Pagina 1 van 2

onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 16:28
door consument2012
Heden ontving ik een afschrift van de rekening van mijn 14 jarige dochter. Er was €99,02 afgeschreven door KPN betreffende een factuur. Echter mijn dochter heeft geen telefoon danwel internet abonnement bij KPN. Gelijk telefonisch contact opgenomen met KPN met verzoek om het onterecht geincasseerde bedrag terug te laten storten. Helaas dat gaat niet zo maar, ik moet bewijzen, kopie van het bankafschrift opsturen, postzegel plakken!, om het bedrag terug te laten storten. Tijdens het telefoongesprek bleek echter al dat mijn dochter niet de geabonneerde was en dat het bedrag dus onterecht was afgeschreven. Tevens werd nog aangegeven dat ook per 5 mei jl nog een bedrag van € 55,- was afgeschreven. Ook hier dien ik als ik over 2 weken een nieuw bankafschrift van ontvang dit weer op te sturen als bewijs om ook dit bedrag terug te krijgen. Het betreft een jongerenrekening en mijn dochter heeft nu momenteel geen saldo meer door de afschrijvingen, dit is ook aangegeven aan de klantenservice. Het is toch werkelijk te zot dat dit niet dmv een telefoongesprek danwel email opgelost kan worden, ook niet door een leidinggevende, deze was niet aanwezig danwel genegen om dit op te lossen. Waardeloos KPN.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 16:44
door Guardian72
Waarom wachten op de KPN?
Ga - samen met uw dochter eventueel - naar de bank, en meld onrechtmatige incasso`s.
(onrechtmatig omdat uw dochter EN geen klant is, EN geen machtiging heeft gegeven).

Verzoek de bank om over te gaan tot storneren van alle (kijk afschriften allemaal maar na) bedragen.
Onrechtmatig geincasseerde bedragen kunnen tot 12 of 13 maanden na datum nog teruggehaald worden.

Voor de zekerheid - check of op haar rekening telebankieren mogelijk is, en blijf de rekening wekelijks volgen via internet.

Als de bank dit gedaan heeft - het kan even duren alvorens het terug is - kunt u KPN schriftelijk op de hoogte stellen, en melden dat omdat zij weigerden medewerking te verlenen (verwijs naar kontakt met de personen aan de telefoon) u zelf actie heeft ondernomen.
Verzoek hen uit te zoeken waarom dit gedaan is, waarom men gestolen geld (incasseren zonder contract en machtiging is hoe je het ook wilt zien - domweg diefstal) niet na melding terug wilt betalen. Verzoek hen ook om een tegemoetkoming voor het ongemak.

Mocht KPN niet binnen redelijke termijn reageren - kan je altijd nog overwegen hier aangifte van te doen - al zal de politie hier toch niets mee doen :(

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 16:58
door Barman
Guardian72, waarom zo omslachtig? Bel de bank, laat ze het bedrag storneren en verdere afschrijvingen door KPN blokkeren. Waarom zou je in hemelsnaam KPN nog een brief gaan sturen?

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 17:49
door Guardian72
Barman schreef:Guardian72, waarom zo omslachtig? Bel de bank, laat ze het bedrag storneren en verdere afschrijvingen door KPN blokkeren. Waarom zou je in hemelsnaam KPN nog een brief gaan sturen?
Omdat men - kennelijk - bij KPN, als je belt, ze niets willen doen terwijl ze simpel weg gezegd diefstal plegen. Om dan moeilijk te gaan doen. Een compensatie zou op zijn plaats zijn.

En, bank bellen, mijn ervaring is dat de banken soms moeilijk doen als je niet persoonlijk langs gaat.
(En kennelijk heeft TS geen telebankieren voor de getroffen rekening).

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 19:49
door consument2012
inmiddels bedrag laten storneren en blokkade voor toekomstige incasso's door de bank geregeld. Blijft uiteraard vreemd dat zonder machtiging een incasso kan plaatsvinden. KPN mag wel zijn excuses aanbieden voor het ongemak, dochter had geen saldo meer hierdoor en gemaakte telefoonkosten mogen ook wel vergoed worden.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 21:42
door Barman
consument2012 schreef:Blijft uiteraard vreemd dat zonder machtiging een incasso kan plaatsvinden. KPN mag wel zijn excuses aanbieden voor het ongemak, dochter had geen saldo meer hierdoor en gemaakte telefoonkosten mogen ook wel vergoed worden.
Is niet zo vreemd. Iemand geeft KPN een automatische incasso, maar maakt een fout met zijn eigen rekeningnummer. KPN is te goeder trouw en de bank is te goeder trouw. Compensatie slaat nergens op. Mensen moeten eens logisch na gaan denken en niet denken dat ze rijk kunnen worden van ieder foutje.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 14 mei 2013 21:57
door Bob Schurkjens
maar maakt een fout met zijn eigen rekeningnummer
. Of pleegt expres fraude.

