LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door berndv »

ik wil hierin niet afbranden, is ook nergens voor nodig. Maar wat ik hier in dit verhaal lees is dat kpn gekozen heeft voor bepaalde manieren van herinneren. U geeft aan dat u het niet nodig vindt dat u herinnert wordt aan een open factuur, kan ik mij ook voorstellen, maar een rechter denkt daar anders over. IK geloof niet dat u het zover wilt laten komen, maar incassoprocessen in Nederland zijn gebonden aan regels, en voor er vervolgstappen genomen kunnen worden, dient een schuldeiser aan bepaalde voorwaarden te voldoen wat betreft de communicatie.

Op de klacht heeft u zo te zien antwoord gekregen over het plaatsen van een blokkade voor sms-diensten, dat is iets anders dan het niet meer ontvangen van een herinnering-sms bij een achterstand. Ik vermoed dat ze de vraagstelling van uw kant wellicht niet goed hebben begrepen.

Dat u ook reclame-sms ontvangt van kpn midden in de nacht vind ik wel kwalijk, dit is namelijk wel gebonden aan regels, en 's nachts klanten reclame sturen is naar mijn weten niet toegestaan. Ook is dit een dienst waar u zich voor zou moeten kunnen afmelden.

Of u zich voor de herinnering-sms kunt afmelden weet ik niet, zou best kunnen van niet, maar ondanks uw vermoeden werk ik niet bij kpn. Of zij aan een dergelijk verzoek gehoor zouden moeten geven kan ik niet inschatten. Voor zover ik het weet is het een bedrijf vrij om de vorm te kiezen voor een eerste herinnering, en voor een mobiele provider zou dit inderdaad voor de hand liggend zijn om de sms te gebruiken.

Het sturen van een herinnering dient wel pas te gebeuren bij verzuim, en als u die herinnering al ontvangt voordat de betalingstermijn verstreken is, is dat wel verkeerd, er is dan namelijk nog geen verzuim opgetreden. Als de uiterste betaaldatum verstreken is, mogen ze dan ook gewoon een herinnering sturen.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als u nu eens eenmalig het dubbele bedrag betaald, dan betaald u in het vervolg meer dan op tijd en krijgt u geen e-mail en geen SMS-jes meer

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door kweenie »

De herinnerings-SMS wordt 14 dagen na de factuurdatum verzonden. De factuurdatum is de datum waarop die factuur is aangemaakt. Dus niet de datum dat jij de factuur binnen krijgt. 14 dagen na de factuurdatum is ook je betaaltermijn verstreken. Als het vervolgens nog meer dan 14 dagen zou duren voordat je werkelijk betaalt, dan kun je bovenop de factuur nog 15 euro herinneringskosten verwachten. Dus als je iedere maand op de 20ste betaalt, dan ben je steeds nog maar net op tijd. Maar als het even tegenzit en je betaalt net een paar dagen later (bv. als het weekend onhandig valt), dan ben je de pineut en kun je 15 euro extra verwachten.

Dat KPN je een herinnering stuurt als de betaaltermijn verstrijkt, lijkt mij niet zo vreemd. Dat ze daarbij niet allen de mail gebruiken is ook verstandig, aangezien veel mensen zich er achter verschuilen dat ze de mail niet hebben gezien/ontvangen of dat die in de spam-box is verdwenen.

Als het je niet zint dat er een herinnering wordt verstuurd, dan zit er maar een ding op en dat is betalen binnen de betaaltermijn. En dus niet bijna vier weken wachten, zodat je nog nét op tijd bent om geen 15 euro boete te krijgen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door Moneyman »

anton h schreef:dus ik word elke keer herinnerd door dat sms wat voor een loser ik ben dat ik die ene rekening van kpn net niet op tijd betaal.
want ook mijn vader van 72 krijgt deze sms. en daar schaam ik me vaak voor.

en ja jullie hebben gelijk ik zal mijn abonnement bij kpn opzeggen en weg gaan en ergens anders mijn telefoon nr onder brengen waar dit niet gebeurd of waar ze wel blij zijn dat ik jaren lang altijd me rekening heb betaald al was dat maar 5 dagen later.
Tsja. Ik snap dat je je schaamt. Iedere maand eraan herinnerd worden dat je te laat betaalt wordt je niet blij van. Alleen, wiens verantwoordelijkheid is dat? Niet van KPN, maar van jou. Je kan heel hard KPN gaan bashen, maar je kan ook proberen het probleem op te lossen. Zoals John18 ook al schreef: probeer een keer een rekening extra te betalen, dan ben je ineens een tijdige betaler en krijg je ook geen sms, emails of brieven meer. En als je dat niet in 1 maand lukt, wat ik me voor kan stellen, probeer dan het bedrag in drie maanden bij elkaar te sparen. Denk in oplossingen...

