LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door Creatura »

Mijn telefoonnummer staat nergens in een gids, en ik heb me aangemeld in het bel-me-niet register.

Vanavond word ik gebeld via een nummer uit Duitsland (0049 454 280 1498) en krijg ik een (zeer goed Nederlands sprekende) man van Ipsos Synovate aan de lijn met het verzoek deel te nemen aan een enquête over roken. Aangezien ik helemaal niet gediend ben van telefonische enquêtes (en ook niet rook :wink: ) heb ik gevraagd hoe men aan mijn nummer komt.
De man vertelde dat zij gebruik maken van "random digit dailing" speciaal gericht op het willekeurig benaderen van personen voor enquêtes......

Dus ondanks het feit dat je hebt aangegeven niet gebeld te willen worden voor commerciële doeleinden, komen ze onder het mom van een enquête toch ongevraagd op je telefoontoestel binnen. En dat zou dan zomaar mogen (omdat ze vanuit Duitsland bellen???).

Gelukkig heb ik VOIP en een uitermate goed modem. De blokkade voor dit nummer zit er al in :mrgreen:


Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door Creatura »

Die had ik al gevonden:
Ipsos GmbH
Papenkamp 2-6
D-23879 Mölln
+49 (0) 4542 801 0

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

Sinds wanneer geldt het Bel mij niet register ook voor het buitenland?

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door klaas1978 »

nevermind schreef:Sinds wanneer geldt het Bel mij niet register ook voor het buitenland?
Al sinds de oprichting vermoed ik. Anders zou het wel heel makkelijk te omzeilen zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

klaas1978 schreef:
nevermind schreef:Sinds wanneer geldt het Bel mij niet register ook voor het buitenland?
Al sinds de oprichting vermoed ik. Anders zou het wel heel makkelijk te omzeilen zijn.
Dus alle buitenlandse bedrijven hebben zich aan deze Nederlandse wet te houden?

Dat denk ik toch niet!

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door klaas1978 »

nevermind schreef:Dus alle buitenlandse bedrijven hebben zich aan deze Nederlandse wet te houden?
Ja, buitenlandse bedrijven die in Nederland commerciële activiteiten ontplooien moeten zich aan de Nederlandse wet houden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

klaas1978 schreef:
nevermind schreef:Dus alle buitenlandse bedrijven hebben zich aan deze Nederlandse wet te houden?
Ja, buitenlandse bedrijven die in Nederland commerciële activiteiten ontplooien moeten zich aan de Nederlandse wet houden.
Dat bedoel ik niet!
Natuurlijk moet een buitenlands bedrijf zich aan de Nederlandse wet te houden.

Maar toch niet aan een bel mij niet register?
Bedrijven in het buitenland weten helemaal niet, dat het een bel mij niet register bestaat, of wel.
Gewoon onzin, als je uit een ander land wordt gebeld, dan moet je toch volwassen reageren.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door klaas1978 »

nevermind schreef: Natuurlijk moet een buitenlands bedrijf zich aan de Nederlandse wet te houden.

Maar toch niet aan een bel mij niet register?
Heeft dat register dan geen wettelijke status? (open vraag, ik weet het niet)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door sjohie »

klaas1978 schreef:
nevermind schreef: Natuurlijk moet een buitenlands bedrijf zich aan de Nederlandse wet te houden.

Maar toch niet aan een bel mij niet register?
Heeft dat register dan geen wettelijke status? (open vraag, ik weet het niet)
Als dat al zo is, dan is dat onder Nederlandse wetgeving. Maar met deze random digit dialling, vanuit een Duits bedrijf, genereren ze volgens mij een hele klap nummers die ze bellen, en als deze overgaan, en het dus een actief telefoonnummer is, schakelen ze deze door naar een callcenter medewerker die het gesprek verder voert.

Overigens kunnen ze het nummer ook gekregen hebben via 1 van hun dochterondernemingen die van die "win een gratis iPad" banners op internet voeren, en waarbij je je 06 op moet geven, en nog wat meer details. Vaak staat daarbij dat je gegevens binnen het concern gedeeld kunnen worden om je leuke aanbiedingen te doen, en dan is het dus eigen schuld.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

Het is gewoon onzin.
Iedereen uit een ander land kan je bellen., en hoef zich niet aan de in Nederland geldige regels te houden.
Vraag eens een buitenlander of hij/zij een "bel mij niet register" kent.
Hetzelfde geldt voor spam.
Ook hier is het van land tot land verschillend geregeld.
Zelf in het verenigde Europa zijn er verschillen, en niet alleen met telefoneren.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door Creatura »

nevermind schreef:Iedereen uit een ander land kan je bellen., en hoef zich niet aan de in Nederland geldige regels te houden.
en dat bedoelde ik ook. Een Nederlands bedrijf, met een op Nederland gericht onderzoek, omzeilt dus de wetgeving door vanuit Duitsland te bellen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

Creatura schreef:
nevermind schreef:Iedereen uit een ander land kan je bellen., en hoef zich niet aan de in Nederland geldige regels te houden.
en dat bedoelde ik ook. Een Nederlands bedrijf, met een op Nederland gericht onderzoek, omzeilt dus de wetgeving door vanuit Duitsland te bellen.
Nou ik zie het anders, je bent door een Duitse firma met deze naam gebeld.

