LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanadoo en spam

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar hoe zou je het vinden als KPN jouw telefoonnummer opzettelijk aan bedrijven gaat weggeven of verkopen
Dat doen ze al !
Daarnaast geven ze een TELEFOONBOEK uit ( inclusief een variant op internet ) waarin mijn nummer gewoon is op te zoeken...

Daarnaast geloof ik niet dat ORANGE de emailadressen verkoopt om het SPAMfilter te kunnen slijten...
Zo'n SPAMFILTER beheren is namelijk helemaal niet rendabel en gaat meer werk in zitten dan je er uit met de huidige prijzen uit kunt halen...
( naast de overbodige opslagcapaciteit die je als provider op je mailservers moet aanmaken om dit allemaal te kunnen verwerken ).
Daarmee snijden ze zichzelf dus behoorlijk in de vingers !!!

Tenzij je dus ergens een quote van Orange zelf boven tafel kan krijgen waarin ze dit zeggen schaar ik die opmerking maar onder suggestie...

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door KPN »

Ik ben inmiddels bij mijn 3e provider, maar nergens heb ik zoveel spam gekregen als bij Orange.

Eigenlijk heb ik er nooit bij stilgestaan, totdat ik dit topic zag en toen ben ik er over gaan nadenken.

Het is echt een feit dat je bij Orange veel meer spam ontvangt.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door KPN »

Oké, nou als je een geheim nummer bij KPN hebt dan...
Dat doen ze dan echt niet, want ik wordt nooit door bedrijven gebeld op mijn geheime nummer.

En wat voor quote wil je van Orange zelf zien?
Dat ze de boel oplichten?
Kan je lang wachten, want die gaat er niet komen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door Moppentappers »

het onderhouden van zo'n spamfilter kost meer dan het oplevert.. en de risico winst verhouding is totaal niet rendabel
het lijkt me echt zeer sterk dat orange zelf meehelpt aan het ontvangen van spam
ook bedenken ze ook dat de kans dat de abbonees vertrekken wegens de spam er ook is.. nog een rede waarom ze dat niet zelf zouden gaan lopen doen

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Oké, nou als je een geheim nummer bij KPN hebt dan...
Ook geheime nummers raken helaas bekend hoe voorzichtig je er ook mee bent ( zelf ervaring mee ).
Die vlieger gaat dus ook niet op :?
Maar desondanks geen reden om daar heel erg druk over te doen...
En wat voor quote wil je van Orange zelf zien?
Dat ze de boel oplichten?
Kan je lang wachten, want die gaat er niet komen.
Dus daarmee is het een suggestie van iemand die klaagt over SPAM..
Iets waar iedereen last van heeft, maar deze persoon heeft er maar even een beschuldiging aan gehangen van oplichting...

Iets dat absoluut niet hard te maken is en vooralsnog nergens op gebaseerd is ( behalve ervaringen van gebruikers die zoals ik al eerder aangaf nauwelijks maatgevend kunnen zijn ).

De suggestie naar Orange toe is dus op los zand gebaseerd en onzin om te gebruiken als argument...
Dat houdt niet in dat je niet inhoudelijk kan discussieren over de manier van werken van Orange... Maar die beschuldiging gaat nergens over !!!

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door KPN »

Ik beschuldig niemand hoor!

Het is een mogelijkheid die ik zie, zal niet zeggen dat het zo is.

Wilde alleen maar weten of je zo'n quote van Orange bedoelde.
En als je die bedoelt, dan kan ik me niet voorstellen dat Orange daar zelf mee zal aankomen.

Wat die kosten/opbrengsten verhouding precies is, dat weet ik niet, maar ik ben ervan overtuigd dat als alle Orange abonnees zo'n spamfilter aanschaffen, de opbrengsten wel iets hoger zullen zijn dan de kosten. Want wat kost het nou nog?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik beschuldig niemand hoor!
Zeg ik ook niet :)

Maar je haalt hier bijvoorbeeld wel iemand aan die wel die kant op gaat:

En daar heeft Mr. Floppy een goed punt!

