LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe werkt een creditcheck bij mobiele telefonie precies?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Felicia27
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2011 20:05

Hoe werkt een creditcheck bij mobiele telefonie precies?

Ongelezen bericht door Felicia27 »

Ik heb namelijk in het verleden een klein bedrag gehad dat ik niet in een keer kon betalen bij Vodafone. Er waren hoge bel kosten onstaan door hevige familieomstandigheden. Dit was niet een schrikbarend hoog bedrag, maar te hoog om in een keer te voldoen. Daar heb ik toen direct een regeling voor afgesproken met Vodafone die ik in 3 maanden netjes ben na gekomen.

Betekent het feit dat ik die betalingsregeling heb gehad dat ik nu elke keer in de toekomst een credit check krijg bij elke mobiele telefonie aanbieder? Ik wilde laatst namelijk een nieuw Vodafone abonnement in een telecomwinkel afsluiten en er werd toen gezegd door de medewerker dat ze eerst moesten afwachten of Vodafone het zou goedkeuren. De medewerker noemde dit een credit check, ik had er nooit eerder van gehoord. Ik hoor hier binnenkort meer over.

Ik heb begrepen dat zo’n credit check 2 uitkomsten kan hebben: credit check goedgekeurd of afgekeurd.

Nu heb ik 3 korte vragen:

1. Is dat systeem van credit check een landelijk en centraal systeem? Is het zo dat ik bij elke andere aanbieder (los van Vodafone) zo’n credit check kan krijgen omdat er ergens in een landelijke database geregistreerd staat dat ik een betalingsregeling heb gehad bij Vodafone? Ik heb verder namelijk geen schulden en sta ook niet geregistreerd bij de BKR. Ik kan me voorstellen dat een andere aanbieder (zoals T-mobile of KPN) inzage heeft in de gegevens (het feit dat ik in het verleden een betalingsregeling heb gehad bij Vofadone) en ik kan me ook voorstellen dat dit in de toekomst steeds een obstakel kan vormen als ik in de toekomst een abonnement af zou willen sluiten. Klopt mijn vermoeden? Kunnen andere aanbieders (bv. T-Mobile, KPN of Telfort) zien dat ik een betalings regeling heb gehad bij Vodafone? In hoevere kan dat een obstakel vormen als ik bij hen (T-mobile of KPN) een nieuw abonnement zou willen afsluiten?

2.Zal zo’n andere aanbieder als T-mobile of KPN mij een nieuw abonnement kunnen weigeren omdat ze zien dat ik in het verleden een betalingsregeling heb gehad? Of gebeurd dat pas als mijn credit check negatief is beoordeeld. Ik weet namelijk niet hoe mijn credit beoordeeld wordt. Ik kan me voorstellen dat de uitslag die Vodafone straks geeft ook bepalend is, een positieve uitslag zal immers een betere indruk van mij geven bij andere aanbieders als T-Mobile en KPN als ik bij hen een abonnement aanvraag.

3. Wordt de uitslag van die credit check ook landelijk in een centraal systeem geregistreerd waar alle andere aanbieders inzicht in hebben? Ik heb begrepen dat de uitslag kan zijn: credit check goedgekeurd of credit check afgekeurd.

Kunnen de andere aanbieders (zoals T-mobile of KPN) straks de uitslag zien van de credit check? Kan dat daadwerkelijk een probleem geven als ik bij hen een abonnement zou willen afsluiten? Ik kan me voorstellen dat een negatieve credit check wel problemen kan geven, klopt dat vermoeden? Stel dat ik straks hoor dat Vodafone mijn abonnement niet wil goedkeuren met de reden ‘’credit check afgekeurd’’ wordt dit dan geregistreerd in een centrale database en geeft dat problemen bij andere aanbieders?

Heeft het kortom zin om abonnement bij een andere aanbieder af te sluiten als Vodafone mij straks een negatieve credit check geeft, of is dat ook kansloos?
Wat kan ik het beste doen als het resultaat straks is: credit check afgekeurd?
Moet ik het nogmaals proberen?

Ik kan er op internet niet veel over vinden. Ik vind het vreemd dat je nergens kunt vinden hoe dit werkt, terwijl dit wel mijn persoonlijke gegevens zijn. Hoe kan ik weten of ergens centraal wordt opgeslagen in een database van die telecomaanbieders dat ik een betalingsregeling heb gehad in het verleden? Dat is persoonlijke informatie van mij, waarvan ik graag zou weten of dat ergens centraal wordt opgeslagen. Wel heb ik begrepen dat er gekeken wordt naar de wijze waarop de regeling is nagekomen en de hoogte van het bedrag. Het bedrag was klein en ik ben de regeling sneller nagekomen dan afgesproken.

Ik hoorde deze week voor het eerst die term credit check, ik hoop dat jullie mij kunnen uitleggen hoe het precies werkt en wat de daadwerkelijke gevolgen zijn en hoe breed deze gevolgen zijn: zullen de gevolgen alleen merkbaar zijn bij Vodafone waar ik de betalingsregeling had of ook bij alle andere aanbieders (KPN, T-mobile etc.)? Hoelang blijven die gevolgen? Voor de komende jaren? Ik begrijp er namelijk niets van.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en informatie! :D

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe werkt een creditcheck bij mobiele telefonie precies?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als je niet bij BKR staat is het onwaarschijnlijk dat andere providers die gegevens hebben. Volgens mij is dat zelfs verboden omdat het hier om privacy gegevens gaat.
Als je bij BKR staat krijgt de provider ook geen inzicht in hun systeem. Het is BKR die aan de hand van de opdracht stelt, goed of fout.


Yme
Berichten: 304
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:21

Re: Hoe werkt een creditcheck bij mobiele telefonie precies?

Ongelezen bericht door Yme »

BKR doen ze dus niet meer. Betalingsregeling zal wel gemeld zijn bij Preventel maar als je betaald hebt dan gaat die melding weer weg: http://www.preventel.nl/

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: Hoe werkt een creditcheck bij mobiele telefonie precies?

Ongelezen bericht door tiepmiep »

Het gaat inderdaad om preventel.

Dit is landelijk en met alle providers, of ze wel of niet een abonnement geven is aan de provider zelf. Ze mogen inderdaad weigeren.

Maar als alles betaald is zal dit ook in preventel verwerkt worden.

Gesloten