LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Janneman7
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2012 12:10

Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door Janneman7 »

Het blijkt dat vanaf onze vaste telefoonlijn al geruime tijd verschillende telefoonnummers in rekening worden gebracht die wij niet bellen.
Iedere nacht wordt volgens Ziggo rond 03:06 uur het telefoonnummer 0107537292 gebeld, altijd exact 9 seconden lang.
Zelf hebben wij dit nummer nooit gebeld, dus wij vragen ons ernstig af hoe dit mogelijk is.
Ziggo zegt hier niets aan te kunnen doen omdat het een individueel nummer betreft.

Ten einde raad hebben we een nieuw telefoonnummer aangevraagd bij Ziggo en wat schetst onze verbazing... De ellende gaat gewoon door.

Ook wordt er volgens Ziggo dagelijks gebeld naar het nummer 09067290053.
Inmiddels hebben we alle 0900- 0800 en aanverwante nummers laten blokkeren. Sindsdien is dit gestopt.

We hebben geprobeerd aangifte te doen bij de politie, maar die kunnen niets voor ons doen.
De politie heeft ons aangeraden om aangifte te doen bij Fraudehelpdesk.nl, wat inmiddels is gebeurd.

Wij voelen ons opgelicht door Ziggo (omdat het blijkbaar mogelijk is dat er kosten in rekening worden gebracht voor nummers die wij niet bellen) en de onbekende fraudeur die hier achter zit. Wij vragen ons af hoe het mogelijk is dat er kosten in rekening worden gebracht voor nummers die wij niet bellen vanaf een vaste lijn.

Het enige dat ons nog rest is het opzeggen van de vaste lijn?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 sep 2017 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze meer op de inhoud slaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door sjohie »

Janneman7 schreef:Het blijkt dat vanaf onze vaste telefoonlijn al geruime tijd verschillende telefoonnummers in rekening worden gebracht die wij niet bellen.
Iedere nacht wordt volgens Ziggo rond 03:06 uur het telefoonnummer 0107537292 gebeld, altijd exact 9 seconden lang.
Zelf hebben wij dit nummer nooit gebeld, dus wij vragen ons ernstig af hoe dit mogelijk is.
Ziggo zegt hier niets aan te kunnen doen omdat het een individueel nummer betreft.

Ten einde raad hebben we een nieuw telefoonnummer aangevraagd bij Ziggo en wat schetst onze verbazing... De ellende gaat gewoon door.

Ook wordt er volgens Ziggo dagelijks gebeld naar het nummer 09067290053.
Inmiddels hebben we alle 0900- 0800 en aanverwante nummers laten blokkeren. Sindsdien is dit gestopt.

We hebben geprobeerd aangifte te doen bij de politie, maar die kunnen niets voor ons doen.
De politie heeft ons aangeraden om aangifte te doen bij Fraudehelpdesk.nl, wat inmiddels is gebeurd.

Wij voelen ons opgelicht door Ziggo (omdat het blijkbaar mogelijk is dat er kosten in rekening worden gebracht voor nummers die wij niet bellen) en de onbekende fraudeur die hier achter zit. Wij vragen ons af hoe het mogelijk is dat er kosten in rekening worden gebracht voor nummers die wij niet bellen vanaf een vaste lijn.

Het enige dat ons nog rest is het opzeggen van de vaste lijn?
09067290053 is een bekend fraude nummer, maar kosten voor bellen daarvoor komen vaak op rekeningen van mobiele telefoons, doordat advertenties die daar naar wijzen, via dubieuze apps op de telefoon komen. Op een vaste lijn is wel wat apart. Welke personen hebben toegang tot jullie vaste telefoon, en wat voor type telefoon is dat? En dat 9 seconden bellen naar een bepaald nummer op een bepaalde tijd, klinkt als iets geatomatiseerds, wat voor apparaten hangen allemaal aan jullie telefoonlijn? Iets als een persoonlijke alarm voor senioren, een alarmcentrale die zelfstandig kan bellen, of een smart device als een toon-thermostaat of van die Philips discolampen oid?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door vroem »

hebben jullie een alarminstallatie met koppeling meldkamer?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door henk51 »

