LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Lien1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2016 23:43

Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door Lien1982 »

Sinds juni 2014 heb ik abonnement afgesloten via Vodafone. Echter heb ik vanaf het begin veel problemen met het internetverbruik, terwijl ik dit eigenlijk niet enorm veel gebruik en uiteraard thuis en op mijn werk gebruik maak van Wifi. Dit probleem is ook al eerder aan de orde geweest bij Radar. Ook ik heb op basis daarvan een creditering destijds ontvangen. Het leek erop dat het erna iets beter ging. Niettemin kreeg ik maandelijks een smsje dat ik mijn bundel bijna verbruikt had. Door er dan heel kritisch naar te kijken (door internet uit te zetten bijvoorbeeld) kon ik het redelijk in de hand houden qua kosten. Echter helaas treft mij nu weer het lot dat ik in december een enorme hoge rekening heb gekregen i.v.m. internetgebruik buiten de bundel. Hierover heb ik vandaag telefonisch contact gehad met Vodafone en tijdens dit gesprek kwam ook naar voren dat ik in januari nog een hogere rekening kan gaan verwachten.... Als redenen wordt weer hetzelfde genoemd als destijds in de periode van 2014 toen dit speelde. Voor mijn gevoel is er weer iets goed mis. Zijn er meer mensen die hier (helaas) ervaringen mee hebben?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door Har06 »

Lien1982 schreef:Sinds juni 2014 heb ik abonnement afgesloten via Vodafone. Echter heb ik vanaf het begin veel problemen met het internetverbruik, terwijl ik dit eigenlijk niet enorm veel gebruik en uiteraard thuis en op mijn werk gebruik maak van Wifi. Dit probleem is ook al eerder aan de orde geweest bij Radar. Ook ik heb op basis daarvan een creditering destijds ontvangen. Het leek erop dat het erna iets beter ging. Niettemin kreeg ik maandelijks een smsje dat ik mijn bundel bijna verbruikt had. Door er dan heel kritisch naar te kijken (door internet uit te zetten bijvoorbeeld) kon ik het redelijk in de hand houden qua kosten. Echter helaas treft mij nu weer het lot dat ik in december een enorme hoge rekening heb gekregen i.v.m. internetgebruik buiten de bundel. Hierover heb ik vandaag telefonisch contact gehad met Vodafone en tijdens dit gesprek kwam ook naar voren dat ik in januari nog een hogere rekening kan gaan verwachten.... Als redenen wordt weer hetzelfde genoemd als destijds in de periode van 2014 toen dit speelde. Voor mijn gevoel is er weer iets goed mis. Zijn er meer mensen die hier (helaas) ervaringen mee hebben?
Nee die ervaring heb ik niet, schakel mobiel data uit :mrgreen:

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door brokkel »

Schakel als eerste Data-roaming en mobieldata uit.
Waarschijnlijk heb je een aantal app's geïnstalleerd die op de achtergrond actief blijven. Wat veel mensen totaal niet beseffen is dat als je een app "afsluit" dit vaak niet gebeurt maar dat de applicatie in een soort ruststand komt. De app blijft dan constant verbinding maken met het netwerk waardoor je ongemerkt constant data verbruikt. Hier kan Vodafone niets aan doen dit ligt volledig aan de applicatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Whatsapp, facebook en andere applicaties die regelmatig updates sturen zoals nieuws-sites.
Als je mobielData en Data-roaming uitschakelt dan krijg je wel veel minder meldingen maar zal je ook veel minder data verbruiken. Want 1kb is niet veel maar dit 60 x per uur en 24 uur per dag tikt wel aan. Zeker als dit over verschillende app's gaat. En ook al heb je wifi aanstaan wil dat niet zeggen dat data automatisch over wifi gaat.

gijs88
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2016 12:56

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door gijs88 »

Het ligt er een beetje aan welk type telefoon je gebruikt, maar misschien heb je wat aan deze tips: http://www.androidplanet.nl/tips/bespar ... bonnement/. Een hoog dataverbruik kan ook liggen aan apps die op de achtergrond actief blijven (synchroniseren), zoals Facebook, Instagram en spelletjes die een werkende internetverbinding nodig hebben. Welke apps heb je op dit moment geïnstalleerd staan?

keuving2
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2016 15:12

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door keuving2 »

als hybride hebt zonder internet,kan het internet via vodafone(1200 ext9)uit laten schakelen
Nu kan je alleen internetten via wifi

dan geen onverwachte kosten meer

warmelink
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2016 20:17

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door warmelink »

