LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Radar »

Als je een nieuw telefoonabonnement inclusief dure telefoon afsluit, krijg je sinds kort een schuldregistratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Zou jij je keuze voor een nieuwe telefoon aanpassen? Laat de redactie van Radar weten hoe jij daarover denkt, en plaats hieronder een reactie!

(Lees meer over de nieuwe regels: http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulp ... bonnement/)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Radar schreef:Als je een nieuw telefoonabonnement inclusief dure telefoon afsluit, krijg je sinds kort een schuldregistratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Zou jij je keuze voor een nieuwe telefoon aanpassen? Laat de redactie van Radar weten hoe jij daarover denkt, en plaats hieronder een reactie!

(Lees meer over de nieuwe regels: http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulp ... bonnement/)
Goede zaak.

En keuze aanpassen? Ik heb nog nooit een telefoon als onderdeel van een abonnement gekocht en ben dat ook niet van plan. Zelf kopen en een goedkoop abonnement voor het bellen/sms/internet is toch veel voordeliger.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nee, want ik koop al sinds een jaar of 6 een losse telefoon naar keuze, bij een sim-only abonnement naar keuze, dus ik heb hier niet mee te maken.

In het algemeen vind ik het een goed idee, een high-end smartphone + abonnement is toch een een verplichting van doorgaans 24 maanden, waar een bedrag van 800 tot wel 1000 euro mee gemoeid is.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

:D hahaha, losse telefoon en een goede sim only

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik ben de 4e in rij die een los toestel koopt. Daarnaast geen abonnement maar prepaid omdat, misschien heel ouderwets, ik m'n mobile telefoon voor nood heb.
Bij die duren abonnementen, met of zonder toestel, moet je natuurlijk altijd rekening houden of je nog aan je financiële verplichtingen kunt voldoen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Nummer 5

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Dieke83 »

ik ook los toestel heb je meer keus en sim only scheelt wel een paar tientjes in de maand

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Hatertje »

Nummer 7, al betaal ik alsnog €32,50 per maand voor mijn sim-only met onbeperkt bellen, smsen en 50GB internet. Op jaarbasis kom je daarmee op een vergelijkbaar bedrag als laten we zeggen, een iphone se + abonnement. Best krom.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hatertje schreef:Nummer 7, al betaal ik alsnog €32,50 per maand voor mijn sim-only met onbeperkt bellen, smsen en 50GB internet. Op jaarbasis kom je daarmee op een vergelijkbaar bedrag als laten we zeggen, een iphone se + abonnement. Best krom.
Jeetje, groot abonnement heb jij zeg. Die van mij is €7 per maand en we delen het abonnement, dus samen met mijn man maakt dat €3,50 p.p. per maand. :lol:

Verwijderd

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Julie4444 schreef:
Hatertje schreef:Nummer 7, al betaal ik alsnog €32,50 per maand voor mijn sim-only met onbeperkt bellen, smsen en 50GB internet. Op jaarbasis kom je daarmee op een vergelijkbaar bedrag als laten we zeggen, een iphone se + abonnement. Best krom.
Jeetje, groot abonnement heb jij zeg. Die van mij is €7 per maand en we delen het abonnement, dus samen met mijn man maakt dat €3,50 p.p. per maand. :lol:
Voor die €3,50 heb jij dan ook geen 50GB abonnement ;)

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik koop mijn telefoon ook los en heb hiernaast een abonnement bij KPN van €20,00 per maand. Ik vind het persoonlijk handiger doordat je maandelijkse kosten lager zijn, al zijn High-end toestellen tegenwoordig ook ineens een klap geld.

