LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door puma73 »

is een echte Nigeriaanse nepper, niet op reageren

Maarten97
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2014 14:52

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Maarten97 »

Ik heb laatst deze mail gehad:


Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit België, ik 45 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..


hier is mijn Zoon zending adres

Name:Odewale Sunday
Adress: No.45 dada Estate
City ; OSHOGBO
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria


Mvg,Cynthia van Hoogvliet.,

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Jaja, dat vlaams ik ook niet meer wat het geweest is...

lien3012
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2015 17:43

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door lien3012 »

Ook ik heb een tablet aangeboden op marktplaats en hier een reactie op gekregen van een Nigeriaan. Ik zou het pakketje eerst moeten verzenden voordat ik het geld op paypal zou krijgen. Dit vond ik vreemd dus ik ben gaan kijken op internet en kwam dit tegen.

Nu is mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? De persoon gewoon negeren?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door tenormin »

lien3012 schreef:Ook ik heb een tablet aangeboden op marktplaats en hier een reactie op gekregen van een Nigeriaan. Ik zou het pakketje eerst moeten verzenden voordat ik het geld op paypal zou krijgen. Dit vond ik vreemd dus ik ben gaan kijken op internet en kwam dit tegen.

Nu is mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? De persoon gewoon negeren?
Na wat je op internet hebt gelezen, natuurlijk gauw kopen en de man met geld overladen. Niet klagen dat je geen tablet krijgt, hoor. :lol:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja gewoon niet meer op antwoorden....
Kans dat je meer van dit soort dingen krijg,gekste dingen verzinnen ze..
Of je het wild verschepen' bv? Zei betalen dan alvast..geef je banknr maar,trap er niet in..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

lien3012 schreef:Ook ik heb een tablet aangeboden op marktplaats en hier een reactie op gekregen van een Nigeriaan. Ik zou het pakketje eerst moeten verzenden voordat ik het geld op paypal zou krijgen. Dit vond ik vreemd dus ik ben gaan kijken op internet en kwam dit tegen.

Nu is mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? De persoon gewoon negeren?
Negeren en blokkeren.
Als je vaker spullen aanbied kan je een regeltje opnemen "ik verzend niet naar het buitenland"

Jules Degrelle .
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2012 19:40

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Jules Degrelle . »

Ik kreeg dit mailtje, ze blijven het gewoon proberen. Nigeria = oppassen:

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit België, ik is 85 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn vader.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..


hier is mijn Vaders zending adres

Name:Name: Dr. Musa Ibrahim
Adress: No.96 Ayetoro Street
City ; OSHOGBO
State sun state
Zip code:234036
Country:Nigeria


Mvg,
r willems

Heb hem natuurlijk meteen geblocked.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik kom uit België, ik is 85 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn vader.
Ik vraag me af hou oud zijn vader is. 105?

Manonroozendaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2015 08:53

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Manonroozendaal »

Deze zijn via marktplaats nog steeds actief!
Ik kreeg vanmorgen deze mail op mijn advertentie:

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit Belgium, ik 44 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..


hier is mijn Zoon zending adres

Name: Odewale Sunday
Adress: No.40 Dada estate
City ; OSHOGBO
State :Osun State
Zip code:234036
Country:Nigeria

Ik vertrouwde er al niks van!
Laatst gewijzigd door Radar op 21 mar 2015 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde opmerking verwijderd

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Manonroozendaal schreef:Deze zijn via marktplaats nog steeds actief!
Ik kreeg vanmorgen deze mail op mijn advertentie:

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit Belgium, ik 44 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..


hier is mijn Zoon zending adres

Name: Odewale Sunday
Adress: No.40 Dada estate
City ; OSHOGBO
State :Osun State
Zip code:234036
Country:Nigeria

Ik vertrouwde er al niks van!
Ik zou 'm voor de lol even aan het lijntje houden. Hebben ze minder tijd om andere mensen op te lichten :P

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barre Barry »

sweet-devil schreef: Ik zou 'm voor de lol even aan het lijntje houden. Hebben ze minder tijd om andere mensen op te lichten :P
Dat geloof jij echt??? :shock:

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Quark »

Deze topic is al in 2006 gestart, hoe lang zijn deze praktijken wel al niet bekend, al van ver voor 2006.
Er is ook al zoveel voor gewaarschuwd in diverse tv programma's en op diverse forums.
Als je er nu nog intrapt tja :?

Zag een tijdje terug bij Alberto Stegeman ook dat er nog steeds iemand in de wel heel oude truc met de papiertjes waar je met een speciale vloeistof weer geld van kunt maken trapt.

Mireillevdw
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2015 09:29

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Pffff, het is wel een volhouder. Ik heb mijn spiegelreflex op MP gezet en kreeg meteen de vraagprijs geboden. Dat vond ik al vreemd. :?
Toch een reactie verzonden. Ik kreeg dit mailtje terug:

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit Belgium, ik 45 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort..


hier is mijn Zoon zending adres

Name: Musa Abdullahi
Adress: No.40 Sabo Rd
City ; Ile-Ife
State :Osun State
Zip code:234036
Country:Nigeria


Mvg,Anna van Vogelzang.,


Wist al meteen dat het niet klopte. Even de naam gegoogled en ja hoor.....RAAK
Ik zie hier precies dezelfde opgestelde reacties....
Hij/zij was overigens ook nog maar 1 dag actief op MP, dus dat alleen vind ik al verdacht....

wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door wjpnl »

Allemaal heel leuk. Zelf ooit een vergelijkbare reactie gehad op een verhuisdoos vol serviesgoed (gewicht denk ik 20-30 kg). Duidelijk aangegeven, dat dit wegens overcompleet was en gratis op te halen. Krijg ik toch een reactie van iemand die klaarblijkelijk honderden euro's verzendkosten zou willen betalen voor een paar borden, mokken en glazen.