Je kunt wel weggaan bij KPN, maar iedere provider zal je herinneren zodra je in verzuim bent. En ja, dat gebeurt vaak standaard (mede) per sms, omdat veel mensen hun email en post niet lezen. KPN doet dat niet voor niets...

En nee, ik werk niet bij KPN. En nee, ik brand je niet af. Verwar tegengas krijgen niet met afbranden :!:

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie verwijderd. En uiteraard geldt ook voor de TS dat deze zich aan de gedragsregels houdt. Wij hebben de TS hier inmiddels ook (ten overvloede) op gewezen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door witte angora »

anton h schreef:
kijk ik snap als ik de sms krijg en de factuur is inmiddels 20 dagen oud maar dan nog wil ik niet lastig worden gevallen door mijn profader op mijn telefoon.
Ik denk dat jij hier helemaal niks over te zeggen hebt, wat jij wel of niet wilt doet niet terzake. KPN wil gewoon haar geld, en terecht, en je wordt er gewoon aan herinnerd dat je in verzuim bent.

Ooit heb je getekend voor de voorwaarden, en ik neem toch aan dat in de voorwaarden staat dat ze je per sms kunnen en mogen bereiken. Of zit ik er erg naast?

Als je geen herinneringen wilt krijgen, zul je een provider moeten zoeken die geen herinneringen verstuurt, ook al is de klant in verzuim. Ik wens je succes met je zoektocht, maar ik vermoed zo dat alle voor jou geschikte kandidaten al lang failliet zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:

Ik denk dat jij hier helemaal niks over te zeggen hebt, wat jij wel of niet wilt doet niet terzake. KPN wil gewoon haar geld, en terecht, en je wordt er gewoon aan herinnerd dat je in verzuim bent.
.

Dat kunnen ze ook via de mail laten weten, twee keer is een overbodige luxe.

Mucha

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door berndv »

ik snap de keuze van sms wel voor een mobiele provider. In het geval van een geschil over het sturen van een herinnering kan een provider niet controleren of de mail wel aangekomen is, een sms kunnen ze op hun netwerk aantonen dat deze ontvangen is door de gebruiker. Geschil over de 14 dagen-termijn kan er dan niet bestaan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door ciske »

berndv schreef:ik snap de keuze van sms wel voor een mobiele provider. .

Ik niet, ik vind het opdringerig en schijnbaar TS ook, klopt dat hij/zij op tijd moet betalen maar die sms berichten zou ik ook niet willen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door berndv »

jammer dat je de rest van mijn bericht er niet bij meeneemt. Ik leg ook uit waarom ik de keuze voor sms logisch vind, namelijk het voorkomen van geschillen omtrent het wel of niet ontvangen van de herinnering. Daarbij staat het een ondernemer vrij om de weg van herinnering te kiezen. Ik meen dat een jaartje geleden een energieleverancier koos om mensen bij een achterstand persoonlijk te bezoeken. Is ook opdringerig, confronterend, maar wel de keuze van de schuldeiser. En zoals hierboven aangegeven, het voorkomen van de herinnering is natuurlijk ook altijd een optie.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:
ciske schreef:
witte angora schreef:Ik denk dat jij hier helemaal niks over te zeggen hebt, wat jij wel of niet wilt doet niet terzake. KPN wil gewoon haar geld, en terecht, en je wordt er gewoon aan herinnerd dat je in verzuim bent.
Dat kunnen ze ook via de mail laten weten, twee keer is een overbodige luxe.
Dat is een keuze van KPN.
Blijkbaar werkt zo'n herinnering beter dan een email. Een email negeer je makkelijker. Een mobieltje hebben de meeste mensen zo'n beetje de hele dag in hun handen.
Bovendien zoals al eerder aangegeven. Betaal op tijd . En je krijgt geen enkele herinnering.
Exact. Bovendien lezen veel mensen hun post en email niet, maar ieder tingeltje van de mobiele telefoon levert direct actie op. Sms is dan een logische keuze.

anton h
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jan 2013 00:24

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door anton h »

ik heb inmiddels contact gehad met KPN mob,

die geven toe dat ik erg snel een sms en email krijg voor een openstaande rekening die niet ouder is als 14 dagen, maar ik moet dit niet zien als een herinnering maar meer als een aandacht punt van dat de vervaldatum van de factuur is verstreken en er een makkelijke manier is om nu via IDEAL kan / mag betalen.