Verder vind ik een BKR-registratie wel aardig ver gaan... Natuurlijk zijn er vaak hogere bedragen mee gemoeid, maar om een registratie te krijgen voor een mobiele telefoon in dit digitale tijdperk... Meh.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Mark1992 schreef:Verder vind ik een BKR-registratie wel aardig ver gaan... Natuurlijk zijn er vaak hogere bedragen mee gemoeid, maar om een registratie te krijgen voor een mobiele telefoon in dit digitale tijdperk... Meh.
Gaat om je kredietwaardigheid. In dit geval heb je een lening bij zo'n abonnement met toestel. Als ik een nieuwe koelkast koop voor eenzelfde bedrag en ik betaal middels bv een flexibel krediet, dan heb ik die registratie ook.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Hatertje »

Julie4444 schreef:
Hatertje schreef:Nummer 7, al betaal ik alsnog €32,50 per maand voor mijn sim-only met onbeperkt bellen, smsen en 50GB internet. Op jaarbasis kom je daarmee op een vergelijkbaar bedrag als laten we zeggen, een iphone se + abonnement. Best krom.
Jeetje, groot abonnement heb jij zeg. Die van mij is €7 per maand en we delen het abonnement, dus samen met mijn man maakt dat €3,50 p.p. per maand. :lol:
Zeker! Ik kan mijn abonnement gedeeltelijk declareren en ik maak best veel gebruik van hotspots zodat ik met mijn laptop verbinding kan maken. Bij die 'onbeperkte abonnementen' van T-mobile en Tele2 moet je dan om de 5? GB weer (gratis) een nieuwe bundel aanvragen. Dat trek ik niet met mijn gebruik. Dan ben ik constant nieuwe GB's aan het aanvragen, vandaar de keuze voor een wat duurder abonnement. Dit abonnement i.c.m. mijn huidige iPhone 7 zou waarschijnlijk een godsvermogen kosten.

atlas1302

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Nummer 8, omdat ik alleen maar wil bellen of gebeld worden als ik niet thuis ben, prepaid gewoon. Internetten doen we gewoon thuis met een biertje en een luie stoel en mijn ZON, MEO en CABO pakket voor 6 euro, draait er perfect op.

Verwijderd

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Mark1992 schreef:Ik koop mijn telefoon ook los en heb hiernaast een abonnement bij KPN van €20,00 per maand. Ik vind het persoonlijk handiger doordat je maandelijkse kosten lager zijn, al zijn High-end toestellen tegenwoordig ook ineens een klap geld.

Verder vind ik een BKR-registratie wel aardig ver gaan... Natuurlijk zijn er vaak hogere bedragen mee gemoeid, maar om een registratie te krijgen voor een mobiele telefoon in dit digitale tijdperk... Meh.
BKR-registratie gaat erom dat deze constructie eigenlijk gewoon koop op afbetaling is, en dus een lening. Voor elke lening die je aan gaat geldt een check bij het BKR. En terecht.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Hatertje »

JohnTheBassist schreef:
Mark1992 schreef:Ik koop mijn telefoon ook los en heb hiernaast een abonnement bij KPN van €20,00 per maand. Ik vind het persoonlijk handiger doordat je maandelijkse kosten lager zijn, al zijn High-end toestellen tegenwoordig ook ineens een klap geld.

Verder vind ik een BKR-registratie wel aardig ver gaan... Natuurlijk zijn er vaak hogere bedragen mee gemoeid, maar om een registratie te krijgen voor een mobiele telefoon in dit digitale tijdperk... Meh.
BKR-registratie gaat erom dat deze constructie eigenlijk gewoon koop op afbetaling is, en dus een lening. Voor elke lening die je aan gaat geldt een check bij het BKR. En terecht.
Een check voor het verstrekken van een lening is wat mij betreft prima. Dit betreft echter een registratie. Toen ik een paar geleden voor een telecomprovider werkte, is er op een gegeven moment bepaalt dat providers geen klanten meer mogen registreren bij BKR bij een landurige betalingsachterstand. Dat was in principe prima, omdat mensen door het eenmalig verwaarlozen van de telefoonrekening meteen de mogelijkheid tot een hypotheek werd ontzegd. Ik vraag me alleen wel af welke gevolgen deze registratie heeft voor het afsluiten van een hypotheek.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door scontra »

Hatertje schreef:. Ik vraag me alleen wel af welke gevolgen deze registratie heeft voor het afsluiten van een hypotheek.
Als dit 'de enige' registratie is dan kan het een paar duizend Euro schelen op het totale hypotheekbedrag.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door sjohie »

Hatertje schreef:
JohnTheBassist schreef:
Mark1992 schreef:Ik koop mijn telefoon ook los en heb hiernaast een abonnement bij KPN van €20,00 per maand. Ik vind het persoonlijk handiger doordat je maandelijkse kosten lager zijn, al zijn High-end toestellen tegenwoordig ook ineens een klap geld.

