LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mark.kramers
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2015 13:49

Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door mark.kramers » 21 sep 2015 13:59

Mijn vader is sinds september 2012 trouwe klant bij T-Mobile, maar ontvangt sinds afgelopen maand (augustus 2015) ongevraagd onbekende SMS’jes (zie vermelding “6030-Telefuture-300” op factuur 901251044573). Niet één, maar minstens 4 SMS’jes per dag. En dat 1x in de week. Omdat hij de afzender niet kende, en zich niet graag ongevraagd inlaat met – naar het lijkt – marketing SMS’jes, heeft hij de berichten keer op keer direct verwijderd.

Op 15 september jl. werd het totaalbedrag van het gebruik van augustus 2015 geïncasseerd van zijn rekening. En deze keer was de incasso ruim € 50 hoger dan gebruikelijk!
Na inzage in de factuurspecificatie bleek dat de onschuldig ogende SMS’jes van hierboven in rekening zijn gebracht: 17 SMS’jes à € 2,48 exclusief BTW, oftewel € 51,01 inclusief BTW. Veel geld voor nutteloze SMS’jes die ongelezen verwijderd werden.

Mijn vader heeft vandaag telefonisch contact met T-Mobile gezocht voor opheldering van deze kosten, maar werd door de helpdesk afgewimpeld. Hij zou zijn klacht op http://www.payinfo.nl moeten melden, waarna zij uitspraak zouden doen of de betreffende kosten gerechtvaardigd in rekening zijn gebracht of niet. Nou, daar heb ik dus heel weinig vertrouwen in, aangezien de (gratis?) SMS-diensten die deze Stichting onder de buttons "Inzien & Opzeggen" de "(de)Blokkeren" al niet werken.

Mijn vader is niet bekend met Telefuture en heeft zich ook niet bij dit bedrijf aangemeld voor betaalde SMS-diensten. Zoals uit zijn gebruikhistorie bij T-Mobile valt af te leiden, heeft hij zich nooit geïnteresseerd voor dergelijke betaaldiensten.

Vast staat dat hij nooit schriftelijk dan wel mondeling toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van de aan deze dienst verbonden SMS’jes. Bovendien heeft hij nadat zijn nummer bij Telefuture aangemeld werd, nooit een verificatiebericht ontvangen om zijn nummer te bevestigen (double opt-in). Dit maakt het zeer aannemelijk dat zijn telefoonnummer door iemand anders dan hijzelf is opgegeven bij een dienst van Telefuture. Dit valt onder de noemer fraude.

Om bovengenoemde reden claimt mijn vader alle in rekening gebrachte kosten voor de Telefuture diensten terug van T-Mobile, die deze kosten immers gefactureerd heeft. Deze kosten tot heden bedragen € 42,16 (factuur 901251044573) + € 9,92 (huidige periode/ nog niet gefactureerd) = € 52,08 exclusief BTW.
Inmiddels heeft mijn vader zich weten af te melden voor deze SMS-dienst, erop rekende dat de kosten niet verder zullen oplopen.

Dan tot slot nog even dit. Dat bedrijven als Telefuture opgericht worden, lijkt me niet of moeilijk te voorkomen. Maar dat een gerespecteerd merk als T-Mobile een dergelijk bedrijf een platform biedt, en daarmee haar eigen (tevreden) klanten door middel van de kosten van dergelijke SMS’jes te factureren, tegen zich in het harnas jaagt, lijkt mij ernstig reden voor T-Mobile om af te wegen voor welke partijen zij factureringsdiensten verlenen en voor welke niet.

