LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
pruttium_teledief
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2010 16:25

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door pruttium_teledief »

Beste MementoMori,

Het zeer betrekkelijke imperium van meneer Niks is me geheel en al bekend.
Ken hem nog van de lagere school.

-Hoe overeenkomst 1 (telefonie) tot stand komt is me ook geheel duidelijk.
-Maar wanneer en hoe komt overeenkomst 2 (privilege) tot stand?
(ik kan nergens vinden dat deze ooit seperaat aangevochten is)

Gegroet!
Pruttium_teledief

"Nothing is so detrimental to human qualities as greed."

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Pruttium_teledief,

Dat gaat zo:
Als je op gegeven moment een telefoon abonnement bij Pretium Telecom hebt, word je weer gebeld met een aanbieding om mee te doen met een loting voor een prijs als ‘welkom bij de club’. En je mag een jaar gratis lid worden van Privilege! Alsof het niets is! Zeg je ja, dan hang je meteen aan Pretium Privilege met stilzwijgende verlenging.
Of je krijgt een brief met het Pretium lijfblad “Privilege” er bij, met een inlogcode om de schitterende website van Pretium te bezoeken met allerlei mooie aanbiedingen en uiteraard een loterij. De Pretium Prijzenpot!. Druk je op die site op een knop, dan hang je.

Het Pretium lidmaatschap kostte vorig jaar nog € 65,- per jaar. Het eerste jaar is gratis. Veel mensen merken dus pas dat ze lid zijn nadat het eerste jaar om is en dat er automatisch €65,- wordt geïncasseerd voor het nieuwe jaar. De opzegtermijn voor Privilege is 3 maanden, vindt Pretium zelf. Zodat je altijd te laat bent, als je jezelf aan de regels wilt houden.

Groetjes,
MementoMori

pruttium_teledief
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2010 16:25

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door pruttium_teledief »

Tja en uiteindelijk moet je straks allemaal je kleinkinderen en klein- klein
kinderen in de ogen kijken met een trots en voldaan gevoel..."Opa was een goed mens"

Tegen die tijd hebben juridische trucjes en financiele reserves geen enkele betekenis meer.
Bij sommigen daalt die kennis maar langzaam (of te laat).

Gegroet,
Pruttium_telecom


"Nothing is so detrimental to human qualities as greed."

Riel
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 okt 2007 22:02

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Riel »

Geachte allen,

Wat ze vaak hebben gedaan is tijdens het zelfde verkoop praatje (telefoon, privelege) gelijk aan de man/vrouw te brengen. Zo ook bij mijn schoonmoeder en is dus koppelverkoop en dat is bij wet verboden.

groet,

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

De NEM heeft eindelijk ook zijn welverdiende boete (ruim 1 miljoen) ontvangen van de Consumentenautoriteit :lol: . De boete van Pretium (87000) steekt daar wel een beetje zielig tegen af :oops: , maar het geeft wel aan, dat het menens begint te worden.
Je zou verwachten, dat dit besef zo langzamerhand ook bij Pretium zou moeten doordringen.

Een gunstige tendens is, dat de telepiraten elkaar nu afmaken. Waar Pretium en zijn call-center elkaar rollebollend in de rechtzaal te lijf gaan, wordt de NEM een oor aangenaaid door een callcenter, dat “per ongeluk” het bewijsmateriaal met volledige telefoongesprekken niet verwijderd.

De Consumentenautoriteit heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt en een groot aantal gespreksfragmenten gepubliceerd. Dat levert, zoals verwacht, een schokkend beeld van grove misleiding op, zie het sanctiebesluit
http://www.consumentenautoriteit.nl/Bes ... atschappij.

