LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MB verbruik Telfort klopt niet

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door Eva_T »

Vorige maand heb ik mijn combivoordeel veranderd. Ik heb ipv de €5,- korting gekozen voor de verdubbeling van de bundel. Dit met het oog op de zomer; ik dacht meer buiten te zijn dus meer te verbruiken. I.p.v. 3000 MB zou ik nu theoretisch 6000 MB moeten kunnen verbruiken.

De 6000 MB vlogen er echter doorheen. Op 6 augustus kreeg ik al een melding dat de bundel verbruikt was. En dit terwijl ik, vanwege het oudhollands zeikweer, helemaal niet veel buiten ben geweest. Laat staan dat ik het dubbele verbruikt heb van wat ik vóór het ingaan van de verdubbeling deed binnen 20 dagen.

Ik besloot de tips op internet op te volgen:
- Wifi assistentie uitzetten
- Apps die je niet vaak gebruikt uitzetten bij Mobiele data.
- Apps afsluiten als je ze niet gebruikt.
- Via Instellingen- Mobiele data bijhouden hoeveel je gebruikt.

Ik heb vervolgens een extra 500 MB databundel aangeschaft op 7 augustus. De Mobiele data heb ik op dat moment ook gereset zodat ik met mijn telefoon kon bijhouden hoeveel ik daadwerkelijk verbruikte vanaf dat moment.

Word ik vannacht ineens bruut gewekt door een Telfort SMS: "uw extra 500MB bundel is verbruikt". BINNEN 3 DAGEN?! En 's nachts terwijl ik slaap en mijn telefoon dus niet gebruik????
Ik check vanmorgen dus meteen mijn mobiele data verbruik op mijn telefoon: die geeft 17MB verbruik aan. Ook bij de individuele apps is geen gekke uitschieter te zien. Er gaat iets mis bij Telfort, dat leek me duidelijk.

Ik bel vervolgens vol goede moed (en heel naief: "dit gaat vast opgelost worden voor een trouwe klant als ik") met de klanten"service". Krijg ik me toch een onklantvriendelijke dame aan de lijn! Na het hele verhaal te hebben uitgelegd was haar conclusie dat ik onbewust vast meer gebruik (terwijl ik duidelijk aangeef dat mijn telefoon een heel ander MB verbruik meet). En ze verwijtte me ook nog "niet slim" te zijn omdat ik de mobiele data heb gereset. (Vond ik juist heel slim; zo kun je het namelijk precies en per app bijhouden en had ik gegrond bewijs voor mijn klacht.) Het enige wat ik kan doen is mijn mobiele netwerk/4G uitzetten als ik thuis ben,want als de wifi dan wegvalt (is ook ineens nieuw sinds ik mn combivoordeel heb veranderd) dan kan mijn telefoon niet overgaan op 4G. Dit is dus bij mij geen optie vanwege mijn werk; ik moet 24 per dag bereikbaar zijn per telefoon/app én e-mail.
Ik kon niet doorverbonden worden met iemand anders en ik moest het er maar mee doen. Que? Dit gaat er bij mij echt niet in.

Wat adviseren jullie mij nu te doen?

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Kijk eens op https://forum.telfort.nl/mobiel-interne ... meer-48751
En op onze vriend Google
Welkom bij het legioen der digibeten (volgens Telfort)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik weet niet hoe je bereikbaar moet zijn voor je werk, maar als je een exchange account op je smartphone actief hebt, met push notificaties, dan zou dat wel eens de onbekende dataslurper kunnen zijn. Die sync acties zijn niet zo groot, zeker als er geen te syncen mail blijkt te zijn, maar aangezien een provider dataverbruik afrond per sessie, kan een sync van zeg 5 kB, door Telfort afgerond worden op 10Kb, of 100Kb. Dat verschilt per provider en contract, maar kan er voor zorgen dat je telefoon 100 kB voor 10 sync acties geeft, dus 10x10Kb. terwijl dat bij Telfort 10x100kB, dus 1 MB is.

Verwijderd

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Eva_T schreef:Vorige maand heb ik mijn combivoordeel veranderd. Ik heb ipv de €5,- korting gekozen voor de verdubbeling van de bundel. Dit met het oog op de zomer; ik dacht meer buiten te zijn dus meer te verbruiken. I.p.v. 3000 MB zou ik nu theoretisch 6000 MB moeten kunnen verbruiken.

De 6000 MB vlogen er echter doorheen. Op 6 augustus kreeg ik al een melding dat de bundel verbruikt was. En dit terwijl ik, vanwege het oudhollands zeikweer, helemaal niet veel buiten ben geweest. Laat staan dat ik het dubbele verbruikt heb van wat ik vóór het ingaan van de verdubbeling deed binnen 20 dagen.

