LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Beste mensen,

Ik zit met het probleem dat mijn Note 4 defect is ( uitvallen, vasthangen, niet meer aangaan etc. ).
Ik ben bij een Vodafone repaircenter geweest, maar die kunnen/willen me niet helpen omdat ik de aankoopbon niet heb.
Het toestel heeft nog garantie tot april 2017, maar zonder die bon word ik niet geholpen, ook rechtstreeks bij Samsung krijg ik dezelfde reactie. Geen bon = geen fabrieksgarantie.

Het ding is dat ik het toestel 2e hands gekocht heb en de bon niet meegekregen heb. Bewuste verkoper is op geen enkele manier meer te bereiken, dus die bon krijg ik niet meer. Uiteraard mijn fout, die had ik bij aankoop moeten meekrijgen, maar dat is helaas niet gebeurd.

Hoe zit dat nu precies met wat Samsung zegt dat ze zonder aankoopbon geen FABRIEKSgarantie geven?

Samsung geeft op Facebook aan dat ze dit doen om diefstal toestellen te weren, maar in het repaircenter gaven ze mij een andere reden voor het verplicht stellen van de bon, namelijk vanwege het feit dat er geen Note 4 onderdelen meer zijn en bij een Note 4 reparatie wordt dan altijd een compleet toestel vervangen. De bon was dan nodig om de juiste winkel te crediteren.
Ik snap het diefstal verhaal wel, maar de aankoopbon voor fabrieksgarantie ( het is niet alsof hij ook uit de fabriek van Apple vandaan kan komen... ) vind ik vreemd en onzinnig.

Ik heb al eens eerder bij Dyson een defect gemeld en dat werd super netjes afgehandeld, zonder enige rompslomp kreeg ik zomaar een nieuwe accu opgestuurd, volledig kosteloos en zonder overleggen van aankoopbon. Het kán dus wel klantvriendelijk.
Zeker gezien Samsung al zo lekker in het nieuws is tegenwoordig, had ik wel wat coulance verwacht.

Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen hiermee en of Samsung wel juist is om de aankoopbon verplicht te stellen voor fabrieksgarantie.

Alvast bedankt!

Grtz Tim

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door berndv »

MetallicatTim schreef:Samsung geeft op Facebook aan dat ze dit doen om diefstal toestellen te weren, maar in het repaircenter gaven ze mij een andere reden voor het verplicht stellen van de bon, namelijk vanwege het feit dat er geen Note 4 onderdelen meer zijn en bij een Note 4 reparatie wordt dan altijd een compleet toestel vervangen. De bon was dan nodig om de juiste winkel te crediteren.
Ik snap het diefstal verhaal wel, maar de aankoopbon voor fabrieksgarantie ( het is niet alsof hij ook uit de fabriek van Apple vandaan kan komen... ) vind ik vreemd en onzinnig.
U dient inderdaad aan te kunnen tonen dat u dit toestel hebt gekocht, aangezien u niet de originele koper bent zult u dus wel met bewijzen moeten komen. Een betaalbewijs aan belsimpel kunt u niet overleggen, dus zult u met een aankoopbon op de proppen moeten komen.

Samsung hoeft u in principe ook niet te helpen, fabrieksgarantie is geen wettelijk recht, handelsgarantie wel, die wordt gegeven door de verkoper, en daarvoor dient u dus wel met bewijs te komen.

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Voor handelsgarantie snap ik de aankoopbon, je mag immers niet kopen bij bedrijf A en claimen bij bedrijf B.

Maar fabrieksgarantie kan maar bij 1 "fabriek" en dan is het nodig hebben van een aankoopbon van de winkel die de telefoon verkocht heeft i.m.o. raar!?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door berndv »

fabrieksgarantie is geen plicht van de fabriek, en als ze het aanbieden, mogen ze daar voorwaarden voor stellen, en zij mogen dus aangeven hoe de eigenaar van de telefoon moet aantonen dat hij/zij de rechtmatige eigenaar is.

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Hmmm ok, dan staan ze wel in hun recht, maar zijn ze gewoon klantonvriendelijk door geen coulance te bieden, want er zijn diverse redenen waarom een rechtmatige eigenaar dit niet kan aantonen.

Bedankt voor je info!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik vind dit een redelijke eis aangezien het niet helder is of je wel "rechtmatige" eigenaar bent. Daarmee insinueer ik niks, maar helaas komt het te vaak voor dat gestolen toestellen zo worden omgeruild en daardoor uit beeld verdwijnen.

henknan
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2016 19:43

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door henknan »

Heb je het volgende al geprobeerd naar aanleiding van de problemen uitvallen, vasthangen, niet meer aangaan etc. ?
Toestel uit zetten , batterij er uit , 1 minuut wachten , batterij er in.
In 9 van de 10 gevallen is alles dan weer oke.
succes

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Ik heb dat 1/10 geval ;)

Geloof me dat ik alles al geprobeere heb, waaronder firmware, PIT file, factory reset etc.
Er zit echt hardwarematig iets fout.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het zit iets anders in elkaar, garantie word gegeven op een product en is niet persoonsgebonden, met andere woorden, het product, de werking hiervan, word gegarandeerd.

u heeft wel een probleem dat u niet weet wie aan te spreken, ik neem aan tenminste dat u niet weet waar de telefoon gekocht is, zit er nog fabrieksgarantie op de telefoon kunt u samsung aanspreken en deze wijzen op de wet welke duidelijk vermeld dat de werking van een product gegarandeerd word, of het toestel eventueel gestolen is hebben zij feitelijk gezien niets mee van doen...

dus JA, u heeft recht op de garantie!!!

