LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Gebruiker66
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2017 14:29

Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door Gebruiker66 »

Geachte Lezer(es),

Vandaag 8 februari 2017, kreeg ik van Vodafone een bericht dat mijn rekening niet klopte.
Als ik geen automatische incasso geef aan Vodafone dan moet ik 4,75 gaan betalen.
Volgens mij ben je niet verplicht om een automatische incasso af te geven,
Ik betaal mijn rekening van Vodafone altijd via IDEAL. Ik hou graag zelf het overzicht waar het geld naar toe gaat.
Straks wordt het nog zo, dat je bij iedereen (waar je vaste lasten) heen gaat, dit door een automatische incasso
moet gaan laten uitvoeren. Dat kan je inhouden, dat als je dat niet doet, dat je extra kosten gaat krijgen.
Ik heb telefonisch contact gehad met Vodafone en te kennen gegeven dat ik die 4,75 niet ga betalen.
Het persoon dat ik gesproken heb heeft hiervan een notitie gemaakt.

Ik heb nu ongeveer 3 jaar een mobiel abonnement bij Vodafone en nu komen ze met automatische incasso.
Heeft dit misschien te maken dat Vodafone is samen gegaan met Ziggo.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 feb 2017 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door Dirkie »

Gebruiker66 schreef:Geachte Lezer(es),

Vandaag 8 februari 2017, kreeg ik van Vodafone een bericht dat mijn rekening niet klopte.
Als ik geen automatische incasso geef aan Vodafone dan moet ik 4,75 gaan betalen.
Volgens mij ben je niet verplicht om een automatische incasso af te geven,
Ik betaal mijn rekening van Vodafone altijd via IDEAL. Ik hou graag zelf het overzicht waar het geld naar toe gaat.
Straks wordt het nog zo, dat je bij iedereen (waar je vaste lasten) heen gaat, dit door een automatische incasso
moet gaan laten uitvoeren. Dat kan je inhouden, dat als je dat niet doet, dat je extra kosten gaat krijgen.
Ik heb telefonisch contact gehad met Vodafone en te kennen gegeven dat ik die 4,75 niet ga betalen.
Het persoon dat ik gesproken heb heeft hiervan een notitie gemaakt.
U bankiert via Internet en U wilt overzicht houden waar het geld heen gaat.
Het voordeel van een automatische incasso is dat U deze (behalve bij loterijen) gewoon kunt terugboeken via Internet bankieren.
Zo houdt U zelf toch het overzicht.
En die aantekening die gemaakt is heeft verder niet veel nut denk ik. Het enige was vastgelegd is, is dat U een deel van de nota niet gaat betalen. Dat betekent volgens mij dat U zelf aangeven hebt dat U in gebreke gaat blijven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door berndv »

voor zover ik weet mag een bedrijf de kosten die het extra moet maken voor een andere betaalwijze dan de gratis betaalwijze doorberekenen aan de klant. Maar mogen hier geen extra melkkoe van maken, de in rekening gebrachte kosten moeten dus wel in verhouding staan met de daadwerkelijke meerkosten voor deze betaalwijze. En heel eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat vodafone het kan uitleggen op basis van de daadwerkelijke kosten.

Maar om in het algemeen te praten, ja bedrijven mogen kosten in rekening brengen voor een acceptgiro als ze gratis automatisch incasso aanbieden.

