LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzage dataverbruik

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Mariogov
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2017 21:12

Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door Mariogov »

Wie kan mij helpen;
Ik heb via KPN 10Gb/maand aan data. In het begin ging ik daar nooit over en kwam altijd ruimschoots toe. Nu heb ik een Samsung Galaxy S7( waarmee ik zelf de apps toestemming geef om al dan niet opk de achtergrond actief te zijn) en kreeg gisteren te horen dat ik mijn data had opgebruikt en dat kpn dit afzet. Als ik op mijn S7 naar de diagnose kijk van mijn dataverbruik, geeft mijn toestel in alle duidelijkheid aan dat ik op 9,8 Gb verbruik zit en niet op 10Gb zoals KPN beweerd.
KPN reactie was dat ik op hun domme en simpele app moet kijken voor de "correcte" dataverbruik dat via hun professioneel systeem aan de app doorgeeft.
Mijn vraag is simpel; kan ik geen officiële uitdraai krijgen van hun systeem waar in detail opstaat hoeveel data mijn telefoon verbruikt heeft?(sorry maar ik vind dat een simpele app makkelijk te beïnvloeden is door de partij die er voordeel uit haalt...)
Hopelijk kan iemand mij hier meer inlichtingen over geven (alsook hoe andere providers hiermee omgaan aangezien ik van plan ben om weg te gaan bij KPN)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Mariogov schreef:Wie kan mij helpen;
Ik heb via KPN 10Gb/maand aan data. In het begin ging ik daar nooit over en kwam altijd ruimschoots toe. Nu heb ik een Samsung Galaxy S7( waarmee ik zelf de apps toestemming geef om al dan niet opk de achtergrond actief te zijn) en kreeg gisteren te horen dat ik mijn data had opgebruikt en dat kpn dit afzet. Als ik op mijn S7 naar de diagnose kijk van mijn dataverbruik, geeft mijn toestel in alle duidelijkheid aan dat ik op 9,8 Gb verbruik zit en niet op 10Gb zoals KPN beweerd.
KPN reactie was dat ik op hun domme en simpele app moet kijken voor de "correcte" dataverbruik dat via hun professioneel systeem aan de app doorgeeft.
Mijn vraag is simpel; kan ik geen officiële uitdraai krijgen van hun systeem waar in detail opstaat hoeveel data mijn telefoon verbruikt heeft?(sorry maar ik vind dat een simpele app makkelijk te beïnvloeden is door de partij die er voordeel uit haalt...)
Hopelijk kan iemand mij hier meer inlichtingen over geven (alsook hoe andere providers hiermee omgaan aangezien ik van plan ben om weg te gaan bij KPN)
Die domme en simpele app is de informatie die komt uit hun officiële systeem als dat aangeeft dat je 10GB hebt gebruikt dan zal dit echt wel kloppen. KPN (en geen enkele andere provider) houdt bij wat jij precies download en waarmee, vraag is of je dit zou willen?

Jouw toestel houdt het dataverbruik bij vanaf de telefoonzijde maar wie zegt dat jouw S7 het wel goed bijhoudt en echt alles berekend wat er is gebruikt?

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door taxikemperman »

In verband met de privacy geeft geen enkele provider inzage waar u uw GB aan besteedt hebt.
Dit is al door diverse mensen geprobeerd met rechtszaken en die zijn allemaal verloren.
Udient het dus toch te hebben van uw eigen slimme app om te zien waaraan u uw data hebt gespendeerd

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door Dirkie »

Mariogov schreef:Mijn vraag is simpel; kan ik geen officiële uitdraai krijgen van hun systeem waar in detail opstaat hoeveel data mijn telefoon verbruikt heeft?
Volgens mij staat dat gewoon iedere maand op uw factuur. In de tijd dat ik bij de KPN zat wel tenminste. Er staat dan trouwens alleen op hoeveel er verbruikt is, niet waaraan. Als U dat wil weten moet u op Uw Galaxy S7 kijken onder Instellingen --> Gegevensverbruik --> Gebruik Mobiele Gegevens. Daar staat per App hoeveel data er verbruikt is.
En het verschil tussen 9.8 GB en 10 GB zal waarschijnlijk komen door het afronden van het data verbruik.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door lordi »

De reden dat je telefoon aangeeft dat je maar 9,8GB hebt verbruikt en KPN 10GB is dat er twee verschillende definities van GB worden gebruikt.In het verleden was 1 GB = 1024 MB maar tegenwoordig wordt ook heel vaak 1 GB=1000MB gebruikt (Voor 1024MB is er nu de afkorting GiB en dat staat voor Gibibyte).

Bij KPN maken ze gebruik van 1GB=1000MB, bij een 10GB abonnement krijg je dan ook 10.000MB en geen 10.240MB.
Jouw telefoon rekent waarschijnlijk met 1GB=1024MB en in dat geval is 10.000MB gelijk aan ongeveer 9,76GB.

Vandaar dat KPN aangeeft dat je de limiet van 10GB al bereikt hebt en je telefoon geeft aan dat je "pas" op 9,8GB zit. In beide gevallen heb je echter de maandlimiet van 10.000MB al verbruikt.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij zijn er 2 definities voor de Gigabyte:
1.000.000.000 bytes
of
1024 x 1024 x 1024 = 1.073.741.824 bytes
Is een verschil van 7% ipv 2% en dus niet de verklaring

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

Er zijn hier 2 factoren die mee kunnen spelen. Je telefoon rondt geen datasessies af, dat doet kpn wel. Dan zit je ook nog met het moment dat je je bundel krijgt. Als dit niet volledig gelijk loopt met je telefoon, kan hier ook al afwijking in zitten.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door lordi »

16again schreef:Volgens mij zijn er 2 definities voor de Gigabyte:
1.000.000.000 bytes
of
1024 x 1024 x 1024 = 1.073.741.824 bytes
Is een verschil van 7% ipv 2% en dus niet de verklaring
Als de telefoon 1GB=1024MB (ipv 1000MB) hanteert dan is de rekensom: 10.000MB/1024MB = 9,76GB.

Ik heb zelf ook een android telefoon en die houdt rekent inderdaad met 1GB=1024MB en dat is dus de verklaring.
Laatst gewijzigd door lordi op 28 mar 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inzage dataverbruik

Ongelezen bericht door berndv »

lordi schreef:
16again schreef:Volgens mij zijn er 2 definities voor de Gigabyte:
1.000.000.000 bytes
of
1024 x 1024 x 1024 = 1.073.741.824 bytes
Is een verschil van 7% ipv 2% en dus niet de verklaring
Als de telefoon 1GB=1024MB (ipv 1000MB) hanteert dan is de rekensom: 10.000MB/1024MB = 9,76GB.
Als een telefoon 1024 MB rekent voor 1 GB, dan zal die ook 1024 KB rekenen voor 1 MB

Gesloten