt. Je krijgt gewoon waarvoor je betaalt en voor EUR 30,- een jaar lang geen gezeur of onverwachte kosten. Is je tegoed op, dan stopt de dienst. Zo werken trouwens de meeste usenet dienstverleners.

Usenet.NL is echter ook een usenet service provider en een heel ander verhaal. Ze dwingen automatisch doorlopende abonnementen op waar je bijna met geen mogelijkheid vanaf komt. Google maar, je vindt genoeg om bijna direct al aan te nemen dat het oplichters zijn. Ze leveren de dienst echter wel. Communicatie wordt moeilijk gemaakt voor heel veel mensen en ze grijpen iedere mogelijkheid aan om niet te hoeven reageren en gewoon door te gaan met factureren en het invorderen van betalingen. Of je wel of geen gebruik maakt van hun dienst, of de dienst gewenst is of niet, het interesseert ze echt niets. Ze verlenen nul service en zijn veel duurder dan de prepaid diensten.

Usenet.NL is een usenet service provider en als bedrijf gevestigd in San Remo, het is dus niet Amerikaans en zeker niet hetzelfde als het usenet zelf. Ik merk dat u ook moeite heeft om de site van Usenet.NL goed te interpreteren. Veel werknemers van Usenet.NL werken vanuit Duitsland en er loopt ook communicatie via servers in Engeland. Dit kan ik een beetje afleiden uit de IP-adressen en domeinnamen die de email leesbevestigingen retourneren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door Moneyman »

rweust schreef:Een consumentenforum moet informatief zijn, maar hoeft toch niet noodzakelijkerwijze onderhoudend te zijn? Opmerkingen dat het een woorden brei is of dat het saai is, voegen verder ook weinig toe aan het onderwerp. Ga dan de krant lezen of TV kijken, als je vermaakt wil worden.
Je mist het punt ;) Waar het om gaat, is dat als je mensen wilt bereiken, je moet beginnen met je boodschap aantrekkelijk maken. Dat was jouw boodschap duidelijk niet, en dus is de kans groot dat je niet bereikt wat je wilt bereiken. Zie het als feedback waar je je voordeel mee kunt doen.

atlas1302

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Denkt u nu echt dat u met uw verhaal de mensen iets nieuws verteld, het verhaal is al honderd jaar oud. U vermaakt mij hier zeker niet mee en u probeert het wiel opnieuw uit te vinden.

Ik gebruik ook af en toe een newsreader voor handige downloads, maar dat levert nooit problemen op. En heeft u al iemand gehoord op internet dat de deurwaarder op de stoep stond vanuit San Marino, NEEEEN.. nou ik ook niet.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

atlas1302 schreef:Denkt u nu echt dat u met uw verhaal de mensen iets nieuws verteld, het verhaal is al honderd jaar oud. U vermaakt mij hier zeker niet mee en u probeert het wiel opnieuw uit te vinden.

Ik gebruik ook af en toe een newsreader voor handige downloads, maar dat levert nooit problemen op. En heeft u al iemand gehoord op internet dat de deurwaarder op de stoep stond vanuit San Marino, NEEEEN.. nou ik ook niet.
Inderdaad, er is al veel geschreven over Usenet.NL en als ik even op jou zoek in combinatie met Usenet.NL, vind ik hits met dezelfde uitspraak als hierboven. Je valt beslist zelf in herhalingen. Vind je dit dan wel zinvol? Leuk voor je dat je ook een newsreader gebruikt en geen deurwaarder gezien hebt, maar dit is geen informatie waarvoor ik dit topic gestart heb.

Feit blijft echter dat Usenet.NL gewoon doorgaat met deze praktijken en er zal dus over geschreven blijven worden. Hier is een forum toch voor? Om informatie te delen, om tips te krijgen, om samen wat op te lossen en om wat te leren. Voor vermaak kijk je maar leuk naar de TV of lees de krant. Als je je aan dit topic ergert, omdat het onderwerp vaker voorbij komt, lees het dan niet en reageer dan niet. Ik ben zelf nieuw op dit forum, maar het is hier toch geen Twitter?
Laatst gewijzigd door rweust op 01 dec 2017 13:22, 6 keer totaal gewijzigd.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Het advies hierboven gegeven wordt komt kortweg neer op niet reageren naar Usenet.NL en de zaak op zijn beloop te laten. Dit is een slecht advies. Usenet.NL is geen gewone oplichter die spookfactuurtjes stuurt en hoopt op wat betalingen die binnenkomen (dit heeft mijn vader in het begin ook gedacht). Het is weldegelijk een bedrijf, een usenet service provider die een dienst levert. Alleen de manier waarop ze verkopen (indruk wekken dat iets gratis is, ondoorzichtige koppelverkoop, onbedoeld omzetten naar dure abonnementen, ed.) en de service die ze dan leveren (duur, moeilijk van af kunnen komen, slechte communicatie, e.d.) zijn wij hier in Nederland niet echt meer gewend. Veel praktijken mogen hier ook niet meer door Nederlandse en Europese wetgeving die consumenten hier beschermt, maar hier stellen ze zich dus heel handig buiten. Ze bezitten echter weldegelijk een facturatie en incasso afdeling, die in een EU land gevestigd is en legaal is. Verder werken ze zo slim dat ze beslist wettelijke mogelijkheden openhouden om achterstallige betalingen en schulden te vorderen, ook in Nederland.

