LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Mark02
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2012 19:53

Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Mark02 »

Afgelopen weekend heb ik in een T-mobile shop mijn aflopende contract verlengd en een nieuw toestel erbij gekocht. Na kort en voorzichtig gebruik kwam ik tot de conclusie dat de telefoon mij niet beviel. Ik dacht dat ik het toestel binnen 8 dagen kon ruilen (want dat kan met bijna alles wat je koopt in een winkel) en ik meende zoiets gezien te hebben op de bon.

Vandaag naar dezelfde T-mobile shop geweest, maar daar werd mij verteld dat dit niet mogelijk is. In de shop mogen ze geen telefoons omruilen. Maar nu komt het: ze wisten me ook te vertellen dat als ik de telefoon via internet of telefonisch had gekocht omruilen wel mogelijk was geweest.

Contact gehad met de klantenservice en die bevestigingen bovenstaande. Wel was de betreffende persoon het met me eens dat dit erg vreemd is en geen goede service. Maar ze kunnen niets voor me doen.

Daarom: Koop geen telefoons bij de T-mobile shop. Doe dit telefonisch of via internet, dan heb je namelijk meer rechten !!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door berndv »

Ruilen in de winkel is een gunst van de winkelier en nimmer verplicht. Ruilen bij telefonische of internet bestelling is gebonden aan de regels van de wet verkoop op afstand, de colportagewet. Een telefoon ruilen in de winkel kan bij bijna geen enkele winkel. De discussie of dit klantvriendelijk is ben ik met je eens. Aan de andere kant is dit wel een stukje eigen verantwoordelijkheid, u kon de telefoon zien voelen en mogelijk ook bedienen. Dat u er dan later achter komt is uw eigen tekortkoming.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik dacht dat ik het toestel binnen 8 dagen kon ruilen (want dat kan met bijna alles wat je koopt in een winkel) en ik meende zoiets gezien te hebben op de bon.
U denkt iets en U meent iets gezien te hebben, maar de feiten zijn anders. Als U iets koopt in een winkel geld koop = koop. U hebt in de winkel het artikel (in dit geval een GSM) kunnen vasthouden, proberen enz enz. Dat U na een paar dagen denkt dat U iets anders wil is jammer voor U. Ruilen/retouren in gewone winkels van goed functionerende artikelen is een gunst en geen recht.
Bij koop op afstand gelden andere regels, maar die zijn hier niet van toepassing.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

En van te voren zijn er zat reviews op internet sites te vinden over verschillende telefoons dat u zich er reeds van te voren in had kunnen verdiepen.

Mark02
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2012 19:53

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Mark02 »

In de T-mobile shop was het niet mogelijk om de betreffende telefoon (Sony Arc S) uit te proberen. Het enige wat beschikbaar was, was een namaak dummy.

Maar los daarvan, het gaat erom dat je als klant binnen T-mobile verschillend behandeld wordt. En dat vind ik heel vreemd en niet klant vriendelijk. Vandaar het advies dat je beter en telefoon via internet kan aanschaffen bij T-mobile.

Bovendien zijn er diverse winkels die dit beter regelen: Phonehouse bijvoorbeeld.

Maar ik heb mijn lesje geleerd en dit is mijn laatste contract periode bij T-mobile.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door olaf79 »

berndv schreef:Ruilen in de winkel is een gunst van de winkelier en nimmer verplicht. Ruilen bij telefonische of internet bestelling is gebonden aan de regels van de wet verkoop op afstand, de colportagewet.
Kleine correctie, de colportage wet is bedoelt voor verkopen aan huis indien de verkoper het initiatief neemt. Telefonische verkopen vallen ook onder verkoop op afstand (afdeling 9 boek 7 bw)