Quote:
Het gaat er in dit topic om dat er bij Orange wel erg veel spam binnenkomt tov andere providers.
Er lijkt hier dus opzet in het spel, aangezien Orange er belang bij heeft om de consument te bewegen om hun betaalde spamfilter-dienst te nemen.
Hiermee wordt dus de zin waarin de beschuldiging ( hier indirekt ) staat wederom herhaald...
Een argeloze lezer die hier toevallig voorbij komt en niet het hele topic volgt zal dit als waarheid aannemen en het ook weer als waarheid verder verspreiden als daar gelegenheid voor is... Daarmee creëer je een hele eigen schijnwerkelijkheid waar niemand iets aan heeft !
Want wat kost het nou nog?
Een spamfilter aanschaffen en installeren kost niet zoveel.

Een spamfilter BIJHOUDEN is echter behoorlijk tijdrovend en handwerk ! Dagelijks komen er nieuwe spammers bij en de huidige generatie wisselt zo snel van methode dat het bijna een dagtaak is om het filter bij te werken / up-to-date te houden....
Dat zijn dus manuren die vrij duur zijn in je organisatie en daarmee is het SPAM-filter een dure aangelegenheid...

Tenzij je het laat versloffen, maar dan werkt het niet en wil niemand die dienst uberhaupt gebruiken en is ie zinloos geworden.[/quote]

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door KPN »

Het kost misschien wat tijd om zo'n filter bij te houden, maar of ze dat voor tien klanten moeten doen of voor 50.000 klanten, dat maakt qua hoeveelheid werk niet uit.

Het is maar 1 persoon die het werk hoeft te doen.

En dan is het handig om 50.000 klanten te hebben ipv 10.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door BBCS »

Spam versturen is in Nederland verboden.

Echter waar het om gaat is dat de Spam, virussen, spyware, phishing, enz. niet onder de verantwoordelijkheid van de providers vallen.
Jij zit dus zelf ook bij die belbus als ik het goed begrijp??
Nop. Ik zag het eens in een uitzending waarbij geen spaan heel gelaten werd van de providers.
de beheerder van het wegennet (de staat) heeft echter wèl de taak de weg te onderhouden. Zowel de onderhoud van de infrastructuur, als de bestrijding van overtredingen behoort tot haar taken. Ze moet de weg onderhouden èn pakt hardrijders, bumperklevers en foutparkeerders aan.
Hierbij heb je het totaal mis.
De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de goede staat van de weg. Over de overtredingen, hardrijders, bumpterklevers enz. gaan zij niet over en dat is hun taak ook niet.
De wegbeheerder zorgt ervoor dat de weg in goede staat is, dat is hun verantwoordelijkheid.

Zo is het precies hetzelfde als met de internetproviders en telefoonproviders.
Zij hebben de taak dat de internetverbinding tot stand gebracht wordt en in stand blijft. Dat is hun taak, niet meer en niet minder.
Over de inhoud gaan ze niet over.

E-mail:
Als de provider een e-mail service aanbiedt, dan dienen zij ervoor te zorgen dat je e-mail kunt verzenden en ontvangen.
Dat is hun taak en verantwoordelijkheid, niet meer en ook niet minder.
Over de inhoud van die mailtjes gaan zijn niet over.

De consumentenorganisaties kunnen zeggen van wel, maar het is dus niet zo.

Voor alle duidelijkheid:

Het gaat hier niet om de verschillende services die de providers bieden, maar waar zij echt verantwoordelijk voor zijn en waarvoor niet.

Als jij veel ongewenste SMS'jes krijgt, is de telefoonprovider daar dan aansprakelijk en verantwoordelijk voor? Nee dus, en dat geldt precies hetzelfde voor de internetproviders.

Als jij via de post heel veel reclame krijgt die jij niet wilt hebben, is dan TNT daar dan verantwoordelijk voor?
Nee dus, dus ga dan niet zeggen dat het voor de internetprovider anders in elkaar zit.


Laat ik het zo zeggen:
Een autoongeluk waarbij de automobilist voor een dier had moeten uitwijken en niks mis was met de auto en de weg.

Als mensen in een auto zitten en weigeren om de autogordels te gebruiken en ze krijgen een ongeluk, waarbij 3 inzittenden komen te overlijden en de bestuurder zwaar gewond is, en als ze de autogordels gewoon gebruikt hadden, dat ze dan wel van de schrik maar wel ongedeerd uit de auto hadden kunnen stappen.
Wie is er dan verantwoordelijk en aansprakelijk voor het ongeluk?