Deze "buiten de bundel"extra kosten heb ik ook ervaren en met Ziggo's hulp op kunnen lossen. Je mobiel nummer wordt gehackt als je bijvoorbeeld op een goede doelen verzoek inlogt met een aangegeven nummer( 4 cijfers normaal) en dan wordt een bedragje afgeschreven.
De hacker gebruikt deze info om ongevraagd je allerlei diensten aan te bieden. Meestal weet je niet eens dat dit passeert.
De provider stelt dat ze deze rekeningen "buiten de bundel" moet door belasten. Wel kunnen ze je vertellen in welke periode deze zijn aangeboden, maar niet kunnen blokkeren. M.a.w. je moet betalen.
Op advies van Ziggo kun je deze kosten blokkeren, identiek aan het systeem: "bel me niet register" .
Log dus in op <payinfo.nl> vul je mobielnummer in, gebruik de toegestuurde code (normaal 4 letters)en kies één of allebei blokkeermogelijkheden. En het is geregeld.
IK heb een paar maanden last gehad van deze smerige hackers praktijken, maar schijn er nu van verlost te zijn. En je kunt dit zelf zo nu en dan controleren op dezelfde site.
Succes.
Jan H.W. 8)

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door NioMio »

Welke telefoon heb je?
Ik weet bijv van de iPhone dat er een vinkje in de instellingen staat bij mobiel internet, dat de telefoon data mag gebruiken als de wifi niet optimaal is.
Als de wifi in je huis niet overal even sterk is, zou je kunnen overwegen om een wifi-extender te gebruiken. Over gehackte telefoons weet ik niks. Succes met je probleem!

Lien1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2016 23:43

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door Lien1982 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels nog een keer contact opgenomen met Vodafone. Er is daar echter al een "case" aangemaakt van mijn probleem. Deze is nog in behandeling. Wel werd mij daar al aangegeven dat ze op dit moment te maken met heel veel van dit soort klachten. Bij hun ben ik dus (gelukkig) niet de enige. Ik ben dus nog in afwachting wat daar uit gaat komen.
Wat betreft mijn gebruik, ik heb geen vreemde apps (dus bijv. geen facebook etc.). Uiteraard gebruik ik wel whatssapp, maar dat is eigenlijk ook vrijwel het enige. Verder gebruik ik mijn telefoon zoals ik zelf zeg echt voor "huis, tuin en keukengebruik", dus zeker niet intensief en vandaar dat ik dat hoge internet gebruik niet kan plaatsen. Ook gebruik ik mijn telefoon altijd hetzelfde de afgelopen maanden en vind het dan zelf heel vreemd dat ik nu de afgelopen 2 rekeningen zo'n enorm verbruik heb, zonder dat dit voor mij verklaarbaar is. Daarbij heeft mijn partner die in hetzelfde huis woont ook een dezelfde iphone en wel met intensiever gebruik en veel apps, maar via een andere provider en die heeft bij lange na niet hetzelfde verbruik als mij, die zit stukken lager, dus dat maakt het ook nog eens extra vreemd. De laatste specificatie laat daarbij enorm hoge pieken zien, van bijv. +/- € 40,- op een bepaald moment. Omdat het nu behoorlijk in de kosten begint te lopen door deze bedragen wil ik het graag uitgezocht hebben en daar is Vodafone nu mee bezig. Maar nogmaals bedankt voor het meedenken! Overigens is mijn abonnement nu inmiddels wel omgezet en nu zit er een slot op "buiten de bundel van internetgebruik". Ik betaal nu maandelijks wel meer dan voorheen, maar bij mijn oude abonnement was dit "slot" niet mogelijk. Ik dus wel besloten dit nu toch maar aan te passen, vanwege de hoge bedragen van de afgelopen maanden. Dus vanaf nu zou het gewoon ook niet meer kunnen voorkomen.

NioMio
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2006 12:11

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door NioMio »

En het vinkje staat uit bij de instellingen op de iPhone?

Instellingen -> mobiel netwerk -> helemaal naar onderen scrollen en de 'Wi-Fi-assistentie' uitzetten.

Ik heb het in september vorig jaar gehad bij Ben (dat is mijn provider). Ik denk toch dat het bij mij kwam doordat ik op youtube zat, terwijl het wifi signaal in mn studeerkamer te zwak was. Daardoor toch 3G gepakt denk ik. Daarna probeer ik erop te letten dat ik als ik thuis ben (ik ben veel thuis) de mobiele data uit te zetten. Sinds ik dat doe is m'n data verbruik omlaag gegaan, dus blijkbaar pakt ie bij mij toch nog wel eens 3G naast de wifi.

Succes en ik hoop dat je provider het netjes oplost.

Groeten

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door GJvdZ »

keuving2 schreef:als hybride hebt zonder internet,kan het internet via vodafone(1200 ext9)uit laten schakelen
Nu kan je alleen internetten via wifi

dan geen onverwachte kosten meer
Als je het niet wilt gebruiken kan je het beter uitschakelen in de telefoon. Als het via een IVR in het netwerk moet worden veranderd kan er nog steeds iets fout gaan. Als je de APN configuratie weggooit kan je gegarandeerd geen gebruik maken van mobiel internet. Maar dan mis je wel veel....

banter23
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mei 2012 09:33

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door banter23 »

Opvallend veel reacties die proberen van het probleem van Vodafone het probleem van Lien te maken...

