LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door berndv »

wiseger schreef:
Gewoon de buitenlandse service nummers afsluiten voor je abonnees en het probleem is dus opgelost? Geen torenhoge rekeningen meer van 11.000,00 euro of hoger. Geen enkele abonnee zit trouwens te wachten peperdure nummers die meer dan 10 euro per minuut kosten, dus waarom ze uberhaupt geaccepteerd worden door de provider?[/quote]
Dan was dit niet voorgevallen nee. Het stelen van een telefoon verbieden kan ook helpen, of is dat nu ook al zo? :D

Ik zou alleen niet graag zien dat een provider voor mij bepaald welke nummers ik in het buitenland wel en niet mag bellen. Technisch gezien zal het een lastig iets worden. Aangezien de beloften niet realtime zijn, de kosten variabel zijn en aan het nummer de kosten niet te zien zijn, en daarnaast ieder land andere soorten betaalnummers heeft. Het is niet overal 09xx.

Dus hoewel ik het ten dele eens ben met je idee, zal je ook hier stuitten op de vertraagde bijwerking van de belgegevens en kosten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door sjohie »

berndv schreef:
wiseger schreef:
Gewoon de buitenlandse service nummers afsluiten voor je abonnees en het probleem is dus opgelost? Geen torenhoge rekeningen meer van 11.000,00 euro of hoger. Geen enkele abonnee zit trouwens te wachten peperdure nummers die meer dan 10 euro per minuut kosten, dus waarom ze uberhaupt geaccepteerd worden door de provider?
Dan was dit niet voorgevallen nee. Het stelen van een telefoon verbieden kan ook helpen, of is dat nu ook al zo? :D

Ik zou alleen niet graag zien dat een provider voor mij bepaald welke nummers ik in het buitenland wel en niet mag bellen. Technisch gezien zal het een lastig iets worden. Aangezien de beloften niet realtime zijn, de kosten variabel zijn en aan het nummer de kosten niet te zien zijn, en daarnaast ieder land andere soorten betaalnummers heeft. Het is niet overal 09xx.

Dus hoewel ik het ten dele eens ben met je idee, zal je ook hier stuitten op de vertraagde bijwerking van de belgegevens en kosten.[/quote]

Da's lekker dan, hoe moet ik dan buitenlandse service nummers bellen met mijn gsm van de zaak, als dat wél nodig is? Je geeft zelf al aan dat het in de praktijk eigenlijk niet te doen is. Wij hebben ~450 verschillende software pakketten in gebruik hier op de zaak, sommige van relatief kleine bedrijfjes die gelieerd zijn aan zeg een universiteit in Polen, dus wij bellen nog regelmatig naar het buitenland met een mobiel.

Maar goed, TS had dit simpelweg kunnen voorkomen door een pin-code te gebruiken voor zijn lock-screen lijkt me?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door wiseger »

Dus hoewel ik het ten dele eens ben met je idee, zal je ook hier stuitten op de vertraagde bijwerking van de belgegevens en kosten.

Da's lekker dan, hoe moet ik dan buitenlandse service nummers bellen met mijn gsm van de zaak, als dat wél nodig is? Je geeft zelf al aan dat het in de praktijk eigenlijk niet te doen is. Wij hebben ~450 verschillende software pakketten in gebruik hier op de zaak, sommige van relatief kleine bedrijfjes die gelieerd zijn aan zeg een universiteit in Polen, dus wij bellen nog regelmatig naar het buitenland met een mobiel.

Maar goed, TS had dit simpelweg kunnen voorkomen door een pin-code te gebruiken voor zijn lock-screen lijkt me?
Het probleem heeft niets te maken met vertraagde verwerking. Het gaat erom wat de provider afspreekt met de roaming partners in het buitenland. Vodafone kan gewoon afspreken dat er tot een bepaald plafond kosten gemaakt mogen worden en daarna niet meer.

Dit is voor het normale roaming verkeer al afgedwongen door de Europese commisie. Omdat het moest, kon het ineens technisch wel en was de vertraging geen enkel probleem meer.

Ik weet niet waar jij trouwens werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat jouw baas er gelukkig van wordt als jij servicenummers van 10,00 euro per minuut gaat bellen. ALs jij naar Polen belt, kost dat centen per minuut, geen euro's. Je kan bellen wat je wilt, maar het lukt je echt niet om voor 11.000,00 euro in minder dan 24 uur naar Polen te bellen. Dat kan alleen met belachelijk dure service nummers, die in Nederland zelfs verboden zijn of met een technisch gemanipuleerde SIM kaart waarbij vele gesprekken simultaan lopen.

