LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netscape is dood

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Netscape is dood

Ongelezen bericht door NONO »

Gelukkig dat er voor de Mac nog zoveel andere browsers zijn http://darrel.knutson.com/mac/www/browsers.html, maar toch vind ik het ergens wel jammer dat het over is: http://www.fembusiness.nl/web/artikelSm ... s-dood.htm.

Niet alleen omdat dit bericht toevallig via Netscape op het internet wordt gezet, maar ook omdat ik het - tot volle tevredenheid - bij mijn eerste iMac in 2002 als standaard browser en mail-applicatie gebruikte omdat Apple toentertijd met OS X 10.2 die puinzooi van Microsoft meeleverde.

Sinds Tiger levert Apple zelf de volledig geïntegreerde mail en Safari browser wat dus reden was voor mij om van Netscape als basisbrowser af te stappen.

Niettemin ben ik het blijven gebruiken naast nog een achttal andere uit de lijst van Darrel Knutson.

Stel me zo voor dat de aan Explorer hangende Windows-gebruikers die altijd meteen klaar staan met het argument dat voor hun OS zoveel software beschikbaar is, direct zullen reageren waarom je zoveel verschillende browsers gebruikt.

Welnu, allereerst heeft dat als voordeel dat je die allemaal van een aparte thuispagina kunt voorzien van veel bezochte sites, wat je niet kunt doen met alleen de tabs. Daarnaast is het ook nog zo dat de ene browser beter lijkt om te gaan met een bepaalde site dan de andere, maar niet zodanig dat je kunt zeggen dat die altijd beter is dan die andere.

In ieder geval is Microsoft er weer eens in geslaagd een concurrent om zeep te helpen; een concurrent, die er dus überhaupt voor gezorgd heeft dat er zoiets als een Explorer bestaat en via Windows geïnternet kan worden.

Als het aan de visie van Gates uit die jaren had gelegen zou het medium Internet tot op de dag van vandaag voor de grote massa een onbekend fenomeen zijn geweest (betwijfel zelfs als er geen Windows-achtige voorbeelden waren geweest, we op dit moment verder waren gekomen dan DOS 10 of 11).

Wat een geluk voor de Windows gemeenschap dat zij nu van alles kunnen doen omdat Gates zo goed in het afkijken is en oei, kopiëren (en een geweldige handelsman, want dat moet hem wel nagegeven worden).

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door caruso »

Nou, NONO, bedankt voor deze "interessante" blijk van liefde voor Netscape...
Kun je ook uitleggen wat de toegevoegde waarde is?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Itunes is een ripp off van soundamp ofzo, nutteloze onzin weer..

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

Wat een onzin. Netscape heeft zichzelf de nek omgedraaid door met baggerversies te komen die totaal niet lekker liepen. Op dat moment was IE 4 gewoon beter. Daarnaast werd het meegeleverd met Windows, tsja dat is dan officieel niet toegestaan.
Daarnaast als ze dan een goed werkende IE4 of 5 of 5.5 destijds op de pc hebben, waarom zou je dan met 56k modem het installatiebestand (20MB) van Netscape 4 downloaden? Voor de gewone consument was dat destijds nauwelijks te doen. Daarnaast was Netscape 4 gewoon bagger. De versies daarvoor waren beter dan IE, dat klopt.

Netscape 9 was volgens mij gewoon een omgebouwde Firefox.

Op dit moment zijn op MS Windows Opera en Firefox de grootste belagers van IE. Ik gebruik zelf geen IE hoor, maar dat terzijde.
Verder gebruik ik onder Linux Konqueror als webbrowser, werkt prettig.

Ik heb zo'n gevoel dat jouw post erop uit was om weer eens Microsoft te bashen, iets wat Apple-fanaten niet vreemd is. Kijk, dat jij jezelf superieur voelt met je Mac, en het OSX besturingssysteem is tot daar aan toe. Maar het heeft geen enkele zin om Microsoft te gaan bashen met nutteloze commentaren die niets toevoegen, en ons daarmee lastig te gaan vallen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Moppentappers »

netscape was op het laatst een schil om firefox, maar omdat ze firefox niet updaten (in netscape) bleven er lekken
overigens, hoe wou je het internet op zonder browser? als microsoft die niet had mee gelevert dan had je het internet al niet op gekunt
ikzelf gebruik overigens firefox ;)