Ik besloot de tips op internet op te volgen:
- Wifi assistentie uitzetten
- Apps die je niet vaak gebruikt uitzetten bij Mobiele data.
- Apps afsluiten als je ze niet gebruikt.
- Via Instellingen- Mobiele data bijhouden hoeveel je gebruikt.

Ik heb vervolgens een extra 500 MB databundel aangeschaft op 7 augustus. De Mobiele data heb ik op dat moment ook gereset zodat ik met mijn telefoon kon bijhouden hoeveel ik daadwerkelijk verbruikte vanaf dat moment.

Word ik vannacht ineens bruut gewekt door een Telfort SMS: "uw extra 500MB bundel is verbruikt". BINNEN 3 DAGEN?! En 's nachts terwijl ik slaap en mijn telefoon dus niet gebruik????
Ik check vanmorgen dus meteen mijn mobiele data verbruik op mijn telefoon: die geeft 17MB verbruik aan. Ook bij de individuele apps is geen gekke uitschieter te zien. Er gaat iets mis bij Telfort, dat leek me duidelijk.

Ik bel vervolgens vol goede moed (en heel naief: "dit gaat vast opgelost worden voor een trouwe klant als ik") met de klanten"service". Krijg ik me toch een onklantvriendelijke dame aan de lijn! Na het hele verhaal te hebben uitgelegd was haar conclusie dat ik onbewust vast meer gebruik (terwijl ik duidelijk aangeef dat mijn telefoon een heel ander MB verbruik meet). En ze verwijtte me ook nog "niet slim" te zijn omdat ik de mobiele data heb gereset. (Vond ik juist heel slim; zo kun je het namelijk precies en per app bijhouden en had ik gegrond bewijs voor mijn klacht.) Het enige wat ik kan doen is mijn mobiele netwerk/4G uitzetten als ik thuis ben,want als de wifi dan wegvalt (is ook ineens nieuw sinds ik mn combivoordeel heb veranderd) dan kan mijn telefoon niet overgaan op 4G. Dit is dus bij mij geen optie vanwege mijn werk; ik moet 24 per dag bereikbaar zijn per telefoon/app én e-mail.
Ik kon niet doorverbonden worden met iemand anders en ik moest het er maar mee doen. Que? Dit gaat er bij mij echt niet in.

Wat adviseren jullie mij nu te doen?
Weet je zeker dat je telefoon geen update heeft gedraaid? Apps die in de app-store zijn geüpdate? Dat had mijn schoonmoeder ook en die was daarmee binnen anderhalf uur door haar 500Mb heen. Thuis alles op Wifi doen, apps niet updaten via mobiel internet, etc... Maar inderdaad, dit alles zou u terug moeten zien onder Mobiel Verbruik en u zegt dat daar niets raars staat, dus daar geloof ik u wel in.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door Costnix »

Zet de mobiele data alleen aan, wanneer u deze nodig heeft.

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door Eva_T »

sjohie schreef:Ik weet niet hoe je bereikbaar moet zijn voor je werk, maar als je een exchange account op je smartphone actief hebt, met push notificaties, dan zou dat wel eens de onbekende dataslurper kunnen zijn. Die sync acties zijn niet zo groot, zeker als er geen te syncen mail blijkt te zijn, maar aangezien een provider dataverbruik afrond per sessie, kan een sync van zeg 5 kB, door Telfort afgerond worden op 10Kb, of 100Kb. Dat verschilt per provider en contract, maar kan er voor zorgen dat je telefoon 100 kB voor 10 sync acties geeft, dus 10x10Kb. terwijl dat bij Telfort 10x100kB, dus 1 MB is.
Maar dan zou de individuele mail app meer verbruik moeten aangeven toch? Deze geeft een paar KB's aan, maar meer niet!

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door Eva_T »

Costnix schreef:Zet de mobiele data alleen aan, wanneer u deze nodig heeft.
Dat doe ik inderdaad al voor de apps die ik niet nodig heb. Helaas is het voor mijn werk geen optie om mail/whatsapp e.d. uit te zetten, laat staan mobiele data in het algemeen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door renewouters »

Klopt de hoeveelheid 4G data wel met wat het toestel zelf aangeeft?

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: MB verbruik Telfort klopt niet

Ongelezen bericht door Eva_T »

renewouters schreef:Klopt de hoeveelheid 4G data wel met wat het toestel zelf aangeeft?
Uuuhm. Géén idee wat je daarmee bedoelt. Hoe kan ik dat achterhalen?

Gesloten