Geheim nummer?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Geheim nummer?

Ongelezen bericht door DvdVK »

Wij hebben om ons moverende redenen al ruim 35 jaar een geheim telefoonnummer bij KPN.
Ook bij onze laatste verhuizing in 2002 is er een contract bij KPN afgesloten met een geheim nummer d.w.z. geen vermelding in de telefoongids, niet opvraagbaar, geen nummerweergave.
Nooit wordt dit vaste nummer bij een commercieel bedrijf afgegeven (daarvoor hebben we een mobiel nummer).

Maar wat blijkt als we navraag doen bij KPN;
Als wij met het geheime telefoonnummer naar een 088 servicenummer (in ons geval Samsung klantenservice) bellen "verzoekt" KPN de desbetreffende provider (is bij Samsung klantenservice Casema/Ziggo) om het geheime nummer van de KPN-klant níet te tonen.
Het staat de ontvangende provider (hier is dat Casema/Ziggo) vrij om hier wel of geen gehoor aan te geven.
In ons geval ziet Samsung klantenservice wel het nummer en gebruikt Samsung dit nummer ook.

By the way:
Wij hebben NOOIT ons vaste telefoonnummer aan Samsung verstrekt, wel het mobiele telefoonnummer.
We bellen met het geheime vaste nummer omdat de kosten zijn afgekocht in het KPN-abonnement; het bellen met het (pre-paid) mobiele nummer kostte de laatste keer (naar Samsung) maar liefst € 17,50.

De leidinggevende binnen KPN vond dat wij het maar aan moeten melden bij programma's of fora van Radar, Meldpunt, Kassa o.i.d.; KPN kan of wil er niets aan doen.

U bent nu op de hoogte van de 'mate van geheim' van uw niet-zo-geheime telefoonnummer.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Beste antwoord
Gekozen door DvdVK

Re: Geheim nummer?

door HandigeHarrie » 31 mar 2023 16:56

xflorisx schreef:
31 mar 2023 15:54
juliomariner schreef:
31 mar 2023 15:12
U hebt dus dit topic dus meer geopend om mensen te waarschuwen dan om advies als ik het goed begrijp.
Zo had ik het startbericht ook gelezen. Er stond ook geen hulpvraag bij.
Er is natuurlijk wel wat aan te doen. En dat is dat nummer ook niet te gebruiken voor externe bedrijven. Gebruik daar dan ook het mobiele nummer voor.
Tja, het prepaid nummer kost geld. Eerlijk gezegd vind ik het wel raar dat Samsung het nummer niet weg klikt; geen Samsung meer kopen dus !
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

In deze thread op het KPN forum wordt uitgelegd waarom dat zo is en hoe het werkt.
Het probleem heeft niets te maken met de aanbieder van het telefoonverkeer, maar met de instelling van de telefooncentrale. Een “geheim” nummer wordt namelijk altijd meegestuurd, zodat politie en noodnummer 112 altijd het nummer kunnen zien. (Daar mag de telefooncentrale zo ingesteld staan dat het getoond wordt.) Bij alle andere telefooncentrales moet tonen van “geheim” nummer op UIT staan.
Het nummer gaat mee door de hele route en op basis van een “vinkje” vlak voor de eindbestemming weggehaald, bij de aanbieder van de ontvangende partij dus.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door DvdVK »

"Bij alle andere telefooncentrales moet tonen van “geheim” nummer op UIT staan"; klopt, dat zou moeten.
Maar dit wordt omzeilt doordat (in ons geval Casema/Ziggo) het “vinkje” vlak voor de eindbestemming (in dit geval Samsung) weghaalt en zo ons geheime KPN-nummer aanbiedt voor allerlei doeleinden (commerciële maar ook andere 《il》legale).

Om nog maar niet te denken aan het feit dat ons geheime KPN-nummer buit wordt gemaakt tijdens een hack of datalek.
Samsung communiceert allerlei privacygevoelige info (m.n. telefoonnummers en mailadressen) aan div.bedrijven o.m. een bedrijf waar onlangs een gigantisch datalek is vastgesteld.

Laten we vooral niet voorbij gaan aan het feit dat mensen redenen hebben om een 'geheim nummer' te gebruiken, net als bedrijven meer en meer (potentiële) klanten bellen zonder nummerweergave.
En v.w.b. de zichtbaarheid bij de hulpdiensten: daar hebben wij geen moeite mee en zien wij (door ons vakgebied)de noodzaak er bij deze diensten van in.

Maar niet bij commerciële bedrijven (met een groot winstoogmerk).

