LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzending Zaterdag Over KPN internetbellen

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.

Is KPN slechter dan UPC

Ja
8
36%
Nee
14
64%

Totaal aantal stemmen: 22

queenfan

Re: Uitzending Zaterdag Over KPN internetbellen

Ongelezen bericht door queenfan » 03 mar 2007 13:49

KPN wil over 3 jaar stoppen met aanbieden, ze willen verder gaan met VDSL die een hogere bandbreedte heeft.

VDSL geeft een hogere kosten met zich mee kijk maar eens naar Belgacom zij bieden dit al aan in Belgie en daar zit je al op ruim 60 euro per maand en zo ver ik het kan zien zonder telefoon.

http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... s_vdsl_res

Nogmaals ik zie het in de komende 5 jaar nog niet zitten, en lees onderstaande link eens.

http://www.feeds4all.com/Item.aspx?ItemID=13540474

agro

Ongelezen bericht door agro » 03 mar 2007 14:04

Nogmaals ik zie het in de komende 5 jaar nog niet zitten, en lees onderstaande link eens.
Is een sub van hetgeen ik gegeven had, en wat wil je daar mee zeggen?
Dat alleen een journalist verkeerd had begrepen? VOIP is ook vaste telefonie, ze stoppen alleen met analoge telefonie in 2010, en dat is dus over 3 jaar.
VDSL geeft een hogere kosten met zich mee kijk maar eens naar Belgacom zij bieden dit al aan in Belgie en daar zit je al op ruim 60 euro per maand en zo ver ik het kan zien zonder telefoon.
De tijd zal uitwijzen wat hier aangeboden zal worden en tegen welke prijs, zal ook afhangen van wat de concurentie doet, en een € 60,00 per maand (vergelijkbaar met basis abo zonder onbeperkt bellen) voor een drastisch hogere snelheid is naar mijn mening niet onaceptabel, betaal nu ook meer, (ca € 70,00) voor 6 Mb met onbeperkt bellen naar vaste aansluitingen.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 14:26

VOIP is ook vaste telefonie,
VOIP is géén vaste telefonie!

Ik bedoel hiermee dat de analoge telefonie eruit gaat.

Dus je hebt nu een computernetwerk (internet en e-mail) en een aparte telefonienetwerk.

Wat er gaat gebeuren is dat de aparte analoge telefoonnetwerk er helemaal uitgaat.

De telefoongesprekken lopen dan via het computernetwerk via de techniek van VOIP.

Het is echt een fabeltje dat de analoge telefoonnetwerk in stand blijft.

agro

Ongelezen bericht door agro » 03 mar 2007 14:50

Bedoeld wordt dat dit een vaste aansluiting is, via het bestaande netwerk welk omgezet en gemoderniseerd gaat worden met glasvezel, dus in zoverre is het wel vaste telefonie.
Wat er gaat gebeuren is dat de aparte analoge telefoonnetwerk er helemaal uitgaat.

De telefoongesprekken lopen dan via het computernetwerk via de techniek van VOIP.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken, maar is dan wel een vaste aansluiting, toch? met kabeltje(s) of glasvezel in de toekomst tot in het aangesloten pand.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 17:15

via het bestaande netwerk welk omgezet en gemoderniseerd gaat worden met glasvezel
Vergeet het!

KPN heeft nu 2 netwerken:
- de computernetwerk (internet, e-mail)
- vaste analoge telefoonnetwerk

Wat ze willen is dat de vaste analoge telefoonnetwerk verdwijnt en alle diensten van hun via het computernetwerk laten lopen.

Vanaf de telefooncentrale naar de eindaansluiting is wel 1 kabel en die zal gehandhaafd blijven.

Maar KPN wilt van de analoge telefonienetwerk af.

Dus de telefoonnetwerk zal gaan verdwijnen.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 17:26

Quote:

Dat is wat ik probeer duidelijk te maken, maar is dan wel een vaste aansluiting, toch? met kabeltje(s) of glasvezel in de toekomst tot in het aangesloten pand.
Ik weet wat je bedoelt, alleen heb jij het compleet mis. :wink:

Van dat glasvezel is al 15 jaar de wens, dus of dat gaat komen weet ik niet.

