Pagina 1 van 2

Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 17:11
door MiekeJ
Uit zwaar ongenoegen over de gang van zaken bij de Consumentenbond start ik een onderwerp over deze organisatie. Het het betreft op een ongewenste en onduidelijke manier van abonnees werven online. Persoonlijk vind ik dit een kwalijke zaak voor een organisatie die op zou moeten komen voor de consument.

Als je in vergelijkbaar pakket zit; aub reageer op dit forum!

Door de eerste reacties merkte ik dat mijn punt niet geheel duidelijk is overgekomen gezien ik, door mijn frustratie, ook veel bijzaken heb vermeld. Vandaar onderstaande aanpassing.

In december ging ik op zoek naar wat een goed GRATIS anti-virusprogramma was voor mijn computer. Ik heb een zoekterm via Google ingegeven en o.a. verscheen er een link naar de site van de Consumentenbond voor ‘het direct inzien van de gegevens’. Ik klikte hierop en vervolgens verscheen er een scherm waarop ik mijn gegevens moest achterlaten alvorens de gegevens van gratis anti-virusprogramma’s in te zien. Op dat moment ging er bij mij nog geen belletje rinkelen dat het over een zgn. betaald 'online abonnement 'ging. Op veel sites (kennisbanken) waar je gratis informatie wilt raadplegen is dit namelijk een gebruikelijke gang van zaken.

Ter goede trouw heb ik mijn naam, adres en e-mailadres ingegeven. In hetzelfde scherm heb ik tevens mijn gewenste inlognaam en wachtwoord ingevoerd. Na het vluchtig doornemen van de algemene voorwaarden heb ik deze geaccepteerd, omdat ik er niet vanuit ging dat het om een betaalde dienst ging. Een rekeningnummer werd namelijk niet gevraagd. Ik weet dat dit enigszins naïef is, maar tegenwoordig moet je op veel sites en online producten akkoord gaan met de algemene voorwaarden zonder dat ik daar ooit problemen mee heb gehad.

Er stond op de site zelf niets aangegeven (ik heb het althans niet gezien) over kosten die aan dit inzien van deze gegevens zijn verbonden. Ter verheldering: het betreft niet het invulscherm zoals deze nu getoond wordt op de site! Daar staat nu wel duidelijk aangegeven dat je door het invullen van de gegevens jezelf een BETAAALD LID maakt van de consumentenbond.

Met mijn zelf aangemaakte (!) gebruikersnaam en wachtwoord heb ik me vervolgens ingelogd op de site, heb ik de test resultaten bekeken en ben ik verder gaan zoeken op internet. Vervolgens keek ik in mijn mailbox en had ik een bevestiging van de consumentenbond voor een jaarabonnement van 45 Euro.

Ik heb direct de consumentenbond een e-mail gestuurd met de vraag de overeenkomst te ontbinden. Hierop is echter niet gereageerd en ontving ik enkele dagen later een acceptgiro. Vervolgens heb ik nogmaals een mail gestuurd. De reactie die daarop volgde was dat opzeggen niet mogelijk is, omdat ik al was ingelogd.

Ik zou nooit zijn ingelogd als ik van tevoren wist dat me dat 45 Euro zou gaan kosten. Ik heb daarop een bezwaarschrift gestuurd op grond van een ondeugdelijk stappenplan. Het is namelijk zo dat wanneer je iets besteld er tijdens het stappenplan van registreren een overzicht MOET worden verstrekt van eventuele kosten die de overeenkomst met zich mee brengt. Dit overzicht was niet aanwezig! (http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Wi ... op_het_web)

Tot op heden is er niet inhoudelijk gereageerd op mijn bezwaarschrift. Ik heb meerdere malen contact gezocht met de klantenservice van de consumentenbond om te vragen wanneer er inhoudelijk op mijn bezwaarschrift zou worden gereageerd. De medewerkers verwijzen me naar het betalen van de overeenkomst gezien ik reeds heb ingelogd. Echter vind ik de totstandkoming van de overeenkomst onwettig en wil deze daarom ontbinden en heb dat meerdere malen in het gesprek aangevoerd. Helaas werd mij mede gedeeld dat ze daarover niet met mij in discussie gaan, niet meer voor mij bereikbaar zijn en werd de verbinding verbroken. Letterlijk: 'wij komen alleen op voor consumenten die in hun recht staan'.