Je hebt het zelf al geschreven:
Ipsos GmbH
Papenkamp 2-6
D-23879 Mölln
+49 (0) 4542 801 0
Dat het dan om een Nederlands sprekende man gaat, zegt nog niets uit.
Ook het Duitse bedrijf kan en mag Nederlandse inwoners benaderen.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door Creatura »

De Nederlandse vestiging van dit bedrijf gebruikt een callcenter met een Duits nummer.
Dat is wat anders dan een Duits bedrijf wat mij belt.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

Creatura schreef:De Nederlandse vestiging van dit bedrijf gebruikt een callcenter met een Duits nummer.
Dat is wat anders dan een Duits bedrijf wat mij belt.
Je schrijft toch dit:
Vanavond word ik gebeld via een nummer uit Duitsland (0049 454 280 1498)
Dat nummer is niet van een callcenter maar van dit bedrijf:

Ipsos GmbH
Papenkamp 2-6
D-23879 Mölln
+49 (0) 4542 801 0

Of wat zie ik over het hoofd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door sjohie »

Creatura schreef:
nevermind schreef:Iedereen uit een ander land kan je bellen., en hoef zich niet aan de in Nederland geldige regels te houden.
en dat bedoelde ik ook. Een Nederlands bedrijf, met een op Nederland gericht onderzoek, omzeilt dus de wetgeving door vanuit Duitsland te bellen.
Net als RTL dat vroeger deed door vanuit Luxemburg hun zender uit te zenden, en ze voor de vorm om 4 uur 's nachts even het Luxemburgse weer uitzonden, de NS bijvoorbeeld al het materieel in een Ierse BV onder heeft gebracht, en zo zijn er nog legio voorbeelden die op dezelfde leest geschoeid zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
Creatura schreef:
nevermind schreef:Iedereen uit een ander land kan je bellen., en hoef zich niet aan de in Nederland geldige regels te houden.
en dat bedoelde ik ook. Een Nederlands bedrijf, met een op Nederland gericht onderzoek, omzeilt dus de wetgeving door vanuit Duitsland te bellen.
Net als RTL dat vroeger deed door vanuit Luxemburg hun zender uit te zenden, en ze voor de vorm om 4 uur 's nachts even het Luxemburgse weer uitzonden, de NS bijvoorbeeld al het materieel in een Ierse BV onder heeft gebracht, en zo zijn er nog legio voorbeelden die op dezelfde leest geschoeid zijn.

Dit uit belasting technische redenen gedaan.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door Creatura »

nevermind schreef:Of wat zie ik over het hoofd?
Ja, dat een bedrijf binnen zijn muren ook een callcenter kan hebben. Voor mij is een callcenter een afdeling of organisatie waar de in- en uitgaande gesprekken worden geregeld. Dat hoeft dus niet perse een apart bedrijf te zijn, maar kan ook onderdeel uitmaken van het bedrijf zelf.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door nevermind »

Creatura schreef:
nevermind schreef:Of wat zie ik over het hoofd?
Ja, dat een bedrijf binnen zijn muren ook een callcenter kan hebben. Voor mij is een callcenter een afdeling of organisatie waar de in- en uitgaande gesprekken worden geregeld. Dat hoeft dus niet perse een apart bedrijf te zijn, maar kan ook onderdeel uitmaken van het bedrijf zelf.
Het callcenter is in Amsterdam.
In Duitsland heeft het bedrijf alleen de naam Ipsos en heeft 4 vestigingen.
Synovate is in Duitsland overgenomen, dus denk ik, dat het Nederlandse bedrijf zelfstandig is.

Bladibla3
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2013 16:40

Re: Ipsos Synovate - omzeilt het bel-me-niet register??

Ongelezen bericht door Bladibla3 »

Ik werd ook gebeld door zo'n keurig Nederlands sprekende heer voor marktonderzoek.
Gezegd dat ik in het bel-me-niet register sta. Dat had hij even niet "bij de hand".
Firmanaam gevraagd, was Ipsos.de (vooral die ".de" benadrukte hij).
.
Dit soort praktijken lijken me niet de bedoeling.
Gaarne de werkwijze van deze firma publiekelijk te kijk zetten in het programma.
Dan houdt het wel op, schat ik.

Gesloten