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Wellicht klopt dat, maar Samsung beweert stellig dat ze geen reparaties uitvoeren zonder aankoopbon, het lukte mij ook niet om de reparatie bij Samsung aan te melden ( hetzij via een Vodafone winkel of bij Samsung zelf ).

Nu is echter de situatie zo, dat ik rechtstreeks contact met Dynafix ( het officiële repaircenter van o.a. Samsung ) heb opgenomen en die hebben mij aangeraden de GSM alsnog in te zenden, zonder aankoopbon. Ze konden me echter pas zeggen of het onder garantie kon, zodra ze hem in het systeem invoerde.
Nou de GSM ligt er sinds 3 oktober, dus het is nu afwachten wat daar uitkomt. In het ergste geval kost het me 40 euro onderzoekskosten, in het beste geval wordt het gewoon onder garantie gemaakt, want het is 99% zeker een hardware probleem.

Ik houd jullie wel op de hoogte, want ben wel benieuwd wat er gebeurd als de garantieaanspraak afgekeurd wordt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ze kunnen aan het serienummer zien waar en wanneer ie verkocht is, dat kunt u ook navragen trouwens, laat u niet te makkelijk afschepen, het toestel is gegarandeerd binnen de wettelijke termijn en hier mag niet vanaf geweken worden...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door berndv »

Hawk-Eye schreef:u heeft wel een probleem dat u niet weet wie aan te spreken, ik neem aan tenminste dat u niet weet waar de telefoon gekocht is, zit er nog fabrieksgarantie op de telefoon kunt u samsung aanspreken en deze wijzen op de wet welke duidelijk vermeld dat de werking van een product gegarandeerd word, of het toestel eventueel gestolen is hebben zij feitelijk gezien niets mee van doen...

dus JA, u heeft recht op de garantie!!!
ja, recht wellicht wel, maar je draait wel erg makkelijk de bewijslast om. TS dient aan te tonen dat die recht heeft op garantie. Garantie is onderdeel van de koopovereenkomst, en die sluit de koper met de verkoper. Samsung staat hier volledig buiten. Fabrieksgarantie is dan ook geen wettelijk recht, het conformiteitsbeginsel wel, maar daarvoor moet je bij de verkoper zijn.
Hawk-Eye schreef:ze kunnen aan het serienummer zien waar en wanneer ie verkocht is, dat kunt u ook navragen trouwens, laat u niet te makkelijk afschepen, het toestel is gegarandeerd binnen de wettelijke termijn en hier mag niet vanaf geweken worden...
Maar dat hoeft samsung helemaal niet voor ts uit te zoeken, als ts gebruik wil maken van zijn recht op garantie, moet ts dat aantonen, en zoals ik al aan heb gegeven, doe je dat met een aankoopbewijs bij de verkoper.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door k2p »

Hawk-Eye schreef:ze kunnen aan het serienummer zien waar en wanneer ie verkocht is, dat kunt u ook navragen trouwens, laat u niet te makkelijk afschepen, het toestel is gegarandeerd binnen de wettelijke termijn en hier mag niet vanaf geweken worden...
nee hoor. winkels melden echt niet per serienummer aan de fabrikant en/of reparateur wanneer een toestel is verkocht.

en dit hele verhaal heeft minder met gestolen waar te maken, als wel met het weigeren van service verlenen op toestellen die via grijze import zijn binnengekomen.

dus of je vindt de bon, zodat je aantoont wanneer het niet-grijs-geïmporteerde toestel is gekocht, zodat je fabrieksgarantie kan afdwingen. of je vindt de verkoper om je wettelijke garantie af te dwingen. Maar in jouw geval is de verkoper de eerste eigenaar. En heb je ook de eerste eigenaar nodig om de bon te krijgen.
Laatst gewijzigd door k2p op 05 okt 2016 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zie al een mooi Telegraaf artikel voor me als Samsung toestellen zonder aankoopbon gaat omwisselen als ze defect zijn.... Zeker als er nog een paar Oost-Europeanen bij betrokken zijn. Dan wordt er vast schande gesproken dat ze zo makkelijk meewerken aan allerlei duistere zaken....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

berndv schreef:
Hawk-Eye schreef:u heeft wel een probleem dat u niet weet wie aan te spreken, ik neem aan tenminste dat u niet weet waar de telefoon gekocht is, zit er nog fabrieksgarantie op de telefoon kunt u samsung aanspreken en deze wijzen op de wet welke duidelijk vermeld dat de werking van een product gegarandeerd word, of het toestel eventueel gestolen is hebben zij feitelijk gezien niets mee van doen...