Ik heb beschreven hoe je in ieder geval wel moet reageren, voor zover mijn kennis reikt, om in ieder geval, mocht er toch een juridisch geschil uitgevochten moeten worden, sterker staat in je gelijk, en de trucks van Usenet.NL die je moet omzeilen. Er wordt veel geklaagd over Usenet.NL en terecht, maar weinig geschreven over de beweegredenen hierachter, hoe ze te werk gaan en hoe zo’n traject van een, al dan niet terechte, betalingsvordering zich ontwikkelt.

Is dit een kort, bondig en makkelijk leesbaar verhaal? Nee, hier is het onderwerp beslist niet naar en ik ben geen goede schrijver, maar is dit vereist dan op een forum? Indien dit het geval is, ben ik bang dat er hier zoveel verwijderd kan worden dat er bijna niets van overblijft.
Laatst gewijzigd door rweust op 01 dec 2017 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

rweust
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2017 18:27

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door rweust »

Ik heb aangegeven dat er verschillende mogelijkheden zijn waarop Usenet.NL betaling kan gaan afdwingen en ik hier niet helemaal zeker ben hoe dit verder kan gaan. Ze zouden een Nederlandse deurwaarder kunnen inschakelen, maar moeten dan wel een dagvaarding indienen. Hier houdt mijn kennis een beetje op of dit dan perse bij een Nederlandse rechter moet of dat dit ook vanuit Duitsland via en rechter daar kan, of zelfs in San Marino.

Duitsland werkt volgens mij niet met deurwaarders, hier wordt de dagvaarding door de eiser zelf verzorgt, na bij een rechtbank te hebben aangevraagd. Je wordt er niet vrolijk van als Tesch-Inkasso jou via een Duitse rechter een dagvaarding stuurt en je ergens in de buurt van Gummersbach kunt opdraven. Niet op komen dagen is dan geen optie om je gelijk te halen. Hiervoor moet Tesch-Inkasso wel de schuld overgenomen (gekocht) hebben van Usenet.NL, maar dit is misschien een formaliteit (ze zijn al zeer innig met de facturatie afdeling van Usenet.nl daar samen in Gummersbach). In hoeverre dit juridisch wringt met het recht wat na schuldovername van toepassing zou moeten zijn is mij onduidelijk. Hoe dit zit als Tesch-Inkasso de schuld niet overneemt en het recht van San Marino van kracht blijft en de zaak daar voor de rechter komt, weet ik ook niet.

Er is binnen de EU landen, volgens mij, sinds begin dit jaar wel een nieuwe regeling van kracht die het veel makkelijker maakt om op banktegoeden in het buitenland beslag te leggen, ook bij schulden van particulieren. Na een negatief vonnis van de rechter in het buitenland zou je er dan zomaar achter kunnen komen, dat je niet meer bij je bankrekening en het geld wat hierop staat kunt. Je krijgt bij een juridisch geschil altijd de mogelijkheid om je te verdedigen en een eventueel een bezwaar te starten, maar dan heb je dus bewijs nodig, moeten alle noodzakelijke acties genomen zijn, aantoonbaar zijn en worden alle documenten belangrijk. Je moet er dan vaak ook naar toe en juridische ondersteuning zoeken.

Volledig negeren, geen bezwaar maken, geen facturen en geen vorderingen betwisten, is dus een slecht advies. Per jaarlijkse factuur kan de vordering verhoogd worden met incassokosten en andere administratieve en juridische kosten die men moet maken om betaling af te dwingen. Hier zijn regels voor binnen Nederland en de EU (San Marino weet ik niet), maar toch kunnen dit aardige bedragen worden. Verder kan Usenet.NL natuurlijk ook gewoon wachten en de volgende factuur ook weer zo behandelen en bij de schulden optellen. Binnen een aantal jaren kan dit geheel samen misschien toch een interessant bedrag worden en men besluiten dat het wel loont om via een rechter tot dagvaarding over te gaan. Op schulden door diensten staat normaal een verjaringstermijn van 5 jaar, maar alleen als de eiser niets meer van zich laat horen, doet hij dit wel, dan gaat er een nieuwe verjaringstermijn in. Je bent er dus niet automatisch van af als Tesch-Inkasso lange tijd niets meer van zich laat horen. Door veel telecomproviders worden langlopende en moeilijk inbare schulden na een aantal jaren in flinke, samengestelde pakketten doorverkocht, je krijgt dan opnieuw met heel andere schuldeisers te maken.

Ik wil niemand bang maken en het kan best zo zijn dat Usenet.NL of Tesch-Inkasso de schuld de moeite van het innen niet waard vindt en het laat zitten, maar ik neem dit risico liever niet zomaar. Als iemand hier meer van weet, mijn juridische kennis over internationale betalingsverplichtingen en geschillen is dat van een inkoper en niet van een jurist, dan zou aanvulling over de juridische mogelijkheden van invordering via een vonnis van een rechter (Nederland, Duitsland, San Marino) zeer welkom zijn in dit topic.

JustNL
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2018 20:47
Locatie: Nederland

Re: Slechte ervaring met Usenet.NL

Ongelezen bericht door JustNL »

usenet.nl staat inderdaad slecht bekend. Het zal mij niet verbazen als ze, net als vele andere usenet providers de laatste jaren of omvallen of worden overgenomen door een van de grote spelers. In veel recente lijstjes van usenet providers zie ik ze ook niet terugkomen ( bv https://usenetproviders.com/nl/provider ... providers/ ), misschien een teken aan de wand?

Gesloten