LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
handers
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2011 16:17

V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door handers »

Bij het komende prijzencircus van V&D hoort ook een soort prijsvraag. Als je op die site klikt dan duurt het laden even: in de adresregel van de browser staat heel even dat je actuele browser-geschiedenis en alle bookmarks worden gelezen. Als je je vervolgens aanmeldt voor de prijsvraag, neem ik aan dat dat aan elkaar wordt gekoppeld (wat je doet op internet en je persoonsgegevens). Ik heb niet kunnen ontdekken op de site dat er staat wat er met je internetgeschiedenis wordt gedaan, waar het wordt opgeslagen, of je er invloed op uit kunt oefenen etc. Dat zou echter wel eerlijker zijn. Iemand een idee of die gegevens vervolgens worden doorverkocht? Aan wie?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Tja vervelend maar het gebeurt heel veel.
Bij het bezoeken van allerlei sites wordt regelmatig reclame getoond in mijn interessegebied (bijvoorbeeld reizen naar bestemmingen die ik heb bekeken, incl hotels in mijn interessegebied, of iets specifieks voor onze huisdieren) Toevallig yeah right... :wink:

Wat wel kan helpen is veelvuldig de tijdelijke internetbestanden verwijderen van de computer (of aanvinken dat dat moet gebeuren als je de browser sluit). Vergeet niet ook de cookies te verwijderen.

stofzuigertje

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je elke 2 uren deze automatisch laat verwijderen krijgen ze wel heel weinig info.
Maar die vrienden loterij, ik hoef geen gratis lot en regelmatige reclame die je daarna kreeg en ook niet het moeilijke opzeggen na gratis eerste maand.

V&D, zo jaag je juist vaste tevreden klanten weg!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

V** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door buckleup »

1) Ga naar www.ghostery.com
2) Installeer hun gratis plug-in (beschikbaar voor Chrome, Firefox, IE en Safari).
3) Stel 'm zo in dat tracking cookies, e.d. worden geblokkeerd.
4) Klaar.


Ghostery is a browser tool available for Firefox, Chrome, Safari, and Internet Explorer. It scans the page for scripts, pixels, and other elements and notifies the user of the companies whose code is present on the page. These page elements aren't otherwise visible to the user, and often not detailed in the page source code. Ghostery allows users to learn more about these companies and their practices, and block the page elements from loading if the user chooses.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Ik heb even gegoogled op Ghostery, er blijken toch wel wat mensen problemen mee te hebben, met name in firefox.
Ook wordt er over gesproken dat het programma is overgenomen door.... een adverteerder.
Google maar eens op "problemen ghostery"

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door buckleup »

CaptainSlow schreef:Ik heb even gegoogled op Ghostery, er blijken toch wel wat mensen problemen mee te hebben, met name in firefox.
Ook wordt er over gesproken dat het programma is overgenomen door.... een adverteerder.
Google maar eens op "problemen ghostery"
Technisch werkt het prima in Firefox. Die problemen die je noemt waren een aantal versie terug, volgens mij.

Dat het is overgenomen door een adverteerder, wil niet zeggen dat het programmaatje zijn werk niet meer doet.
Integendeel, Ghostery is hier zelf heel duidelijk en transparant over.
Je kunt hier alles over lezen op hun FAQ: http://www.ghostery.com/faq

Maar goed, nu stop ik, want het is niet mijn taak of mijn doel om Ghostery te verkopen. Ik heb er veel plezier aan, maar ik begrijp je bedenking. Iedereen moet zelf maar een afweging maken.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door buckleup »

Nog een ding. Een paar voorbeelden om toe te lichten wat Ghostery nou eigenlijk doet.

Als ik het Tros Radar forum bezoek, laat Ghostery zien dat de (Tros Radar) website probeert een tracking cookie van Google Analytics op mijn computer te zetten. Echter, Ghostery blokkeert dat dan dus.

V&D prijzen circus:
- Google Analytics cookie
- RightMediamore cookie

Markplaats.nl
- Doubleclick cookie

Wehkamp.nl
- AddThismore
- Coremetrics


Dit is dus het soort rotzooi wat door Ghostery opgespoord en geblokkeerd wordt.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

buckleup schreef:
CaptainSlow schreef:Ik heb even gegoogled op Ghostery, er blijken toch wel wat mensen problemen mee te hebben, met name in firefox.
Ook wordt er over gesproken dat het programma is overgenomen door.... een adverteerder.
Google maar eens op "problemen ghostery"
Technisch werkt het prima in Firefox. Die problemen die je noemt waren een aantal versie terug, volgens mij.
Dat het is overgenomen door een adverteerder, wil niet zeggen dat het programmaatje zijn werk niet meer doet.
Integendeel, Ghostery is hier zelf heel duidelijk en transparant over.
Je kunt hier alles over lezen op hun FAQ: http://www.ghostery.com/faq
Maar goed, nu stop ik, want het is niet mijn taak of mijn doel om Ghostery te verkopen. Ik heb er veel plezier aan, maar ik begrijp je bedenking. Iedereen moet zelf maar een afweging maken.