En als u zelf graag controle wilt houden, zou automatisch incasso niet een heel groot probleem hoeven te zijn, aangezien automatisch incasso tegenwoordig binnen de regels van de sepa-betalingen, vooraf aangemeld en zichtbaar moeten zijn in uw internetbankieren.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door zombo »

Ik kan me voorstellen dat je met automatische incasso het gevoel krijgt het overzicht te verliezen, over wat je betaalt. Voor vaste lasten die tóch (maandelijks) betaald moeten worden vind ik het zelf een handige manier van betalen, nog handiger dan Ideal. Je bent het echter niet verplicht. Een provider (of ander bedrijf) mag er wel kosten voor rekenen, als je op een andere manier wenst te betalen.
Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad bij lopende abonnementen. Wel moet je bij beëindiging van een abonnement (helaas soms) in de gaten houden of sommige bedrijven niet gewoon blijven doorincasseren. Gelukkig is dat bij mijn bank (ING) gelukkig met een druk op de knop te weigeren (vooraf), terug te boeken (achteraf), of helemaal te blokkeren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gebruiker66 schreef:Volgens mij ben je niet verplicht om een automatische incasso af te geven,
Klopt, maar dat betekent niet dat je geen betalingskosten hoeft te betalen.
Gebruiker66 schreef:Ik betaal mijn rekening van Vodafone altijd via IDEAL. Ik hou graag zelf het overzicht waar het geld naar toe gaat.
(...)
Ik heb telefonisch contact gehad met Vodafone en te kennen gegeven dat ik die 4,75 niet ga betalen.
De betalingskosten voor iDEAL zijn nooit 4,75. Als je weet via welke partij ze iDEAL aanbieden kun je navragen wat de werkelijke kosten zijn. Die zijn vast niet hoger dan 50 cent.
berndv schreef:Maar om in het algemeen te praten, ja bedrijven mogen kosten in rekening brengen voor een acceptgiro als ze gratis automatisch incasso aanbieden.
Dat mogen zo ook, als ze geen gratis automatische incasso aanbieden. Het mag alleen nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten. Voor nadere toelichting, zie hier:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door prijk »

alfatrion schreef:
berndv schreef:Maar om in het algemeen te praten, ja bedrijven mogen kosten in rekening brengen voor een acceptgiro als ze gratis automatisch incasso aanbieden.
Dat mogen zo ook, als ze geen gratis automatische incasso aanbieden. Het mag alleen nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten. Voor nadere toelichting, zie hier:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991
Bedrijven mogen kosten voor acceptgiro in rekening brengen, mits dat in de AV vermeld staat en mits de kosten redelijk zijn. Dat is niet hetzelfde als "werkelijke kosten". De link waarnaar u verwijst en waar u uitgebreid zonder duidelijke bronvermelding citeert, is dat een Europese richtlijn? Die kan niet als geldend Nederlands recht worden beschouwd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door witte angora »

Gebruiker66 schreef: Als ik geen automatische incasso geef aan Vodafone dan moet ik 4,75 gaan betalen.
Is dat per maand, of is dat voor de hele abonnementsperiode?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door alfatrion »

prijk schreef:Bedrijven mogen kosten voor acceptgiro in rekening brengen, mits dat in de AV vermeld staat en mits de kosten redelijk zijn. Dat is niet hetzelfde als "werkelijke kosten". De link waarnaar u verwijst en waar u uitgebreid zonder duidelijke bronvermelding citeert, is dat een Europese richtlijn? Die kan niet als geldend Nederlands recht worden beschouwd.
Kosten voor betaling kunnen gebaseerd worden op grond van art. 6:47 BW (Rb Breda, 25 mei 2011, 633854 cv 10-11429, ECLI:NL:RBBRE:2011:BQ6459, r.o. 3.17). Het is dus niet nodig om dit in de algemene voorwaarden op te nemen. En op grond van art. 6:230k BW mogen de kosten niet hoger liggen dan de werkelijke kosten. Dus heeft het geen zin om in de algemene voorwaarden op nemen dat je meer in rekening mag brengen dan je mag op grond van art. 6:47 BW. Artikel 6:230k BW is ingevoerd naar aanleiding van de richtlijn consumentenrechten en moet naar vaste rechtspraak richtlijnsconform worden uitlegt, dus op de manier waarop ik eerder uit een heb gezet.

