LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Moon23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2018 17:17

Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door Moon23 »

Deze klacht betreft Amac reparatieservice en Belsimpel
Na 2 jaar en 3 maanden begaf heel plotseling mijn Iphone 6 het. Op 5 december legde ik hem aan de oplader en de volgende ochtend kreeg ik de telefoon niet meer aan. Ik ben naar de Apple shop gegaan en ook zij kregen de telefoon niet aan. Wij konden de telefoon voor EUR40 uur laten opsturen, er werd wel verteld dat het vaak niets oplevert maar omdat ik mijn telefoon altijd erg goed behandel en nooit problemen heb gehad kon ik me niet voorstellen dat deze nu niets meer waard zou zijn. Ook werd gezegd dat er met de laatste updates meer meldingen zijn geweest van uitvallende telefoons dus het leek mij haast wel zoiets te moeten zijn. De EUR40 moest ik meteen moeten betalen en de telefoon werd opgestuurd. Na enkele dagen kreeg ik bericht via e-mail, het zou meer dan EUR400 kosten om de telefoon te laten repareren. Verder in de e-mail geen melding wat er aan de hand was. Ik heb aangegeven dat de telefoon slechts 2 jaar en 3 maanden oud is en nooit problemen heb gehad maar helaas konden zij niets voor mij betekenen, ook omdat de telefoon via een provider is aangeschaft (ik heb de telefoon via Belsimpel samen met een abonnement gekocht). Na herhaaldelijk vragen wat er aan de hand is met mijn telefoon heb ik alleen te horen gekregen :hij gaat niet meer aan. Tja, daar was ik zelf ook wel achter en had daar geen EUR40 voor hoeven te betalen.
Natuurlijk heb ik ook Belsimpel gebeld maar ook zij geven aan niets te kunnen doen. Wel heb ik nog een e-mail naar ze gestuurd met de vraag of zij namens mij een officiele klacht richting Apple kunnen insturen. Helaas ook dat doen ze niet.
De koude douche verdient de Amac reparatieservice wat mij betreft. Wel EUR40 moeten betalen maar nog steeds geen oorzaak voor de kapotte telefoon ontvangen. Daarbij ook nog een erg dure reparatie aanbieden.
Maar ook een zeer koude douche voor Belsimpel die ook niet tegemoet komt of enige service biedt.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wilt Belsimpel een koude douche geven? Belsimpel is de verkoper, daar had u zich vooraf moeten melden voor garantie en service. U bent zelf naar Amac gegaan en akkoord gegaan met hun voorwaarden. Wel hoort u een reden te krijgen wat er kapot is en waar de kosten voor zijn.
Uw manier van werken is hetzelfde als met een Mercedes naar de importeur gaan voor een probleem en boos worden op de dealer die u niet benaderd heeft.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door JvandeW »

Meerdere zaken gaan verkeerd:

Amac is zowel niet de verkoper van het toestel, niet de importeur van het toestel als ook niet de fabrikant van het toestel. Alles wat zij doen, mogen zij kosten voor in rekening brengen en behalve hetgeen dat je met ze overeenkomst, hebben ze geen verplichtingen naar jou toe. Die koude douche lijkt mij dan ook meer dan onterecht in deze.

Apple heeft er - uit jouw verhaal op te maken - niets mee te maken gehad. Waarom zou je een officiële klacht bij Apple willen maken en wat voor inhoud moet die hebben?

Belsimpel is de verkoper van het toestel en daar heb je een overeenkomst mee. Zij zijn ook altijd jouw aanspreekpunt wanneer er iets mis gaat en zo ook nu. Bij non-conformiteit dient de verkoper dan ook ervoor te zorgen dat de overeenkomst conform wordt gemaakt. Indien het defect door een fabrieksfout is ontstaan en niet door eigen toedoen, dient Belsimpel daar een oplossing voor te vinden. Dit kun je van ze eisen, ook al is de fabrieks- of verkopersgarantie verlopen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door Cro »

Hier lijkt inderdaad van alles fout te gaan, ben je nu naar een Apple store gegaan, of naar de Amac? Daar zit een wezenlijk verschil tussen namelijk. Ik ben ook niet bekend met Apple store's die iets opsturen naar de Amac.