Tot slot, ik weet dat ik enigszins naïef ben geweest door mijn manier van handelen. Echter vind ik het een enorme kwalijke zaak dat een consumentenbond, die zegt op te komen voor de consument, op een dergelijke manier omgaat met consumenten. De informatievoorziening is slecht, naar mijn mening zelfs onwettig bij het sluiten van een overeenkomst. Daarnaast reageren zij slecht of niet op vragen, zowel telefonisch als schriftelijk. Ook wordt er niet gereageerd op een bezwaarschrift waarin je bezwaar maakt over de manier waarop de overeenkomst tot stand is gekomen.

Graag kom ik in contact met mensen die op eenzelfde manier ongewild lid zijn geworden van de consumentenbond.
Ook hoor ik graag reacties over welke stappen ik concreet hier tegen zou kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,
Mieke J.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 17:17
door SirPeter
Ja, ik meld me aan voor
Consumentengids plus Online

* Ik ontvang 11 keer per jaar de Consumentengids
* Ik krijg direct toegang tot alle online testresultaten
* Ik betaal €61 per jaar tot wederopzegging
* Ik wacht met betalen tot na ontvangst van de acceptgiro
Staat gewoon op de site.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 17:45
door MiekeJ
Klopt, dit staat inderdaad bij consumentengids online voor 61 euro. Ik heb echter een abonnement voor 45 euro...wat nergens meer te vinden is. Na contact met Consumentenbond zeiden ze dat dit tijdelijk was...Hoe deze site eruit zag is de vraag...

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 17:55
door MiekeJ
Het punt is dat je NIET je bankgegevens hoeft achter te laten, enkel je e-mailadres en adresgegevens. Dus nee; er gaat bij mij geen belletje rinkelen over kosten die hieraan verbonden zijn. Daarbij is het punt dat de twee weken bedenktijd niet in acht genomen wordt...hierop kun je jezelf niet beroepen gezien je direct inlogt na het invullen van je gegevens.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 18:17
door RobbieS.
Je kunt er niet meer op terug komen omdat je de gegevens met betrekking tot de gratis antivirus software al hebt ingezien. Dit kan niet gratis, dat is een betaalde dienst.
Stel je had nog geen gebruik gemaakt van de diensten van de consumentenbond, dan had je er misschien nog van af gekund.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 18:23
door MiekeJ
En dat laatste is dus precies mijn punt.
Je kunt er niet meer onderuit! Je maakt je eigen gebruikersnaam en wachtwoord aan en logt hiermee in. Daarná zie je pas de kosten die vermeld staan in een e-mail die ze naar je verzenden. Je wordt niet eerst op die e-mail verwezen, die zie je pas als je de resultaten al hebt ingezien. En dat is mijn punt over misleiding.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 18:43
door Deurwaarder Mark
Ik ben er van overtuigd dat je, als je iets minder vlug gelezen had, wél gezien had (of in ieder geval had kunnen zien) dat je tegen betaling gegevens in kon zien. En zelfs als dat niet het geval was, zou het in ieder geval op basis van hele simpele logica al duidelijk moeten worden.

Je hoeft ook niet op die email gewezen te worden, op het moment dat die verzonden wordt bén je immers al lid... dat werd je zodra je je aanmeldde en inlogde.

Ik zie hier dan ook absoluut geen misleiding in, maar eerder een wijze les voor jou --> eerst lezen, dan pas handelen.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 02 mar 2010 21:04
door Frans75
Ik sta hierin veel sterker als er meerderen zijn met vergelijkbaar probleem.


Wordt een drukke dag voor de opticiën in dat geval.

Site Consumentenbond: Zodra je een bepaald artikel wil lezen wordt aangegeven dat je lid dient te worden. Bij het aanmelden worden gelijk de kosten vermeld. Dit was vorig jaar ook al zo, dat het lidmaatschap toen 45 euro kostte kan best wel kloppen.