Verder vind ik een BKR-registratie wel aardig ver gaan... Natuurlijk zijn er vaak hogere bedragen mee gemoeid, maar om een registratie te krijgen voor een mobiele telefoon in dit digitale tijdperk... Meh.
BKR-registratie gaat erom dat deze constructie eigenlijk gewoon koop op afbetaling is, en dus een lening. Voor elke lening die je aan gaat geldt een check bij het BKR. En terecht.
Een check voor het verstrekken van een lening is wat mij betreft prima. Dit betreft echter een registratie. Toen ik een paar geleden voor een telecomprovider werkte, is er op een gegeven moment bepaalt dat providers geen klanten meer mogen registreren bij BKR bij een landurige betalingsachterstand. Dat was in principe prima, omdat mensen door het eenmalig verwaarlozen van de telefoonrekening meteen de mogelijkheid tot een hypotheek werd ontzegd. Ik vraag me alleen wel af welke gevolgen deze registratie heeft voor het afsluiten van een hypotheek.
Het doel vanuit de wetmaker is tweeledig, ten eerste mensen goed te laten beseffen wat ze met zo'n contract feitelijk afsluiten, en ten tweede er voor te zorgen dat men daardoor niet onbewust schulden gaat stapelen. Of, en zo ja hoeveel, gevolgen deze specifieke leningen gaan hebben voor het kunnen afsluiten van hypotheken, of het max bedrag daarvan, is aan de markt. Dat zijn diezelfde banken die, zeker grotendeels, terecht zijn verguisd omdat ze voorafgaand aan de crisis, veel te gemakkelijk veel te hoge hypotheken verstrekten, en dan ook in vormen die zo complex waren dat ze zo goed als ondoorgrondelijk waren. Die kunnen op basis van deze info, betere producten afleveren. In die zin is dit een druppel in de emmer met oplossingen die een volgende crisis hopelijk kunnen voorkomen.

Overigens kan ik me een recent topic hier voor de geest halen, van iemand die zich zo ongeveer in een grondrecht voelde aangetast, omdat deze persoon geen hypotheek kreeg, ivm een BKR codering. Dus over niet al te lange tijd zullen zulke topics wel opduiken hierover gok ik.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door renewouters »

Hatertje schreef: Een check voor het verstrekken van een lening is wat mij betreft prima. Dit betreft echter een registratie.
Hoe will je checken zonder registratie? Netjes vragen aan klanten of ze ergens leningen hebben en ze op hun blauwe ogen vertrouwen?

Hatertje schreef: Toen ik een paar geleden voor een telecomprovider werkte, is er op een gegeven moment bepaalt dat providers geen klanten meer mogen registreren bij BKR bij een landurige betalingsachterstand. Dat was in principe prima, omdat mensen door het eenmalig verwaarlozen van de telefoonrekening meteen de mogelijkheid tot een hypotheek werd ontzegd. Ik vraag me alleen wel af welke gevolgen deze registratie heeft voor het afsluiten van een hypotheek.
ALs je een telefoon op afbetaling hebt, heb je bepaalde financiële verplichtingen. Deze worden, net als alle andere verplichtingen meegenomen in de berekening van het maximaal te lenen bedrag. Ik zou niet weten waarom verplichtingen voor de afbetaling van een telefoon anders zou moeten worden behandeld. Als 2 of 3 van dit soort dingetjes heb, scheelt dat al gauw 50...100 euro per maand die je niet aan je huis kunt besteden.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Quark »

Ook ik koop een los toestel tussen de 100 en 150 euro. Heb hierbij Vodafoon met dubbele data omdat ik bij Ziggo zit. Mijn zoon heet een duren I Phone waarvoor hij maandelijks betaald, hij kan echt niet meer met dat ding als ik met mijn goedkope Motorola

Gesloten