- De verkoper van de auto, omdat hij een ondeugelijke auto heeft geleverd?
- De fabrikant van de auto, omdat hij een ondeugelijke auto heeft gefabiceerd?
- De wegbeheerder?

Hier zijn dus alleen de inzittenden van de auto verantwoordelijk en aansprakelijk voor.

En waarom wordt er dan in de computerbranche en over de internetproviders anders gedacht?

Waar het om gaat:
Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheden. En als de ene groep (de consumenten) zijn verantwoordelijkheden niet neemt dan zal de andere groep (de internetproviders, computerleveranciers) die verantwoordelijkheid niet overnemen.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

En in de computerbranche en bij internet worden de verantwoordelijkheden van de consument afgeschoven op de internetproviders en computerleveranciers. En aangezien de internetproviders en computerleveranciers die verantwoordelijkheden van de consumenten niet overnemen, heb je nu dit soort gedonder.
En nu worden de internetproviders en computerleveranciers door de consumentenbond beschuldigd dat zij nalatig zijn.

Willen de consumenten hun verantwoordelijkheden niet nemen, dan dienen zij de consequenties ervan te accepteren en niet wat er nu gebeurd de internetproviders en computerleveranciers hard aan willen pakken omdat zij de consumenten niet beschermen.

En daar gaat het allemaal om.

Tuurlijk kunnen de consumenten niet alles weten. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om zeer goede en correcte informatie te geven.
Als de consument een fout maakt, dan moet tegen de consument gezegd kunnen worden dat het zijn fout is en de consument leren hoe die die fout in de toekomst niet meer zal maken. Ik bedoel dit positief.

Voorlichting, voorlichting, voorlichting. daar gaat het ook om.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door angel1978 »

ikbenik,

Niet weer vanalles erbij halen dat er niet meer toe doet !
Volgens mij was iedereen er over eens dat de vergelijking met het verkeer mank ging :?
Laat dat dan rusten...

@KPN
Het is maar 1 persoon die het werk hoeft te doen.
Jij hebt kennis van SPAM-filters en hoe dit technisch te regelen ?

Zelfs al zou het 1 persoon zijn die dit instelt... Dan nog heb je meerdere techneuten nodig die contact houden met andere providers over de hele wereld inclusief virusbestrijders en overheidsdiensten om zelf qua kennis up-to-date te blijven....

Dat kost heel veel tijd ( en dus geld ).

Natuurlijk levert een SPAM-filter meer op als het meer verkocht wordt.
Maar dat geldt voor elk produkt ! Dat betekent eigenlijk niets...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door BBCS »

Niet weer vanalles erbij halen dat er niet meer toe doet !
Volgens mij was iedereen er over eens dat de vergelijking met het verkeer mank ging
Laat dat dan rusten...
Dat ging niet mank en het is een verrekte goede vergelijking.

Internet is van niemand en een controledienst is er niet.

In het verkeer is het zo dat Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeentes het wegbeheer hebben, bij internet ligt die taak onder andere bij de internetprovider.

Bij het naleven van de regels ligt bij het verkeer de taak bij de Politie en bij de gemeente.

Een dergelijke zaak is er niet bij internet. En de providers hebben dergelijke taken ook niet.

Waar het om gaat:
De provider heeft de taak om de verbinding tot stand te brengen en te behouden, meer behoren ze niet te doen.

Dus vaak krijgen de providers de schuld als internetgebruikers spam, spyware, virussen en dergelijke krijgen en hebben.

Iets wat totaal onterecht is.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door KPN »

Natuurlijk levert een SPAM-filter meer op als het meer verkocht wordt.
Maar dat geldt voor elk produkt ! Dat betekent eigenlijk niets...
Voor tastbare goederen geldt dat toch echt anders!
Bijvoorbeeld een televisie, die moeten gemaakt worden, kost materiaal, moet vervoerd worden, kost brandstof en moet opgeslagen worden, kost huur voor een opslagplaats. Eén televisie brengt veel minder kosten met zich mee, dan 50.000 televisies.