Net wat Vroem oppert lijkt me een lijntest PAC (paticuliere alarm centrale) lijnen moeten dagelijks getest worden op goede werking.Wordt bij voorkeur op
laat tijdstip gedaan.
Zelf nummer al eens gedraaid zo ja kreeg je een soort signaal te horen?


groeten Henk

Speedy123
Berichten: 1161
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

henk51 schreef:Net wat Vroem oppert lijkt me een lijntest PAC (paticuliere alarm centrale) lijnen moeten dagelijks getest worden op goede werking.Wordt bij voorkeur op
laat tijdstip gedaan.
Zelf nummer al eens gedraaid zo ja kreeg je een soort signaal te horen?


groeten Henk
Dat is dan wel apart, de meeste alarm systemen zijn niet aangesloten op de vaste lijn maar hebben zelf de mogelijkheid om mobiel te bellen naar de centrale. Zo werkt mijn beveiligings installatie in ieder geval en dat is een van de meesrt geleverde systemen in Nederland. De reden hierachter is dat wanneer er geen stroom is, de beveiligingsinstallatie op zijn accu gewoon blijft werken en nog steeds alarm kan slaan ook als er geen stroom beschikbaar is voor de vaste lijn van Ziggo (let wel, Ziggo telefonie werkt alleen als het Ziggo modem stroom heeft).

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door Nevyn »

Denk ook net als boven al geschreven, dat u uw thuis installaties een kritisch moet bekijken om te kijken wel apparaat eventueel deze meldingen doet.
Bent u wel eens wakker gebleven om te kijken wat er gebeurd ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door sjohie »

Speedy123 schreef:
henk51 schreef:Net wat Vroem oppert lijkt me een lijntest PAC (paticuliere alarm centrale) lijnen moeten dagelijks getest worden op goede werking.Wordt bij voorkeur op
laat tijdstip gedaan.
Zelf nummer al eens gedraaid zo ja kreeg je een soort signaal te horen?


groeten Henk
Dat is dan wel apart, de meeste alarm systemen zijn niet aangesloten op de vaste lijn maar hebben zelf de mogelijkheid om mobiel te bellen naar de centrale. Zo werkt mijn beveiligings installatie in ieder geval en dat is een van de meesrt geleverde systemen in Nederland. De reden hierachter is dat wanneer er geen stroom is, de beveiligingsinstallatie op zijn accu gewoon blijft werken en nog steeds alarm kan slaan ook als er geen stroom beschikbaar is voor de vaste lijn van Ziggo (let wel, Ziggo telefonie werkt alleen als het Ziggo modem stroom heeft).
Ik weet niet voor type dat dan is, maar de installatie bij mijn ouders, belt bijvoorbeeld zelfstandig via de vaste telefoonlijn naar buiten, dus niet mobiel. En analoge telefoon werkt ook zonder stroom.. :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door vroem »

Speedy123 schreef:
henk51 schreef:Net wat Vroem oppert lijkt me een lijntest PAC (paticuliere alarm centrale) lijnen moeten dagelijks getest worden op goede werking.Wordt bij voorkeur op
laat tijdstip gedaan.
Zelf nummer al eens gedraaid zo ja kreeg je een soort signaal te horen?


groeten Henk
Dat is dan wel apart, de meeste alarm systemen zijn niet aangesloten op de vaste lijn maar hebben zelf de mogelijkheid om mobiel te bellen naar de centrale. Zo werkt mijn beveiligings installatie in ieder geval en dat is een van de meesrt geleverde systemen in Nederland. De reden hierachter is dat wanneer er geen stroom is, de beveiligingsinstallatie op zijn accu gewoon blijft werken en nog steeds alarm kan slaan ook als er geen stroom beschikbaar is voor de vaste lijn van Ziggo (let wel, Ziggo telefonie werkt alleen als het Ziggo modem stroom heeft).
valt wel mee hoor. nieuwe wellicht, maar er zijn nog legio oudere systemen actief die aan de eisen voldoen die dit gewoon via vaste lijn of voip doen. Zowel ons oude als nieuwe huis als mijn zakelijk pand werken via voip, en doen de controlecontacten gewoon via ""vast"" nummer. Gelukkig wel, goedkoper dan met mobiel.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door Hatertje »

“Vaste telefonie” kan je onderverdelen in verschillende lijnen. Ik heb “vaste” digitale telefonie van KPN bij mijn glasvezel. Als mijn stroom uitvalt, en daardoor het modem niet meer werkt, kan ik ook niet meer bellen met mijn huistelefoon.