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Mark02 schreef:Maar ik heb mijn lesje geleerd en dit is mijn laatste contract periode bij T-mobile.
Alsof andere providers zoveel beter zijn. Overal is wel wat, helaas.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mark02 schreef:In de T-mobile shop was het niet mogelijk om de betreffende telefoon (Sony Arc S) uit te proberen. Het enige wat beschikbaar was, was een namaak dummy.
Dat is vreemd. In zo'n geval zou ik sowieso nooit een toestel kopen. Het is normaal dat je het toestel eerst uit probeert in de winkel.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Daan_1978 schreef:
Mark02 schreef:Maar ik heb mijn lesje geleerd en dit is mijn laatste contract periode bij T-mobile.
Alsof andere providers zoveel beter zijn. Overal is wel wat, helaas.
Mee eens. Ik zou in het geval van TS op de bon laten zetten dat ik het toestel thuis mag uitproberen en mag ruilen indien het niet bevalt. Zoniet dan koop ik gewoon lekker ergens anders :)

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Bij V&D is het ook mogelijk om online te kopen en dan geldt de wet koop op afstand en het retourrecht.
Als ik hetzelfde produkt koop bij V&D in de winkel, dan heb ik geen recht om produkten retour te brengen (dat V&D het wel doet is de policy van het bedrijf).

Zijn V&D en alle andere winkels dan oplichters? Lijkt me niet.

Roytheslayer
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

olaf79 schreef:
Mark02 schreef:In de T-mobile shop was het niet mogelijk om de betreffende telefoon (Sony Arc S) uit te proberen. Het enige wat beschikbaar was, was een namaak dummy.
Dat is vreemd. In zo'n geval zou ik sowieso nooit een toestel kopen. Het is normaal dat je het toestel eerst uit probeert in de winkel.
Zo vreemd is dat niet hoor.
Niet van alle toestellen worden er demo toestellen beschikbaar gesteld en om dan van elk toestel daar maar een toestel uit de voorraad van te pakken is te duur.
Veel mensen willen geen toestel wat uit de verpakking, of aan is geweest.
Wij doen er bij ons in de winkel niet zo moeilijk over maar kan me voorstellen dat dat niet bij iedereen zo is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door berndv »

En dat is ook de reden waarom toestellen in de winkel niet terug genomen worden. De meeste mensen willen geen gebruikt toestel. Ik neem aan dat het plastic van de voorkant af is, het lader snoer afgewikkeld, doos open gemaakt. Dit toestel van ts zal nooit meer als nieuw verkocht kunnen worden. Ook al heeft het toestel geen gebruikssporen, de verpakking zal er nooit meer zo uit zien als nieuw.

En ja, via internet kan het wel, maar daar hebben ze geen keus omdat dit door de wet is opgelegd.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Dus, hoe je het ook draait of keert, gewoon van te voren reviews kijken over de verschillende telefoons welke binnen de smaak vallen en je weet van te voren al wel welke toestellen sowieso afvallen.
Youtube, verschillende fora's, tweakers en andere test sites bevatten allemaal uitgebreide info.

Mark02
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2012 19:53

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Mark02 »

@berndv Plastic zit nog op de voorkant. Lader is niet gebruikt, want batterij was nog voor een deel vol. En de doos was al open gemaakt door een T-mobile medewerker in de shop. Dat doen ze tegenwoordig om te tonen dat alles aanwezig is in de verpakking.
Kortom je kunt niet zien dat dit toestel heel kort gebruikt is.

@Daan_1978 je gaat voorbij aan het punt dat het vreemd is dat een item gekocht bij dezelfde firma in de ene situatie wel geruild kan worden en in de andere situatie niet.
Maar goed jij zal in al jouw wijsheid waarschijnlijk ook nooit iets hebben hoeven ruilen..

Muskusrat
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 jan 2010 23:28
Locatie: Bucharest

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Muskusrat »

Mark02 schreef: @Daan_1978 je gaat voorbij aan het punt dat het vreemd is dat een item gekocht bij dezelfde firma in de ene situatie wel geruild kan worden en in de andere situatie niet.
Nee, want de ene situatie is wettelijk geregeld en de andere situatie is een gunst.