dus JA, u heeft recht op de garantie!!!
ja, recht wellicht wel, maar je draait wel erg makkelijk de bewijslast om. TS dient aan te tonen dat die recht heeft op garantie. Garantie is onderdeel van de koopovereenkomst, en die sluit de koper met de verkoper. Samsung staat hier volledig buiten. Fabrieksgarantie is dan ook geen wettelijk recht, het conformiteitsbeginsel wel, maar daarvoor moet je bij de verkoper zijn.
Hawk-Eye schreef:ze kunnen aan het serienummer zien waar en wanneer ie verkocht is, dat kunt u ook navragen trouwens, laat u niet te makkelijk afschepen, het toestel is gegarandeerd binnen de wettelijke termijn en hier mag niet vanaf geweken worden...
Maar dat hoeft samsung helemaal niet voor ts uit te zoeken, als ts gebruik wil maken van zijn recht op garantie, moet ts dat aantonen, en zoals ik al aan heb gegeven, doe je dat met een aankoopbewijs bij de verkoper.

je zit hier echt helemaal mis, garantie word (wettelijk) gegeven op een toestel, daar heeft de koper eigenlijk niets mee van doen, garantie gaat dan ook ALTIJD mee met het gekochte toestel en niet met de koper...

apple gaat hier trouwens wel goed mee om, daar kun je emei nummer opzoeken en zo zien of er garantie is of niet, hoef je de bon niet mee te sturen zelfs...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door berndv »

Hawk-Eye schreef:je zit hier echt helemaal mis, garantie word (wettelijk) gegeven op een toestel, daar heeft de koper eigenlijk niets mee van doen, garantie gaat dan ook ALTIJD mee met het gekochte toestel en niet met de koper....
en ik neem aan dat je dit natuurlijk volledig kunt onderbouwen met wetteksten? Ik kan dat van mijn kant namelijk wel. Dit staat in het burgerlijk wetboek, boek 7, artikel 17. Dat heet het conformiteitsbeginsel en dat is bij wet geregeld. Bij wet is dit onderdeel van de koopovereenkomst. De koopovereenkomst is een overeenkomst tussen een koper en een verkoper. Kunt u mij wellicht vertellen volgens welke wet de fabrikant ook maar enige verplichting heeft naar de koper?

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html

of anders in gewone taal:
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

we hebben het hier over garantie en niet over conformiteit, garantie is er in de nederlandse wet namelijk helemaal niet, garantie is iets wat de fabriek afgeeft, die garandeert daarmee zijn produkt, dat deze een probleemloze werking heeft in die garantie termijn, kan 1 jaar zijn maar ook 2 of zelfs 5 jaar...

garantie gaat ook altijd over een produkt, is geen overeenkomst tussen een koper en verkoper, nu is het wel zo in de wet geregeld dat je als je aanspraak wilt maken op garantie dat de verkoper het aanspreekpunt is en niet de fabrikant en daar wringt wellicht de schoen voor TS, vandaar ook dat ik erop wees spreek ze aan op de garantie die zij geven als fabrikant...

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door alfatrion »

De regeling betreffende conformiteit is ook een vorm van garantie. Niet voor niets staat dit sinds jaar en dag bekent als wettelijke garantie. Garantie is niet meer of minder dan iets dat je bepaalde rechten geeft onder bepaalde voorwaarden.
berndv schreef:Kunt u mij wellicht vertellen volgens welke wet de fabrikant ook maar enige verplichting heeft naar de koper?
Het eerste wat in mij opkomt is de producentenaansprakelijkheid uit boek 6. Sommige vorderingen zijn overigens inderdaad gebonden aan het product. Zie art. 6:251 BW.

MetallicatTim
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mei 2013 16:12

Re: Samsung Note 4 reparatie zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door MetallicatTim »

Het ziet er naar uit dat het toch onder garantie gemaakt gaat worden:
Dag Tim Mingers,

We weten dat je al uitkijkt naar de terugkomst van je trouwe mobiele toestel Samsung N910F

Nog even geduld!

Een specifiek onderdeel is op weg naar ons om de reparatie te voltooien - dit duurt iets langer dan verwacht.

We laten je dan ook iets weten zodra je toestel weer als nieuw is.

Ondertussen geniet je toestel van de allerbeste zorgen.

Tot gauw!
Ik heb namelijk niks gehoord over eventuele kosten, die ze vooraf kenbaar moeten maken. Ik verwacht wel dat het nog lang kan gaan duren, Samsung zit momenteel echt slecht qua onderdelen en is natuurlijk super druk met de Note 7... maar ik ga er nu wel vanuit dat het alsnog goed gaat komen :)

Gesloten