De correcte procedure is als eerste de verkoper benaderen, niet deze pas benaderen wanneer het toestel schijnbaar al in onderzoek bij een 3de partij die niet betrokken is bij de originele overeenkomst.

Als je inderdaad direct naar de Amac gegaan bent doen zij niets fout, Apple lijkt niets fout te doen, als ze al betrokken zijn in jouw traject en belsimpel lijkt ook niets fout te doen wanneer het klopt dat je daar pas contact mee hebt opgenomen nadat een 3de partij al bezig is met het toestel.

Je zou kunnen proberen het toestel terug te halen van de Amac en de correcte procedure te starten bij Belsimpel, maar of dat nu nog lukt weet ik niet. Ik heb wel eens vernomen dat je mogelijk je rechten verliest bij de verkoper wanneer je zonder hun medeweten en toestemming eerst naar een 3de partij stapt zonder de verkoper in dat traject te betrekken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door olaf79 »

Cro schreef:[...]
Als je inderdaad direct naar de Amac gegaan bent doen zij niets fout, Apple lijkt niets fout te doen, als ze al betrokken zijn in jouw traject en belsimpel lijkt ook niets fout te doen wanneer het klopt dat je daar pas contact mee hebt opgenomen nadat een 3de partij al bezig is met het toestel.

Je zou kunnen proberen het toestel terug te halen van de Amac en de correcte procedure te starten bij Belsimpel, maar of dat nu nog lukt weet ik niet. Ik heb wel eens vernomen dat je mogelijk je rechten verliest bij de verkoper wanneer je zonder hun medeweten en toestemming eerst naar een 3de partij stapt zonder de verkoper in dat traject te betrekken.
Apple doet wel wat fout, namelijk troep leveren...
Waarom zou je je rechten verspelen als je je telefoon eerst laat onderzoeken door een apple geautoriseerde partij?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door JvandeW »

Cro schreef:Ik heb wel eens vernomen dat je mogelijk je rechten verliest bij de verkoper wanneer je zonder hun medeweten en toestemming eerst naar een 3de partij stapt zonder de verkoper in dat traject te betrekken.
Dat is incorrect. Zolang het om een fabrieksfout gaat en niet door toedoen van de koper of 3e partij die iets heeft vervangen of aangepast is ontstaan, berust er nog altijd een plicht op de verkoper tot levering van een conform goed.
olaf79 schreef:Apple doet wel wat fout, namelijk troep leveren...
In deze zaak is dat echter niet relevant voor de koper. Dat is iets tussen Apple en de partij waar Apple het non-conforme product heeft geleverd. Mits er natuurlijk spraken is van een non-conforme levering en dat staat niet vast.

stofzuigertje

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zou na garantie deze zelf open schroeven en de batterij testen.....

Voor ik nieuwe pak even oude nog matig werkende erin en kijken of hij het dan wel doet.
Mijn 5S was ook binnen uurtje leeg en werkte niet meer, nieuwe batterij van €14,95 was voldoende.

Moon23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2018 17:17

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door Moon23 »

Bedankt voor jullie reacties.
Wat aanvullende informatie: Belsimpel is benaderd maar vragen alleen hoe oud het toestel is. Zodra bekend is dat je buiten de garantie zit doen zij helemaal niets.
Het toestel heb ik dus naar Amac gebracht. In de winkel merkten zij al op dat het toestel idd als nieuw eruit ziet en dat er meerdere toestellen met uitvalverschijnselen zijn gemeld na de laatste updates. Ik heb het toestel dus opgestuurd om te laten onderzoeken maar meer dan “ het toestel gaat niet meer aan” heb ik niet gehoord. Daar heb ik dus eur40 voor betaald en vandaar mijn koude douche.
Volgens de Consumentenbond heb je recht op een deugdelijk product; een toestel wat na 2 jaar en 3 maanden er opeens mee ophoudt lijkt me dus niet hieraan te voldoen.
Wat nu? Heeft iemand ervaringen met Geschillencommissies? Ik moet hier namelijk weer eur40 voor betalen en ben bang dat zij niet onpartijdig zijn.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door JvandeW »