De verwijzing is ondubbelzinnig: "Leidraad consumentenrechten". Een verwijzing naar de richtlijn zo dit zijn: "Richtlijn consumentenrechten". Voor een rechter is dit kristal helder. De leidraad geeft duiding aan de richtlijn en dus zullen rechters zo oordelen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 feb 2017 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.

AdrianaB
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2017 23:28

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door AdrianaB »

Wat kan ik nu opmaken uit bovenstaande berichten? Mogen de kosten nu wel of niet?

Voor mij was het ook ineens een verrassing, heb een een sim only van 8,00 per maand, deze maak ik zelden tot nooit op,
Ik krijg altijd een sms met de boodschap'; uw rekening staat klaar en deze betaal ik via ideal op my vodafone, nu ineens staat er een bedrag van 12,66.
Staat op de laatste rekening; niet verstekken automatische incasso 4,75, dit bedrag is meer dan de heft van 8,00 ik vind dit niet in verhouding!!
Heb hierover ook geen bericht gehad en kan het ook niet vinden op de site van Vodafone.
Wat ik wel heb kunnen vinden;
Je rekening is niet betaald
Dat kan een keer gebeuren. Lukt betalen even niet? Bel ons en we kijken samen naar de mogelijkheden. Betaal anders snel en voorkom een blokkade

Herinnering

We laten je eerst via sms weten dat de rekening nog niet betaald is, zodat je het bedrag zelf naar ons kunt overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering per brief thuisgestuurd. Omdat de automatische incasso niet gelukt is, berekenen we incassokosten van € 2,73 (incl. btw). Kun je ervoor zorgen dat de rekening betaald is voor de datum die in de brief staat?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat is raar!!! hiervoor rekenen ze 2,73,
En ik dit altijd op tijd betaal moet nu 4,75 betalen???

Groet Adriana

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door alfatrion »

AdrianaB schreef:Mogen de kosten nu wel of niet?
Ja, kosten mogen. Nee, Vodafone mag niet meer in rekening brengen dan dat haar bank bij haar in rekening brengt.

Bijvoorbeeld: voor ING:
https://www.ing.nl/media/ING-tarieven_z ... -37403.pdf
AdrianaB schreef:Voor mij was het ook ineens een verrassing, heb een een sim only van 8,00 per maand, deze maak ik zelden tot nooit op,
Ik krijg altijd een sms met de boodschap'; uw rekening staat klaar en deze betaal ik via ideal op my vodafone, nu ineens staat er een bedrag van 12,66.
Staat op de laatste rekening; niet verstekken automatische incasso 4,75, dit bedrag is meer dan de heft van 8,00 ik vind dit niet in verhouding!!
Heb hierover ook geen bericht gehad en kan het ook niet vinden op de site van Vodafone.
De voorwaarden zijn niet veranderd?
Vodafone schreef:We laten je eerst via sms weten dat de rekening nog niet betaald is, zodat je het bedrag zelf naar ons kunt overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering per brief thuisgestuurd. Omdat de automatische incasso niet gelukt is, berekenen we incassokosten van € 2,73 (incl. btw). Kun je ervoor zorgen dat de rekening betaald is voor de datum die in de brief staat?
Die 2,73 mogen ze niet in rekening brengen, omdat de eerste herinnering kosteloos moet zijn (art. 6:96 BW).

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door Student90 »

alfatrion schreef:
AdrianaB schreef:Mogen de kosten nu wel of niet?
Ja, kosten mogen. Nee, Vodafone mag niet meer in rekening brengen dan dat haar bank bij haar in rekening brengt.

