LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Morphogenetic
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:24

TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Morphogenetic »

** edit 22-09-11: klacht achteraf toch opgelost door Telfort **

Wegens verhoogd belgedrag was ik rond het midden van de maand reeds een tiental minuten door mijn bundel van 400 minuten heen. Bij het online checken van mijn belstatus kreeg ik van Telfort het voorstel om mijn bundel te verhogen naar 500 minuten. Dit leek mij een goed voorstel, denkende dat het aantal minuten zo rond de 450 voor deze maand uit zo komen (ik zat immers in het midden van de maand), dus een extra 50 minuten zou opleveren.

Enkele dagen erna zie ik online tot mijn grote schrik een bedrag van rond de 100 euro staan (normaal gezien heb ik zo'n 25 euro wegens sim-only). Ik bel dus met Telfort, en er werd mij meegedeeld dat dit wel rechtgetrokken zou worden en ik de factuur maar moest afwachten.

Een week of twee later, inderdaad een factuur van bijna 100 euro. Wat had Telfort gedaan? Men heeft de 400 gebelde minuten voor de eerst 15 dagen van de maand verlaagd naar 200, en zodoende bijna 200 minuten uit mijn bundel gehaald en extra gefactureerd. Resultaat: slechts 290 minuten binnen de bundel en maar liefst 220 (!!) buiten de bundel voor deze maand in plaats van de plusminus 60 extra minuten waar ik op rekende.

Dankzij het voorstel van Telfort heb ik, in plaats van een slechts beperkt hogere rekening, nu de allerhoogste rekening tot nu toe. Niets doen had zelfs veel en veel goedkoper geweest!

Uiteraard een nette klacht ingestuurd, maar helaas: Telfort is uiteraard niet van plan om iets voor mij te doen, en men verwijst naar de algemene voorwaarden, waar de volgende passage in is opgenomen:

6.3. Telfort hanteert een aantal factuurperiodes per maand. Indien het moment van Aansluiting tussen twee factuurperiodes ligt, ontvangt Contractant het bel-, sms- of mobiel internet bundel naar rato tot het moment van ingang van de factuurperiode.

Dit lijkt mij op verschillende manieren uit te leggen, echter ik had van Telfort kunnen verwachten dat dit nooit in het voordeel van de klant zal werken. Helaas wegen de kosten en de moeite van het melden bij de geschillencommissie niet op tegen het resultaat van mogelijke winst, dus hier is niet veel tegen te doen. Terugdraaien is ook niet meer mogelijk, aangezien de customer service mij heeft geadviseerd om de factuur maar af te wachten. (Nog bedankt voor dat advies, Telfort... :? )

Daarom de volgende waarschuwing aan iedereen die een dergelijk voorstel van Telfort krijgt: NOOIT je bundel verhogen als je voor het einde van de maand door je minuten heen bent. Ga zelf maar na: dit levert je in vrijwel alle gevallen een veel hogere rekening op.

"Telfort, werkt in je voordeel."

Maar niet heus!!!
Laatst gewijzigd door Morphogenetic op 23 sep 2011 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Hatertje »

Als je bij Telfort je bundel verhoogd of verlaagd neem je de overgebleven minuten niet mee. Waarschijnlijk dacht je van wel, en heb je daardoor meer minuten gebruikt waardoor je buiten de bundel hebt gebeld.

Telfort hanteert inderdaad een aantal factuurperiodes per maand. Wat ik bij wijzigingen dan ook zal adviseren, is om deze 1 dag daarvoor uit te voeren. Stel je krijgt elke 15de van de maand je nieuwe belminuten, dan moet je op de 14 de je bundel wijzigen. Zodoende krijg je de volledige belbundel de dag daarna.

Anders worden ze inderdaad naar rato uitgekeerd en komen je minuten te vervallen. Als jij dan bijvoorbeeld halverwege de factuurperiode je bundel wijzigt van 400 naar 500 minuten, dan krijg je ongeveer maar 250 minuten tot het einde van de maand.

Dit verhaal is van toepassing op veel providers dus houd daar rekening mee.

