LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

De firma wapfun (met domeinnaam http://www.prive-bericht.com/) stuurt SPAM en verkrijgt emailadressen op een strafbare wijze.

Personen krijgen een bericht met daarin een boodschap, als de link aan klikt komt een inlogscherm van windows live mail te voorschijn, je emailadres is al voor ingevuld als je het paswoord invult, verzameld het programma je contactpersonen en vervolgens ontvangen al deze personen de SPAM.

Het programma breekt in op mensen hun emailadres en dit is strafbaar. En het verzenden van spam uit jouw naam ook.

Wapfun.nl is een domeinnaam van FSP mobile bv, Oude Vest 4, 4811 HT Breda. BTWnr.: NL8187.75.749.B.01 KvKnr.: 20135404. Tel. +3176-5224329. Info: [email protected]. Zie ook http://www.Wapfun.nl

Je ontvangt het volgende bericht:

Onderwerp: Dit is ff iets tussen ons

Ik heb je net een bericht verstuurd via onderstaande link/website
Ga naar http://www.prive-bericht.com/
Ik heb het expres op deze manier gedaan zodat het echt alleen tussen ons blijft.
Graag wel ff reageren...

zie ook http://www.hackblog.nl/216-de-bvs-achte ... ht-nl.html

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door pbarendse »

Je ziet het toch een beetje verkeerd. Er wordt niet ingebroken op de accounts van gebruikers. De gebruiker geeft namelijk zelf zijn wachtwoord! Dit valt onder de noemer 'phishing' ofwel het onder valse voorwendselen verkrijgen van inloggegevens om deze vervolgens te misbruiken. Overigens iets waar mensen al heel vaak voor gewaarschuwd worden...

romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

P...

Ik deel jou mening niet helemaal, ik krijg een inlogscherm te zien, waar ik mijn wachtwoord moet opgeven. Dit is inderdaad phishing. M.b.v. phishing wordt ingebroken in mijn email. Beide is strafbaar.

R.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door pbarendse »

Bij inbreken wordt het wachtwoord gekraakt, bijvoorbeeld doordat het te makkelijk is of doordat het via 'brute force' (gewoon veel wachtwoorden proberen) wordt geraden. In dit geval is het wachtwoord gewoon door de gebruiker verstrekt, weliswaar als gevolg van misleiding maar toch. Er is dan geen sprake van inbreken meer.

romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

P.,

Zodra je gebruikt maakt van een paswoord dat je op oneerlijke wijze hebt verkregen is dit inbreken in een systeem. Daarnaast is het m.b.v. de gestolen gegevens Spammen verboden. Ik en anderen hebben geen toestemming geven voor het verzenden van gegevens met een phishing gegevens.

Ze verkrijgen onrechtmatig toegang tot een emailserver. Wie weet wat ze nog meer doen met deze gegevens.

Ze hadden mijn paswoord en maakten verschaften zich hiermee op onrechtmatige wijze toegang tot mijn mailserver.

Dit is strafbaar en zal hierover aangifte doen.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door pbarendse »

Dat het strafbaar is klopt geheel, de grond waarop echter niet. Maar ja, ik zal wel niet weten waarover ik spreek, ik zit ten slotte pas 15 jaar in de ICT...

romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

Ik laat het over aan de OPTA en wij verschillen van mening.........

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door jor »

romeo64 schreef:Ik laat het over aan de OPTA en wij verschillen van mening.........
Je mag best met pbarendse van mening verschillen maar gelijk heeft hij ( helaas voor jou ) wel. Jij trapt in deze val en verstrekt zomaar je wachtwoord, natuurlijk phishingmail maar geen inbraak, je gaf het immers vrijwillig en dat was niet slim.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door tennis »

jor schreef:
romeo64 schreef:Ik laat het over aan de OPTA en wij verschillen van mening.........
Je mag best met pbarendse van mening verschillen maar gelijk heeft hij ( helaas voor jou ) wel. Jij trapt in deze val en verstrekt zomaar je wachtwoord, natuurlijk phishingmail maar geen inbraak, je gaf het immers vrijwillig en dat was niet slim.
Hier is niet aan toe te voegen.
Weer iemand,die er intrapt, en dan nog gelijk wil krijgen.

Ik heb het al vaker geschreven:
Zulke mails, deleten/verwijderen!!
@ romeo 64

http://nl.wikipedia.org/wiki/Phishing

josej
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2010 07:58

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door josej »

Ik ben er ook ingetrapt (het geven van mijn wachtwoord dan, niet het aangaan van een sms-dienst).

Ik kreeg een mail van een vriendin met een link er in. Nu had ik haar al een tijdje niet gesproken, dus ik dacht: leuk!
Door de link aan te klikken krijg je een windows live schermpje, waar je je wachtwoord in kunt vullen. Omdat ik het leuk vond om weer van haar te horen, en omdat het er allemaal netjes uitag, heb ik ingelogd.
Pas toen kwam ik op een pagina van geheimbericht, dus toen begreep ik dat ik er in getrapt was.
Maar pas de volgende dag begreep ik dat met mijn emailaders ook spam verstuur is, omdat ik een aantal terugmeldingen kreeg van oude emailadressen die niet meer werken.