Op internet (zie bijvoorbeeld http://www.klacht.nl/telefuture) regent het vrijwel dagelijks klachten over dit bedrijf, dus deze klacht staat niet op zichzelf. Het is zeer aannemelijk dat meer consumenten zich groen en geel ergeren aan deze dienstverlening, maar dit niet online tot uiting brengen. In mijn optiek is Telefuture een zeer discutabel bedrijf, dat veel consumenten ongevraagd laat betalen voor haar – naar mijn mening – nutteloze diensten. Veel consumenten zullen zich niet bewust zijn dat voor het ontvangen van SMS’jes kosten in rekening gebracht zullen worden, alwaar zij bij de maandfacturering pas achter zullen komen. In het meest ongunstige geval is de consument al tenminste vier weken verder en zijn de kosten dan al erg opgelopen.

Het zou mooi zijn als een programma als Tros Radar mee kan helpen een bedrijf als Telefuture op te doeken.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 sep 2015 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd

renewouters
Berichten: 3498
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door renewouters » 22 sep 2015 10:12

Tip: maak even een samenvatting van een paar regels. Dan is de kans op zinvolle reacties groter. Dit stuk gaat door niet veel mensen gelezen worden.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door tijger1 » 23 sep 2015 14:14

Klaag schriftelijk bij T-mobile.

funlobo
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2009 16:24

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door funlobo » 21 okt 2015 18:37

Beste Mark, dank je wel voor het stuk wat jij geschreven hebt. Ook ik heb hiermee te maken. Het gaat bij mij om de dienst 6040 met de melding: DCB_ASSOCIATION (en nog wat cijfers en letters). Mag ik vragen hoe je vader er vanaf is gekomen? Want T-Mobile verwijst me ook door naar www.payinfo.nl en daar werkt helemaal niets.
Alvast bedankt!

BonnyB
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2016 21:04

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door BonnyB » 03 jan 2016 21:07

Is er al iemand die weet hoe je hier van af komt?

Rarnammon
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2015 22:14

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door Rarnammon » 04 jan 2016 01:21

Ga naar payinfo.nl en kies voor inzien/opzeggen
Vul je telefoonnummer in en druk op verzenden
Je krijgt nu een sms met een code
Vul deze in op de site en ga door
Je ziet nu een pagina opgedeeld in 2 delen
Het linker deel is voor mobiele content diensten en is nu niet van toepassing
In het rechter gedeelte kun je nu zoeken op de shortcode van de sms-dienst (zoals 6090)
Je krijgt dan een lijst met alle diensten die achter dit nummer werken
Ook zie je een rode knop om alle diensten achter dit nummer te stoppen
Klik hierop
Klaar, je hebt de dienst opgezegd.

Payinfo is van de Stichting Gedragscode Mobiele Diensten. Zij doen geen onderzoek naar de kosten. Dit moet je altijd door je telecomprovider laten uitzoeken.

Log ook nog even in op je My T-Mobile om een blokkade hiervoor te plaatsen en vul een onderzoeksformulier hiervoor in. Deze vindt je wel op hun website. T-Mobile gaat dan voor je kijken of de kosten daadwerkelijk onterecht zijn.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door igen » 04 jan 2016 01:27

Verder blijf ik het wonderlijk vinden dat derden zomaar geld op je telefoonrekening kunnen drukken en dat de provider het ook zomaar, zonder confirmatie, ook incasseert. Ik kan me echt niet herinneren dat ik ze daar nadrukkelijk toestemming voor heb gegeven.

telefuture
verified
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2016 13:04

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door telefuture » 02 feb 2016 14:00

Telefuture verwerkt sms-berichten. Om een sms te versturen is er een bepaalde techniek nodig en Telefuture levert deze techniek. Wij zorgen ervoor dat bedrijven zoals radiostations, tv zenders, de overheid, banken, en aanbieder van digitale diensten SMS berichten kunnen versturen naar consumenten. Om een SMS van A naar B te krijgen heb je een gateway nodig en dat is precies wat Telefuture is. Ontvangt u berichten van één van onze klanten en heeft u hierover een klacht, bel dan met 0900-4004343 of mail met [email protected]. Bent u lid geworden van een abonnementsdienst dan heeft u “OK” ingezonden naar een zogenaamde shortcode (4-cijferig-nummer). Sms het woord “STOP” naar de 4-cijferige code die bovenaan de ontvangen SMS berichten staat om weer af te melden. Indien u uw GSM nummer wilt blokkeren voor alle Premium SMS diensten in Nederland, kunt u dit doen via www.smsdienstenfilter.nl. Op deze website wordt stap voor stap uitgelegd hoe u dit aan kunt pakken.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door igen » 02 feb 2016 17:10