In het tijdperk voor digitale telefonie had je vaste aansluiting inderdaad geen stroom nodig om alsnog te kunnen bellen. Er vanuitgaande dat men geen draadloze handset heeft.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Speedy123 schreef: Dat is dan wel apart, de meeste alarm systemen zijn niet aangesloten op de vaste lijn maar hebben zelf de mogelijkheid om mobiel te bellen naar de centrale. Zo werkt mijn beveiligings installatie in ieder geval en dat is een van de meesrt geleverde systemen in Nederland. De reden hierachter is dat wanneer er geen stroom is, de beveiligingsinstallatie op zijn accu gewoon blijft werken en nog steeds alarm kan slaan ook als er geen stroom beschikbaar is voor de vaste lijn van Ziggo (let wel, Ziggo telefonie werkt alleen als het Ziggo modem stroom heeft).
Ik denk dat de meeste alarmcentrales juist via de vaste lijn werken. Het aantal storingen via de vaste lijn is % het laagst. Mobiel signaal kun je verstoren vanaf buitenaf en ook VOIP is relatief simpel te verstoren als je dit echt wilt.

Bij VOIP is het zelfs zo dat de verzekeringmaatschappij in sommige gevallen zelfs niet uitkeert omdat enkel vaste telefonie (dus geen VOIP zoals Ziggo aanbiedt) aan de eisen voldoet. Dit was ieder geval 3 jaar geleden zo kan zijn dat ze inmiddels wel VOIP ondersteunen.

Als er elke dag wordt gebeld op een vast tijdstip en ondanks een nieuw nummer dit nog steeds gebeurd lijkt me een alarm systeem een logische verklaring. Je kunt eens alle telefoonkabels uit je Ziggo modem halen en dan kijken wat er gebeurd.

Dat nummer blokkade van het betaalnummer werkte betekend dat het misbruik echt van je woning afkomstig was. Het betreffende nummer wordt ook gebruikt op diverse porno sites en is dus niet enkel een nummer wat "misbruikt" wordt via de mobiel.

Los dat het nummer geen fraudeleus nummer is maar dat mensen dit zo ervaren omdat ze zich vaak niet bewust zijn dat een derden dit soort sites bezoeken en op deze wijze betalen.

Janneman7
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2012 12:10

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door Janneman7 »

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Wij hebben inderdaad een aansluiting op een alarmsysteem, wij wisten niet dat dit systeem automatisch iedere nacht belt.

Het 0900 nummer is nu via Ziggo geblokkeerd en hopelijk is dat dan ook afgelopen.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door 16again »

0900 nummer blokkeren scheelt in de kosten....maar legt niet de oorzaak bloot. Het zou aan mij blijven knagen of er geen gehacked apparat thuis op netwerk aanwezig is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

breien schreef:
Janneman7 schreef:Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Wij hebben inderdaad een aansluiting op een alarmsysteem, wij wisten niet dat dit systeem automatisch iedere nacht belt.

Het 0900 nummer is nu via Ziggo geblokkeerd en hopelijk is dat dan ook afgelopen.
Nu nog even uw excuses aanbieden omdat u Ziggo en de onbekende met het telefoonnummer beticht van oplichting in uw openingspost.
En natuurlijk niet vergeten de "aangifte" bij de fraudehelpdesk laten vervallen. Wel vreemd dat Ziggo deze simpele conclusie zelf niet heeft getrokken. Veel van dit soort gevallen (alarmcentrale) meegemaakt bij mijn vorige werkgever en was 1 van de standaard vragen die werd gesteld. Als er gebeld wordt naar een bepaald nummer is er altijd een logische verklaring voor, zeker als het geen betaalnummer is, immers profiteert niemand hiervan als hiermee wordt gebeld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door sjohie »

sylvesterb schreef:
breien schreef:
Janneman7 schreef:Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Wij hebben inderdaad een aansluiting op een alarmsysteem, wij wisten niet dat dit systeem automatisch iedere nacht belt.