Ik wist niet dat serviesgoed zo schaars was in Nigeria ;)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan een spamfilter aanmaken met daarin

Nigeria

Op die manier gaan deze mails direct naar je prullenbak en hoef je je er ook niet aan te ergeren.

wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door wjpnl »

Bob Schurkjens schreef:Je kan een spamfilter aanmaken met daarin

Nigeria

Op die manier gaan deze mails direct naar je prullenbak en hoef je je er ook niet aan te ergeren.
Tenzij je natuurlijk dit soort mailtjes vermakelijk vindt ;)

Bij mij gaan ze overigens standaard de spam in, maar af en toe lees ik er toch stiekem één... en ik moet zeggen, dat de verhalen meestal enorm vermakelijk zijn... en ik mij iedere keer weer verbaas hoe stom mensen kunnen zijn, dat ze in dit soort verhalen trappen...

De meest originele vind ik tot op nu toe wel het verhaal dat het 'Ministerie van Tourisme' af wil van de slechte reputatie van Nigeria en mij -als slachtoffer van een Nigeria zwendel (ben ik dus niet)- het bedrag van (veel cijfers met veel nullen) aan wil bieden als een tegemoetkoming in de geleden financiele en economische schade...

Hoe blont moet je zijn om HIER in te trappen?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Zelfs bij een zeer lage respons zal er altijd wel een klein deel reageren, die die contacten worden verder uitgebouwd. Als de spam bijvoorbeeld naar 1 miljoen personen gaat, praten we bij een reactiepercentage van slechts 0.01 % toch nog over 100 personen. Ook als daarvan nog 90% na het eerste mailtje afhaakt heb je nog 10 contacten, en die kan je gaan ‘bewerken’ met mooie verhalen. Als er daarvan nog 1 of 2 uiteindelijk tot betalen overgaat is het uiteindelijk toch kassa. De personen die uiteindelijk betalen zijn vaak om wat voor reden da nook kwetsbaar en dus gevoelig voor dit soort verhalen.

Overigens is de nieuwste generatie oplichters veel geraffineerder. Zij zorgen eerst voor de opbouw van een vertrouwensband, bijvoorbeeld als pen/e-mailvriend, waardoor ze veel over het slachtoffer te weten komen en diens vertrouwen winnen. Pas daarna benaderen ze het slachtoffer met de truc, maar wel gewapend met de kennis waardoor ze het slachtoffer op een zeer persoonlijke wijze kunnen benaderen.

Ze bouwen bijvoorbeeld via een gratis datingsite het contact op en houden dit enkele maanden aan. Vervolgens gaan ze niet als schone uit een ander land om geld vragen want dat wekt verdenking op. In plaats daarvan benaderen ze je bijvoorbeeld via een onafhankelijk tweede contact voor een zakenkans, erfenis oid o.i.d., maar met de informatie en gebruikmakend van de zwakheden die ze in het eerste contact hebben bemachtigd. Ze weten bijvoorbeeld dat je gefrustreerd bent over je werk en graag een eigen onderneming zou willen opzetten. Dus doen ze zich voor al seen ondernemer die zijn zaak wil verkopen. Waarbij natuurlijk de onkosten en een deel van de koopprijs vooraf moeten worden betaald. Etc. Ze raken je op je zwakke plek en bieden iets dat je heel graag wil en waar je heel ver voor zou willen gaan. En ze bouwen een vertrouwensband op zodat je niet snel het contact verbreekt. Een dergelijke geraffineerde handelswijze is in Undercover in Nederland aan de kaak gesteld, waarin Alberto Stegeman een slachtoffer uit een Nigeriaanse fraude wist te redden.

En bedenk : ze zouden het niet doen als het voor hen niet winstgevend is…

daniquehiddink
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2015 23:27

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door daniquehiddink »

Hallo mensen,
Ik heb ook zo'n berichtje gehad van Nigerianen en er eerst helemaal niet bij nagedacht en een behoorlijk hoog bod gekregen op mijn laptop en niet bij zitten denken. Ondertussen weten ze het volgende van mij
Bankrekening nummer
Naam
Woonplaats
En mailadres
Het gaat om indentieke mailtjes over die ik hier boven ook heb gezien. Het me laptop gelukkig nog niet opgestuurd en ga ik nadat ik dit heb gelezen ook zeker niet doen. Maar ze kunnen toch hopelijk niks met mijn Gegevens? Dat was mijn vraag. Ik kijk de volgende keer wel iets beter uit.
Groetjes Danique
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jul 2015 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Barre Barry »

daniquehiddink schreef:Maar ze kunnen toch hopelijk niks met mijn Gegevens?
Ze kunnen jouw gegevens gebruiken om anderen te misleiden.

Gesloten