Bijvoorbeeld: voor ING:
https://www.ing.nl/media/ING-tarieven_z ... -37403.pdf
AdrianaB schreef:Voor mij was het ook ineens een verrassing, heb een een sim only van 8,00 per maand, deze maak ik zelden tot nooit op,
Ik krijg altijd een sms met de boodschap'; uw rekening staat klaar en deze betaal ik via ideal op my vodafone, nu ineens staat er een bedrag van 12,66.
Staat op de laatste rekening; niet verstekken automatische incasso 4,75, dit bedrag is meer dan de heft van 8,00 ik vind dit niet in verhouding!!
Heb hierover ook geen bericht gehad en kan het ook niet vinden op de site van Vodafone.
De voorwaarden zijn niet veranderd?
Vodafone schreef:We laten je eerst via sms weten dat de rekening nog niet betaald is, zodat je het bedrag zelf naar ons kunt overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering per brief thuisgestuurd. Omdat de automatische incasso niet gelukt is, berekenen we incassokosten van € 2,73 (incl. btw). Kun je ervoor zorgen dat de rekening betaald is voor de datum die in de brief staat?
Die 2,73 mogen ze niet in rekening brengen, omdat de eerste herinnering kosteloos moet zijn (art. 6:96 BW).
De 1e herinnering is kosteloos (de sms). Voor de 2e herinnering (de brief) worden kosten in rekening gebracht.

AdrianaB
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2017 23:28

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door AdrianaB »

Dank voor de reacties.
Had ik geen bericht hierover moeten ontvangen dat er nu ineens kosten verbonden zijn aan geen automatische incasso? en het bedrag?
Heb al meer dan 18 jaar Vodafone voorheen Debitel heb dit nog nooit gehad.
Ik kan niks vinden op de site alleen van wat ik schreef over te laat betalen enzo.
Heb wel een tijdje terug een sms ontvangen dat Vodafone ging samenwerken met Ziggo, zit te denken .... zou het komen door de samenwerking met Ziggo? Als dat zo zijn we als Vodafone klant dan mooi klaar mee.
Heb mijn nummer al heel erg lang maar overweeg nu naar prepaid over te stappen, ben er niet blij mee dat is nog zacht uitgedrukt.

Groet Adriana

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

AdrianaB schreef:Dank voor de reacties.
Had ik geen bericht hierover moeten ontvangen dat er nu ineens kosten verbonden zijn aan geen automatische incasso? en het bedrag?
Heb al meer dan 18 jaar Vodafone voorheen Debitel heb dit nog nooit gehad.
Ik kan niks vinden op de site alleen van wat ik schreef over te laat betalen enzo.
Heb wel een tijdje terug een sms ontvangen dat Vodafone ging samenwerken met Ziggo, zit te denken .... zou het komen door de samenwerking met Ziggo? Als dat zo zijn we als Vodafone klant dan mooi klaar mee.
Heb mijn nummer al heel erg lang maar overweeg nu naar prepaid over te stappen, ben er niet blij mee dat is nog zacht uitgedrukt.

Groet Adriana
Hoogstwaarschijnlijk heeft u wel bericht gehad, maar niet gelezen. Vaak wordt in een nieuwsbrief dit soort aanpassingen aangekondigd. Ziggo kan geen lijst bijhouden wie op welke manier geïnformeerd wil worden (telefoon, brief, sms, mail, enz). Nieuwsbrief staat altijd online en wordt per mail verstuurd.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door De Econometrist »