Ruim 800.000 boete krijgt de NEM voor misleiding tijdens het inleidende gesprek, voordat de voicelog, waarop het "ja"-woord van de klant te beluisteren valt, wordt aangemaakt.
Meer dan ooit is het onbegrijpelijk, dat dit laatste stukje van het gesprek nog steeds voldoende is als bewijs voor de aankoop, temeer omdat een opname van het gehele gesprek gewoon beschikbaar blijkt te zijn.
Het standaardscript blijkt een vodje papier te zijn, waar alleen de Geschillencommisie en de rechters geloof aan hechten:
Uit het door de ondernemer overgelegde voicelog blijkt onverkort dat tussen partijen een overeenkomst is afgesloten. De naam van de ondernemer is tijdens dit deel van het gesprek meermalen genoemd, zodat de commissie ervan uitgaat dat de naam van de ondernemer ook tijdens het deel van het gesprek dat niet is opgenomen, genoegzaam bekend is gemaakt overeenkomstig het door de ondernemer overgelegde standaardscript. Het standpunt van de consument dat hij heeft begrepen met een ander zaken te hebben gedaan dan de ondernemer wordt door de commissie verworpen.
Heel erg mooi, is dat de NEM een boete krijgt van 150.000 euro voor het telefonische vragen van toestemmming voor automatische incasso.

Bedrijven (ook Pretium Privilege) zullen nu toch echt de regels moeten toepassen en schriftelijk toestemming vragen voor automatische incasso, wat de mogelijkheden voor misleiding aanzienlijk beperkt.
Laatst gewijzigd door KrikvdKruK op 28 nov 2010 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

pruttium_teledief
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 nov 2010 16:25

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door pruttium_teledief »

Applaus! Geweldig nieuws!

Vooral omdat er inhoudelijk op de gehéle telefoongesprekken wordt ingegaan.
Tijd dat de wetgever dit exces van "liberaal marktdenken" grondig gaat herzien. Hebzucht gedreven markt reguleert zichzelf niet...

Gegroet!
Pruttium_teledief



"Nothing is so detrimental to human qualities as greed."

elhubner
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:20

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door elhubner »

Geweldig, dat Pretium een boete krijgt, maar zij gaan toch door.
Ik ben 82 jaar en ik ben zo lang als ik een telefoon heb bij de KPN ( vroeger PTT). Ik ben nooit van plan geweest om bij de KPN weg te gaan. Maar ook ik kreeg begin november een welkomstbrief van Pretium met de mededeling dat per 30-11-2010 ik geen klant meer ben van de KPN.
Inmiddels wel een aangetekende brief geschreven en ook de KPN ingelicht, dat ik niet van plan ben om mijn telefoonabonnement via Pretium te laten lopen. Ik hoop dat dat ik nog op tijd ben. Volgens nemen zij ook de 7 dagen niet in acht.
Ik ben toch erin getrapt omdat de belster mij gezegd heeft dat zij namens de KPN belt en nu ben ik om te beginnen al € 8 kwijt voor een aangetekende. Ik hoop dat het bij deze kosten blijft. Ik moet ook niet ingaan op al die
telefonische aanbiedingen!!!!!
Dus Radar. Pretium gaat gewoon door. vooral oude mensen, die nog zelfstandig wonen zijn nu het hub slachtoffer.
EmmaL

Willem1957
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:37

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Willem1957 »

"Gefeliciteerd" dacht ik bij mezelf toen ik hoorde dat een oudere buurvrouw van wat huizen verderop een brief had gekregen van een bepaalde organisatie. De jongedame is 78 lentes jong, is inderdaad gebeld door een allervriendelijkste persoon, dacht echt dat het KPN was etc. etc. etc. We kennen dat verhaal ondertussen wel en ik weet wat me te doen staat ........ heerlijk het is vrijdag, het is weekend ..... ik geef alvast een klap tegen mijn printertje en we zullen weer eens een vrolijke actie starten. Eens kijken of via mijn mede straat bewoonster Vogeltje & co. wat veertjes uit kan plukken.

groet Willem
50+, alive and kicking ass!

gekkefries
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2009 19:09

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door gekkefries »

Ook mijn moeder (75+) heeft de afgelopen weken diverse brieven gehad van pretium.
Zij geeft aan nooit gebelt te zijn door pretium, op 27 oktober een brief gestuurd, fax en mail.
Tot op heden niets vernomen. Wel telkens brieven van, u moet betalen en van de kpn een brief dat ze het jammer vinden dat ze naar meer dan 50jaar bij hun is weggegaan. met kpn telefonisch contact gehad, deze kunnen niet helpen.

denk er nu over na om aangifte van oplichting te doen....

Groeten uit friesland

F.Vedder
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2010 17:36

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door F.Vedder »

Pretium zou keihard aangepakt moeten worden.