https://www.security.nl/artikel/32687/1 ... de%3F.html

KPN weet dat er gefraudeerd wordt. En als dat gebeurt, legt KPN de volledige bewijslast gewoon bij de gedupeerde. In dit geval een kind.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 15 mei 2013 07:42
door Guardian72
Bob Schurkjens schreef:
maar maakt een fout met zijn eigen rekeningnummer
. Of pleegt expres fraude.

https://www.security.nl/artikel/32687/1 ... de%3F.html

KPN weet dat er gefraudeerd wordt. En als dat gebeurt, legt KPN de volledige bewijslast gewoon bij de gedupeerde. In dit geval een kind.
Moet KPN niet kunnen aantonen dat het slachtoffer - het kind in dit geval - daadwerkelijk een (rechtsgeldige) machtiging heeft afgegeven (Mag een 14 jarige dit al?)
Als gedupeerde meld je "hey, ik ben geen klant, u steelt van mijn rekening" - moet dan niet KPN aantonen dat zij terecht incasseren (kunnen ze niet)?

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 15 mei 2013 08:39
door Dirkie
Guardian72 schreef:
Bob Schurkjens schreef:
maar maakt een fout met zijn eigen rekeningnummer
. Of pleegt expres fraude.

https://www.security.nl/artikel/32687/1 ... de%3F.html

KPN weet dat er gefraudeerd wordt. En als dat gebeurt, legt KPN de volledige bewijslast gewoon bij de gedupeerde. In dit geval een kind.
Moet KPN niet kunnen aantonen dat het slachtoffer - het kind in dit geval - daadwerkelijk een (rechtsgeldige) machtiging heeft afgegeven (Mag een 14 jarige dit al?)Als gedupeerde meld je "hey, ik ben geen klant, u steelt van mijn rekening" - moet dan niet KPN aantonen dat zij terecht incasseren (kunnen ze niet)?
Heel simpel. Een 14 jarige kan/mag geen machtiging afgeven en de bank zal dit dan ook inderdaad gewoon terug (moeten) draaien. En ik heb zelf ondervonden dat ze dit zonder problemen en uitleg gewoon doen. Waarschijnlijk heeft iemand gewoon een foutje gemaakt in het rekening nummer (en dat hoeft overigens altijd fraude te zijn, een tikfout is snel gemaakt tegenwoordig) en daardoor wordt het van de verkeerde rekening afgeschreven.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 15 mei 2013 21:43
door paul-voerman
Het gaat hier niet om het feit dat er een fout is gemaakt. Dat gebeurd immers bij iedereen.
De issue is de manier hoe het hersteld wordt. Een fatsoenlijk bedrijf weet en respecteert het dat het een voorrecht is over andermans tegoeden te mogen beschikken. Een telefoontje naar een bedrijf dat een betwiste incasso heeft gedaan moet voldoende zijn om het geld terug te laten storten en vervolgens uit te zoeken wie er gelijk heeft. Een fatsoenlijk bedrijf heeft in de betalingsvoorwaarden staan dat je een kleine korting ontvangt als je met automatische incasso betaald. KPN verhoogt echter op voorhand de rekening als je hun niet tegemoet komt in betalen met automatische incasso.
KPN doet het gewoon.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 15 mei 2013 22:06
door Barman
paul-voerman schreef:Een telefoontje naar een bedrijf dat een betwiste incasso heeft gedaan moet voldoende zijn om het geld terug te laten storten en vervolgens uit te zoeken wie er gelijk heeft.
Waarom? Voor zover ze bij dat bedrijf weten doen ze wat ze mogen doen. Ze hebben een machtiging voor een automatische incasso. Dat moeten ze terug gaan draaien omdat er iemand opbelt? :shock:
Heel normaal dat ze dan om bewijs vragen. Ik kan wel zin hebben om jou even te treiteren en namens jou opbellen om een betaling terug te laten storten. Toch logisch dat ze dat niet zomaar doen.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 15 mei 2013 22:16
door Jolijn
Daarom kan TS ook het makkelijkst zelf storneren.
KPN meldt zich dan vanzelf wel bij de klant die dan het correcte bankrekeningnr. kan doorgeven.

BTW waarom zou de kans zoveel groter zijn dat een hele goeie bekende van je opbelt om te treiteren om de betaling terug te storten, dan de kans dat iemand opbelt op te melden dat van rekening 0987654321 tnv Jane Doe onterecht geld is afgeschreven?

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 07:59
door Guardian72
Barman schreef: Ze hebben een machtiging voor een automatische incasso. Dat moeten ze terug gaan draaien omdat er iemand opbelt? :shock:
In geval van (dochter van) TS heeft KPN GEEN machtiging - dat was nu juist het hele punt.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 10:34
door Barman
Guardian72 schreef:
Barman schreef: Ze hebben een machtiging voor een automatische incasso. Dat moeten ze terug gaan draaien omdat er iemand opbelt? :shock:
In geval van (dochter van) TS heeft KPN GEEN machtiging - dat was nu juist het hele punt.
Misschien moet jij nog even teruglezen. Dat KPN geen machtiging heeft weet jij helemaal niet. Ze kunnen heel goed een machtiging hebben met een verkeerd nummer.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 11:14
door Guardian72
Barman schreef:
Guardian72 schreef:
Barman schreef: Ze hebben een machtiging voor een automatische incasso. Dat moeten ze terug gaan draaien omdat er iemand opbelt? :shock:
In geval van (dochter van) TS heeft KPN GEEN machtiging - dat was nu juist het hele punt.
Misschien moet jij nog even teruglezen. Dat KPN geen machtiging heeft weet jij helemaal niet. Ze kunnen heel goed een machtiging hebben met een verkeerd nummer.
Dus, als ik een machtiging afgeef met jouw rekeningnummer - is het voor jou geen diefstal/foutje?