Heb je voor het wijzigen van je bundel deze pagina doorgenomen?: https://www.telfort.nl/KBS/consument/se ... l-wijzigen

Morphogenetic
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:24

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Morphogenetic »

Die pagina heb ik gezien, evenals deze:

Telfort pro rato berekening

Ik vind dit echter zeer misleidend. Er staat namelijk nergens duidelijk dat de minuten niet evenredig over de maand verdeeld worden. Ook het voorbeeld op die pagina laat ruimte voor discussie:
Bijvoorbeeld: U ontvangt op de 14e van de maand uw nieuwe belminuten. Op de 1e van de maand gaat uw wijziging van 50 naar 100 belminuten in. U ontvangt dan voor deze periode van 13 dagen niet 100, maar 42 belminuten. Ook de minuten voor de 1e worden anders verdeeld. U ontvangt voor die periode van 17 dagen niet 50, maar 27 belminuten.
Hieruit maak ik op dat je bij het voorbeeld van Telfort in totaal dus 42+27 = 69 minuten voor die maand zou hebben. Indien telfort het zo goed met de klant voorheeft, zouden ze toch wel wat duidelijker zijn over de werkelijke gang van zaken. Ik had vandaag een medewerker van Telfort aan de lijn, en die kon me op persoonlijke titel alleen maar 100% gelijk geven.

Daarbij komen zijn er geen overgebleven minuten komen te vervallen, maar heeft men minuten uit mijn bundel verwijderd en gefactureerd. Dit gegeven staat nergens vermeld. Ik zat voor de wijziging zo'n 20 min boven mijn bundel, en na de wijziging zo'n 200, zo was te zien op de online belstatus van Telfort.

Maar het mooiste van alles is: Telfort doet nota bene zelf dit voorstel! Terwijl op dat moment best weten dat je in vrijwel alle gevallen dus een extra hoge rekening gepresenteerd krijgt. Ieder zijn mening, maar dat is misleidend en ligt in mijn ogen tegen de grens van oplichterij.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Hatertje »

Het zal inderdaad niet kloppen als je bijvoorbeeld eerst 200 minuten hebt, in een spontane bui verhoogd naar 300 terwijl je al 150 minuten had gebeld. En dat vervolgens je reeds gebelde minuten die eerst binnen de bundel zaten opeens met twk buiten de bundel zouden vallen omdat zij naar rato minuten uitkeren

Je betaald immers de abonnementskosten vooruit dus zal je in princiepe ook recht moeten hebben op je volledige 200 minuten.

Als dat is gebeurt zou ik het ook stelen vinden.

Morphogenetic
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:24

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Morphogenetic »

Als dat is gebeurt zou ik het ook stelen vinden.
Precies dat is dus bij mij gebeurd. Met terugwerkende kracht zijn die plusminus 200 reeds gebelde minuten uit mijn bundel verwijderd en keihard gefactureerd. Daar staat nu net niks over in de algemene voorwaarden.

Vandaar ook mijn waarschuwing voor mensen die denken er goed aan te doen om hun bundel op te hogen als ze dreigen over hun bundel heen te gaan. Niet doen bij Telfort dus!

Je hebt trouwens inderdaad gelijk, die abonnementskosten worden vooruit betaald. Met dat in het achterhoofd zit ik er nu toch echt aan te denken de geschillencommissie in te schakelen...

Telfort webcare
verified
Berichten: 959
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

@Morphogenetic,

Graag treden wij hierover met u in contact. In een privébericht kunt u uw naw-gegevens, 06-nummer van Telfort en uw e-mailadres aan ons kenbaar maken.

Laïla

abcdefghijklmnop

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door abcdefghijklmnop »

Telfort webcare schreef:@Morphogenetic,

Graag treden wij hierover met u in contact. In een privébericht kunt u uw naw-gegevens, 06-nummer van Telfort en uw e-mailadres aan ons kenbaar maken.

Laïla
*Zucht* las ik zo'n bericht maar eens van KPN in mijn topic. Maar ach, ik zit weer hardop te dromen.

Morphogenetic
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:24

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Morphogenetic »

Zojuist gebeld door Telfort, en men deelt mijn mening dat het niet de bedoeling is om veel duurder uit te zijn als je je belbundel ophoogt om extra minuten te verkrijgen. In mijn geval komt er een nette oplossing.

Daarnaast gaf men aan dat dit voor Telfort een aandachtspunt is en het proces onder de loep genomen zou worden. In ieder geval een duidelijke waarschuwing dat de berekenmethode nadelig zou kunnen uitpakken voor de klant is in mijn ogen inderdaad zeker gewenst. Dat was ook de kern van mijn klacht.