De vorm van manipulatie die dit bedrijf gebruikt, is ronduit schandalig.

Kwam gisteren bij mijn 91 jarige vader, de man had een enveloppe van Pretium op de tafel.

Na e.e.a aan vragen kwam er het volgende uit.

Mijn vader werd in begin oktober gebeld door Pretium. Omdat hij alles niet goed verstond vroeg hij aan de juffrouw e.e.a. op papier te zetten en het hem toe te sturen. Daarvoor gaf hij zijn naam en adres op. De juffrouw wist toen ineens de leeftijd van mijn vader (Hoe kan dat?) en beloofde dat alles goed kwam. Nu dat goedkomen daar is hij achter.

Hij kreeg 18 oktober een brief met promotie map, maar daar stond niets bijzonders in. In een brief van 9 november werd gesteld dat hij een jaar lang gratis lid werd en dat hij dus 65,00 euro uitspaarde. Er zat een briefje bij met ALLE gegevens van zijn of hij maar even dit wilde controleren.

18 november weer een brief dat hij iets gewonnen zou hebben. Op 19 november besloot ik in opdracht van mijn vader KPN te bellen met de vraag wat er gaande was, die deelde mij mede dat mijn vader per 22 november omgezet zou worden naar Pretium, dit betrof een administratieve omzetting. Ik gelijk Pretium gebeld, en aangegeven dat mijn vader dat niet wenste. Wat ik toen allemaal te horen kreeg is eigenlijk te dom voor de werkelijkheid.

In ieder geval gaat de administratieve omzetting gewoon door. Vandaag een bezwaarbrief verzonden en deze aangetekend met bewijs van ontvangst verzonden inclusief een kopie van zijn ID kaart. Antwoord zullen we echter pas over 5 tot 6 weken krijgen. Wat betekend voor Pretium COULANT als een antwoord zo lang moet duren. Wordt het niet tijd dat OPTA paal en perk stelt aan de praktijken van Pretium?

Mijn vader heeft nergens een handtekening gezet en toch wordt hij overgezet, Hoe kan dat?

Ik kook inmiddels en zou het bedrijf graag roosteren. :evil: :evil:

F.Vedder
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2010 17:36

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door F.Vedder »

gekkefries schreef:Ook mijn moeder (75+) heeft de afgelopen weken diverse brieven gehad van pretium.
Zij geeft aan nooit gebelt te zijn door pretium, op 27 oktober een brief gestuurd, fax en mail.
Tot op heden niets vernomen. Wel telkens brieven van, u moet betalen en van de kpn een brief dat ze het jammer vinden dat ze naar meer dan 50jaar bij hun is weggegaan. met kpn telefonisch contact gehad, deze kunnen niet helpen.

denk er nu over na om aangifte van oplichting te doen....

Groeten uit friesland

Hou ons s.v.p. over die aangifte op de hoogte, een advocaat is ook niet goedkoop, maar ik loop met dezelfde gedachten rond. DIT moet stoppen.

gekkefries
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2009 19:09

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door gekkefries »

Zal ik doen, mijn moeder had vandaag weer een brief van pretium met een herinnering, een machtigingskaart en als extra service nog op papier de uitnodiging dat ze ook gewoon kon bellen naar pretium, dan regelden ze telefonisch de machtiging ....

2e brief gaat maandag weer aangetekend de deur uit, en ik zal volgende week eens bellen met justitie of en hoe ik aangifte kan doen

Itrack
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2010 21:33

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Itrack »

Ik heb een aangetekende brief gestuurd naar Pretium. Dit om mijn oude buufje van 86 te bevrijden van het telefoonabonnement dat op oneigenlijke wijze door Pretium is opgelegd.

Ik heb binnen 1 week het abonnement opgezegd en wat schetst mijn verbazing.

Mijn buuf kreeg hiervan een bevestiging en tegelijk een dreigement.

Ze zou te laat zijn met opzeggen en dat terwijl ouderen 3 maanden de tijd daarvoor krijgen.

Ook zou ze als ze nu toch op zou zeggen maandenlang de abonnementskosten moeten betalen.

Totaal overstuur kwam ze bij me met de brief.

Ondertussen haalt Pretium mijn buuf weg bij de KPN.

En wat moet ik nu met die Pretium?

