LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar en Facebook (diepe zucht)

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:
31 jan 2020 06:19
Het 'probleem' zit niet zozeer in de afbeelding van de bekende F, of in een link naar hun site. Het probleem doet zich voor als er door de website gebruik wordt gemaakt van de standaard Facebook koppeling/interface. (Of van de beruchte pixel) Dáárin zit het hele tracking-pakket wel ingebakken.

Dus als radar alleen een afbeelding met die F heeft, dan hoeft dat nog niet meteen een probleem te zijn
Precies
Maar ik zou me vooral druk maken om zo'n plaatje dat ergens staat ...
Overigens is het vooral een probleem als je ook daadwerkelijk een Facebook account hebt en daarop ingelogd bent geweest.. maak je eerst daar druk om en zorg dat je dat niet hebt ipv om een plaatje op een site.

juliomariner
Berichten: 4815
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Onzinnige bangmakerij.
Laatst kwam er een vliegtuig over. De trail nam de vorm van een grote F aan. Zou Facebook ook al in de chemtrails zitten?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Fake Boek?

Ik kocht luiers voor kleinkinderen, schoenmaatje 28 en wie ben ik dan?
Ook kan je op elk Mobiel nummer gekoppeld aan een G(ein) mail adres koppelen.
Als hier iemand over een bepaald bedrijf iets vraagt of deze beschuldigde van kijken we massaal daar even zelf.
Maar ik wil daar niets kopen, totaal geen interesse in die zooi die ze aanbieden, maar ze registreren dat wel.

Volgens Wikipedia besta ik als persoon uit 95% water!
Maar ik zie vaak rotte en uitgedroogde die beslist minder goed te eten zijn, en water, dat is Aqua Cel reclame of zo!

Officieel mag ik geen meerdere Accounts hebben, maar...... een profiel foto als Vangrail?
Verder nog een valse verjaardag opgegeven ooit en vele weten nog niet hoe jong ik nu werkelijk ben!

Verder heb je nog buurt bestellers! Ik heb zelf 4 bougies nodig + olie filter, en bestel voor nog €380,- erbij voor buren die nooit thuis zijn!
Word gewoon in 1x bezorgd en geen porto of bezorgkosten boven een bepaalde grens, en zo heeft iedereen voordelig zonder bezorgkosten alles op 1 plek waar ook de hefbrug staat.....
Dan lijkt het een flinke garage maar gewoon vele DHZers die graag zelf klooien op een oude hefbrug!

Zelfs de Belastig dienst begreep hier niets van maar het mag!
Ik toonde de verschillende merken en die staan in de buurt en zijn beslist niet van mijn!
Deze inspecteur die langs kwam vond dit goed, hij is ook op werkdagen niet thuis en om voor 4 nieuwe banden 1 dag vrij te nemen met de kans dat ze dagje later komen? Ik heb montage apparaat en als zelfs een Inspecteur Belastingdienst graag komt en meedoet, dan weet hij meer dan Fake Boek.

Ja, zwarte handen en oude zooi maar banden monteren en balanceren op mooie nieuwe of roestbak, resultaat zelfde, prijs niet!
Daarom is reclame op Fake Boek vaak waardeloos en kost de gemaakte reclame meer dan opleverde!
Ik kreeg vaak reclame van Brezan, plaatselijke die ietsje duurder is, en alleen goedkope rubbertjes van €1,38 per stuk voor Fusee kogels mogen ze leveren.... dat kost meer dan opleverde... rest zal ik daar zeker niet halen.

juliomariner
Berichten: 4815
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dank voor uw duidelijke reactie Komkommer, maar nu graag in begrijpelijk Nederlands

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
31 jan 2020 09:01
Fake Boek?

Volgens Wikipedia besta ik als persoon uit 95% water!
Bij jou gaat Facebook helemaal nat... :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
31 jan 2020 07:28
Onzinnige bangmakerij.
Laatst kwam er een vliegtuig over. De trail nam de vorm van een grote F aan. Zou Facebook ook al in de chemtrails zitten?
Het is niet onzinnig, zoals je kan lezen wordt jij gevolgd over het internet door de techreuzen, waaronder Facebook, die dat oa dmv die pixels op websites doen. Die gegevens aggregeren ze met allerlei andere data, en zo kunnen ze toch een profiel van je opbouwen.