Ondanks mijn onvrede over het in eerste instantie afwijzen van mijn oorspronkelijke verzoek voor een oplossing, moet ik zeggen dat Telfort dit achteraf toch correct heeft afgehandeld.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door Hatertje »

Fijn dat Telfort het heeft opgelost! Dat bespaart je weer een trip naar de Geschillencommissie. :)

MrV1976
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2010 14:18

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door MrV1976 »

Als je verhogingen doet doe dat dan in de telfort winkel en laat u informeren welke prorata gevolgen dit heeft

JBloeme
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2012 08:48

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door JBloeme »

Echte een supertip! Hier moet de aandacht nog maar eens op gevestigd worden. Helaas pas gelezen nadat ook bij mij hetzelfde kwaad is geschied.

Recent heb ik mijn Telfort belbundel verhoogd. Ik dacht ‘Ik ga binnenkort veel meer bellen, laat ik de Telfort belbundel maar eens aanpassen van 300 naar 400 belminuten’.
Wat gebeurt er dan? Telfort rekent het beltegoed van 300 minuten naar rato terug en komt zo met een nieuwe theoretische ‘begrensing’ van je beltegoed. Alle minuten die je boven deze grens hebt gebeld zijn volgens Telfort ‘opeens’ minuten buiten de bundel geworden, en daar betaal je extra voor!
Voor de consument heel onlogisch, want anders zou je het niet in je hoofd halen om tijdens de lopende periode je Telfort bundel aan te passen. En als je er wél aan zou denken, dan is er niet eens de mogelijkheid om de wijziging van de bundel met een datum in de toekomst in te laten gaan.
In mijn situatie was er niet eens een echte noodzaak de bundel direct te verruimen. Ik had nog zo'n 100 minuten over! Toch de bundel maar aangepast van 300 naar 400 (want ik ga op korte termijn echt veel meer bellen, je kan het maar geregeld hebben). In de Telfort belstatus kijk ik door deze wijziging inmiddels tegen een te verwachten factuur aan die circa 35 EUR hoger is dan ik had verwacht!

Achteraf allemaal te begrijpen omdat Telfort na het indienen van een klacht heel goed in staat is de regeltjes wél uit te leggen (dat lukt ze helaas niet in het scherm waar je de bundel aanvraagt).
DUS: echt een erg goede tip! Sluit bij Telfort NOOIT een nieuwe bundel af als je je beltegoed niet netjes verdeeld over de maand opmaakt, want je krijgt van Telfort een soort van boete ‘voor het overschrijden van een fictieve belbundel’. Echt heel klantvriendelijk van Telfort!

stefje20
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2012 18:01

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door stefje20 »

ik heb dit laatst ook gehad. Blijkbaar heeft telfort er nog niks aan gedaan. Ik vind het echt schandalig. Bij mij heeft zelfs de een medewerker van de klantenservice mij aangeraden de internetbundel te verhogen voor maar 5,95 euro. Jammer dat het meer dan 25 euro kosten, omdat ik veel meer buiten de bundel was gegaan nadat het per rato was uitgerekend. Ik ben benieuwd of ze nog iets met de klachten gaan doen.

roy0502
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2011 09:49

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door roy0502 »

Vanaf 29 okt is het nu zo dat de bundel met terugwerkende kracht word geactiveerd. Dus de prorato berekening bij een bundelverhoging komt te vervallen. Weer een pluspunt.

maboto
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2012 13:19

Re: TIP: verhoog NOOIT je Telfort bundel bij verhoogd belgedrag!

Ongelezen bericht door maboto »

Morphogenetic schreef:
Als dat is gebeurt zou ik het ook stelen vinden.
Precies dat is dus bij mij gebeurd. Met terugwerkende kracht zijn die plusminus 200 reeds gebelde minuten uit mijn bundel verwijderd en keihard gefactureerd. Daar staat nu net niks over in de algemene voorwaarden.

Vandaar ook mijn waarschuwing voor mensen die denken er goed aan te doen om hun bundel op te hogen als ze dreigen over hun bundel heen te gaan. Niet doen bij Telfort dus!

Je hebt trouwens inderdaad gelijk, die abonnementskosten worden vooruit betaald. Met dat in het achterhoofd zit ik er nu toch echt aan te denken de geschillencommissie in te schakelen...
Het valt me op dat wanneer je gaat dreigen met geschillencommisie, rechtszaak, kort geding of soorgelijke gevallen dat er ineens oplossingsgericht gecommuniceerd wordt en ze ineens welwillend zijn.

Gesloten