LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw contract Vodafone, slecht bereik mobiel internet

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
merman

Nieuw contract Vodafone, slecht bereik mobiel internet

Ongelezen bericht door merman » 01 mar 2013 22:28

k ben een maand geleden overgestapt van T-Mobile naar Vodafone. Mij is in de Vodafone-winkel beloofd dat het mobiele internet in mijn postcode (waar ook de Vodafone-winkel in ligt) uitstekend zou moeten zijn.

25-02 is mijn contract ingegaan. Het mobiele internet was toen niet vooruit te branden. Na contact met de klantenservice bleek dat er werkzaamheden waren. Even afgewacht maar dagen later was het nog steeds enorm sloom. Dit was ook het geval in andere steden waar ik de afgelopen dagen ben geweest (Almere, Leiden en Delft). Ik ben vandaag maar weer eens naar de Vodafone-winkel gegaan. Daar hebben ze mijn simkaart vervangen en een app geïnstalleerd om de snelheid te meten (Speedtest.net).

Toen ging het even goed. Inmiddels zit ik weer thuis, postcode 1012DW, en de snelheid is momenteel 0,12 tot 0.15 Mb/seconden. Ik snap dat het maximum van 14,4 Mb/sec. niet gehaald kan worden, maar volgens de winkel was 1,5 tot 2 Mb normaal. Mijn partner zit bij T-Mobile en meet naast me op de bank 1,9 Mb.

Mijn vraag is wat ik hieraan kan doen om Vodafone te dwingen te leveren wat ze beloofd hebben. ik zit net 2 jaar aan ze vast maar zie het niet zitten om het 2 jaar lang te moeten gaan doen met een enorm slome internetverbinding. Ik heb zelf een iPhone 4. Ik heb mijn simkaart in de Samsung van mijn partner gedaan en en de snelheid blijft laag. Het voelt alsof ik een kat in de zak heb gekocht en eigenlijk zou ik het liefst mijn contract ontbinden uit hoofde van wanprestatie. Ik blaas misschien wat hoog van de toren, maar deze slakkensnelheid al 5 dagen lang en op meerdere plekken is echt onacceptabel. Ik word geacht mijn rekeningen te betalen, Vodafone wordt geacht goede diensten te leveren.

Is dit een reden om een contract te mogen ontbinden?
.

Dutchlad

Re: Nieuw contract Vodafone, slecht bereik mobiel internet

Ongelezen bericht door Dutchlad » 25 apr 2013 23:02

Merman, ik ervaar helaas ook dit probleem.
Ik heb inmiddels een half jaar vodafone, en sinds 2 maanden terug is het internet langzaam tot op het bot.

Vodafone klantenservice? Waardeloos.
Men verteld mij daar dat het of aan mijn mobiel ligt (heb inmiddels meerdere telefoons geprobeerd die geen van allen werkten), of dat ik een nieuwe simkaart nodig heb (been there, done that), of uiteraard dat het aan de locatie ligt (ook al heb ik de telefoon op diverse locaties getest waaronder zeeuws vlaanderen, nijmegen en breda.)
En na een aantal keer bellen geven ze enkel nog het advies om je internet op 2g te zetten inplaats van 3g netwerken.

Toegegeven dat 2g sneller blijkt te zijn dan 3g, maar eerlijk gezegd verwacht ik met een gemiddelde ontvangst van 4 balkes 3g netwerk toch dat ik een redelijke verbinding heb en niet dat iets opzoeken op google 10 minuten duurt en dat zelfs whatsapp berichten 5 minuten duren om te verzenden en ontvangen terwijl dit toch een behoorlijk weinig vragende app is.

sjohie

Re: Nieuw contract Vodafone, slecht bereik mobiel internet

Ongelezen bericht door sjohie » 26 apr 2013 09:22

merman schreef:k ben een maand geleden overgestapt van T-Mobile naar Vodafone. Mij is in de Vodafone-winkel beloofd dat het mobiele internet in mijn postcode (waar ook de Vodafone-winkel in ligt) uitstekend zou moeten zijn.

25-02 is mijn contract ingegaan. Het mobiele internet was toen niet vooruit te branden. Na contact met de klantenservice bleek dat er werkzaamheden waren. Even afgewacht maar dagen later was het nog steeds enorm sloom. Dit was ook het geval in andere steden waar ik de afgelopen dagen ben geweest (Almere, Leiden en Delft). Ik ben vandaag maar weer eens naar de Vodafone-winkel gegaan. Daar hebben ze mijn simkaart vervangen en een app geïnstalleerd om de snelheid te meten (Speedtest.net).

Toen ging het even goed. Inmiddels zit ik weer thuis, postcode 1012DW, en de snelheid is momenteel 0,12 tot 0.15 Mb/seconden. Ik snap dat het maximum van 14,4 Mb/sec. niet gehaald kan worden, maar volgens de winkel was 1,5 tot 2 Mb normaal. Mijn partner zit bij T-Mobile en meet naast me op de bank 1,9 Mb.

Mijn vraag is wat ik hieraan kan doen om Vodafone te dwingen te leveren wat ze beloofd hebben. ik zit net 2 jaar aan ze vast maar zie het niet zitten om het 2 jaar lang te moeten gaan doen met een enorm slome internetverbinding. Ik heb zelf een iPhone 4. Ik heb mijn simkaart in de Samsung van mijn partner gedaan en en de snelheid blijft laag. Het voelt alsof ik een kat in de zak heb gekocht en eigenlijk zou ik het liefst mijn contract ontbinden uit hoofde van wanprestatie. Ik blaas misschien wat hoog van de toren, maar deze slakkensnelheid al 5 dagen lang en op meerdere plekken is echt onacceptabel. Ik word geacht mijn rekeningen te betalen, Vodafone wordt geacht goede diensten te leveren.

Is dit een reden om een contract te mogen ontbinden?
.
De snelheden die ze geven op hun dekkingskaart zijn in mbit, wat een factor 8 hoger is als Mb. En 14,4/8 is omgerekend 1,8Mb/seconde. Verder kennen de diverse abonnementen van vodafone verschillende internetsnelheden bij het abonnement, en bij de goedkoopste is dat 3,6 mbit, wat 0,45 Mb/seconde is. Van belang is dus je type abonnement, en welke snelheid daar in genoemd wordt.

Dan nog zit je laag qua snelheid, maar dat kan ook aan het type woning liggen, als je een nieuwbouwwoning hebt met veel gewapend beton er in, en HR++ glas (waar een flinterdun laagje metaal in zit), dan wordt het signaal snel slechter, en dat is een variabele die volledig buiten de controle en verantwoordelijkheid van vodafone ligt.

Overigens kan ik op mijn (android) telefoon bij de netwerk instellingen kiezen voor gsm, gsm/umts(voorkeur) en umts only, wat ook wel wat kan betekenen voor de internet-snelheid.

Ook kan je Vodafone ter compensatie vragen naar een zgn femtocel, wat een soort mini 3G mastje is voor in huis. (fysiek is het een wat grotere stekker in een stopcontact, geen echte mast) Die ziet je telefoon dus als reguliere gsm mast, maar verbind je aan je vaste internetverbinding, zo heb je in huis ook goed bereik.

Gesloten