LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Smart hosting pakket door minderjarige

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
JeanetteV
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2011 16:07

Smart hosting pakket door minderjarige

Ongelezen bericht door JeanetteV »

Graag uw mening over het volgende.

Doordat votrige week een factuur van Smarthosting op naam van mijn zoon(nu 16) binnenkwam, kwam ik er achter dat hij vorig jaar een hosting pakket met domeinnaam heeft afgesloten bij 1 euro hosting(een onderdeel van smart hosting)
Hij sloot dat contract af eind februari hij was toen 15 jaar en dat deed hij in het weekend bij zijn vader thuis.

Bij mijn weten heeft zijn vader hier niet voor getekend.Hij heeft kennelijk eerdere nota's via de mail gekregen, waaronder en PDF waarop staat dat de nota met de factuurdatum van 23-12-2011 betaald is per ideal.
Dat is alles wat ik kan terugvinden over dit webhosting gebeuren, mijn zoon heeft alle andere mailtjes verwijderd of in iedergeval niet op zijn laptop bewaard.

ik heb smarthosting gevraagd om meer gegevens de startdatum stond namelijk niet op de factuur en ik wist ook niet hoe het met opzeggen zat, mijn zoon beweerd dat het voor een jaar betaald was en dat het dan vanzelf verwijderd zou worden.

dit het antwoord dat ik van ze kreeg, op mijn vraag of ze een getekend contract van mijn zoon zoon hebben met daarop zijn geboorte datum, waarbij ik aangaf dat ik alleen de pdf met daarin de factuur met datum 23-12-2010 waar op staat dat het totaalbedrag is betaald via ideal, zonder verdere gegevens over het pakket van mijn zoon:

Beste J Veen,

De met ideal betaalde factuur betrof de periode 6-2-2010 tm 6-2-2011. Deze datum is reeds verstreken en daarom dient de prolongatienota betaald te worden.
De tweede factuur is op tijd verzonden, u had eerder kunnen reageren. Dit is uw verantwoordelijkheid. Wij kunnen en gaan niet voor iedere aanvraag een onderzoek instellen of deze wel of niet een bestelling is door een minderjarige zoon of dochter of ouder die zich wenst te verschuilen achter de zoon of dochter. Wij zijn hiervoor niet verantwoordelijk en is niet onze discussie. U ontvangt ruim op tijd de prolongatienota en had VEEL EERDER kunnen reageren. Deze factuur dient betaald te worden omdat PROLONGATIEdatum reeds een maand geleden is verstreken. U heeft te lang gewacht met opzeggen


Zijn er in Nederland regels voor dit soort zaken, kan mijn zoon zomaar een contract aangaan, op zijn 15e?.
Ik had niet eerder kunnen reageren, daar ik dit pas van de week allemaal wist en dit de eerste brief is die per post kwam.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Smart hosting pakket door minderjarige

Ongelezen bericht door Rebellian »

Nee dat kan niet, het contract is dan per definitie ongeldig. U hoeft dus alleen aan te geven dat uw zoon ten tijde van het aangaan van het contract minderjarig was en er daarom geen rechtsgeldig contract bestaat.

Ze verschuilen zich achter het feit dat ze het niet van iedereen kunnen controleren. Dat is onzin want een kopie legitimatiebewijs zou voldoende zijn. Nu snijden ze zichzelf in hun vingers.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Smart hosting pakket door minderjarige

Ongelezen bericht door buckleup »

Het hangt er vanaf of het een transactie betreft die 15-jarigen in het algemeen wel vaker doen in nederland. De aankoop van een cd of bioscoopkaartje kun je bihvoorbeeld niet terugdraaien. Maar de aankoop van een auto of zeilboot wel. Hoe een rechter webhosting zal beoordelen, vind ik moeilijk te zeggen. Hoe hoog is het bedrag?

JeanetteV
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2011 16:07

Re: Smart hosting pakket door minderjarige

Ongelezen bericht door JeanetteV »

Het bedrag is €31,54 en daar komt nu 20 boete en 46ct wettelijke rente overheen omdat het voorbij de vervaldatum is.
nogmaals dit was de eerste keer dat we hier post over kregen, daarvoor ging het per mail, via mijn zoons hotmail.


ik heb zojuist uitgeprobeerd hoe dat nemen van een pakket in zijn werk gaat; men vult geen geboorte datum in en nergens staat dat er getekend moet worden, wel staat dat je akkoord gaat met de voorwaarden van de SIDN (in die voorwaarden staat wel dat er een registratie formulier getekend moet worden?!)

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Smart hosting pakket door minderjarige

Ongelezen bericht door buckleup »

Ik denk dat het bedrag van 31 euro vrij laag is. Een vrij gebruikelijk bedrag voor een 15-jarige. Ik vermoed dat het hosting bedrijf terecht de aanname mocht maken dat uw zoon toestemming had.

Ik zou het daarom niet op de spits drijven. Misschien kunt u hen een voorstel doen. U betaalt de prolongatie, en zij trekken de boete in. Dat lijkt me redelijk voorstel waarbij beide partijen een deel van de verantwoordelijkheid op zich nemen voor dit vervelende misverstand.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Smart hosting pakket door minderjarige

Ongelezen bericht door smilie »

Ik kan u het volgende advies meegeven (dit is iets wat redelijk gebruikelijk is in de hosting wereld).

Ten eerste, het zou lang en slopen proces zijn om wederzijds gelijk te bewijzen omtrent contract welke door minder jarige was aangegaan. Zowel hosting partij als u kunnen hierin zoveel informatie inbrengen dat het maanden kan duren voordat een onafhankelijke partij (rechter) besluit kan nemen. Aangezien het totaal bedrag is dat niet rendabel.

Goed, uw zoon heeft dus hosting aangevraagd. Wat hij dus niet wist is dat hosting (en domein) elke jaar worden verlengd totdat het opgezegd is. Dus verlenging van de zijde van hosting partij is ook terecht.

Nou, een dergelijk hosting pakket (zonder te diep in de technische details te treden) bestaat uit:
- een domeinnaam;
- een hosting pakket.

Domeinnaam is wettelijk vastgesteld als een maatwerk product. Voor deze producten (maatwerk) geldt er geen '7 dagen op proef' bij online aanschaf. Hosting pakket aan andere kant is een standaard product.

Mijn advies aan u zou zijn:
Bespreek met de hosting partij of ze bereid zouden zijn om de hosting pakket kosten kwijt te schelden vanwege het feit dat contract door minder jarige persoon aan is gegaan. Hierin hebben zij ook enige 'schuld' want ze moesten toch e.e.a. wat beter controleren.
In dat geval, zou u alleen voor de kosten van de domeinnaam (voor lopende jaar) moeten betalen. Voor de domeinnaam heeft ook hosting partij kosten moeten maken - dus het lijkt me niet anders dan redelijk om deze dan ook te betalen.

Mochten ze absoluut niet mee willen werken, dan kunt u alsnog overwegen om langdurige (en waarschijnlijk best prijzige) traject te starten om contract te ontbinden vanwege minder jarige zoon. Of - simpelweg het voorgestelde factuur te betalen en daarmee er vanaf te zijn.

Succes.

Gesloten