Zo'n spamfilter is niets meer dan een ontastbaar programaatje dat bij de één wel geactiveerd wordt en bij de ander niet. Of je dat programma 1x inschakelt of 50.000x maakt echt niet zoveel uit. Is niet meer veel moeite dan een knopje indrukken.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier maak je helaas alleen weer een manke vergelijking :?

De ontwikkeling en beheer van een SPAM-filter is een dynamisch iets en kan je dus niet vergelijken met de recht-toe-recht-aan produktie van een tv.
Als je het daarmee moet vergelijken, dan moet je dit doen met het ontwerp van diezelfde tv. Je vergeet namelijk in de kosten van een TV ook de R&D kosten mee te rekenen !

De R&D-kosten van een TV nemen af PER tv die er geproduceerd en verkocht worden. Zouden deze kosten op 1 tv worden afgewikkeld, dan wordt die tv onbetaalbaar.
Doe je dit op 50000 tv's, dan zijn de kosten per tv te behappen en realistisch...

Als je dus een vergelijking zou willen trekken zou je dat op die manier moeten doen !
Of je dat programma 1x inschakelt of 50.000x maakt echt niet zoveel uit. Is niet meer veel moeite dan een knopje indrukken.
Klopt ! Maar dat zijn dus ook niet de kosten ...
Wel worden de beheerskosten doorberekend aan een klant en dan maakt het wel degelijk uit of het 1 of 50000 klanten betreft...

Voor 1 klant is het beheren van dit spamfilter namelijk onbetaalbaar...
Bij 50000 klanten zijn de kosten enigzins op te brengen en door te berekenen aan diezelfde klant !

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door Moppentappers »

met meer klanten is het natuurlijk wel moeilijker om te zorgen dat alles voor alle klanten goed functioneert

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door fietsje »

Klopt ! Maar dat zijn dus ook niet de kosten ...
Wel worden de beheerskosten doorberekend aan een klant en dan maakt het wel degelijk uit of het 1 of 50000 klanten betreft...

Voor 1 klant is het beheren van dit spamfilter namelijk onbetaalbaar...
Bij 50000 klanten zijn de kosten enigzins op te brengen en door te berekenen aan diezelfde klant !
zo kan het ook :
4.309.114 gebruikers worden al tegen Spam beschermd door SPAMfighter. In de afgelopen 24 uur zijn er 4.974 nieuwe SPAMfighters bijgekomen. Als een SPAMfighter een spammail ontvangt die niet ontdekt is door SPAMfighter, wordt de spammail met één klik gerapporteerd en de mail is een seconde later ook geblokkeerd bij de rest van de SPAMfighters.
http://www.spamfighter.com/Lang_NL/

@kpn : Hoe meer mensen het inschakelen hoe beter het werkt!

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als een SPAMfighter een spammail ontvangt die niet ontdekt is door SPAMfighter, wordt de spammail met één klik gerapporteerd en de mail is een seconde later ook geblokkeerd bij de rest van de SPAMfighters.
tja, maar helaas heeft dat principe ook een keerzijde !

Stel dat een mailontvanger ( per ongeluk of alleen maar om je te jennen ) jouw mail kenmerkt als spam en dit opstuurt naar spamfighter...
Dat betekent dat je vanaf dat moment bij spamfighter als spammer geboekt staat en al je mail in het vervolg bij gebruikers van dit programma niet meer aankomt !
Daarmee wordt buiten jouw invloed om je mogelijkheid tot gebruik van email bijna tot een minimum beperkt....

Dit principe wordt ook toegepast bij de grootste spam-filters gebruikt door de grote bedrijven ( en ook Orange ).
Deze maken gebruik van de universele ( wereldwijde ) blacklists waar de bekende spammers op staan inclusief hun ip's, kenmerken en veel gebruikte mails....

Kom je echter met je server per ongeluk op zo'n blacklist terecht ( door een onoplettende medewerker of omdat je mailserver een keer is aangevallen door een spam-bot ), dan kom je hier bijna niet meer vanaf...
Mail van jou komt in vervolg gewoon niet meer aan en zeker bedrijfsmatig is dit zeer ongewenst..