Of je daar bang van moet worden is een 2e, maar het gebeurd dus wel, ook op de site van Radar, oa via die Disqus plugin om op artikelen te reageren op de frontpage. Dat bedrijfje Disqus, is eigendom van Zeta Global, een bedrijf wat user-profielen verhandeld. En Disqus biedt, heel makkelijk, de mogelijkheid om bij ze in te loggen via Facebook. :-)

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door angel1978 »

natuurlijk gebeurt die tracking, maar die is er sowieso wel..
De bangmakerij zit vooral in het feit dat hier gewaarschuwd wordt voor een plaatje met een blauwe F en specifiek Facebook er nu uit wordt gehaald terwijl 90% van de gebruikers sowieso wordt gevolgd via hun mobiele telefoon.

juliomariner
Berichten: 4815
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door juliomariner »

sjohie schreef:
31 jan 2020 10:26

Het is niet onzinnig, zoals je kan lezen wordt jij gevolgd over het internet door de techreuzen, waaronder Facebook, die dat oa dmv die pixels op websites doen. Die gegevens aggregeren ze met allerlei andere data, en zo kunnen ze toch een profiel van je opbouwen.

Of je daar bang van moet worden is een 2e, maar het gebeurd dus wel, ook op de site van Radar, oa via die Disqus plugin om op artikelen te reageren op de frontpage. Dat bedrijfje Disqus, is eigendom van Zeta Global, een bedrijf wat user-profielen verhandeld. En Disqus biedt, heel makkelijk, de mogelijkheid om bij ze in te loggen via Facebook. :-)
Ja en dan maken ze een profiel van mij, so what. Ze kunnen net zoveel reclames op mij afvuren als ze willen. Ik zal nooit op zo'n banner drukken en zeker nier via zo'n banner kopen. Reclame mails en post gaat ongelezen in de prullenbak dus laat ze maar fijn een profiel van mij maken.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door witte angora »

En het mooie is: kennelijk mag het ook nog van de huidige AVG-wetgeving.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik denk niet dat Facebook zich aan de AVG hoeft te houden ;)

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik zie zelf nooit het probleem eerlijk gezegd. Ja, Facebook verzameld veel gegevens van je, dat weet iedereen. Toch maakt iedereen er graag gebruik van. Van mij mogen ze alles verzamelen wat ze willen, ik heb niets te verbergen.

Krijg ik dan meer persoonlijke reclame? Jazeker. Interesseert mij dat iets? Nee.

Zolang ze mijn identiteit niet stelen/misbruiken om valse aanvragen te doen van weet ik veel wat, dan vind ik het allemaal dikke prima. Ik snap serieus niet waarom zoveel mensen hier problemen mee hebben. Net als dat Facebook voor 550 miljoen geschikt heeft in een Amerikaanse staat vanwege gezichtsherkenning voor tag-suggesties. Mensen vonden dat hun toestemming gevraagd moest worden om gezichtsherkenning toe te passen. Ik zie daar dus echt het probleem niet van in, in plaats van mensen zoeken om te taggen geeft Facebook je vast wat voorstellen, handig toch?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
31 jan 2020 10:57
ik denk niet dat Facebook zich aan de AVG hoeft te houden ;)
Oh jawel, Facebook laat al hun inkomsten buiten de VS, door een Ierse BV gaan. En Ierland = EU, dus GDPR, wat bij ons is vertaald naar de AVG. Dus Ierland mag tot 4% van de jaaromzet als boete heffen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door Mark1992 »

sjohie schreef:
31 jan 2020 11:02
angel1978 schreef:
31 jan 2020 10:57
ik denk niet dat Facebook zich aan de AVG hoeft te houden ;)
Oh jawel, Facebook laat al hun inkomsten buiten de VS, door een Ierse BV gaan. En Ierland = EU, dus GDPR, wat bij ons is vertaald naar de AVG. Dus Ierland mag tot 4% van de jaaromzet als boete heffen.
Maakt opzich niet eens uit. Als het bedrijf aantoonbaar actief is op de Nederlandse markt -> gelden de wet- en regelgeving van Nederland.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mark1992 schreef:
31 jan 2020 11:37
sjohie schreef:
31 jan 2020 11:02
angel1978 schreef:
31 jan 2020 10:57
ik denk niet dat Facebook zich aan de AVG hoeft te houden ;)
Oh jawel, Facebook laat al hun inkomsten buiten de VS, door een Ierse BV gaan. En Ierland = EU, dus GDPR, wat bij ons is vertaald naar de AVG. Dus Ierland mag tot 4% van de jaaromzet als boete heffen.
Maakt opzich niet eens uit. Als het bedrijf aantoonbaar actief is op de Nederlandse markt -> gelden de wet- en regelgeving van Nederland.
Wat is aantoonbaar actief in jouw ogen?

juliomariner
Berichten: 4815
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bijvoorbeeld dat de service in de taal van het land wordt aangeboden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door Jablan »

En Kweenie heeft het goed. Het hangt van de site-bouwer af of er direct een koppeling wordt gemaakt. Als je op NPO-sites Sociale Media of externe cookies weigert, dan is het hinderlijk volgen een stuk minder (en bij mij laden de pagina's sneller)

Methusalah
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door Methusalah »

Allemaal leuk en aardig alleen is die blauwe F dus niet wat hier geclaimed wordt. Daar zit geen tracker aan gekoppeld. Het is puur en alleen een link om het artikel te delen. Als je er niet op klikt is er dus ook niets aan de hand.