Ik merk dat er toch veel misverstanden zijn.

Jij zegt dat de vaste telefoonnetwerk gehandhaaft blijft en dan alles digitaal zal gaan lopen.

Dat is nu al.

De complete telefoonnetwerk is compleet digitaal, alleen het laatste stukje van de kast in de straat tot de eindaansluiting bij jouw thuis is analoog.

Even een technisch verhaal:
- Bij de vaste telefoonnetwerk heb je een fysieke verbinding met je gesprekspartner.
Of dit nu analoog of digitaal verloopt, maakt niet uit. Je hebt een rechtstreekse verbinding met je gesprekspatner.

- VOIP loopt niet over de vaste telefoonnetwerk, maar via het computernetwerk (internet, e-mail).
Daarbij heb je dus géén rechtstreekse verbinding met je gesprekspartner.
Het gesprek wordt in hele kleine datapakketjes verdeeld en via het computernetwerk of internet naar je gesprekspartner verstuurd.
Daar aangekomen worden de datapakketjes weer in de juiste volgorde gezet en dan hoort jouw gesprekspartner wat je gezegt hebt.

Dus je kunt het vergelijken dat jouw gesprek in kleine pakjes wordt gedaan en dat de koeriersdienst de pakjes ophaalt en bij je gesprekspartner afgeeft.

De datapakketjes nemen niet de korste route, maar kunnen via Duisland, VS, Asie lopen.

En zoals VOIP al zegt is de lettelijke vertaling:
Praten via internet.

Dus de vaste telefoonnetwerk komt hierbij totaal niet aan bod.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 17:31

Quote:

Bedoeld wordt dat dit een vaste aansluiting is, via het bestaande netwerk welk omgezet en gemoderniseerd gaat worden met glasvezel, dus in zoverre is het wel vaste telefonie.
De vaste aansluiting verdwijnt en alles wordt overgezet op het internetnetwerk.

Dus de vaste telefoonnetwerk zal compleet gaan verdwijnen.

De internetnetwerk zal gemoderniseerd gaan worden.

Daarbij is het ook zo dat VOIP totaal géén gebruik maakt van de vaste telefoonnetwerk.

Want VOIP via de vaste telefoonnetwerk is niet mogelijk!
Of je moet met de computer een inbel-internetverbinding hebben en dan via VOIPBUSTER of SKYPE gaan bellen.

Ik weet dat hierover veel misverstand over is en dat de consument door de verschillende instanties totaal verkeerd wordt voorgelicht.

Vandaar dat ik dit maar weer blijf herhalen.

agro

Ongelezen bericht door agro » 03 mar 2007 17:52

dan moet je toch eens je huiswerk gaan maken, ik heb ipb over de zelfde draadjes als dat ik analoog bellen had, deze zijn omgezet naar ipb dus is nog steeds een vaste aansluiting.
De vaste aansluiting verdwijnt en alles wordt overgezet op het internetnetwerk
En is dat geen vaste aansluiting dan? Noem je dat dan mobiel?
Daar ging namelijk de discussie over, ik beweerde dat het analoog signaal binnen 3 jaar gaat verdwijnen, en dat alles dan VOIP wordt, daarna kwam quenfan met een item dat de vaste aansluitingen zouden verdwijnen wat in mijn optiek niet zo is.
Deze wordt omgezet naar VOIP maar blijft nog steeds een vaste aansluiting.

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia » 03 mar 2007 18:11

Als je Voip, dus bellen voorrang geef op internetten en downloaden, dus even een iets tragere download, of film niet goed in hoge kwaliteit kijken heb je genoeg bandbreedte voor deze Voip verbinding!

Dus afhankelijk van regels, en daarom gaat Slimbellen van KPN wel goed, die hebben over, als ik bel gaan ze van 320 naar 240 mb. dus trager internet, maar meer als ze beloven!