Behalve de nek omdraaiien....smile.

Vertel het me maar, hoe komt iemand hier weer vanaf.

Op deze manier hebben ze al die ouderen hier benaderd en dus in de tang.

Kan allemaal schijnbaar in Nederland!

En ik denk dat ik ook maar aangifte ga doen als ik het zo lees. :?

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Itrack,

Aangifte doen heeft niet zoveel zin. Volg de aanwijzingen uit De Telefoongids “Situatie 5” en dan komt het goed.

Het gaat weer bruisen, merk ik.

Groetjes,
MementoMori

MAXIEM

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Itrack/elenay,

Volg het advies van MementoMori en het komt goed.

Sukses, Maxiem/ReadAC.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Guardian72 »

MementoMori schreef: Het gaat weer bruisen, merk ik.
Je vraagt je af of ze het bewust doen.
Er is al zoveel (negatieve) aandacht voor geweest, en diverse uitspraken - en nog steeds, of alweer, benaderen ze ouderen, en draaien ze die mensen een poot uit.

Waarom doet onze politiek van alles voor zichzelf, maar zo weinig voor het hele land, en alle gewone inwoners?

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Guardian72,

Jazeker, dit zijn de gevolgen van inmiddels 33 jaar neoliberale regering in Nederland. Wij maken nu het begin van een periode mee van ongebreidelde graai en roofzucht door foute ondernemers, voor wie in de afgelopen decennia een vrij schootsveld op consumenten is gecreëerd, door het bewust achterwege laten van behoorlijke wetgeving op het gebied van consumentenbescherming. De telecommunicatiesector is de eerste bedrijfstak, die onder het neoliberalisme door piraten, vrijschutters en criminelen totaal verziekt is geraakt. Read my lips, Dit gaat in Nederland in de komende jaren VOLLEDIG uit de hand lopen.

Groetjes,
MementoMori

Johan Th. Bos
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:06

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Johan Th. Bos »

Pretium is een nogal schandalig bedrijf dat mensen beld en doet alsof het een partner is van KPN. Hoewel ik nooit wat heb getekend, krijg ik nu een brief dat ik mij abonnement naar Pretium heb overgeheveld. Ze hebben mijn vrouw gebeld een keer en die heeft alleen gezegd niets te willen en dat ze maar informatie moesten sturen, zodat wij die konden bekijken. Ze den het voorkomen alsof ze namens KPN belden.En nu zeggen ze dat ik binnen zeven dagen na de overeenkomst(!) had moeten bellen om eronder uit te komen. Ik vind Pretium bijna een criminele organisatie.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste Johan Th. Bos,

Nu weet ik het zeker. Het gaat weer ouderwets bruisen!. Hoe u Pretium moet aanpakken vindt u in De Telefoongids. Het is wel wat leeswerk ;-) maar alles wat u maar weten wilt, staat er in.

Groetjes,
MementoMori

Itrack
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2010 21:33

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Itrack »

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties, daar kan ik weer mee verder.

Ondertussen heb ik het vandaag zo afgehandeld:

Pretium vindt dus beslist dat ze alles maar kunnen doen, ze kletsen overal overheen.
En geloof me, ik heb het ze goed gezegd. Maar nu komt het.

Ze gaven mij het volgende advies.

Ik moest opnieuw een brief schrijven en ze wijzen op de coulanceregeling 72+.
Ik moest er een legetimatiebewijs bij doen van buuf en mij....ja zeg, aan me nooit niet!

Trouwens waarom nog een brief, de eerste was duidelijk genoeg?

En nu komt het.....ik moest in die brief vragen om terugplaatsing naar de KPN.

Die is gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hoezo terugplaatsing naar de KPN? Als ik dat had gedaan, dan geef ik ze een bewijs dat mijn buuf ze toestemming heeft gegeven om over te stappen.

Kortom de jongeman was hondsbrutaal.

Nu ben ik lid van Jurofoon en belde die gelijk bij mijn buuf op, met de volgende vraag.

"Mis ik hier nu iets, want als mijn buuf in een brief zou schrijven dat ze zou vragen om terugzetting naar de KPN, dan geeft ze daarmee Pretium een bewijs dat zij ze toestemming zou hebben gegeven voor die overstap?"

