LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door DJM »

Ik vraag me wel af of deze dochter nu weer een abonnement krijgt van haar vader of dat ze het nu met pre-paid moet doen.

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door aavanputten »

Ik begrijp het probleem en zou er ook geirriteerd over zijn. Ik houd niet van communiceren via slecht te traceren media, maar wil gewoon iets zwart-op-wit kunnen hebben. Het lijkt me lastig om én de financiële verplichtingen in het oog te houden, én de puberdochter het besef bij te brengen wat iets kost. Mogelijk zou ik het maandelijks verrekenen met het zakgeld, zodat ze steeds kan zien wat ze overhoudt nadat de telefoonrekening is betaald. Het zal vast in de contractsvoorwaarden van KPN staan, maar echt redelijk zijn die voorwaarden allang niet meer; het is slikken, of niet kunnen bellen. Goed dat hier op geageerd wordt: dit soort instanties heeft het idee dat de klant er voor haar is, en niet andersom. De klant zou weer eens koning moeten worden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door ronald g »

Dochterlief is hoofdcontractant paps staat borg op het contract. Als dochterlief de rekeningen niet betaald zal KPN herinneringen sturen naar dochterlief, niet naar paps. Bij nog niet betalen komen er aanmaningen waar ook in vermeld staat dat als dochterlief niet over de brug komt paps maar moet dokken. Het contract wordt anders wegens wanprestatie beëindigd maar ontslaat dochterlief niet van betaling restant looptijd. Dochterlief denkt ammehoela ik betaal lekker niet en pas dan komt paps in beeld. KPN heeft het helemaal gehad met dochterlief en schrijft paps aan met de mededeling dat het contract is beëindigd en hij verantwoordelijk is voor de gehele betaling, achterstand en resterende looptijd contract, effe 500 euries dokken. Niets schandpaal gewoon volgens de algemene voorwaarden maar die lezen we niet toch!!!! Dochterlief zal wel héél wat uit te leggen hebben en een gsm zit er voor haar niet meer in. Mazzel hebben ze wel, BKR registreert geen gsm abbo's meer.

Tobeas
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2011 14:50

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door Tobeas »

Ik ben het eens met de klager, je schrijft de contractant een briefof stuurt een sms en niet alleen de gebruiker, zeker niet als de operator weet dat een minderjarige de mobiel gebruikt. Elke operator weet dat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet doen die abonnementen...... En als... weet waar je aan begint.
is het een koud kunstje om post van KPN achterover te drukken....
Ook ik sluit abbonementen af voor mijn kinderen , maar ik kijk wel regelmatig wat voor bedragen er open staan en of ze betaald worden. Mij (mee) laten tekenen houdt ook in dat ik tot je 18e meekijk op je bankrekening, "Take it or leave it".

Groeten, Bram

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Hoewel dochterlief (als tiener dus TOCH niet alwetend!) fouten heeft gemaakt, snap ik frustratie van Pa wel.

Wel mogen betalen / mee tekenen - maar niet betrokken worden in informatievoorziening.

Die SMS had men aan dochterlief (die kennelijk niet slim genoeg is om begrijpend te lezen, tenzij KPN in het koeterwaals SMSt (ABN dus)) EN ook aan Pa moeten zenden.
Of eventueel iets van "rekening van 06******** is niet betaald en achterstand is nu EUR 100... gelieve met spoed betaling te regelen". Dan word Pa in gelegendheid gesteld om erger te voorkomen - en eventueel te betalen (heeft dochterlief de telefoon al in moeten leveren?).

Nu heeft Pa een notering bij een burootje waar die zelf geen invloed op heeft - en kan een eventueel nieuw abonnement wel eens lastig worden.

KPN heeft (alweer) afgedaan qua klantenservice - zowel zakelijk als prive.
Tijd voor een ander?

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door Kulp »

Waar ik in deze situatie benieuwd naar ben, is of betalingsherinneringen via SMS zijn toegestaan als wettelijke basis voor het opeisen van incassokosten. Daarnaast zou ik graag een linkje zien naar de Algemene Voorwaarden die in dit geval van toepassing zijn.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Kulp schreef:Waar ik in deze situatie benieuwd naar ben, is of betalingsherinneringen via SMS zijn toegestaan als wettelijke basis voor het opeisen van incassokosten. Daarnaast zou ik graag een linkje zien naar de Algemene Voorwaarden die in dit geval van toepassing zijn.
Of eventueel de wet.
Want een AV kan in strijd zijn met de wet..

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door Hatertje »

Wat ik me hier afvraag, is of de dochter ook een handtekening op het contract heeft gezet.

Als dat namelijk niet zo is, dan is er geen sprake van "mede-contractant" of "borg staan". In dat geval heeft namelijk alleen paps zijn handtekening geplaatst en is daarmee de enige contractant.

Dit betekend dat hij verantwoordelijk is voor het betalen van de rekeningen. Het is voor KPN niet relevant of de dochter of vader het toestel gebruikt. De contractant (paps) is verantwoordelijk.

Voordat een provider over gaat op afsluiten, is zij verplicht een ingebrekestelling te sturen. De herinnering en aanmaning zijn (volgens mij, correct me if i'm wrong) niet verplicht. In de ingebrekestelling wordt meestal aangegeven dat het abonnement wordt beëindigd en de resterende maanden dienen te worden betaald.

Het versturen van zo'n ingebrekestelling moet (ook weer volgens mij) schriftelijk gebeuren t.a.v. de contractant. Een sms zal niet voldoen daar waar er te veel risico's aan verbonden zijn (netwerkproblemen, telefoon kwijt e.d.).

Zelf ben ik ook jong geweest en weet dat het achteroverdrukken van post een koud kunstje is. Houd daar rekening mee.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik nog nooit van een abonnementsvorm heb gehoord waarbij een minderjarige ook een handtekening plaatst en dan mede-contractant is (Kan iemand mij voorzien van informatie?). Afschrijven van de bankrekening is mogelijk, maar uiteindelijk is de contractant verantwoordelijk, niet de bankrekeninghouder.

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: KPN zet vader aan de schandpaal en mag ff betale... euro 500

Ongelezen bericht door Kulp »

Volgens artikel 82 - 6:82 van het Burgerlijk Wetboek dient ingebrekestelling door de schuldeiser altijd schriftelijk te geschieden:
Afdeling 8. Schuldeisersverzuim

Artikel 82 - 6:82 BW
[1] Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.

[2] Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.
Als TS en/of zijn dochter door KPN alleen per SMS op de hoogte zijn gesteld van de betalingsachterstand, kan KPN dus geen aanspraak maken op incasso- of andere aanvullende kosten. Uiteraard dient wel het openstaande bedrag voor het abonnement/de belkosten voldaan te worden.

Gesloten