Zoals zij al impliceerde bij haar 1e bericht, en daarna ook aangaf, was haar internetgedrag niet veel anders dan normaal.
En daar ligt het probleem juist.
Ik heb dat probleem ook gehad. Zit altijd heel ruim binnen mijn bundel van 2gb (vaak nog geen 400-500mb) en in het buitenland zou ik ineens veel meer dan normaal hebben verbruikt in nog geen 12 dagen 6 gb. Inclusief de alles-op-reis bundel van 100mb, waarvoor ik ook onverwachts snel een waarschuwing kreeg tijdens die dagen dat ik daar zonder wifi internette.

Ik vermoed gewoon dat ze met die nieuwe roaming regels niet genoeg meer verdienen, 0,.06 euro/mb tikt niet echt aan, dus ze verzinnen gewoon dataverbruik.
Hoe kan het anders, dat nadat de klachten van onjuiste weergave van buiten bundel gebruik/kosten in My Vodafone al in 2014 bekend waren, dit nog steeds niet is opgelost? In My Vodafone zie ik het verbruik zoals ik dat zelf ook registreerde en qua kosten had ingeschat, maar het totaal is een paar honderd euro hoger. En dan zeggen ze vrolijk aan de telefoon ' ja dat is niet juist, het klopt echt wat ik jou nu zeg aan de telefoon' .

Het zijn dus gewoon oplichters en er worden geen fouten door mensen gemaakt... het verdienmodel van het bellen is weg en de bundels waren te groot zullen ze hebben gedacht, dan maar de mensen met een abonnement oplichten

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door De Econometrist »

banter23 schreef:0,.06 euro/mb tikt niet echt aan, dus ze verzinnen gewoon dataverbruik.
Dus jij denkt echt dat het business model van de tweede grootste aanbieder van Nederland gebaseerd is op het 'bijverzinnen' van dataverbruik? Dat alle administratie die hiermee samen hangt omtrent de inkoop en verkoop van datacapaciteit, het vervalsen van de technische data in de datacentrales die aan de GSM masten hangen, de locatiegeschiedenis van het toestel, het verbergen van deze verborgen boekhouding voor de registeraccountant, de zwijgplicht voor de mensen op de crediteurenadministratie, het opleveren van gefalsificeerde jaaropgaven aan de belastingdienst...., dat dit allemaal de door de concernleiding ontwikkelde instrumenten zijn om wat extra geld aan dataverkeer te kunnen binnenharken?

inacazemier
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2017 18:18

Re: Vodafone en onverklaarbaar enorm hoog dataverbruik

Ongelezen bericht door inacazemier »

Binnen een paar dagen kregen zowel mijn zoon en ik een SMS je van Vodafone dat ons internetverbruik buiten de bundel reeds met € 80,00 was overschreven. Gebeld met de servicedienst van Vodafone en kreeg het bericht dat het mijn verantwoordelijkheid is om te checken of ik Wifi bereik heb of niet. Tussen kwart voor 7 en half 8 ben ik onderweg naar mijn werk en heb dan geen WIFI bereik. Net op dat moment heeft er een "grote update" plaatsgevonden en heeft deze update al mijn MB-tjes opgeslikt en daarnaast nog € 80,00 buiten mijn bundel. Bedrag is excl. BTW. Wie deze grote update geplaatst heeft wil Vodafone niet zeggen. Dat mag niet in het kader van de Privacy wet vertelde de servicedienst mij. Ik hoef geen Privacy als het gaat om grote update plaatsen betreft. Derhalve bleef ik bij het standpunt dat ik wou weten wie dit gedaan had zodat ik die app op mijn mobiel kon verwijderen. Ik kreeg de naam niet te horen. Men bleef op het standpunt dat dit niet mocht in het kader van de Privacy wet. Ook heb ik geopperd dat dit misschien Vodafone zelf is geweest die deze update heeft gezet op mijn Iphone. Er is er maar 1 instantie die weet dat ik dat tijdstip nooit geen wifi heb en dat is Vodafone zelf. Er is er maar 1 partij die beter wordt van deze aktie en dat is ook Vodafone. Mijn zoon is een paar dagen daarvoor hetzelfde overkomen. Ook bij hem verschuilt Vodafone zich achter de Privacy wet. Ik ben inmiddels zeer wantrouwend over Vodafone geworden. Ik vind het net te toevallig dat er zo'n grote update plaatsvind op een tijdstip dat ik net even 3 kwartier geen Wifi verbinding heb. Als ze dit bij 1000 klanten doen dat heb je het al wel over 100000 eurotjes. Snel verdiend.

Gesloten