MAXIEM

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Mark02

Er zijn vier regelingen die veel consumenten door elkaar halen:

1. je koopt op afstand (via internet, telefonisch, etc) of je sluit een dienst op afstand af:

Je hebt nadat de (koop)overeenkomst is ingegaan (dat wil zeggen: de dag waarop je het produkt ontvangen hebt), 7 werkdagen bedenktijd om de koopovereenkomst zonder opgaaf van reden alsnog te annuleren. Wettelijk begint de bedenktermijn van 7 werkdagen eerst te lopen vanaf het moment dat de consument de bevestiging van de overeenkomst schriftelijk heeft ontvangen (meestal samen met het produkt) en dus niet op de dagtekening van de bevestigingsbrief van het bedrijf. Krijg je niet tijdig een bevestigingsbrief met daarin de wettelijk verplichte informatie, dan heb je zelfs 3 maanden het recht om te annuleren.
Bij diensten* gaat de bedenktijd (vaak) in, direkt nadat je op de akkoordknop hebt gedrukt of direkt nadat je telefonisch danwel digitaal accoord bent gegaan.

(*) Jurisprudentie: de bedenktijd bij een overeenkomst op afstand van televisie-, internet- en telefoniediensten gaat pas in nadat de aanbieder de benodigde apparatuur heeft geleverd én toegang heeft verleend op het netwerk.

Nieuwe jurisprudentie omtrent het herroepingsrecht van de koper geeft aan, dat de consument ook het recht heeft om zich te bedenken voordat het bestelde afgeleverd is en/of hij de koopbevestiging met de wettelijke informatie heeft ontvangen.
De kantonrechter in Assen oordeelde op 15-3-2011, dat gelet op de in artikel 7:46d BW gegeven termijn, een koper ook vóór ontvangst van de zaak bevoegd is om de koopovereenkomst te ontbinden (Zie: LJN BP8079). Om van dit nieuwe recht optimaal gebruik te maken, kun je via de homepage van TrosRadar de nieuwe voorbeeldbrief van mr. Pim de Vos downloaden.

Zie ook:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4192

Let op: in het najaar van 2011 komen er nieuwe regels voor het kopen op afstand.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4369

http://www.telegraaf.nl/digitaal/100805 ... tml?p=18,3

2. bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen:

Je hebt dan 8 kalenderdagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden.
Bij een overeenkomst van meer dan 34 euro, dient ter plekke een handgetekende kopie van de overeenkomst aan de koper te worden overhandigd (dus: zowel de koper als de colporteur dienen de overeenkomst te ondertekenen). Vanaf het moment van overhandigen van de handgetekende kopie gaat de overeenkomst in. Daarom is het heel belangrijk om op dat moment te checken of de korrekte (koop)datum op het formulier staat.

3. je koopt in een winkel (bijvoorbeeld in een BeterBed-winkel):

Deze koopovereenkomst kent geen bedenktijd. Koop is koop en het is een gunst van de winkelier om het produkt terug te nemen tegen betaling van de aankoopprijs. Wel kun je bij het afsluiten van de koopovereenkomst expliciet met toestemming van de winkelier afspreken dat het artikel teruggebracht mag worden tegen uitbetaling van de aankoopprijs. Dit moet je dan wel schriftelijk bijvoorbeeld op de aankoopbon vastleggen. Soms ligt dit recht al vast als huisregel van het bedrijf (bijvoorbeeld Blokker/Hema/enz..).

4. je sluit een financiële dienst af op afstand:
(bijvoorbeeld het afsluiten van een ziektekostenverzekering of het afsluiten van een koopsompolis). De consument heeft daarbij 14 kalenderdagen bedenktijd. Bij het afsluiten van een levensverzekering op afstand is de bedenktijd zelfs 30 kalenderdagen.