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

Vaak leverden systeembouwerd Netscape mee in die tijd. Daarnaast stond het vaak op van die gratisch compuserve cd-roms die je bij elk tijdschriftabo wel kreeg.. Nostalgie :lol: en dan ben ik slechts 20 jaar, ik word oud :(
Ik gebruik ook FF onder Windows, tweede browser is Opera, en derde IE.
Onder Linux, (Ubuntu, dus Gnome-skin) gebruik ik Konqueror als hoofdbrowser, Firefox is daar de tweede browser.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

Itunes is een ripp off van soundamp ofzo, nutteloze onzin weer..
:? :?
netscape was op het laatst een schil om firefox, maar omdat ze firefox niet updaten (in netscape) bleven er lekken
hoe wou je het internet op zonder browser? als microsoft die niet had mee gelevert dan had je het internet al niet op gekunt
@moppentapper

Sta je weer eens mee te kletsen en onzin uit te kramen :? :x :?
Waar gaat dit over ....
Netscape een schil om firefox .... :?
Zonder microsoft hadden we het internet niet opgekunt :? :?

Probeer nu eindelijk eens ZELF argumenten te verzinnen en klets niet met de rest mee... Daarnaast is het ook prettig als je je opmerkingen / argumenten kan onderbouwen en niet in het luchtledige praat !!!

Netscape was al in gebruik toen jij nog niet eens in de luiers lag en was al door microsoft om zeep geholpen uberhaupt voordat jij om je moeder kon roepen.... Jij hebt echt geen idee waar je over praat !

Heb je al vaker in topics gezegd dat je moet zorgen dat datgene dat je zegt klopt en niet met anderen ( vaak ikbenik ) mee moet ouwehoeren... Erg jammer dat je hier niets mee doet :?
[/quote]

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

@angel

Wil jij hiermee impliceren dat mijn teksten niet kloppen, of is het puur gericht op moppentappers.

Aangezien je vindt dat hij met mij meelult.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

@Gaiajohan

volgens mij quote ik alleen moppentappers... Dus jij hoeft je niet aangesproken te voelen 8)
Daar zit overigens ook geen uitspraak van jou bij.... moppentappers begon al, voordat jij in dit topic verscheen....
Netscape heeft zichzelf de nek omgedraaid door met baggerversies te komen die totaal niet lekker liepen. Op dat moment was IE 4 gewoon beter. Daarnaast werd het meegeleverd met Windows, tsja dat is dan officieel niet toegestaan.
Ik ben het me je insteek die je hier kiest niet eens....
Dat je N4 niet goed vond is een mening... Een die ik niet deel, maar dat mag :D
De reden echter dat Netscape uiteindelijk echter het loodje legde had niets met de kwaliteit van het produkt te maken, maar puur door de vijandige aanval van Microsoft...
Tot die tijd ( integratie IE in Windows ) was het gebruik van Netscape een gegeven... Die IE was er ook, maar die gebruikte je niet en haalde je weg...
Door de koppeling en daarna de pogingen tot vijandige overnames is Netscape uiteindelijk de nek omgedraaid...

Was dat gebeurd op basis van kwaliteit, dan had dat niet zoveel kwaad bloed gezet.... Nu ging het op oneerlijke gronden en da's een heel ander verhaal :roll:


KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Ach.....

Het is duidelijk dat Windows en Internet Explorer gewoon de betere waren/zijn, daarom kochten/kopen de meeste mensen met gezond verstand een Windows machine!

En waarom is het als MS een internetbrowser meelevert "vijandelijk" en niet "eerlijk", en als Mac dat doet, dan maakt het niet uit?
Dat is behoorlijk hypocriet en met twee maten meten van de Mac liefhebbers.

Bovendien is het gewoon praktisch als je meteen Internet op kan als je een nieuwe pc hebt, is niks vreemds aan. Dan had Netscape maar een eigen besturing voor de pc moeten maken, met standaard hun eigen browser erop.

Een klein clubje snobjes blijft maar volhouden dat hun te dure bagger machine superieur is. En altijd maar afgeven op MS software.