Trouwens, heel toevallig:
Meeste mensen die klagen over de kosten van dit lidmaatschap doen dat omdat de aangeboden artikelen hun niet bevallen en dan pas komt de realisatie dat de kosten eigenlijk wel hoog zijn voor iets waar ze weinig waarde aan hechten.

(maar stel je voor dat ze dat van tevoren hadden kunnen bedenken)

:!:

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 03 mar 2010 12:03
door Roeltej
even los van consumentenbond verhaal.

Probeer Avira maar eens, kost niks, werkt goed.

Reviews van computer hard- en software zou ik persoonlijk nooit bij de consumentenbond vandaan halen.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 03 mar 2010 12:28
door Machtold
Even een soort van off topic:
Je kunt er niet meer onderuit! Je maakt je eigen gebruikersnaam en wachtwoord aan en logt hiermee in. Daarná zie je pas de kosten die vermeld staan in een e-mail die ze naar je verzenden.
Dus als iemand een emailadres aanmaakt op internet en die plukt lukraak een adres uit het telefoonboek en vult die gegevens in, dan zit een nietsvermoedend slachtoffer vast aan een abo op de gids van de consumentenbond, zonder inlogcodes van de internetsite, maar wel met een dikke rekening.
Ja, is natuurlijk valsheid in geschrifte, maar zou de consumentenbond vervolging/onderzoek instellen voor die € 45.00 of € 61.00? Diegene, geplukt uit telefoongids moet gaan bewijzen het niet zelf geweest te zijn....
Ik vind dat je pas van de gegevens op internet gebruik mag maken, cq pas in kan loggen, nadat je de rekening voldaan hebt. Dan kunnen er nooit dit soort situaties ontstaan. Een tekortkoming van de Consumentenbond.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 04 mar 2010 16:01
door adae
Inderdaad een schandalige manier van handelen. Zeker voor een consumentenorganisatie die zegt op te komen voor de belangen van de consument.
Zou zij niet (nog meer dan) het juiste/gewenste voorbeeld moeten geven?

Daarbij vind ik het heel vreemd dat de consumentenbond niet inhoudelijk reageert op je bezwaarschrift. Dat is wel het minste wat ze kan doen en zeer zeker het minste wat je mag verwachten.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 04 mar 2010 18:24
door MiekeJ
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... mentenbond
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 20#p981520

Nog meer gedupeerden! Allemaal binnengekomen via Google. Schandalig natuurlijk... en hieruit blijkt dat niet 'wij' het zijn die slecht lezen, maar de consumentenbond die de informatie over prijzen in hun stappenplan weglaten en de informatie dat het gaat over een betaald lidmaatschap weglaat/onduidelijk plaatst.
Reden voor mij om niet te betalen.!

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 04 mar 2010 21:25
door Frans75
Na het vluchtig doornemen van de algemene voorwaarden heb ik deze geaccepteerd, omdat ik er niet vanuit ging dat het om een betaalde dienst ging
Accepteer nu eens dat de fout bij jezelf ligt, neem je verlies en leer van deze ervaring........ Altijd goed de kleine lettertjes (=voorwaarden) lezen.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 04 mar 2010 21:51
door MiekeJ
Nou sorry, maar liever ben ik goed vóóraf geïnformeerd en bepaal ik zelf waar ik mijn eigen geld aan uit geef. We spreken hier notabene over de Consumentenbond!

Bovendien blijf je de onwettigheid door het ontbreken van eindbedragen in het stappenplan ontwijken.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 04 mar 2010 22:02
door Deurwaarder Mark
Tsja. Er lopen meerdere topics over (zie ook deze: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 24&t=77277), maar in de meeste gevallen lijkt het toch een kwestie van te snel handelen en niet goed lezen te zijn, en niet zozeer het echt ontbreken van bedragen. Vervelend, en misschien zeker voor een consumentenbond niet passend, maar mijns inziens toch in eerste instantie een probleem van en voor de consument.