De goedkoopste is dus beter als belooft, dus ook tijdens het downloaden en tv kijken, soms stopt de film even..

Kan dus wel!
Als je maar voorrangs regels maakt!

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 18:49

dan moet je toch eens je huiswerk gaan maken, ik heb ipb over de zelfde draadjes als dat ik analoog bellen had, deze zijn omgezet naar ipb dus is nog steeds een vaste aansluiting.
Klopt, vanaf de lokale telefooncentrale tot aan jouw aansluiting gaat de verbinding over 1 kabel.

Echter in de lokale telefooncentrale worden de signalen gescheiden.

Het is dus niet zo dat de telefoongesprekken via VOIP in de lokale centrale de vaste telefoonlijn wordt opgestuurd.
Quote:
De vaste aansluiting verdwijnt en alles wordt overgezet op het internetnetwerk
En is dat geen vaste aansluiting dan? Noem je dat dan mobiel?
Daar ging namelijk de discussie over, ik beweerde dat het analoog signaal binnen 3 jaar gaat verdwijnen, en dat alles dan VOIP wordt, daarna kwam quenfan met een item dat de vaste aansluitingen zouden verdwijnen wat in mijn optiek niet zo is.
Dat valt dus niet onder de vaste telefoonaansluiting.

Voor de consument zijn er 3 netwerken:
- mobiele telefonie
- vaste telefonie
- computernetwerk (internet & e-mail).

VOIP maakt gebruik van het computernetwerk en niet van de vaste telefonielijn.

Bij ADSL (daar valt ook IPB onder) worden de beide netwerken (vaste telefonie en internet) samengevoegd tot 1 kabel, nl. de oude analoge telefoonlijn.

Wat er gaat veranderen is dat de vaste telefoonaansluiting verdwijnt en je hebt dan alleen een vaste computernetwerkaansluiting over.

Sterker nog:
VOIP bellen heeft helemaal niets met de vaste telefonie te maken!

10 jaar geleden kon je al via internet met elkaar praten.
En tussen SKYPE, VOIPBUSTER en IPB zit totaal géén verschil!

Oke, bij IPB kun je gewoon gebruik maken van je oude vaste telefoontoestel, maar dat is mogelijk door gebruik te maken van een foefje.

Sterker nog:
Tegenwoordig zijn er speciale DECT-telefoons te verkrijgen die via de USB aansluiting op je computer is aan te sluiten en dan kun je via die DECT-telefoon via SKYPE of VOIPBUSTER bellen!
Deze wordt omgezet naar VOIP maar blijft nog steeds een vaste aansluiting.
De vaste telefonie wordt niet omgezet naar VOIP.
VOIP is ook geen nieuwe techniek voor de vaste telefonienetwerk.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 18:51

Als je Voip, dus bellen voorrang geef op internetten en downloaden, dus even een iets tragere download, of film niet goed in hoge kwaliteit kijken heb je genoeg bandbreedte voor deze Voip verbinding!

Dus afhankelijk van regels, en daarom gaat Slimbellen van KPN wel goed, die hebben over, als ik bel gaan ze van 320 naar 240 mb. dus trager internet, maar meer als ze beloven!

De goedkoopste is dus beter als belooft, dus ook tijdens het downloaden en tv kijken, soms stopt de film even..

En dat wil ik dus niet!

Ik wil geen snelheid inleveren t.b.v. de VOIP!

agro

Ongelezen bericht door agro » 03 mar 2007 18:51

En daar gaat het dus helemaal niet over.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 18:57

En daar gaat het dus helemaal niet over.
Echt wel! :evil:

VOIP, internet tv, internet en e-mail gaan allemaal via de dezelfde netwerk en aansluiting!

Doordat er veel ge-internet en ge-e-maild wordt heeft dit al veel bandbreedte nodig.
Daarbij is het ook zo dat steeds meer tv wordt gekeken via internet.
Tel daarbij ook op dat steeds meer mensen via VOIP gaan bellen.