maar ze vinden het jammer dat ik op alle de telefoons mob nr een sms krijg, ter wel het om een contract gaat met daar onder 3 nummers waarvan 1 hoofd nr. volgens deze aardige heer van de KPN hoort ook alleen het hoofd nummer, dus alleen ik een sms te krijgen.

dit gaan ze nu aanpassen.

wat ik nog wel ff kwijt wil is dat Mucha schreef ( Dat is een keuze van KPN.) dus als ik het goed begrijp mag KPN jou elke dag sms 24 uur per dag midden in de nacht met reclame, aanbiedingen en openstaande facturen. veel plezier zou ik zeggen.
ik vindt het niet normaal als iemand mij sms wat ik niet wil kun je die gene blokkeren en dat kan ik niet bij kpn dus vindt ik dit niet normaal vooral dat je vaak de sms krijgt rond 00 uur en 06 uur in de ochtend

Mucha

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door witte angora »

anton h schreef: ik vindt het niet normaal als iemand mij sms wat ik niet wil kun je die gene blokkeren en dat kan ik niet bij kpn dus vindt ik dit niet normaal vooral dat je vaak de sms krijgt rond 00 uur en 06 uur in de ochtend
Maar waarom zou KPN jou geen SMS mogen sturen als je in verzuim bent? Ze zullen je hoe dan ook een herinnering moeten sturen. In feite zeg je dat je de incassoprocedure wil blokkeren. Dat gaat het niet worden natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2016 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef: Maar waarom zou KPN jou geen SMS mogen sturen als je in verzuim bent? Ze zullen je hoe dan ook een herinnering moeten sturen. In feite zeg je dat je de incassoprocedure wil blokkeren. Dat gaat het niet worden natuurlijk.
TS schrijft dit.

maar ze vinden het jammer dat ik op alle de telefoons mob nr een sms krijg, ter wel het om een contract gaat met daar onder 3 nummers waarvan 1 hoofd nr. volgens deze aardige heer van de KPN hoort ook alleen het hoofd nummer, dus alleen ik een sms te krijgen.

dit gaan ze nu aanpassen
[/ b]
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2016 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door Student90 »

ciske schreef:
witte angora schreef: Maar waarom zou KPN jou geen SMS mogen sturen als je in verzuim bent? Ze zullen je hoe dan ook een herinnering moeten sturen. In feite zeg je dat je de incassoprocedure wil blokkeren. Dat gaat het niet worden natuurlijk.

TS schrijft dit.

maar ze vinden het jammer dat ik op alle de telefoons mob nr een sms krijg, ter wel het om een contract gaat met daar onder 3 nummers waarvan 1 hoofd nr. volgens deze aardige heer van de KPN hoort ook alleen het hoofd nummer, dus alleen ik een sms te krijgen. dit gaan ze nu aanpassen [/ b]


TS zal zich dus moeten neerleggen bij het feit dat KPN per sms attendeert op een openstaande factuur. Daar doelt witte angola volgens mij op. Zijn vriendin en zijn vader zullen hier geen last meer van hebben (als dit correct wordt aangepast).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 10 dagen na factuur al sms van KPN met betalingsherinnering

Ongelezen bericht door berndv »

anton h schreef:wat ik nog wel ff kwijt wil is dat Mucha schreef ( Dat is een keuze van KPN.) dus als ik het goed begrijp mag KPN jou elke dag sms 24 uur per dag midden in de nacht met reclame, aanbiedingen en openstaande facturen.
nee hoor, zo lees ik het niet, kwestie van interpretatie. Klanten benaderen mag volgens de geldende regels niet 24 uur per dag, ik meen uit mijn hoofd dat dit mag tussen 8 uur 's ochtends en 9 uur 's avonds. Maar kpn mag inderdaad wel kiezen voor het kanaal waarop zij een notificatie van een vervallen factuur versturen.
anton h schreef:die geven toe dat ik erg snel een sms en email krijg voor een openstaande rekening die niet ouder is als 14 dagen, maar ik moet dit niet zien als een herinnering maar meer als een aandacht punt van dat de vervaldatum van de factuur is verstreken
ok, dus de factuur is dus verstreken, je bent dus wel in verzuim op dat punt.
anton h schreef:maar ze vinden het jammer dat ik op alle de telefoons mob nr een sms krijg, ter wel het om een contract gaat met daar onder 3 nummers waarvan 1 hoofd nr. volgens deze aardige heer van de KPN hoort ook alleen het hoofd nummer, dus alleen ik een sms te krijgen.
gelukkig dat ze dit dus wel kunnen oplossen. Maar goed, eerst volgende maand maar even afwachten, diezelfde vriendelijke meneer vond ook dat u snel herinnerd werd, maar gaf dus wel aan dat de factuurdatum verstreken is.

Gesloten