Een PIN code hoeft je helemaal niet te helpen. Dat is dezelfde discussie als met betaalpassen. Jarenlang is erop gehamerd, verberg je pin code goed, dan overkomt je niets. Totdat we erachter kwamen dat criminelen de
betaalmachines ombouwde, toen moesten de banken met spoed overgaan op een nieuwe, fraude bestendiger passen.

Het is heel makkelijk om te wijzen naar de slachtoffers, als je je PIN code goed had verborgen was het je niet gebeurt, wie gaat er dan ook alleen na tienen over straat dan, dan vraag je er toch om om overvallen te worden, ja als je je zo kleed, dan vraag je erom om aangerand te worden... De werkelijkheid is, dit had iedereen kunnen overkomen. Je telefoon in een vreemd land gestolen en voor je het weet, is de rekening opgelopen tot 11.0000,00 euro.

Dat geldt hier ook, we weten niet hoe de criminelen het voor elkaar gekregen hebben om voor 11.000,00 euro binnen 24 uur te frauderen met een gestolen telefoon. TS geeft duidelijk aan dat het met vele, elkaar overlappende gesprekken gedaan is. Lijkt wel of er een hele belwinkel over één SIM kaartje liep.

TS zei hier zelf over:
8.45u (naar nummer) gebeld voor 10 minuten 8.46u (naar nummer) gebeld voor 12 minuten 8.47u (naar nummer) gebeld voor 11 minuten ... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe ze het gedaan hebben,...
Dat ziet er niet uit als normaal gesprekverkeer maar als een gemanipuleerde SIM kaart. Elke minuut wordt er een gesprek gestart die 10 tot 12 minuten duren, die gesprekken overlappen elkaar.

chester_brown
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2012 20:16

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door chester_brown »

Beste mensen,

Ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad, vandaar dat ik niet reageerde. Ik kan in ieder geval verzekeren dat het geen dom *** verhaaltje is, de rekening staat nog steeds open :wink:
Schuif het, dom ik weet het, een beetje voor me uit. Ik ga vandaag in ieder geval even contact opnemen met het Juridisch Loket om te vragen wat voor stappen ik kan ondernemen momenteel.

Om even terug te komen op het aangifte verhaal. Ik heb geen aangifte gedaan. Noem het hartstikke dom, het feit ligt er nu eenmaal, dit kan ik ook niet meer terugdraaien en zal zeker in mijn nadeel kunnen werken.

Er zat verder gewoon een pin-code op m'n telefoon, dit heeft blijkbaar geen moer uitgemaakt.
Verder wil ik ook graag weten of Vodafone hier verantwoordelijken heeft wat betreft een limiet aan je abonnementskosten. Wordt vervolgd.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, word erg gewaardeerd! Ik kwam hier ook niet om te horen dat het allemaal wel mee zou vallen en dat het met dit of dat wel even opgelost zou kunnen worden. Nee, helaas ligt het niet zo makkelijk. Hoewel sommige berichten ook niet erg hoopgevend zijn, haha.

Ik zal jullie op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

Met groet,

Gedupeerde71
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2012 20:58

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door Gedupeerde71 »

@hatertje je naam zegt al genoeg .zoek een forum die bij je past joh ,met je onnozele gebrabbel!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door Guardian72 »

wiseger schreef:
TS zei hier zelf over:
8.45u (naar nummer) gebeld voor 10 minuten 8.46u (naar nummer) gebeld voor 12 minuten 8.47u (naar nummer) gebeld voor 11 minuten ... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe ze het gedaan hebben,...
Dat ziet er niet uit als normaal gesprekverkeer maar als een gemanipuleerde SIM kaart. Elke minuut wordt er een gesprek gestart die 10 tot 12 minuten duren, die gesprekken overlappen elkaar.
Ik denk dat dit wel eens een goed argument kan zijn om naar de provider door te geven dat TS dit niet zelf gedaan KAN hebben.
Zij mogen dan gaan uitleggen hoe TS dit wel gedaan zou kunnen hebben.
Ook zouden ze de nummers waar naar toe is gebeld moeten doorgeven.