Dit is de code die er achter zit:
<a class="button-social icon-only facebook" href="#" target="popup" data-share="{&quot;type&quot;:&quot;facebook&quot;,&quot;url&quot;:&quot;https:\/\/radar.avrotros.nl\/hulp-tips\/hulpartikelen\/item\/zo-check-je-welke-websites-en-apps-je-gegevens-delen-met-facebook\/&quot;,&quot;title&quot;:&quot;Zo check je welke websites en apps je gegevens delen met Facebook&quot;}">Facebook</a>


Dit is de code achter de twitter knop:
<a class="button-social icon-only twitter" href="#" data-share="{&quot;type&quot;:&quot;twitter&quot;,&quot;url&quot;:&quot;https:\/\/radar.avrotros.nl\/hulp-tips\/hulpartikelen\/item\/zo-check-je-welke-websites-en-apps-je-gegevens-delen-met-facebook\/&quot;,&quot;title&quot;:&quot;Zo check je welke websites en apps je gegevens delen met Facebook&quot;}">Twitter</a>

Zie je het verschil (behalve de naam)? Nee? Want dat is er ook niet. Dus als je paniek wil zaaien, graag wel eerst er voor zorgen dat je weet waar je het over hebt. Hele diepe zucht...

Dirk Fransen
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2020 12:58

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door Dirk Fransen »

Klopt wat door Methusalah. Sites als Radar hebben belang bij deze FB mogelijkheden om berichten te delen. Hiermee is het bereik veel groter. Immers meer mensen actief op FB als via Forums als deze.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door sjohie »

Methusalah schreef:
31 jan 2020 12:17
Allemaal leuk en aardig alleen is die blauwe F dus niet wat hier geclaimed wordt. Daar zit geen tracker aan gekoppeld. Het is puur en alleen een link om het artikel te delen. Als je er niet op klikt is er dus ook niets aan de hand.

Dit is de code die er achter zit:
<a class="button-social icon-only facebook" href="#" target="popup" data-share="{&quot;type&quot;:&quot;facebook&quot;,&quot;url&quot;:&quot;https:\/\/radar.avrotros.nl\/hulp-tips\/hulpartikelen\/item\/zo-check-je-welke-websites-en-apps-je-gegevens-delen-met-facebook\/&quot;,&quot;title&quot;:&quot;Zo check je welke websites en apps je gegevens delen met Facebook&quot;}">Facebook</a>


Dit is de code achter de twitter knop:
<a class="button-social icon-only twitter" href="#" data-share="{&quot;type&quot;:&quot;twitter&quot;,&quot;url&quot;:&quot;https:\/\/radar.avrotros.nl\/hulp-tips\/hulpartikelen\/item\/zo-check-je-welke-websites-en-apps-je-gegevens-delen-met-facebook\/&quot;,&quot;title&quot;:&quot;Zo check je welke websites en apps je gegevens delen met Facebook&quot;}">Twitter</a>

Zie je het verschil (behalve de naam)? Nee? Want dat is er ook niet. Dus als je paniek wil zaaien, graag wel eerst er voor zorgen dat je weet waar je het over hebt. Hele diepe zucht...
Maar wacht! Er is méér. :D Er worden namelijk 2 externe css files gebruikt, en 9 externe javascript files op de frontpage van radar. Waarbij die laatste 9 natuurlijk het meest interessant zijn. Ublock slaat op een aantal daarvan aan, dus ik voel nattigheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar en Facebook (diepe zucht)

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar wacht! Er is méér. :D Er worden namelijk 2 externe css files gebruikt, en 9 externe javascript files op de frontpage van radar. Waarbij die laatste 9 natuurlijk het meest interessant zijn. Ublock slaat op een aantal daarvan aan, dus ik voel nattigheid.
Maar die staan dus helemaal los van het al dan niet aanwezig zijn van de blauwe f op de website. Terwijl TS suggereert dat alleen al de aanwezigheid van een plaatje van de blauwe f zou leiden tot extra tracking activiteiten.

Gesloten