AdrianaB schreef:Wat kan ik nu opmaken uit bovenstaande berichten? Mogen de kosten nu wel of niet?
Ja, ze mogen wel. Maar vooralsnog is de klant koning. De overeenkomst is blijkbaar door Vodafone eenzijdig zo gewijzigd dat jij voor exact hetzelfde produkt onder exact dezelfde voorwaarden plotseling ruim 50% meer gaat betalen. Dat geeft jou het recht om kosteloos deze overeenkomst op te zeggen. Ik zou dat als ik jou was ook gewoon doen. De telefoonmarkt is een kopersmarkt, de klant bepaalt, niet de leverancier.
Voor maximaal 8 euro p/m zijn er zat providers waar je met nummerbehoud naar kan overstappen, en aansluitkosten zijn ook uit de tijd dus ga je onmiddellijk na je overstap minder betalen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Econometrist schreef:
AdrianaB schreef:Wat kan ik nu opmaken uit bovenstaande berichten? Mogen de kosten nu wel of niet?
Ja, ze mogen wel. Maar vooralsnog is de klant koning. De overeenkomst is blijkbaar door Vodafone eenzijdig zo gewijzigd dat jij voor exact hetzelfde produkt onder exact dezelfde voorwaarden plotseling ruim 50% meer gaat betalen. Dat geeft jou het recht om kosteloos deze overeenkomst op te zeggen.
Ik kan uit de OP niet opmaken dat er 50% meer moet worden betaald voor het product. Ik maak daaruit wel op dat Vodafone een voorwaarde wil doorvoeren die in strijd is met dwingend recht, na vernietiging daarvan is geen reden meer om op te zeggen.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door De Econometrist »

alfatrion schreef:Ik kan uit de OP niet opmaken dat er 50% meer moet worden betaald voor het product.
Oh, ik meende begrepen te hebben dat voor exact hetzelfde produkt onder exact dezelfde voorwaarden, waarvoor in de overeenkomst een prijs van 8 euro was overeengekomen nu een prijs van 12,75 moet worden betaald. Misschien reken ik verkeerd, maar dat is volgens mij een toename van meer dan 50%.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Oh wacht; de 8 euro komt inderdaad niet uit de openingspost, maar uit de post van iemand met hetzelfde probleem als de topicstarter. Als de TS een duurder abonnement heeft dan is het percentage uiteraard navenant lager.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik maak uit OP op dat TS moet gaan betalen voor het betalen. Sinds 13 juni 2014 geeft dwingend recht aan, dat daar niet meer voor in rekening mag worden gebracht dan de directe kosten, zoals die door de bank worden berekend. Zie ook het topic over eneco en de Leidraad consumentenrechten.
Student90 schreef:De 1e herinnering is kosteloos (de sms). Voor de 2e herinnering (de brief) worden kosten in rekening gebracht.
Dat staat er niet. Mislukking automatische incasso = € 2,73 (incl. btw).
Vodafone schreef:We laten je eerst via sms weten dat de rekening nog niet betaald is, zodat je het bedrag zelf naar ons kunt overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering per brief thuisgestuurd. Omdat de automatische incasso niet gelukt is, berekenen we incassokosten van € 2,73 (incl. btw). Kun je ervoor zorgen dat de rekening betaald is voor de datum die in de brief staat?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Vodafone: Betalen als je geen automatische incasso afgeeft

Ongelezen bericht door Student90 »

alfatrion schreef:Ik maak uit OP op dat TS moet gaan betalen voor het betalen. Sinds 13 juni 2014 geeft dwingend recht aan, dat daar niet meer voor in rekening mag worden gebracht dan de directe kosten, zoals die door de bank worden berekend. Zie ook het topic over eneco en de Leidraad consumentenrechten.
Student90 schreef:De 1e herinnering is kosteloos (de sms). Voor de 2e herinnering (de brief) worden kosten in rekening gebracht.
Dat staat er niet. Mislukking automatische incasso = € 2,73 (incl. btw).
Vodafone schreef:We laten je eerst via sms weten dat de rekening nog niet betaald is, zodat je het bedrag zelf naar ons kunt overmaken. Daarna krijg je nog een herinnering per brief thuisgestuurd. Omdat de automatische incasso niet gelukt is, berekenen we incassokosten van € 2,73 (incl. btw). Kun je ervoor zorgen dat de rekening betaald is voor de datum die in de brief staat?
In samenhang met de laatste zin, ga ik er vanuit dat de kosten in rekening worden gebracht in de brief. In de eerste zin (mbt de sms-herinnering) wordt ook gesproken over 'het bedrag'. Ik ga er vanuit dat dit het bedrag van de mislukte incasso is zonder bijkomende kosten.

Gesloten