Moon23 schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Wat aanvullende informatie: Belsimpel is benaderd maar vragen alleen hoe oud het toestel is. Zodra bekend is dat je buiten de garantie zit doen zij helemaal niets.
Maak duidelijk dat je een beroep doet op de conformiteit van het artikel en het verlopen van de fabrieks- of verkopersgarantie daar helemaal niets aan af doet. Herstel en vervang kun je eisen (Artikel 7:21 lid 1 BW)
Het toestel heb ik dus naar Amac gebracht. In de winkel merkten zij al op dat het toestel idd als nieuw eruit ziet en dat er meerdere toestellen met uitvalverschijnselen zijn gemeld na de laatste updates. Ik heb het toestel dus opgestuurd om te laten onderzoeken maar meer dan “ het toestel gaat niet meer aan” heb ik niet gehoord. Daar heb ik dus eur40 voor betaald en vandaar mijn koude douche.
Ga na wat er exact met Amac is afgesproken. Het kan zijn dat je € 40,- hebt betaald om te onderzoeken wat het probleem is en als Amac niet heeft onderzocht wat het probleem is, heeft Amac de opdracht niet correct uitgevoerd.

Mogelijk kun je dan (een deel van) het geld terugkrijgen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door JvandeW »

Leo The Emperor schreef:De economische levensduur van een Smartphone is ongeveer 2.5 jaar
https://www.consumentenbond.nl/test/ele ... -producten

Dat wil niet zeggen dat de technische levensduur ook zo kort is, maar het zegt wel dat dat de economische waarde van jouw toestel praktisch nihil is.

Je zult dus niet veel kunnen bereiken of terugkrijgen
Wat heeft de economische waarde van het toestel met conformiteit te maken en waarom zou de TS daarom niet veel kunnen bereiken?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een beroep op de wettelijke garantie bij de verkoper is de aangewezen route, maar de bewijslast ligt wel bij de verkoper en daarom is het een goed idee om het product te laten onderzoeken. De vraag is alleen wat de onderzoeker zou opleveren. Wat is daarover aangeven? Wat staat hierover in de algemene voorwaarden? Het is denkbaar dat het aanbod onvoldoende bepaald is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Het toestel is economisch total loss en reparatie is niet meer verantwoord.
Daar heb ik geen onderbouwing van gezien.

Moon23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2018 17:17

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door Moon23 »

Vandaag nog even mijn rechtsbijstandverzekering gebeld: als consument sta je niet sterk, je moet namelijk kunnen bewijzen dat het toestel binnen de garantie al problemen had. Dat is bij mij niet het geval, de accu versprong weleens van bijv 90% naar 3% maar daar heb ik niet echt actie op ondernomen. Ik weet ook niet of dat te maken heeft met het geheel uitvallen van mijn toestel. Blijkbaar worden iPhones en misschien wel alle mobiele telefoons maar voor 2 jaar gebruik gemaakt.
Vandaag ook nog telefonisch contact gehad met Belsimpel ; ze vinden het toch vervelend allemaal en willen me tegemoet komen. Ik krijg nu een screen protector twv eur10 opgestuurd!
Ik ga hier nu verder geen energie meer aan besteden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Iphon6 net uit de garantie en geen service van Belsimpel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moon23 schreef:Vandaag nog even mijn rechtsbijstandverzekering gebeld: als consument sta je niet sterk, je moet namelijk kunnen bewijzen dat het toestel binnen de garantie al problemen had.
Dat is onjuist. Je moet gemotiveerd stellen dat het toestel bij aflevering ondeugdelijk was. Ook buiten de garantie heb je rechten.
Moon23 schreef:Dat is bij mij niet het geval, de accu versprong weleens van bijv 90% naar 3% maar daar heb ik niet echt actie op ondernomen.
Daar zou ik over zwijgen, als het graf.
Moon23 schreef:Ik weet ook niet of dat te maken heeft met het geheel uitvallen van mijn toestel. Blijkbaar worden iPhones en misschien wel alle mobiele telefoons maar voor 2 jaar gebruik gemaakt.
Een collega bij mij op het werk heeft een tweedehandsje. De accu is een keer vervangen.
Moon23 schreef:Vandaag ook nog telefonisch contact gehad met Belsimpel ; ze vinden het toch vervelend allemaal en willen me tegemoet komen. Ik krijg nu een screen protector twv eur10 opgestuurd!
Ik ga hier nu verder geen energie meer aan besteden.
Dat begrijp ik. Bedankt voor de terugkoppeling :!:

Gesloten