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DvdVK schreef:
31 mar 2023 13:59
Maar dit wordt omzeilt doordat (in ons geval Casema/Ziggo) het “vinkje” vlak voor de eindbestemming (in dit geval Samsung) weghaalt en zo ons geheime KPN-nummer aanbiedt voor allerlei doeleinden (commerciële maar ook andere 《il》legale).
Voor welke illegale doeleinden biedt Casema/ Ziggo jouw nummer aan?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De lui van de illegale doeleinden gebruiken helemaal geen telefoonlijsten (want nummers kopen kost geld) maar hebben gewoon een kiezer die random nummers bellen. De kans dat ze uw geheime nummer bellen is even groot als het niet geheime nummer van uw buurman.
De bedrijven die eventueel de nummers kopenb van Ziggo zijn gewone normale bedrijven en die kunt u gewoon afschepen met : geen interesse

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door DvdVK »

juliomariner schreef:
31 mar 2023 14:46
De lui van de illegale doeleinden gebruiken helemaal geen telefoonlijsten (want nummers kopen kost geld) maar hebben gewoon een kiezer die random nummers bellen. De kans dat ze uw geheime nummer bellen is even groot als het niet geheime nummer van uw buurman.
De bedrijven die eventueel de nummers kopenb van Ziggo zijn gewone normale bedrijven en die kunt u gewoon afschepen met : geen interesse
Ik wil niet gebeld worden door bedrijven met allerlei verkooppraatjes omdat ze toevallig mijn telefoonnummer in handen hebben gekregen.
O. m. daarvoor heb ik een geheim nummer.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat snap ik en het is ook vervelend en ik zou er ook niet blij mee maar het is geen halszaak. Als het goed is iuw nummer nog steeds niet te vinden op internet.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door DvdVK »

Moneyman schreef:
31 mar 2023 14:31
DvdVK schreef:
31 mar 2023 13:59
Maar dit wordt omzeilt doordat (in ons geval Casema/Ziggo) het “vinkje” vlak voor de eindbestemming (in dit geval Samsung) weghaalt en zo ons geheime KPN-nummer aanbiedt voor allerlei doeleinden (commerciële maar ook andere 《il》legale).
Vertel eens, voor welke illegale doeleinden biedt Casema/ Ziggo jouw nummer aan?
Lezen: tussen haakjes staan voorbeelden van doeleinden.
Maar het gaat om het feit dat door toedoen van providers geheime telefoonnummers in handen komen van derden terwijl de eigenaar/gebruiker nadrukkelijk vast heeft laten leggen dat dit NIET de bedoeling mag en kan zijn.
Ik heb daar een probleem mee (en helaas niet zonder reden): daarom heb ik een geheim nummer.
Bovendien wordt men gewaarschuwd om zorgvuldig met privacygevoelige gegevens om te gaan en terughoudend te zijn met het verstrekken van die gegevens.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door DvdVK »

Voor mij is het "Case closed".

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DvdVK schreef:
31 mar 2023 15:03
Moneyman schreef:
31 mar 2023 14:31
DvdVK schreef:
31 mar 2023 13:59
Maar dit wordt omzeilt doordat (in ons geval Casema/Ziggo) het “vinkje” vlak voor de eindbestemming (in dit geval Samsung) weghaalt en zo ons geheime KPN-nummer aanbiedt voor allerlei doeleinden (commerciële maar ook andere 《il》legale).
Vertel eens, voor welke illegale doeleinden biedt Casema/ Ziggo jouw nummer aan?
Lezen: tussen haakjes staan voorbeelden van doeleinden.
Ik heb (nogmaals) gelezen, maar die voorbeelden staan er niet.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door juliomariner »

U hebt dus dit topic dus meer geopend om mensen te waarschuwen dan om advies als ik het goed begrijp.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben ook wel benieuwd wat hierover in de voorwaarden van de overeenkomst staat.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door xflorisx »

juliomariner schreef:
31 mar 2023 15:12
U hebt dus dit topic dus meer geopend om mensen te waarschuwen dan om advies als ik het goed begrijp.
Zo had ik het startbericht ook gelezen. Er stond ook geen hulpvraag bij.
Er is natuurlijk wel wat aan te doen. En dat is dat nummer ook niet te gebruiken voor externe bedrijven. Gebruik daar dan ook het mobiele nummer voor.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

xflorisx schreef:
31 mar 2023 15:54
juliomariner schreef:
31 mar 2023 15:12
U hebt dus dit topic dus meer geopend om mensen te waarschuwen dan om advies als ik het goed begrijp.
Zo had ik het startbericht ook gelezen. Er stond ook geen hulpvraag bij.
Er is natuurlijk wel wat aan te doen. En dat is dat nummer ook niet te gebruiken voor externe bedrijven. Gebruik daar dan ook het mobiele nummer voor.
Tja, het prepaid nummer kost geld. Eerlijk gezegd vind ik het wel raar dat Samsung het nummer niet weg klikt; geen Samsung meer kopen dus !

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Geheim nummer?

Ongelezen bericht door PGros »

Je kan zelfs dat nummer gewoon opzeggen als je toch je mobiel gebruikt

Plaats reactie