Ik zou, zowiezo, alsnog aangifte doen (dan maar hier) en aangeven dat er zwaar gefraudeerd is (kopie rekening meenemen - voor onderzoek). Ik weet niet hoe/wat - maar het zou kunnen dat, als het georganiseerde misdaad is, de politie via interpol dit bij een onderzoek kan voegen.. (kleine kans, weet ik, maar beter dan niets doen)

Miriam91
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2012 00:35

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door Miriam91 »

Exact hetzelfde is mij ook overkomen. Ook in Barcelona, deze zomer, ook met mijn telefoon is de hele nacht lang gebeld naar hetzelfde nummer, meerdere keren per minuut. Ook in het format
24.06.2012 09:53 375333540024 Spanje 00:09:42 10,853
24.06.2012 09:53 375333540024 Spanje 00:07:00 8,017
24.06.2012 09:55 375333540024 Spanje 00:03:37 4,462

Waarbij 375333540024 dus het nummer is waar ze naar gebeld hebben. Ik ben hier momenteel continu over in conflict met Vodafone, omdat ik geprobeerd heb het nummer na de diefstal te blokkeren maar hun klantenservice belachelijk slecht te bereiken is. Je wordt 10 minuten in de wacht gezet, wat in het buitenland met een geleende telefoon al niet bepaald een pretje is, en vervolgens wordt de verbinding verbroken. Dit kan ik achteraf HELAAS niet meer bewijzen; ook omdat ik net als TS de telefoon de volgende ochtend via internet heb geblokkeerd, want dat word je dan als je de klantenservice niet kunt bereiken aangeraden(bij elke stap in het keuzemenu wordt er gezegd: u kunt ook op onze website terecht; maar daar zit je natuurlijk s'avonds op vakantie ook niet zo 1, 2, 3 op) en geen problemen vermoedde. Ik heb vervolgens naar Vodafone gebeld, die mij verzekerde dat hier allerlei regelingen voor waren, absoluut geen probleem (Ik heb in Barcelona aangifte gedaan van de diefstal, ken de procedure helaas), ik moest alleen even de aangifte opsturen.
Dat heb ik gedaan en vervolgens wordt mij verteld dat het erg jammer is, maar dat ik toch gewoon zelf moet betalen. Bij mij gaat het overigens niet om zo'n exorbitant bedrag als bij TS, 'slechts' 1300 euro, maar alsnog: dit kan ik niet betalen. Er is overigens nog 180 euro bovenop gekomen, omdat Vodafone tegen eerdere afspraken in de rekening niet op betaald heeft gezet wegens het feit dat het in behandeling was, mij vervolgens als wanbetaler heeft geclassificeerd en het abonnement eenzijdig heeft opgezegd. Ik moet nu dus ook nog voor 180 euro een abonnement afkopen waar ik niks aan heb.
Ik blijf er tegenin gaan, omdat ik erbij blijf dat ik mijn best heb gedaan de telefoon zo snel mogelijk te blokkeren en Vodafone hier met de volkomen onbereikbare klantenservice (dat heb ik in de afgelopen tijd ook weer meermalen mogen ondervinden, met als hoogtepunt een wachttijd van 17 minuten) deels schuld heeft aan het feit dat dit niet direct is gebeurd.
Heeft er misschien iemand tips over wat ik hiertegen zou kunnen doen? Ik hoor ook van steeds meer mensen dat aanbieders een maximumbedrag per dag hebben waarna de telefoon wordt geblokkeerd, maar is dit wettelijk verplicht of een service?

schaapje
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2012 17:18

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door schaapje »

Het is duidelijk dat de dieven bellen naar een nummer van een eigen opgericht bedrijfje waarmee ze dus 10 euro x 3 per minuut mee verdienen.

Het is echter schande dat een bedrijf je een telefoon rekening kan voorleggen van 11.000 euro. Doe het gewoon simpel laat wettelijk bepalen dat je tot 200 euro buiten je bundel kan verbruiken. Je word daarna gewoon automatisch afgesloten, wil je dit niet en graag veel meer buiten je bundel bellen (dan ben je in mijn ogen prettig gestoord gezien je dan beter duurdere abonnementen kan kopen van dat geld) maar goed dan kan je een regeling treffen waarin met duidelijke letters staat dat je zelf je vrijheid wilt en bereid bent het risico te verkopen tienduizenden euro's of zelfs honderd duizenden euro's te verliezen.