1 mailserver van planet heeft hier een tijd opgestaan waardoor mensen die vanaf een planet-adres mailden gewoon niet meer hun mail naar anderen konden krijgen !

Alles heeft dus z'n keerzijde helaas !

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door KPN »

Ook al heb ik het dan niet over R&D kosten gehad, voor mij blijft het logisch dat een 50.000e televisie aanzienlijk meer kosten met zich meebrengt, dan het 50.000e anti spam-abonnement.

Mij kan je echt niet wijsmaken dat het beheren van zo'n dienst, het updaten etc. veel meer dan een maandsalaris zal kosten. Laten we zeggen, dat ze met 5.000 klantjes uit de kosten zijn. Alles daarboven is pure winst.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door fietsje »

SPAMfighter was tested in a spam filter round-up which included Goto Software Vade Retro, Kaspersky Internet Security, McAfee Internet Security, Spamihilator, and BitDefender Internet Security 2008. Out of these highly recognized and implemented anti-spam solutions, SPAMfighter review had the best and highest scores in nearly every category.
SPAMfighter uses a unique method for combating spam, utilizing a proprietary community-based approach in addition to powerful filtering tools.

http://www.spamfighter.com/News_Read_Sp ... sp?UID=461

Het lijkt me dat een dergelijke score niet te halen is met een simpel blacklist systeem. Voor het overige ben ik wel met het door angel1978 gestelde eens.

@kpn
Ik denk dat wat hier bedoeld wordt is, dat de optimale spam filtering continue aandacht behoeft. Ingeval van SPAMfighter werken zelfs alle gebruikers hier aan mee. De tv van jouw is een kopie van de vorige en ze zijn nu en over een half jaar nog steeds het zelfde.
Stel die TV wordt in 1 arbeidsuur in elkaar gezet. Dan is hij daarna klaar!
Het spam filter moet continu worden bijgewerkt, hoeveel manuren zou dit per jaar kosten. Vervolgens komen er 50.000 gebruikers, die het liefst een helpdesk mailen of bellen bij problemen. hoeveel uren gaan daar in zitten, het 1e jaar, het 2e jaar het x de jaar ?
Het is dus niet allemaal pure winst!

Het is inderdaad de kunst van die software bedrijven om die kosten in de hand te houden en te minimaliseren. Er moet dus geen of weinig support nodig zijn en de updates moeten als vanzelf gaan.
Maar ja laten we hier verder maar geen tv's met SPAMfilters vergelijken.

Er zijn nog andere producten die een beter vergelijk geven, ga maar een fysieke Cd kopen en download dezelfde muziek eens van het internet.
Beide kosten geld en beide moeten worden betaald. (officieel)
Bij de fysieke CD koop je alleen de drager extra en de tussen handel en de verpakking en het vervoer etc.
Maar je wist allang dat die fysieke cd maar een euro kostte :wink:
en toch betaal je 20 euro voor dat ding

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door Moppentappers »

hou wou je je spam filter afbeeldingen tegen gaan laten houden?
of filmpjes of al die rare dingen die bedacht worden.
het maken van een goed spam filter en het onderhouden ervan kost bloed zweet en tranen, voor de gein zou je zelf eens een mailserver moeten opzetten (no knowledge here)
wel met 500 gebruikers natuurlijk
kijken of je dan nog zo erover denkt.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Wanadoo en spam

Ongelezen bericht door fietsje »

Dat is even een andere discussie.
Ik gebruik zelf geen SPAMfigter. maar in deze discussie lijkt het een bruikbaar alternatief. Spamfighter lijkt alleen op outlook en outlook express te werken, al hebben ze ook server versies

Mijn client heeft een zelf lerend spam filter en deze heb ik prima getraind (thunderbird)
Daarnaast heeft onze server ook een spam filter en kan ik alle door de server gemarkeerde spam ook nog eens in automatisch in het putje mikken.

Afbeeldingen worden niet getoond ( naar keuze ) en een mail heeft ook headers geadresserden en een onderwerp!
Ik bloed nog steeds niet en het huilen staat me ook nog niet nader dan het lachen :lol:

We hebben zelf onze mail server ingericht (imap) en die draait naar volle tevredenheid ( wel met minder dan 500 gebruikers, 80 oid )

tja en zo denk ik er over.

Gesloten