Toelichting:
Op de aanvraag van een verzekering is een bedenktijd van toepassing.
Dit betekent dat verzekerde na ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden, de verzekering ongedaan kan maken. Hierbij geldt het volgende:
1. de bedenktijd bestrijkt een termijn van veertien kalenderdagen;
2. de bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van de polis en de polisvoorwaarden;
3. de verzekering moet een contracttermijn van ten minste één jaar hebben;
4. wanneer gebruik wordt gemaakt van het recht de overeenkomst met terugwerkende kracht te ontbinden, dan wordt gehandeld alsof de verzekering nooit heeft bestaan;
5. op contracten waarvan, met instemming van verzekeringnemer, de (voorlopige) dekking ingaat voordat de bedenktijd zou zijn afgelopen, is de bedenktijd niet van toepassing.

Zie: Artikel 40/WDF (Wet Financiële Diensten)

Maxiem.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Mark02 schreef:@Daan_1978 je gaat voorbij aan het punt dat het vreemd is dat een item gekocht bij dezelfde firma in de ene situatie wel geruild kan worden en in de andere situatie niet.
Maar goed jij zal in al jouw wijsheid waarschijnlijk ook nooit iets hebben hoeven ruilen..
T-Mobile online en de T-Mobile shop staan sowieso los van elkaar. Hoe vreemd het ook klinkt, het is wel zo. Via de T-Mobile klantenservice kun je geen afspraken maken aangaande de T-Mobile shop, want dan word je verwezen naar de shop om daar te overleggen en dat is dan afhankelijk van de verkoper.
Dit is misschien krom, maar zo werkt het wel.

En nee, ik hoef inderdaad geen toestel wat ik beslis te kopen daarna te ruilen, omdat hij me toch niet bevalt. Daar gebruik ik dus inderdaad van te voren de verschillende reviews voor welke er op internet te vinden zijn en meestal ga ik pas naar de shop als ik precies weet welk toestel ik wil hebben.

Ik merk enigszins wel sarcasme in jouw opmerking, terwijl mijn tip om van te voren jezelf goed te verdiepen in verschillende reviews zodat je een goed beeld hebt van de toestellen en dus alvast kunt bepalen welk toestel of welke 2 à 3 toestellen bij je passen, gewoon goed bedoeld was.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Daan_1978 schreef:
Mark02 schreef:Maar ik heb mijn lesje geleerd en dit is mijn laatste contract periode bij T-mobile.
Alsof andere providers zoveel beter zijn. Overal is wel wat, helaas.

Het blijft mensenwerk, dus overal gaat wel inderdaad wel eens wat fout....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door olaf79 »

Roytheslayer schreef:
olaf79 schreef:
Mark02 schreef:In de T-mobile shop was het niet mogelijk om de betreffende telefoon (Sony Arc S) uit te proberen. Het enige wat beschikbaar was, was een namaak dummy.
Dat is vreemd. In zo'n geval zou ik sowieso nooit een toestel kopen. Het is normaal dat je het toestel eerst uit probeert in de winkel.
Zo vreemd is dat niet hoor.
Niet van alle toestellen worden er demo toestellen beschikbaar gesteld en om dan van elk toestel daar maar een toestel uit de voorraad van te pakken is te duur.
Veel mensen willen geen toestel wat uit de verpakking, of aan is geweest.
Wij doen er bij ons in de winkel niet zo moeilijk over maar kan me voorstellen dat dat niet bij iedereen zo is.
Ik zou in geen geval bij een winkel kopen dat weigert een aparaat te tonen / uit te laten proberen. Dat is nou juist het idee van een winkel.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Pas op met het kopen van een telefoon in de T-mobile shop

Ongelezen bericht door Dirkie »

Mark02 schreef:In de T-mobile shop was het niet mogelijk om de betreffende telefoon (Sony Arc S) uit te proberen. Het enige wat beschikbaar was, was een namaak dummy.
Dan snap ik het helemaal niet meer. Het grote voordeel van een fysieke winkel, is dat je zaken kunt proberen, vasthouden enz enz. Als dat niet mogelijk is, zou ik het daar dus niet kopen, dan kun je net zo goed via internet kopen :mrgreen:

Gesloten