LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
JeroenvanV
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2018 11:58

Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door JeroenvanV »

Het 06-nummer van mijn zoon is per november 2017 overgezet van T-Mobile naar Vodafone.
Omdat er altijd extra kosten bij een nieuw abonnement zitten, viel het in eerste instantie niet op, maar nu bleek er ineens een shoopadoo SMS-dienst geactiveerd te zijn.
Zowel mijn zoon als ik zelf hebben hier geen toestemming voor gegeven of wisten hier uberhaupt niets vanaf.
Hij kreeg in november een SMS van een onbekend nummer en, zoals wij hem geleerd hebben, heeft hij dit nummer geblokkeerd in zijn telefoon.
In de tussentijd heeft hij ook geen SMSjes meer binnengekregen.
Echter de telefoonrekeningen van mijn zoon, bleken voor december, januari en februari bij elkaar een bedrag van €289 buiten zijn bundel weer te geven.
Na wat speuren op internet zijn we er achter gekomen dat dit om een SMS-dienst ging van Shoopadoo.
Voor alsnog hebben we die dienst nu kunnen stoppen, maar hoe kunnen we die €289 terug krijgen voor een dienst die niet afgenomen is zonder toestemming van een volwassene?

Ik heb al contact opgenomen met Shoopadoo, maar krijg geen reactie terug.

Alvast dank voor de moeite.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is, schijnbaar, op een miraculeuze manier een sms dienst geactiveerd. Dit wordt kenbaar gemaakt middels een sms die niet geleverd wordt en met een nummer die direct verwijderd wordt. In die sms staat hoe je je kunt afmelden. Had u of uw zoon gewoon de sms gelezen was er niets aan de hand geweest en had u het direct kunnen oplossen.
Als ik op de site van Shoopadoo kijk staat er ook uitgelegd hoe je aangemeld wordt. Schijnbaar is uw zoon niet zo eerlijk tegen u en heeft ergens zijn telefoonnummer ingegeven. Na het ingeven hiervan komt de controle sms. En ook al zou iemand voor de lol het nummer van uw zoon hebben ingegeven, dan nog had hij het smsje kunnen lezen.
Waarschijnlijk zal er ook een reaktie komen dat Shoopadoo moet bewijzen dat er een overeenkomst is. Er is het telefoonnummer van uw zoon ingegeven en daar is een reaktie op gekomen. Als blijkt dat dit onterecht zou zijn had er direct actie ondernomen moeten worden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JeroenvanV schreef: Voor alsnog hebben we die dienst nu kunnen stoppen, maar hoe kunnen we die €289 terug krijgen voor een dienst die niet afgenomen is zonder toestemming van een volwassene?
Een mobiel telefoonabonnement kan niet worden afgenomen door een minderjarige. Dat u heeft besloten uw minderjarige zoon gebruik te laten maken van het door uw afgesloten abonnement maakt Shoopadoo niet verantwoordelijk.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Minderjarigen kunnen geen telefoonabonnement hebben. Dus het is uw abonnement, wat u aan uw zoon in gebruikgegeven hebt.

Dus die nota’s zullen ook wel gewoon van uw bankrekening geincasseerd worden.

U moet toch weten wat voor kosten er bij een nieuw abonnement komen? Waarom dan in december al niet aan de bel getrokken? Het is nu haast eind februari.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door Revoked »

Toch kan het zijn dat iemand via een link op IG of Snapchat een SMS-dienst activeert. Dan komt er géén bevestiging binnen, maar wel een gepeperde rekening. Een klacht indienen bij de provider zou moeten resulteren in (gedeeltelijk) geld terug. Het blijft een schimmig zooitje ongeregeld, die SMS- diensten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door renewouters »

Revoked schreef:Toch kan het zijn dat iemand via een link op IG of Snapchat een SMS-dienst activeert. Dan komt er géén bevestiging binnen, maar wel een gepeperde rekening. Een klacht indienen bij de provider zou moeten resulteren in (gedeeltelijk) geld terug. Het blijft een schimmig zooitje ongeregeld, die SMS- diensten.
Gebruikers maken het vaak schimmig omdat ze zich in allerlei bochten gaan wringen om niet te hoeven erkennen dat ze iets doms hebben gedaan. Mijn beroepsmatige ervaring (3rd line support om de root cause van dit soort problemen te onderzoeken) geeft aan dat in vrijwel alle gevallen de gebruiker zelf de SMS dienst heeft aangevraagd.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door Icasheb »

Benader je provider. Die kunnen een onderzoek voor je starten bij shopadoo om te zien of er een overeenkomst is. Is het makkelijkst.

JeroenvanV
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2018 11:58

Re: Spontane SMS-dienst op 06-nummer van minderjarige

Ongelezen bericht door JeroenvanV »

Ik heb inmiddels contact gehad met Shoopadoo.
We gaan er onderling uitkomen.
Zij konden ook niet verder nagaan hoe dit is gebeurt.
En even voor de record, mijn zoon heeft geen activerings SMS gehad.
Ben zelf ICT'er en heb zijn toestel allang doorgespit om alles uit te sluiten.

Gesloten