Ik zou het er in ieder geval niet op aan laten komen als er straks een deurwaarder op je stoep staat, geef je weinig kans. Maar principes zijn duur, dus als je overtuigd bent van je gelijk kun je de gok natuurlijk gewoon nemen.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 04 mar 2010 23:57
door Frans75
Nou sorry, maar liever ben ik goed vóóraf geïnformeerd en bepaal ik zelf waar ik mijn eigen geld aan uit geef
Na het vluchtig doornemen van de algemene voorwaarden heb ik deze geaccepteerd
Dus wie moet nu haar verantwoording nemen?
Bovendien blijf je de onwettigheid door het ontbreken van eindbedragen in het stappenplan ontwijken
Ik ontwijk niets. Heb zelf al meerdere malen en via verschillende links zitten spelen op de site van de Consumentenbond. Bij iedere poging om meer informatie over een test of product te vinden wordt ik geleid naar het inlogscherm waar gelijk vermeld staat dat het om een betaald lidmaatschap gaat. Ook staat aangegeven hoeveel dat kost.
En ik ben niet de enige wie dit is opgevallen, dus....

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 07 mar 2010 11:15
door MiekeJ
Vermoeiend, maar zal het nog 1 keer herhalen;
de site die je nu ziet is anders dan die ik had; het betrof blijkbaar een 'tijdelijke actie' á 45 euro. Vind het daarom ook erg toevallig dat er meer gedupeerden zijn die in hetzelfde tijdsbestek hebben geregistreerd; december 2009.

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 07 mar 2010 11:55
door Frans75
Ach, wat is vermoeiend....

Je bent niet de eerste met dit "probleem" :roll: , en gezien de huidige mentaliteit van de bevolking met een internetaansluiting ook niet de laatste.

Kundig genoeg om achteraf te klagen, onkundig genoeg om zichzelf voor de aanvang van een verbintenis te (laten) informeren naar de voorwaarden.

Misschien cru, maar het zij zo.

Ruim voor jou hebben meerdere personen al geprobeerd om bij de artikelpagina's van de CB te komen zonder dat ze "gewaarschuwd" worden over de gevolgen van het lidmaatschap. Tot nu toe is dat nog niet gelukt.

Ligt dat dan aan die personen of aan de mensen die klagen :?:

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 15 jul 2010 21:26
door Eagle_
De Consumentenbond plaatst misleidende Google Adds.

Op zoek naar meer informatie over "maaltijdvervangers" typ ik op google in:
"maaltijdvervangers test".

Vervolgens zie ik een Google add van de Consumentenbond:

Maaltijdvervangers
Zijn maaltijdvervangers een goed
dieet? Bekijk snel de test online!
Consumentenbond.nl/Dieet-Test

Ik ben lid geworden, de test bekeken en je raad het al! GEEN WOORD OVER MAALTIJDVERVANGERS! Dit is MISLEIDING!!! Dat verwacht je niet van de
consumentenbond!!!! OF WEL! Ik niet in iedergeval.

Ik ben hier enorm boos over, heb ze gemailed, gebeld, geen bevredigend antwoord. De factuur voor het lidmaatschap Retour Afzender gestuurd.
Ik laat het er niet bij zitten.

Iemand soortgelijke ervaringen?

Re: Consumentenbond - misleiding rondom aangaan abonnement

Geplaatst: 03 aug 2010 14:56
door haribo58
Mijn zoon is vorig jaar lid gemaakt door een onbekende via het internet bij de consumentenbond , en hij kreeg van de consumentenbond een acceptgiro en een boekje thuis gezonden die rechtstreeks de kliko in gingen.
Een maand daarna wederom een boekje en een herinnering , en uit fatsoen belde hij naar de consumentenbond dat hij geen lid was geworden.
Bij hoog en laag hield men vol dat hij lid was geworden via internet.
Een maand later een bericht van een incassoburo dat hij moest betalen binnen een gestelde termijn.
Mijn zoon heeft daarop een brief geschreven naar de bond,, wie eist die bewijst" en verzocht om z`n ip nummer vrij te geven die dan in de aanmeldingsmail te vinden moet zijn en dat hij met vertrouwen een eventuele rechtzaak tegemoet zou zien.
Een week later kreeg hij bericht dat het lidmaatschap vervallen was.
Moraal van dit verhaal, laat je niet onder druk zetten dooor welke organistatie dan ook.
Iedereen kan een ander opgeven als lid bij een instelling.
Vorig jaar heb ik dit verhaal al een keertje op Trosradar en Kassa gezet, en misschien doen mensen hier hun voordeel mee