Eigenlijk wilde ik iets meer te weten komen over het programma, niet je tip aanvallen :-)
De problemen blijken inderdaad met oudere versies te zijn geweest, de bedenkingen die ik nog heb gaan toch over het feit dat een reclamebedrijf eigenaar is van een programma om juist reclame te blokkeren. Het lijkt (en dat werd ook op internet gesuggereerd) dat men het gebruikt om te observeren wat en hoe men zoal blokkeert, misschien om nieuwe wegen te zoeken om je de reclame toch op te dringen?
Ik begrijp er in het algemeen overigens werkelijk geen bal van dat men blijft proberen reclame via omwegen toch bij je te krijgen, je probeert het toch niet voor niets te ontlopen? Het enige wat ze bereiken is dat de consument zich nog meer hardt tegen reclame.
Persoonlijk heb ik al een lijst van bedrijven of merken die ik mijdt puur en alleen door de irritatie die hun reclame opwekt.
Mensen tegen je in het harnas jagen kan toch niet het doel hiervan zijn?

Maar goed, toen ik gisteren op dit onderwerp zocht kwam ik ook een paar tips tegen (voor Firefox want dat gebruik ik nu eenmaal) b.v. om de cookies van websites wel te accepteren omdat anders de pagina niet goed opgebouwd wordt of deels niet werkt, maar die van derden niet, want daar zitten de tracking cookies bij.
Een andere optie die ik niet wist omdat hij op een onverwachte plek staat is op het tabblad geavanceerd, onder navigeren staat daar een optie "websites laten weten dat ik niet gevolgd wil worden".
http://support.mozilla.com/nl/kb/hoe-st ... r-websites
Of deze tips helpen weet ik niet, ik zie nu in ieder geval geen andere cookies opgeslagen staan dan die van de websites zelf, geen google analytics, of doubleclick of een van de anderen die je noemt.
Ik zal het een paar dagen in de gaten houden of dit zo blijft, en anders misschien toch ghostery eens een kans geven.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door buckleup »

ik lees net op nu.nl dat firefox 4 nu te downloaden is en dat het precies de functie biedt die we beide zoeken.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

buckleup schreef:ik lees net op nu.nl dat firefox 4 nu te downloaden is en dat het precies de functie biedt die we beide zoeken.
Bedoel je wat ik hierboven omschrijf of heb je nog iets nieuws ontdekt?
Ik gebruik 4.0 al een paar weken en heb vanmorgen de definitieve er op gezet.

handers
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2011 16:17

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door handers »

Leuke discussie heeft zich hier ontwikkeld, dank voor alle bijdragen - de tip over Ghostery heb ik ter harte genomen en het draait prima (ook onder FF4) - opmerkelijk en onthullend hoeveel verschillende bedrijven die cookies plaatsen.
Maar mijn oorspronkelijke opmerking gaat meer over het beleid bij een toch gerenommeerd bedrijf als V&D. Ik blijf vinden dat ik duidelijk geïnformeerd zou moeten worden over het feit dat al mijn favorieten/bladwijzers worden gescand, en wat er vervolgens met die gegevens gebeurt. Die scan, en zonder twijfel dus ook opslag en profilering van mijn (internet-)gedrag kende ik eerlijk gezegd nog niet zo. Met mobiele telefoons is het allemaal nog een graadje erger, maar het lijkt dat de politiek (bericht van heden: http://www.nu.nl/gadgets/2475068/kamer- ... -data.html) zich daarover (waarschijnlijk héél voorzichtig) gaat buigen.
Terzijde: het viel mij pas op bij de V&D-website doordat het laden van de site betrekkelijk lang duurde - ik heb het naderhand nog eens uitgetest met een "schone" browser (dus zonder bladwijzers en geschiedenis) - daarin kwam de site meteen op.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: V&D prijzencircus scant browsergeschiedenis

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Maar mijn oorspronkelijke opmerking gaat meer over het beleid bij een toch gerenommeerd bedrijf als V&D. Ik blijf vinden dat ik duidelijk geïnformeerd zou moeten worden over het feit dat al mijn favorieten/bladwijzers worden gescand
Ben het volledig met je eens, van cookies is het bekend dat ze gelezen worden, maar je bladwijzers en favorieten zou m.i. wettelijk niet eens toegestaan mogen worden.

Gesloten