Met het resultaat dat de netwerken het verkeer niet meer aankunnen.

Vergeet niet dat daarbij ook nog de virussen en vooral spyware het netwerk sterk belasten.

En VOIP bellen loopt via het internetnetwerk en niet via de vaste oude "analoge" telefoonnetwerk.

Accepteer dat nu maar, want ik merk aan je dat je steeds beweerd dat VOIP via de vaste oude "analoge" telefoonnetwerk loopt en dat is dus niet het geval.

agro

Ongelezen bericht door agro » 03 mar 2007 19:16

Accepteer dat nu maar, want ik merk aan je dat je steeds beweerd dat VOIP via de vaste oude "analoge" telefoonnetwerk loopt en dat is dus niet het geval.
Dat heb ik nooit beweerd dat maak jij er van, heb alleen beweerd dat het oude net wordt omgezet naar VOIP waarop de telefoons worden aangesloten en eventueel ook computers en andere apparatuur, maar blijft dan toch nog steeds een vast net.
En dat is wat die journalist net verkeerd had begrepen, en gepubliceerd.

Dus VOIP al dan niet met een internetabonnement is volgens jou geen vaste aansluiting?
Dat het via internet is weten we dus al lang, dat hoef je niet meer te vertellen.
Maar is toch ook niet mobiel dacht ik zo!!
Mag je uitleggen wat het dan is in jou optiek.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 19:53

heb alleen beweerd dat het oude net wordt omgezet naar VOIP waarop de telefoons worden aangesloten en eventueel ook computers en andere apparatuur, maar blijft dan toch nog steeds een vast net.

Hier heb je het mis. :wink:

Het oude net zal verdwijnen en alles gaat dan via het computernetwerk.
KPN wilt deze verbeteren en aanpassen.

Dus de aanpassingen die jij zegt gaan wel plaats vinden, maar niet zoals jij zegt aan het oude telefoonnetwerk, maar via het computernetwerk.

KPN heeft op dit moment 2 netwerken:
- de vaste oude telefoonnetwerk.
- het computernetwerk (internet, e-mail en VOIP)

KPN wilt over 3 jaar het oude telefoonnetwerk opdoeken en alle diensten via het computernetwerk laten lopen.
maar blijft dan toch nog steeds een vast net.
Het blijft een vaste computernet en niet het vaste telefoonnet.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 20:06

Dus VOIP al dan niet met een internetabonnement is volgens jou geen vaste aansluiting?

Nop.
VOIP is geen vaste telefoonaansluiting.

Nog niet zo lang geleden kon je alleen VOIP-bellen via de computer, gebruik makend van een headsetje.
Nu kun je je vaste telefoon gewoon op het modem aansluiten.

Maar je maakt dan nog steeds geen gebruik van de telefoonlijn.

Dat het via internet is weten we dus al lang, dat hoef je niet meer te vertellen.
Maar is toch ook niet mobiel dacht ik zo!!
Mag je uitleggen wat het dan is in jou optiek.
Wat je met mobiel bedoeld is me niet duidelijk.

Als je bedoelt dat je je oude telefoon gewoon gebruiken kunt, dan klopt dat inderdaad.

Tegenwoordig heb je speciale DECT-telefoonstations met een USB aansluiting. Daarmee kun je gewoon via SKYPE en VOIPBUSTER bellen.

Even iets anders:
ISDN.

Om via ISDN te kunnen bellen heb je speciale ISDN telefoontoestellen nodig. De oude analoge telefoontoestellen zijn hier niet te gebruiken.

KPN heeft toen speciale kastjes uitgegeven waarbij je je oude analoge telefoontoestel wel op ISDN kunt blijven gebruiken.

Zo is het ook met VOIP.
Je hebt speciale hadware en software nodig om met je oude analoge telefoon via VOIP te kunnen bellen.

Er zijn losse kastjes leverbaar waar je aan de ene kant de UTP-netwerkkabel stopt en aan de andere kant je analoge telefoontoestel.

