LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Kinga
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2017 21:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Kinga »

Ik heb nog een vraag aan jullie... Ik heb dus aan hun mijn rekeningnummer gegeven, kunnen ze hier mee iets doen?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kinga schreef:Ik heb nog een vraag aan jullie... Ik heb dus aan hun mijn rekeningnummer gegeven, kunnen ze hier mee iets doen?
Ik zou niet weten wat. Maar houd 'm goed in de gaten...

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kinga schreef:Ik heb nog een vraag aan jullie... Ik heb dus aan hun mijn rekeningnummer gegeven, kunnen ze hier mee iets doen?
Ja, ze zouden geld naar je over kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 15 okt 2017 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door marnix »

Nijogeth schreef:
Kinga schreef:Ik heb nog een vraag aan jullie... Ik heb dus aan hun mijn rekeningnummer gegeven, kunnen ze hier mee iets doen?
Ja, ze zouden geld over kunnen maken.
dat is voor meerdere uitleggen vatbaar.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Nijogeth »

marnix schreef:
Nijogeth schreef:
Kinga schreef:Ik heb nog een vraag aan jullie... Ik heb dus aan hun mijn rekeningnummer gegeven, kunnen ze hier mee iets doen?
Ja, ze zouden geld over kunnen maken.
dat is voor meerdere uitleggen vatbaar.
Inderdaad, ik pas hem even aan.

moeder1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2017 15:34

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door moeder1981 »

vandaag een bericht van hfaamrm op marktplaats ontvangen. Ze wilde naar USA laten opsturen:
[persoonsgegevens verwijderd]
natuurlijk betaald met Shipment Verification Scan Copy Receipt via [persoonsgegevens verwijderd]

gelukkig was ik alert genoeg om niet op te sturen

PAS dus OP voor deze koper:
[persoonsgegevens verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2017 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

arresi
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2017 09:37

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door arresi »

Er is er weer eentje.

Naam [persoonsgegevens verwijderd].
Heeft een email adres in Duitsland [persoonsgegevens verwijderd] (is gratis en snel aan te maken)
Heeft een telefoonnummer in de verenigde staten, zegt daar ook te wonen. [persoonsgegevens verwijderd]

Doet geen communicatie over marktplaats maar doet dit door een message te sturen op je telefoon.

Hij/zij wil alleen zaken doen via paypal.

En geeft zonder dat we een prijs hebben afgesproken al aan dat hij het wil kopen en dat hij een schipper bereidt heeft gevonden om het te komen af halen bij mij.

Heb gereageerd in het Engels op de app die ik kreeg . De reactie welke je krijgt, lijken wel standaardteksten, maar dan vol met taalfouten.

Heb dezelfde reactie gegeven in het Duits naar zijn Duitse email. En krijg een reactie terug in het Duits ook weer met fouten. Maar in exact dezelfde opmaak. Het lijken wel standaard antwoorden.

Als je vervolgens een stilte laat vallen krijg je aan de lopende band mailtjes in de trend van: ik wil direct betalen want ik heb het dringend nodig, Ik begrijp niet dat je niet reageert. etc

Jullie begrijpen het inmiddels wel, deze verkoop gaat dus niet door.

Goed dat ik toch even googelde.
En wil dan ook mijn ervaringen delen
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2017 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Fennevantiggelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 14:42

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Fennevantiggelen »

Ik heb een vraag. Ik verkoop mijn Samsung op Marktplaats en ene Krycop uit Engeland wil deze overkopen voor €400 (precies het bedrag waar ik hem voor op marktplaats heb gezet). Ik heb hem verteld dat ik eerst betaald wil krijgen en daarna pas ga versturen. Nu heeft hij via Royal Bank of Scotland een betaling gedaan aan de bank en die maakt het geld pas naar me over wanneer ik een verzendbewijsje heb gestuurd naar de bank (een kopie). Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Kan iemand me hiermee helpen?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Fennevantiggelen schreef:Ik heb een vraag. Ik verkoop mijn Samsung op Marktplaats en ene Krycop uit Engeland wil deze overkopen voor €400 (precies het bedrag waar ik hem voor op marktplaats heb gezet). Ik heb hem verteld dat ik eerst betaald wil krijgen en daarna pas ga versturen. Nu heeft hij via Royal Bank of Scotland een betaling gedaan aan de bank en die maakt het geld pas naar me over wanneer ik een verzendbewijsje heb gestuurd naar de bank (een kopie). Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Kan iemand me hiermee helpen?
Dit is een standaard truc.
Hoe weet jij dat er een betaling is gedaan? Dit kan je niet weten.

Meld maar 'cancel de betaling' - want 99% van de pogingen om te laten verzenden naar buitenland is oplichting te noemen.
Zeker met zo`n 'uitgestelde betaling'.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door yan »

Fennevantiggelen schreef: Nu heeft hij via Royal Bank of Scotland een betaling gedaan aan de bank en die maakt het geld pas naar me over wanneer ik een verzendbewijsje heb gestuurd naar de bank (een kopie). Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Kan iemand me hiermee helpen?
JIJ bent de gene die bepaald hoe de betaling moet plaatsvinden. Als je zegt vooraf over maken dan moet er vooraf worden overgemaakt. Een bank gaat zich daar niet mee bemoeien (ook de RBS niet). Geen geld op jouw rekening = niet verzenden.

Dit is inderdaad een standaard truc, RBS heeft helemaal geen betaling van hem ontvangen.

Paola1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2019 19:24

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Paola1980 »

Ik had bijna te maken met oplichting, maar mijn innerlijke alarmbellen gingen op tijd af. En ben eerst met alles gaan googlen. Dus niks verstuurd, Nigeria en het Nederlands wat eerst heel goed was en ineens zwaar verslechterde, deed me de ogen open.. nadat ik hun teruggemaild had. Dat ik eerst alles ging verifiëren met mijn eigen bank enzo was het ineens stil.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het woord Nigeria voorkomt, hoeft u niet eens te verifiëren. Dat is zeker te weten fraude..

Gesloten