Jurofoon ging in beraad en gaf me gelijk. Dat moest ze NIET in de brief zetten.

Wel adviseerden ze me om een tweede brief te sturen, hierbij de brief waarin ik haar opmerking heb verwerkt en die van read.

========================================
Geachte heer/mevrouw,

Uw brief d.d. 19 november heb ik in goede orde ontvangen.

U gaat in die brief geheel voorbij aan het feit dat vanwege de Code Telemarketing het doel van het gesprek bekend moet worden gemaakt. Daarvan was geen sprake en nogmaals attendeer ik u erop, net zoals ik in mijn brief van 5 november 2010 heb geschreven, dat u mij informatie mocht toezenden, die ik thuis rustig kon doorlezen en niet om mij ongevraagd abonnee te maken. U heeft zich in het verkoopgesprek derhalve niet gehouden aan de inlichtingen verplichtingen die de Wet Overeenkomsten op Afstand u oplegt. Op grond van artikel 7:46 D BW heb ik een bedenktijd van drie maanden na sluiting van de overeenkomst.

De wijze waarop u mij heeft benaderd is dermate misleidend, dat er van een rechtsgeldige overeenkomst/factuur juridisch gezien geen sprake kan zijn.
Zo er al een overeenkomst/vordering zou bestaan, dan achten wij deze vatbaar voor vernietiging op grond van dwaling/bedrog (ingevolge BW art. 6:228) alsmede wegens gebrek aan wilsovereenstemming (ingevolge BW 3:2 art. 33).
Op grond hiervan achten wij ons niet gehouden om uw diensten af te nemen/de factuur te betalen.

Omdat mijn contract als 86 jarige jonger is dan drie maanden, doe ik hierbij een beroep op dit artikel en ontbind hierbij mijn contract met ingang van heden. Ik verzoek u ervoor te zorgen dat binnen 30 dagen alle door mij betaalde kosten door u zijn teruggestort op mijn bankrekening.

Een machtiging tot automatische incasso heb ik u niet gegeven. En mocht u suggereren van wel, dan trek ik deze hierbij in. U mag vanaf heden geen geld meer van mijn bankrekening halen. Ik verzoek u vriendelijk, doch dringend de ontvangst van deze brief schriftelijk aan mij te bevestigen.

Ik ga ervan uit dat u ervoor zorgt dat ik zo snel mogelijk weer via mijn oude aanbieder kan bellen. Mochten er kosten verbonden zijn aan de omzetting naar mijn oude aanbieder houd ik u daarvoor verantwoordelijk.


===========================================================

Vooral het laatste was dus van belang.


Maar weer moest mijn buuf de brief aangetekend met ontvangstbewijs opsturen.
Dus is ze nu al €15,- kwijt, de dure 0900 telefoontjes en talloze slapeloze nachten. En dat voor dit soort boeven, schandalig!


Maar toen kwam het volgende.


Op weg naar mijn woning kwam ik een andere buuf tegen. Ook in de 80.

In een gesprek vertelde ze dat Pretium ook haar had gebeld en dat ging zo:


"Mevrouw we zijn van de KPN en willen voor controle even weten of uw gegevens nog kloppen.

Is uw naam ....................?


Is uw adres....................?

Is uw telefoonnummer..............?


Is uw bankrekening.................?


En zij antwoordde ja en zat vervolgens aan een abonnement vast.

Om er vanaf te komen heeft ze de ouderenbond moeten inschakelen.


Hoe is het toch mogelijk dat met programma's als Kassa, Tros Radar, die hiermee bekend zijn, hiertegen NIET wordt opgetreden?

Dan hoorde ik van de KPN waarmee ik had gebeld, dat ze mijn buuf nog niet hadden overgeheveld, maar dat ze niks aan de praktijken van Pretium konden doen, ondanks dat ze ermee bekend waren.

Dit komt doordat de providers onderling de afspraak hebben gemaakt dat ze zonder enig bewijs de klanten zo kunnen overnemen.


En de klanten zijn de klos, want ook zonder telefonische benadering krijgen mensen een brief van Pretium in de bus met daarop de mededeling dat ze nu klant zijn bij pretium , zonder dat de mensen er ook maar iets vanaf weten.


Wat een wereld!!!!!!!!!!!!!

Gesloten