SMS versturen gaat gewoon via het mobiele netwerk. Is GEEN extra techniek voor nodig. Sterker nog: het was in 1998 de reden voor providers om centen per SMS te berekenen omdat het PURE winst was. Er was geen investering voor nodig. Voor die datum knalde ik idd met een KPN-koelkast al jaren SMSjes over het Libertel- netwerk. Gratis.

sjohie
Berichten: 9368
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door sjohie » 02 feb 2016 18:12

igen schreef:SMS versturen gaat gewoon via het mobiele netwerk. Is GEEN extra techniek voor nodig. Sterker nog: het was in 1998 de reden voor providers om centen per SMS te berekenen omdat het PURE winst was. Er was geen investering voor nodig. Voor die datum knalde ik idd met een KPN-koelkast al jaren SMSjes over het Libertel- netwerk. Gratis.
Ziet het zo, het gsm netwerk is de snelweg, met diverse auto's, (data, sms, voice) en zo nog wat dingen, oa de techniek voor NL-alert. Dit bedrijf levert een bepaald type auto voor bedrijven.

Om dit soort premium smsdiensten te runnen is het eea nodig aan backend, dat kan je zelf kopen, inrichten en in de lucht houden, of zoals ik het begrijp als dienst afnemen bij een bedrijf als telefuture.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door igen » 02 feb 2016 19:18

En daar ligt een enorm probleem. Men hoort je Privacy te respecteren. Een derde partij zomaar toegang verschaffen tot de eindafrekening hoort dus niet. Voor je bankrekening hoor je een overduidelijk akkoord tot incasso af te geven. Waarom zou dat niet hoeven bij een telecomprovider?
Ook in mijn huishouden zijn er zaken voorgevallen waardoor het beltegoed "zomaar" weg was. Tijdens een reconstructie van wat er was gebeurd zie ik toch echt dat de voorwaarden pas na drie pagina's te voorschijn komen, in een taal waar zelfs ik, als ondernemer, niet zomaar uitkomt. Protest aantekenen heeft ook geen zin. De opt-out voor dit soort zaken zou eigenlijk een opt-in moeten zijn ter bescherming van minderjarigen die de voorwaarden toch niet lezen.

telefuture
verified
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2016 13:04

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door telefuture » 04 feb 2016 18:00