Dus in dat kastje en ook in de modem met VOIP-aansluiting zit een programma dat de werkelijke telefoongesprek regelt en omzet naar VOIP.

En wat voor toestel je daarvoor gebruikt maakt niet uit.

Hopelijk is hiermee je vraag goed beantwoord.

agro

Ongelezen bericht door agro » 03 mar 2007 20:22

Het oude net zal verdwijnen en alles gaat dan via het computernetwerk.
KPN wilt deze verbeteren en aanpassen
En is dat geen vast net dan? wat is dat dan?
Zwevend, of vliegend misschien, of mobiel, of toch wel vast?

pvd

Ongelezen bericht door pvd » 03 mar 2007 20:28

Als je IPB hebt en je gaat via internet Bittorent laten draaien, dan neemt Bittorent dermate veel netwerkverkeer in beslag, dat VOIP al bijna niet meer mogelijk is.
Ik weet toevallig dat @home speciaal bandbreedte reserveert voor VOIP, zodat er altijd bandbreedte is om te kunnen bellen. Met andere woorden: VOIP heeft voorang boven bittorent. De modems die @home levert kunnen technisch gezien 30.72Mbps aan, terwijl @home max. een 15Mbps levert. Nog genoeg bandbreedte over dus voor VOIP.

Daarbij komt ook nog dat de meeste mensen wel de dezelfde kwaliteit eisen en verwachten.
Ook weer opgehitst door die verdomde consumentenorganisaties!
Dit ben ik het niet met je eens! De mensen worden helemaal niet opgehitst door de consumentenorganisaties! Ze worden juist opgehitst door de bedrijven die VOIP aanbieden. Deze bedrijven beweren bijna allemaal dat VOIP via hun bedrijf minstens net zo goed werkt als de traditionele telefoonlijn. Vind je het dan gek dat mensen dan ook dezelfde kwaliteit eisen?

Onderstaande is te lezen op de website van @home:
Wat zijn de overeenkomsten tussen KPN en telefonie van @Home?
Er zijn veel overeenkomsten tussen beide aanbieders:

De gesprekskwaliteit is vergelijkbaar.
U beschikt over nagenoeg alle extra diensten die KPN ook aanbiedt, zoals Nummerweergave (zien wie er belt), Voicemail, Doorschakelen en Nummerblokkering.
U kunt een gratis vermelding krijgen in De Telefoongids.
U kunt uw factuur online inzien, inclusief gratis specificatie.
Let vooral op de eerste regel!

pvd

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 20:30

)
En is dat geen vast net dan? wat is dat dan?
Zwevend, of vliegend misschien, of mobiel, of toch wel vast?
Ik merk dat er wat zaken door elkaar gehaald worden.

Met de vaste aansluiting wordt de vaste telefoonnetwerk bedoeld.
Deze gaat verdwijnen (ben ik zelf totaal niet blij mee! :evil:

Het bedraden computernetwerkaansluiting is ook een vaste aansluiting.

Het mobiele computernetwerk wordt Wifi-netwerk genoemd.

Dus je kunt wel degelijk VOIP bellen via Wifi.

Er zijn al geluiden dat men VOIP via Wifi wilt gaan aanbieden.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik » 03 mar 2007 20:33

Dit ben ik het niet met je eens! De mensen worden helemaal niet opgehitst door de consumentenorganisaties! Ze worden juist opgehitst door de bedrijven die VOIP aanbieden. Deze bedrijven beweren bijna allemaal dat VOIP via hun bedrijf minstens net zo goed werkt als de traditionele telefoonlijn. Vind je het dan gek dat mensen dan ook dezelfde kwaliteit eisen?
Sorry hoor! Maar de consumentenorganisaties pakken het helemaal niet goed op!

In plaats van de consument goed voor te lichten en ook aangeven wat de voordelen en nadelen zijn, gaan ze liggen z e i k e n dat de providers niet aan hun beloftes houden!

Totale verkeerde instelling van de consumentenorganisaties!

Gesloten