Ik heb inmiddels melding gedaan bij de consumentenautoriteit. Het is verradelijk omdat je denkt dat je een bericht van een bekende krijgt.

romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

Als iemand op slinkse wijze je huissleutel te pakken krijgt en je betrapt hem in je huis in je kast met jou portemonnee is dit volgens justitie inbraak. Het wederrechtelijk betreden van een huis.

Ik ging net als vele andere er vanuit dat dit een echt bericht was. Ik heb mijn paswoord onder valse voorwendselen afgegeven. Dit is phishing. Het vervelende is dat alles er echt uitzag.

Over erin trappen en vrijwillig afgeven is grote onzin. Dit is niet vrijwillig.

Wat Wapfun.nl is strafbaar en ik heb een klacht ingediend bij de OPTA.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door tennis »

Over erin trappen en vrijwillig afgeven is grote onzin. Dit is niet vrijwillig.
Niemand heeft jou gedwongen om het password in te geven , dus is het vrijwillig!
Als iemand jou vraagt, om je pinpass en pin, en je geeft het, wat is het dan,
juist vrijwillig!

josej
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2010 07:58

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door josej »

Ik ontving een mail van een mij bekend persoon, die mij vroeg om te reageren via een link. Tsja, een beetje twijfel voelde ik wel, maar niet genoeg. Dan komt dat schermpje, waar een windows live logo op staat en verder je emailadres ingevuld en ruimte voor je wachtwoord. Het punt is dat het er uit ziet als een windows live schermpje, niet als een of ander commercieel bedrijfje of een privepersoon.
Nergens stond dat ik daarmee toestemming gaf om met mijn adresboek te rommelen.

Als ik mijn pinpas steek in de pinautomaat en mijn pin invoer, en er blijkt een invoerstukje voor te zitten, dan geef ik niet mijn pin vrijwillig af. Dat is skimming.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door pbarendse »

romeo64 schreef:Als iemand op slinkse wijze je huissleutel te pakken krijgt en je betrapt hem in je huis in je kast met jou portemonnee is dit volgens justitie inbraak. Het wederrechtelijk betreden van een huis.

Ik ging net als vele andere er vanuit dat dit een echt bericht was. Ik heb mijn paswoord onder valse voorwendselen afgegeven. Dit is phishing. Het vervelende is dat alles er echt uitzag.

Over erin trappen en vrijwillig afgeven is grote onzin. Dit is niet vrijwillig.

Wat Wapfun.nl is strafbaar en ik heb een klacht ingediend bij de OPTA.
Wederom ga je de mist in. De juridische term is in dit geval insluiping.

josej
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2010 07:58

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door josej »

sorry, ik snap bovenstaand bericht niet.
Het gaat om een bedrijf dat zich voordoet als een bekende van mij, en vervolgens met een bedrieglijk echt inlogschermpje zich voordoet als live.

Wat maakt het uit of het insluiping heet of wederrechtelijke toegang wanneer iemand je huis betreedt zonder je toestemming?

romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

pbarendse schreef:Wederom ga je de mist in. De juridische term is in dit geval insluiping.
Hoe je het uitlegt vind ik allemaal prima, het gaat er dat er strafbare feiten worden gepleegd.

josej
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2010 07:58

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door josej »

maar het is toch strafbaar wat hier gebeurt?

romeo64
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:47

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door romeo64 »

josej schreef:maar het is toch strafbaar wat hier gebeurt?
Ja het is strafbaar, deze firma heeft al een groot aantal boetes gekregen.

Lees maar eens : http://www.hackblog.nl/216-de-bvs-achte ... ht-nl.html

Een klacht kun je indien bij :

1. https://www.spamklacht.nl/klacht-indienen/
2. http://forms.consumentenautoriteit.nl/c ... ectid=5466

Deze bedrijf verdienen met dit soort praktijken 140.000.000 euro per jaar.

josej
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2010 07:58

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door josej »

bedankt, ik had al bij de consumentenautoriteit een klacht ingediend, en nu ook bij de opta. Ik ben er van geschrokken dat ik nu ineens berichten heb rondgestuurd. Dat voelt gewoon als inbraak.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Strafbare feiten door Firma Wapfun.nl

Ongelezen bericht door tennis »

josej schreef: Als ik mijn pinpas steek in de pinautomaat en mijn pin invoer, en er blijkt een invoerstukje voor te zitten, dan geef ik niet mijn pin vrijwillig af. Dat is skimming.

@josej

Even goed lezen:
Als iemand jou vraagt, om je pinpass en pin, en je geeft het, wat is het dan,
juist vrijwillig!

Gesloten