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

Het inbakken van een browser in een besturingssysteem is verboden. Dat heeft MS gedaan. Bij een mac is het nog mogelijk Safari te verwijderen.
Als je IE wilt verwijderen loop je tegen allerlei problemen aan, en andere browsers werken dan geloof ik niet eens.
That's it all about.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Moppentappers »

kwam omdat IE de verbinding opzich al verzorgde, er zijn bijv. programma's die via internet updaten
maar het had wel anders gemoeten..
iets wat er is hoef je natuurlijk niet altijd te gebruiken ;)

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

Het neemt echter wel ruimte in op de hdd. Net als dat ik me aan bepaalde dingen van Windows erger bij de installatie. Dat je vrijwel niet zelf kan kiezen wat je wil. Bij Windows 98 kon je nog redelijk wat aanklikken wat je wel en niet wilde.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan had Netscape maar een eigen besturing voor de pc moeten maken, met standaard hun eigen browser erop
Dus als je buurman iets doet wat niet mag en jij dreigt de dupe te worden, dan moet je het ook maar gewoon gaan doen :?

Vreemde redenatie ....
Het is duidelijk dat Windows en Internet Explorer gewoon de betere waren/zijn, daarom kochten/kopen de meeste mensen met gezond verstand een Windows machine!
Je had toen een pc ( met windows ) en een MAC als alternatief...
Die laatste was iets duurder en had de naam alleen voor grafische mensen geschikt te zijn...

Had dus niets met beter te maken, maar puur met de portemonnee !

Daarnaast stond IE al op de pc en een "normale" gebruiker gaat dan echt niet nog een browser ernaast zetten... Zeker niet als die relatief veel ruimte in beslag neemt ( toen was HD-ruimte nog niet zo goedkoop als nu en waren browsers relatief groot ). Zeker niet als je IE er niet eens af kan halen omdat je het toch niet gebruikt....

Daarmee is dus Netscape van de markt gedrukt op een oneigenlijke manier ( i.p.v. de concurrentie aan kunnen gaan ).

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

@angel1978
Is het dan verboden?
Dacht het eigenlijk niet hoor, MS mag gewoon extra programma's bij hun besturingssysteem meeleveren. Dat de concurent daar niet happy mee is..... nou ja, dat is toch echt hun probleem!
Dus zo vreemd is mijn redenatie niet hoor!!

Ik zie het al...
Dat het meeleveren van veters in schoenen straks verboden wordt, omdat er één of andere veterfabrikant is, die het niet kan verkroppen dat zijn veters niet bij de schoenen worden meegelevert.

Als Mac écht zoveel beter was dan Windows, dan zou het grote publiek echt wel voor Mac gaan, ondanks de extra kosten die dat met zich meebrengt.

En hoezo zou je Internet Explorer er niet af kunnen halen?
In XP (98 volgens mij ook): Start-Configuratiescherm-Software-Windows onderdelen toevoegen/verwijderen-vinkje voor IE weghalen en klaar is Kees.

Het is gewoon een feit dat het lastig wordt, zoals iemand al opmerkte, om een andere browser te downloaden als je geen contact met Internet kan maken met je nieuwe Windows machine, omdat er geen browser out of the box opstaat. Dus de andere browser fabrikanten mogen zich gelukkig prijzen, dat MS het voor hun mogelijk maakt, hun product via Internet te slijten aan de consument. Of dacht je dat nieuwe pc eigenaren er blij van worden, wanneer ze weer eerst naar de winkel terug moeten om een cd-tje met een browser te kopen?

Geloof mij nou maar, als Netscape echt zo geweldig was, dan hadden mensen dat echt wel ipv IE op hun pc gezet.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

Is het dan verboden?
JA ! Volgens de rechter wel :D
Microsoft werd veroordeeld wegens schending van de concurrentiewetten en kreeg als straf een bevel tot opsplitsing. Het bedrijf moest zich opsplitsen in een bedrijf voor besturingssystemen en een bedrijf voor applicatiesoftware (waaronder Internet Explorer) om zo opnieuw machtsmisbruik te voorkomen.
bron: in dit geval wikipedia, maar kan ook van elders zijn
Het is gewoon een feit dat het lastig wordt, zoals iemand al opmerkte, om een andere browser te downloaden als je geen contact met Internet kan maken met je nieuwe Windows machine, omdat er geen browser out of the box opstaat.
Dat is niet het punt...
Het punt is dat je hele internetverbinding wegvalt als je geen IE meer hebt... Die zit daar namelijk ingebakken... en DAT mag dus niet...
Je internetverbinding is geen wezelijk onderdeel van een browser...
Je moet dus het internet op kunnen zonder een browser en dus gewoon een andere browser op kunnen halen....