Het 0900 nummer is nu via Ziggo geblokkeerd en hopelijk is dat dan ook afgelopen.
Nu nog even uw excuses aanbieden omdat u Ziggo en de onbekende met het telefoonnummer beticht van oplichting in uw openingspost.
En natuurlijk niet vergeten de "aangifte" bij de fraudehelpdesk laten vervallen. Wel vreemd dat Ziggo deze simpele conclusie zelf niet heeft getrokken. Veel van dit soort gevallen (alarmcentrale) meegemaakt bij mijn vorige werkgever en was 1 van de standaard vragen die werd gesteld. Als er gebeld wordt naar een bepaald nummer is er altijd een logische verklaring voor, zeker als het geen betaalnummer is, immers profiteert niemand hiervan als hiermee wordt gebeld.
Ik denk dat een Ziggo techneut dat wel zal bedenken en zeggen, maar die bemensen niet de 1e lijns servicedesk, wat je ingang bij Ziggo is voor alle particuliere klanten?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door vroem »

sylvesterb schreef:
Speedy123 schreef: Dat is dan wel apart, de meeste alarm systemen zijn niet aangesloten op de vaste lijn maar hebben zelf de mogelijkheid om mobiel te bellen naar de centrale. Zo werkt mijn beveiligings installatie in ieder geval en dat is een van de meesrt geleverde systemen in Nederland. De reden hierachter is dat wanneer er geen stroom is, de beveiligingsinstallatie op zijn accu gewoon blijft werken en nog steeds alarm kan slaan ook als er geen stroom beschikbaar is voor de vaste lijn van Ziggo (let wel, Ziggo telefonie werkt alleen als het Ziggo modem stroom heeft).
Ik denk dat de meeste alarmcentrales juist via de vaste lijn werken. Het aantal storingen via de vaste lijn is % het laagst. Mobiel signaal kun je verstoren vanaf buitenaf en ook VOIP is relatief simpel te verstoren als je dit echt wilt.

Bij VOIP is het zelfs zo dat de verzekeringmaatschappij in sommige gevallen zelfs niet uitkeert omdat enkel vaste telefonie (dus geen VOIP zoals Ziggo aanbiedt) aan de eisen voldoet. Dit was ieder geval 3 jaar geleden zo kan zijn dat ze inmiddels wel VOIP ondersteunen.

Als er elke dag wordt gebeld op een vast tijdstip en ondanks een nieuw nummer dit nog steeds gebeurd lijkt me een alarm systeem een logische verklaring. Je kunt eens alle telefoonkabels uit je Ziggo modem halen en dan kijken wat er gebeurd.

Dat nummer blokkade van het betaalnummer werkte betekend dat het misbruik echt van je woning afkomstig was. Het betreffende nummer wordt ook gebruikt op diverse porno sites en is dus niet enkel een nummer wat "misbruikt" wordt via de mobiel.

Los dat het nummer geen fraudeleus nummer is maar dat mensen dit zo ervaren omdat ze zich vaak niet bewust zijn dat een derden dit soort sites bezoeken en op deze wijze betalen.
Bij alarm over VOIP moet er een noodstroomapparaat aanwezig zijn om bij stroomuitval of sabotage op dat punt modem en telefooncentrale van stroom te blijven voorzien. Dat was de enige voorwaarde die ik voorgeschoteld kreeg. Is netjes gedaan, en installatieverslag ervan bij verzekeraar neergelegd als bewijs (om gezeur achteraf te voorkomen)

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tot zover dus de "oplichting" door een fraudeur". Mensen zouden eens wat meer weg moeten blijven bij conclusies en oordelen nog voordat ze überhaupt een goed beeld hebben van wat er gaande is.

stofzuigertje

Re: Volgens Ziggo bellen wij nummers die we niet kennen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Janneman7,

Naast dat vergeten alarm , heeft U misschien een Dect telefoon.
Sommige zijn matige code en als de buren dezelfde Dect code hebben voor hun 0906 diensten?

Dit is geen fraude maar als jou ontvanger dichterbij is dan hun eigen kan dit vooral als het beneden staat wel eens bij de buren uitkomen!
Ik kreeg ooit van mijn dochter de vraag hoeveel vaste nummers ik nu eigenlijk had.... en nu weet ik waarom ik zo weinig moest betalen sinds ik dat nieuwe toestel had!

Gesloten