Ik vind het onverantwoord van een organisatie om halve jaarlonen te innen voor 1 dag bellen. Ze blijven misschien wettelijk binnen het boekje maar moreel gezien zijn ze ook schuldig.De gemaakte kosten zijn niet reeel, daar komt bij dat dit nooit een bewuste actie van een koper kan zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat je bij een rechter in het ongelijk wordt gesteld, wel zijn deze voorbeelden redenen voor mij om bang te worden met mijn telefoon op vakantie te gaan. Ik ben student en kan een klapper van 11.000 euro gewoon echt niet opvangen. Gelukkig word ik bij tele 2 afgesloten wanneer ik boven de 250 euro buiten mijn bundel zit. Zoiets is vervelend maar daar kom ik wel overheen. Nee.. tienduizenden euro's... ik zou echt niet weten waar ik dat vandaan moest halen.

Hier is iemand die bij t-mobile zat en een rekening kreeg van meer dan 200.000 euro. Dit is toen terug gebracht naar 2500 euro:

http://www.blitalk.com/the-worlds-most- ... hone-bills

Ik verwacht dus dat er in jouw situatie zeker wat mogelijk is.

Miriam91
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2012 00:35

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door Miriam91 »

Ik wilde nog even laten weten hoe het bij mij afgelopen is:
Na veel bellen en brieven schrijven kwam ik helaas geen stap verder. Ik probeerde het toen (met name uit frustratie) via de Facebook van Vodafone, waar ik in elk geval goed te woord werd gestaan en mij beloofd werd dat ik nog weer een nieuwe brief zou krijgen (hoewel mij vanuit de Klantenservice al te kennen was gegeven dat de procedure wat hen betreft afgelopen zou zijn en ik dus al een betalingsregeling had afgesloten..).
De nieuwe brief is deze week gearriveerd en ik ben hoewel zeer verbaasd ook zeer blij, want de rekening van 1300 euro wordt kwijtgescholden. Ook zijn ze bereid het abonnement weer aan te sluiten, wat mij ook nog het afkopen van het abonnement scheelt... eind goed, al goed dus, ik blijf ook bij Vodafone omdat ik anders alsnog voor 200 euro het abonnement moet afkopen; dat wordt 1 jaar lang mijn telefoon op m'n hart dragen en iedereen die eraan dreigt te komen een mep verkopen! ;)

Succes aan TS, ik zou zeggen geef het niet op en ga eventueel langs bij het Juridisch loket (dit heb ik ook gedaan, en daar zouden ze me hebben willen helpen als Vodafone geen tegemoetkoming zou doen). Hoewel ik het met schaapje eens ben dat telefoonaanbieders wettelijk waarschijnlijk binnen het boekje blijven maar moreel deels schuldig zijn aan dit soort zaken.

antimirov
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:03

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door antimirov »

Hi guys,

I'm sorry that I have to write in English, my Dutch is still not good enough.

Yesterday my wife got into the same kind of problem as those described in this thread. But I'm afraid that our bill is much, much higher that anything posted here. The last post in this thread is of 2012. Guys, can you describe what happened next? Recommend any particular lawyers or juridisch lokets?

laura2508
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2013 17:46

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door laura2508 »

Hoi chester_brown,

Hoe is het uiteindelijk bij jou afgelopen? ik zit in precies hetzelfde schuitje namelijk en weet niet waar ik moet beginnen...

Groetjes

Laura

arnevos
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2015 16:58

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door arnevos »

Dag Laura en chester_brown en overige gedupeerden,

Kan iemand mij vertellen hoe het uiteindelijk afgelopen is en welke stappen er ondernomen moeten worden genomen. Bij een vriend van me is dit weekend namelijk hetzelfde overkomen. Wat ook meteen betekent dat Vodafone nog steeds geen maatregelen heeft getroffen om dit soort misbruik te voorkomen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door Har06 »

arnevos schreef:Dag Laura en chester_brown en overige gedupeerden,

Kan iemand mij vertellen hoe het uiteindelijk afgelopen is en welke stappen er ondernomen moeten worden genomen. Bij een vriend van me is dit weekend namelijk hetzelfde overkomen. Wat ook meteen betekent dat Vodafone nog steeds geen maatregelen heeft getroffen om dit soort misbruik te voorkomen.
Vreemd:

telefoon kan geblokkeerd worden door elke provider in dit verhaal ook door Vodafone.
is Vodafone verantwoordelijk voor een diefstal ????????????

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Torenhoge rekening Vodafone na gestolen telefoon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Volgens sommigen wel. Je kunt immers niet meer verwachten dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun spullen. Hoe kan een consument nu weten dat Vodafone niet kan zien dat een telefoon gestolen is....

Gesloten