Daarnaast functioneer(de) de alternatieve browser niet als je niet alsnog IE liet staan... ( door die koppeling ).
Laatst gewijzigd door angel1978 op 03 jan 2008 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

En hoezo zou je Internet Explorer er niet af kunnen halen?
In XP (98 volgens mij ook): Start-Configuratiescherm-Software-Windows onderdelen toevoegen/verwijderen-vinkje voor IE weghalen en klaar is Kees.
Dan werken andere browsers niet meer, ook al heb je ze geïnstalleerd.

Veters noem ik niet hetzelfde als OS. Veters heb je nodig om de schoen goed aan te kunnen doen. Een OS moet prima werken zonder webbrowser.


Onder Ubuntu kan je dingen downloaden zonder dat je een browser nodig hebt. Je kan zelfs in de terminal gaan downloaden. Ook de updatemanager werkt zonder browser. Waarom moet MS dan IE zói erg inbakken dat het niet te verwijderen is?
Om een browser te downloaden als je nog geen browser hebt, kan je gewoon via terminal doen. Maar de packagemanagers leveren tegenwoordig ook al heeel veel mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op 03 jan 2008 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

De reden is duidelijk...
Koppelverkoop en machtsmisbruik...
Omdat ik geen zin heb om het hele verhaal te typen, even een copy en paste uit wikipedia
Met de introductie van Windows 98 werd Internet Explorer meegeleverd als deel van het besturingssysteem. Dit was een omstreden zet, en aanleiding tot verschillende rechtszaken, waaronder de zeer grote mededingingsrechtszaak van 19 Amerikaanse staten en de Amerikaanse federale overheid.

De integratie van Internet Explorer leverde Microsoft het voordeel op dat men verschillende besturingssysteemfuncties, zoals het helpsysteem en de weergave van mappen kan weergeven door middel van HTML. Het betreffende Windowsonderdeel genereert dan HTML, waarna dit door Internet Explorer in beeld wordt omgezet.

Alhoewel dit voordeel onomstreden is, is de algemene visie dat dit niet de ware reden voor de integratie van Internet Explorer is geweest. Destijds was een aantal bedrijven bezig initiatieven te lanceren die voor Microsoft potentieel gevaarlijk waren. Zo waren onder andere Sun en Oracle bezig met een netwerkcomputer, die Java-applicaties via internet downloadde en uitvoerde. Gezien de platformonafhankelijkheid van Java zou dit een aanval op de positie van Microsoft zijn geweest.

Verder was de trend gaande veel meer applicaties via websites aan te bieden, zo hebben we tegenwoordig telefoongidsen, reisplanners, e-mailprogramma's en veel meer via het web. Ook deze zijn platformonafhankelijk.

Microsoft reageerde met onder andere de volgende maatregelen:

Er werd een eigen versie van Java geprogrammeerd, die extra functionaliteit bood ten opzichte van die van Sun. Programma's die hiervan gebruik maakten werkten alleen met de Microsoft Java-implementatie.
Er werd een ontwikkelomgeving voor Java ontwikkeld, Visual J++. Programma's die hiermee gemaakt werden, gebruikten de functionaliteiten van de Microsoft Java-implementatie. Visual J++ werd agressief de markt in gedrukt, veel cd's werden gratis weggegeven.
Er werden uitbreidingen op HTML bedacht die alleen met Internet Explorer werkten.
Er werd een HTML-ontwikkelpakket uitgebracht (FrontPage), dat deze uitbreidingen in websites inbouwde.
De bovenstaande maatregelen dienden dus in hoofdzaak om ontwikkelaars aanbod te laten ontwikkelen dat beter of alleen met Internet Explorer werkte. Ontwikkelaars doen dit echter alleen als het overgrote deel van hun doelgroep hier niet mee in de problemen komt. Met andere woorden, het was noodzakelijk dat iedere consument over de Internet Explorer-browser beschikte. De eenvoudigste manier is de browser met het besturingssysteem mee te leveren.
Heb de belangrijkste stukken even vet-gedrukt ![/url]

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Ook dan maar even uit Wikipedia:
Schikkingen
In 2001 kwamen de openbare aanklager en Microsoft tot een schikking waarin staat dat het Microsoft niet verboden wordt om extra applicaties mee te leveren met Windows, maar dat het bedrijf niet mag eisen dat OEM's geen andere software meeleveren. Deze schikking werd door Microsoft als een overwinning beschouwd.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft


Belangrijkste stukje ook maar ff vet gedrukt.

Gesloten