KPN heeft - als ik TS goed begrijp - GEEN machtiging voor de specifieke rekening waarvan men nu afschrijft/heeft afgeschreven. Dat ze een machtiging hebben voor Meneer Jansen, maar die (al dan niet bewust) een onjuist rekeningnummer opgeeft - betekent niet dat dus de machtiging maar geldig is voor de rekening van Marieke Pietersen.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 11:26
door Barman
Guardian72 schreef: Dus, als ik een machtiging afgeef met jouw rekeningnummer - is het voor jou geen diefstal/foutje?
Foutje, ja, maar van jou en niet van KPN.

Hoe moet KPN controleren of naam en nummer kloppen? Zij weten niet beter dan dat de gegevens die ze hebben correct zijn. Moeten ze bij iedere machtiging de bank gaan bellen of het klopt? Ook de bank controleert niet, want die gaan er van uit dat de door KPN opgegeven opdracht correct is. Vandaar dat je dus probleemloos kunt storneren.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 11:40
door Jolijn
Barman schreef:
Guardian72 schreef: Dus, als ik een machtiging afgeef met jouw rekeningnummer - is het voor jou geen diefstal/foutje?
Foutje, ja, maar van jou en niet van KPN.

Hoe moet KPN controleren of naam en nummer kloppen? Zij weten niet beter dan dat de gegevens die ze hebben correct zijn. Moeten ze bij iedere machtiging de bank gaan bellen of het klopt? Ook de bank controleert niet, want die gaan er van uit dat de door KPN opgegeven opdracht correct is. Vandaar dat je dus probleemloos kunt storneren.
KPN zou ipv het advies dat aan TS gegeven is, kunnen zeggen 'storneert u zelf maar' of heel misschien eventueel de klant kunnen bellen en vragen of het doorgegeven bankrekeningnummer wel correct is.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 12:00
door Barman
Jolijn schreef: KPN zou ipv het advies dat aan TS gegeven is, kunnen zeggen 'storneert u zelf maar' of heel misschien eventueel de klant kunnen bellen en vragen of het doorgegeven bankrekeningnummer wel correct is.
KPN kan zoveel. Wat ze niet kunnen is het op basis van een telefoontje of email even oplossen of maar even gemaakte telefoonkosten compenseren en dat is wat TS wil.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 12:08
door Jolijn
Barman schreef:
Jolijn schreef: KPN zou ipv het advies dat aan TS gegeven is, kunnen zeggen 'storneert u zelf maar' of heel misschien eventueel de klant kunnen bellen en vragen of het doorgegeven bankrekeningnummer wel correct is.
KPN kan zoveel. Wat ze niet kunnen is het op basis van een telefoontje of email even oplossen of maar even gemaakte telefoonkosten compenseren en dat is wat TS wil.
Ik vind het netjes van TS dat hij belt en 1 en ander uitlegt. En KPN kan heel best naar aanleiding hiervan contact opnemen met de daadwerkelijke klant. Dan is de vergissing gauwer opgelost dan nu.
Maar dat is waarschijnlijk te klantgericht.

Re: onterecht afschrijving door KPN

Geplaatst: 16 mei 2013 12:09
door angel1978
Jolijn schreef:
Barman schreef:
Guardian72 schreef: Dus, als ik een machtiging afgeef met jouw rekeningnummer - is het voor jou geen diefstal/foutje?
Foutje, ja, maar van jou en niet van KPN.

Hoe moet KPN controleren of naam en nummer kloppen? Zij weten niet beter dan dat de gegevens die ze hebben correct zijn. Moeten ze bij iedere machtiging de bank gaan bellen of het klopt? Ook de bank controleert niet, want die gaan er van uit dat de door KPN opgegeven opdracht correct is. Vandaar dat je dus probleemloos kunt storneren.
KPN zou ipv het advies dat aan TS gegeven is, kunnen zeggen 'storneert u zelf maar' of heel misschien eventueel de klant kunnen bellen en vragen of het doorgegeven bankrekeningnummer wel correct is.
Dus het bedrijf moet het advies geven om zelf te storneren ?
Om daarna via het automatische systeem in een incasso-procedure terecht te komen incl. aanmaningen.. Dat zou een heel fout advies zijn van een bedrijf en levert ook weer talloze klachten op.. Doe je wat het bedrijf je adviseert en kom je van de regen in de drup..