igen schreef:En daar ligt een enorm probleem. Men hoort je Privacy te respecteren. Een derde partij zomaar toegang verschaffen tot de eindafrekening hoort dus niet. Voor je bankrekening hoor je een overduidelijk akkoord tot incasso af te geven. Waarom zou dat niet hoeven bij een telecomprovider?
Ook in mijn huishouden zijn er zaken voorgevallen waardoor het beltegoed "zomaar" weg was. Tijdens een reconstructie van wat er was gebeurd zie ik toch echt dat de voorwaarden pas na drie pagina's te voorschijn komen, in een taal waar zelfs ik, als ondernemer, niet zomaar uitkomt. Protest aantekenen heeft ook geen zin. De opt-out voor dit soort zaken zou eigenlijk een opt-in moeten zijn ter bescherming van minderjarigen die de voorwaarden toch niet lezen.
Men respecteert je privacy. Premium SMS is een volledig anonieme betaalmethode en mede daardoor erg populair bij gebruikers van bijvoorbeeld pornowebsites. Het is verder een gemakkelijke betaalmethode voor het doen van kleine betalingen, zoals het opnieuw onder de aandacht brengen van je advertentie op Marktplaats. Of voor het doneren aan een goed doel :) Abonnementsdiensten start je altijd met een OK en stop je steeds met een STOP. Het werkt in de hele wereld zo en het bestaat al jaren. De kosten worden vooraf duidelijk aangegeven door de dienstaanbieder. Stuur je OK dan ontvang je van de gateway (van ons bijvoorbeeld) nog een extra bericht met de kosten. Blijf je langer dan een maand lid of spendeer je meer dan 50 euro in een maand aan een bepaalde dienst dan ontvang je van de gateway (van ons bijvoorbeeld) een waarschuwingsbericht, zodat je weet welke kosten je maakt. Dit SMS-verkeer wordt ook vastgelegd, zodat er bewijs van bestaat. De dienstaanbieder heeft geen persoonlijke gegevens van je, tenzij je die zelf apart verstrekt. Alleen je telefoonprovider beschikt over jouw gegevens. Omdat deze betaalmethode alleen voor kleine bedragen kan worden gebruikt is er geen verdere verificatie. Je stuurt immers zelf OK of STOP vanaf je eigen telefoon. Je kunt tegenwoordig ook kleine bedragen betalen met je pinpas zonder een pincode in te toetsen. Voor deze betaalmethode bestaan ook duidelijke regels. Kijk maar eens op http://www.payinfo.nl/gedragscodes. Mocht iemand zich niet aan deze regels houden dan kun je dit altijd bij de helpdesk van de gateway aangeven. Dus staat onze naam op je telefoonfactuur en heb je vragen of klachten over deze transactie, bel ons dan gewoon op 0900-4004343 (15 ct/pm) of mail [email protected]. Wij helpen je graag verder. Protest aantekenen heeft altijd zin. Als zoals jij aangeeft de voorwaarden niet duidelijk zichtbaar waren (niet conform de gedragscode) dan kunnen wij je terugbetalen en het geld terugclaimen bij de aanbieder van de dienst.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door Har06 » 04 feb 2016 20:20

Betaalde sms diensten gaan buiten de provider om, inmiddels mag ik hopen weet toch iedereen dat je via je provider of payinfo je een blokkade kunt instellen tegen ongewenste betaalde sms diensten.
Velen denken een hoofdprijs te winnen en activeren zelf die diensten.
Veel providers betalen je het geld terug als coulance

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door igen » 04 feb 2016 20:50

Nogmaals, iedereen begrijpt dat jongere gebruikers makkelijker te verleiden zijn voor in-game aankopen. SMS link via Instagram. En daag tegoed. Omdat er een stel slimmeriken weten hoe ze andermans beltegoed kunnen overhevelen naar een eigen rekening. En daarom is een opt-in beter dan een opt-out. Als het om echt geld gaat staan de criminelen in de rij. Maar de providers leggen graag de verantwoordelijkheid bij de gebruikers. En da's fout.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile

Ongelezen bericht door Har06 » 05 feb 2016 20:26

igen schreef:Nogmaals, iedereen begrijpt dat jongere gebruikers makkelijker te verleiden zijn voor in-game aankopen. SMS link via Instagram. En daag tegoed. Omdat er een stel slimmeriken weten hoe ze andermans beltegoed kunnen overhevelen naar een eigen rekening. En daarom is een opt-in beter dan een opt-out. Als het om echt geld gaat staan de criminelen in de rij. Maar de providers leggen graag de verantwoordelijkheid bij de gebruikers. En da's fout.
Onjuist geformuleerd: Bijna alle providers kennen een coulance regeling, zelf 2* mogen ervaren dat oa Vodafone ons het geld terug betaalde middels de abo kosten , de laatste keer heeft de provider na overleg met mij de blokkering ingesteld tegen betaalde sms diensten via payinfo.
Om providers nu gelijk te stellen aan criminelen ???
Advies aan Pa :hou zoontje z,n schuld gedeeltelijk in van z,n zakgeld :?: :?: :wink:
Laatst gewijzigd door Har06 op 06 feb 2016 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten