Pagina 2 van 4

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 23 sep 2018 16:44
door Student90
angel1978 schreef:
23 sep 2018 16:32
Student90 schreef:
23 sep 2018 16:22
tttlocke schreef:
23 sep 2018 12:25

Er is dus geen enkel verschil met het gebruik in Nederland.
Feitelijk niet, maar het voelt raar, omdat je halverwege "dezelfde" dag een nieuwe bundel nodig hebt.
Net zo gek als dat je 'm hier zou aanzetten en dan in het vliegtuig naar het westen van Amerika zou stappen en 'm dan in feite 1 1/2 dag zou kunnen gebruiken omdat je die dag veel meer dan 24 uur op dezelfde dag zou bevinden.
Zo'n vaart zal het niet lopen. De bundel werkt alleen als je gebruik maakt van een buitenlands netwerk in een van de "deelnemende" landen. En binnen Europa wordt de bundel automatisch op non-actief gezet.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 23 sep 2018 23:54
door alfatrion
sylvesterb schreef:
23 sep 2018 16:17
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abo ... ropa.shtml

De voorwaarden staan niet ergens weggestopt.
Je geeft nu de informatiepagina weer, terwijl het moet gaan om waar men dit besteld. Als het op dezelfde pagina staat als waar je drukt op "bestellen / akkoord / ect." dan is het juridisch gezien correct.

Het blijft raar. Ik zou 24 uur vanaf het moment dat je het activeert logischer vinden gelet op het internationale karakter van de dienst. Als Vodafone besluit om voor Nederlanders bundels gericht op Nederlanders besluit om die te laten vervallen om 23.59 Amerikaanse tijd, dan zou ik dat ook raar vinden.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 23 sep 2018 23:57
door Speedy123
fonsflons schreef:
22 sep 2018 12:21
Speedy123 schreef:
22 sep 2018 07:34

Vodafone legt uit dat dit duidelijk beschreven staat in de documentatie van het produkt echter u heeft die niet gelezen want dat vond u niet nodig, immers u kocht een wereld bundel dus dat moest ongetwijfeld in de tijdzone zijn waar u zich op dat moment bevond. U ging er vanuit dat Vodafone speciale software heeft om te bepalen in welke tijdzone u contact maakt met de GSM mast en dan de start en eind tijden van de wereld bundel aanpast aan de tijdzone waarin u zich op dat moment bevind.

En nu bent u verbaasd dat Vodafone dat niet doet om terwijl het produkt wereldbundel heet?
Nou, om eerlijk te zijn. We kunnen met een apparaatje van een 100 gram, zo plat als een dubbeltje live HD tv kijken aan de andere kant van de wereld, binnen seconden contact leggen met iedereen ter wereld die ook zo' n apparaatje heeft. Die apparaatjes zijn minder dan een cm dik, maar hebben meer rekenkracht dan een computer van 3 jaar geleden....

Maar het is compleet onredelijk om te denken dat de provider die de technology hiervan mede mogelijk maakt software heeft om te zien in welke tijdzone jij je bevind?

Nou.....zelfs ik als al wat ouder iemand kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een keer handmatig de tijd op mijn telefoon heb moeten aanpassen, en ik reis best veel. Ik weet niet wat voor mobieltje jij hebt maar ik vermoed dat het tijd wordt voor een nieuwe.
Samsung Galaxy S7 met actuele Android versie past bij mij inderdaad niet automatisch de tijd of lokatie aan. Pas als ik de plaats van herkomst toevoeg, past hij de tijd en het weerbericht aan aan de plaats waar ik mij bevind. Tot die tijd zie ik de tijd en het weerbericht van de ingestelde plaats (mijn woonplaats).

Je gaat voorbij aan de crux, TS meent dat hij de handleiding/eigenschappen van een product niet hoef te lezen omdat hij ervan uit gaat dat hij die uit de naam van het aangeschafte product kan afleiden.

En zoals elders gemeldt, als TS reist door tijdzones in Canada, dan zou hij gratis extra uren voor zijn bundel ontvangen of uren moeten inleveren? Zo raar is het niet dat een Nederlands telefoon product uitgaat van de Nederlandse datum/tijd.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:01
door alfatrion
Speedy123 schreef:
23 sep 2018 23:57
Je gaat voorbij aan de crux, TS meent dat hij de handleiding/eigenschappen van een product niet hoef te lezen omdat hij ervan uit gaat dat hij die uit de naam van het aangeschafte product kan afleiden.
De voornaamste kenmerken van de dienst moeten staan op de pagina waar klanten de bestelling plaatsen. Dit soort voorwaarden kun je dus niet wegstoppen in een handleiding of een andere pagina.
Speedy123 schreef:
23 sep 2018 23:57
En zoals elders gemeldt, als TS reist door tijdzones in Canada, dan zou hij gratis extra uren voor zijn bundel ontvangen of uren moeten inleveren?
Alleen als je dat interpreteert als van 00.00 t/m 23.59. Je kunt dag ook interpreteren als 24 uur.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:05
door Speedy123
alfatrion schreef:
24 sep 2018 00:01
Speedy123 schreef:
23 sep 2018 23:57
Je gaat voorbij aan de crux, TS meent dat hij de handleiding/eigenschappen van een product niet hoef te lezen omdat hij ervan uit gaat dat hij die uit de naam van het aangeschafte product kan afleiden.
De voornaamste kenmerken van de dienst moeten staan op de pagina waar klanten de bestelling plaatsen. Dit soort voorwaarden kun je dus niet wegstoppen in een handleiding of een andere pagina.
Je heb het hier over een Nederlands product dat alleen in Nederland verkocht wordt. Dat de datum/tijd dan Nederlands is, zou ik niet als voornaam kenmerk willen zien, het lijkt me een gegeven indien er niets anders vermeldt wordt op de product pagina.

Maar om zelf kenmerken af te leiden uit de product naam en bewust de product handleiding niet lezen omdat je de naam duidelijk genoeg vind, dat lijkt me vragen om problemen.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:10
door alfatrion
Speedy123 schreef:
24 sep 2018 00:05
Je heb het hier over een Nederlands product dat alleen in Nederland verkocht wordt.
Ik vind de term "Nederlands product" niet passend. Het gaat om een Wereld product dat overal te wereld kan worden besteld door klanten van een Nederlands bedrijf. Het is logisch om aansluiting te zoeken bij de locatie van de klant of om te abstraheren van de locatie in zijn geheel.

De verkoper heeft naast de verplichting om de voornaamste kenmerken van het product op zijn wijze weer te geven, ook de verplichting om "essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen" weer te geven. Die twee termen beïnvloeden elkaar.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:31
door Student90
kweenie schreef:
22 sep 2018 17:57
(...) Maar daar zou dan wel een ander prijskaartje aan hangen, omdat je dan mensen hebt die in de loop van de middag de bundel aan zetten en hier ook de volgende ochtend en deel van de middag gebruik van blijven maken. (...)
Dat is nu dus juist wel mogelijk (zie mijn bericht vanaf "ETA..."). Echter de meeste mensen denken er niet aan te wachten met activeren tot na 00.00u NL-tijd, maar activeren de bundel zo dat ie direct bij aankomst werkt; met een beetje pech kom je om 23.45u NL-tijd aan en kun je er nog maar 14 minuten gebruik van maken, terwijl je het volle tarief hebt betaald.

Met de huidige technologie is er vast wat beters te bedenken om het zo "eerlijk" mogelijk te houden.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:36
door tttlocke
alfatrion schreef:
24 sep 2018 00:01
Speedy123 schreef:
23 sep 2018 23:57
Je gaat voorbij aan de crux, TS meent dat hij de handleiding/eigenschappen van een product niet hoef te lezen omdat hij ervan uit gaat dat hij die uit de naam van het aangeschafte product kan afleiden.
De voornaamste kenmerken van de dienst moeten staan op de pagina waar klanten de bestelling plaatsen. Dit soort voorwaarden kun je dus niet wegstoppen in een handleiding of een andere pagina.
Er wordt toch niks weggestopt?
Dat kunt u toch zelf ook zien op die informatiepagina? Daarnaast staan de buttons die je kunt klikken als je deze dienst aan wilt zetten.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:39
door tttlocke
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:31
kweenie schreef:
22 sep 2018 17:57
(...) Maar daar zou dan wel een ander prijskaartje aan hangen, omdat je dan mensen hebt die in de loop van de middag de bundel aan zetten en hier ook de volgende ochtend en deel van de middag gebruik van blijven maken. (...)
......Echter de meeste mensen denken er niet aan te wachten met activeren tot na 00.00u NL-tijd, maar activeren de bundel zo dat ie direct bij aankomst werkt....;
U heeft onderzoek gedaan? Kunt u de precieze resultaten (cijfermatig) daarvan met het forum delen?
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:31
.... met een beetje pech kom je om 23.45u NL-tijd aan en kun je er nog maar 14 minuten gebruik van maken, terwijl je het volle tarief hebt betaald..
Dat doe je dan maar één keer. Bovendien wat te denken van de geluksvogels die om 00:15 NL-tijd aankomen?

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 00:59
door Student90
tttlocke schreef:
24 sep 2018 00:39
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:31
kweenie schreef:
22 sep 2018 17:57
(...) Maar daar zou dan wel een ander prijskaartje aan hangen, omdat je dan mensen hebt die in de loop van de middag de bundel aan zetten en hier ook de volgende ochtend en deel van de middag gebruik van blijven maken. (...)
......Echter de meeste mensen denken er niet aan te wachten met activeren tot na 00.00u NL-tijd, maar activeren de bundel zo dat ie direct bij aankomst werkt....;
U heeft onderzoek gedaan? Kunt u de precieze resultaten (cijfermatig) daarvan met het forum delen?
Nee, dat kan ik niet. Maar "My Vodafone" werkt niet offline.
tttlocke schreef:
24 sep 2018 00:39
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:31
.... met een beetje pech kom je om 23.45u NL-tijd aan en kun je er nog maar 14 minuten gebruik van maken, terwijl je het volle tarief hebt betaald..
Dat doe je dan maar één keer. Bovendien wat te denken van de geluksvogels die om 00:15 NL-tijd aankomen?
Dat zijn geen geluksvogels, zij hebben gewoon gekregen waarvoor ze hebben betaald.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 01:38
door tttlocke
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:59
tttlocke schreef:
24 sep 2018 00:39
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:31
.... met een beetje pech kom je om 23.45u NL-tijd aan en kun je er nog maar 14 minuten gebruik van maken, terwijl je het volle tarief hebt betaald..
Dat doe je dan maar één keer. Bovendien wat te denken van de geluksvogels die om 00:15 NL-tijd aankomen?
Dat zijn geen geluksvogels, zij hebben gewoon gekregen waarvoor ze hebben betaald.
U begrijpt het nog niet. Iedereen krijgt waarvoor hij heeft betaald. Waar ook ter wereld.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 03:55
door alfatrion
tttlocke schreef:
24 sep 2018 00:36
Er wordt toch niks weggestopt?
Dat kunt u toch zelf ook zien op die informatiepagina? Daarnaast staan de buttons die je kunt klikken als je deze dienst aan wilt zetten.
Ik kan de bestelpagina, niet zien, omdat ik geen klant ben. Het is mogelijk dat het daar niet staat, terwijl deze informatie daar wel hoort te staan.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 07:55
door sylvesterb
alfatrion schreef:
24 sep 2018 03:55
tttlocke schreef:
24 sep 2018 00:36
Er wordt toch niks weggestopt?
Dat kunt u toch zelf ook zien op die informatiepagina? Daarnaast staan de buttons die je kunt klikken als je deze dienst aan wilt zetten.
Ik kan de bestelpagina, niet zien, omdat ik geen klant ben. Het is mogelijk dat het daar niet staat, terwijl deze informatie daar wel hoort te staan.
Je besteld het door een SMS te sturen, waarna je een SMS terug krijgt waarin wordt aangegeven tot wanneer het geldig is, hierin staat ook de Nederlandse tijd vermeld.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 08:04
door Student90
tttlocke schreef:
24 sep 2018 01:38
Student90 schreef:
24 sep 2018 00:59
tttlocke schreef:
24 sep 2018 00:39
Dat doe je dan maar één keer. Bovendien wat te denken van de geluksvogels die om 00:15 NL-tijd aankomen?
Dat zijn geen geluksvogels, zij hebben gewoon gekregen waarvoor ze hebben betaald.
U begrijpt het nog niet. Iedereen krijgt waarvoor hij heeft betaald. Waar ook ter wereld.
Zou je willen uitleggen waarvoor men betaalt en wat men dan krijgt? Wellicht dat ik het dan wel begrijp.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 08:48
door kweenie
alfatrion schreef:
24 sep 2018 00:01
Speedy123 schreef:
23 sep 2018 23:57
Je gaat voorbij aan de crux, TS meent dat hij de handleiding/eigenschappen van een product niet hoef te lezen omdat hij ervan uit gaat dat hij die uit de naam van het aangeschafte product kan afleiden.
De voornaamste kenmerken van de dienst moeten staan op de pagina waar klanten de bestelling plaatsen. Dit soort voorwaarden kun je dus niet wegstoppen in een handleiding of een andere pagina.
Speedy123 schreef:
23 sep 2018 23:57
En zoals elders gemeldt, als TS reist door tijdzones in Canada, dan zou hij gratis extra uren voor zijn bundel ontvangen of uren moeten inleveren?
Alleen als je dat interpreteert als van 00.00 t/m 23.59. Je kunt dag ook interpreteren als 24 uur.
Dat kun je ook zo interpreteren. Maar om verschil in interpretatie te voorkomen, staat op de pagina waar je die module aan kunt zetten expliciet: 'Het tegoed van de bundel vervalt om 0.00 uur Nederlandse tijd'. Daar kan dus geen misverstand over bestaan.

Natuurlijk had Vodafone ook andere rekenmethodes of andere bundels kunnen bedenken. Maar dat hebben ze in dit geval niet gedaan. Het gaat hier om een bundel die steeds op middernacht Nederlandse tijd vervalt. En wat ze ook zo expliciet aangeven op het moment dat je de bundel aan zet.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 09:51
door alfatrion
kweenie schreef:
24 sep 2018 08:48
Dat kun je ook zo interpreteren. Maar om verschil in interpretatie te voorkomen, staat op de pagina waar je die module aan kunt zetten expliciet: 'Het tegoed van de bundel vervalt om 0.00 uur Nederlandse tijd'. Daar kan dus geen misverstand over bestaan.
Dat kan wel. Het is denkbaar dat je op de bestelpagina uitkomt, zonder ooit deze pagina te hebben gezien. Dat is waarom dit op de bestelpagina moet staan.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 10:04
door Student90
alfatrion schreef:
24 sep 2018 09:51
kweenie schreef:
24 sep 2018 08:48
Dat kun je ook zo interpreteren. Maar om verschil in interpretatie te voorkomen, staat op de pagina waar je die module aan kunt zetten expliciet: 'Het tegoed van de bundel vervalt om 0.00 uur Nederlandse tijd'. Daar kan dus geen misverstand over bestaan.
Dat kan wel. Het is denkbaar dat je op de bestelpagina uitkomt, zonder ooit deze pagina te hebben gezien. Dat is waarom dit op de bestelpagina moet staan.
Daar komt bij dat TS de bundel in Nederland heeft geactiveerd. Als je zo'n tekst in Nederland krijgt, sta je er misschien niet bij stil dat dit ook in het buitenland zo geldt.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 11:50
door kweenie
alfatrion schreef:
24 sep 2018 09:51
kweenie schreef:
24 sep 2018 08:48
Dat kun je ook zo interpreteren. Maar om verschil in interpretatie te voorkomen, staat op de pagina waar je die module aan kunt zetten expliciet: 'Het tegoed van de bundel vervalt om 0.00 uur Nederlandse tijd'. Daar kan dus geen misverstand over bestaan.
Dat kan wel. Het is denkbaar dat je op de bestelpagina uitkomt, zonder ooit deze pagina te hebben gezien. Dat is waarom dit op de bestelpagina moet staan.
Daar staat het dus ook, dat is precies wat ik zeg..............

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 18:17
door tttlocke
Student90 schreef:
24 sep 2018 08:04
tttlocke schreef:
24 sep 2018 01:38
U begrijpt het nog niet. Iedereen krijgt waarvoor hij heeft betaald. Waar ook ter wereld.
Zou je willen uitleggen waarvoor men betaalt en wat men dan krijgt? Wellicht dat ik het dan wel begrijp.
Jazeker. U begrijpt er weliswaar niet alles van maar volgens mij wel meer dan u nu doet voorkomen.
Deze bundel kan door Vodafone klanten geactiveerd worden tegen betaling van een vast bedrag per dag en geeft recht op het gebruik van een aantal belminuten, een aantal SMS'jes en een bepaalde hoeveelheid data in een bepaalde groep landen door Vodafone aangeduid als 'Rest van de wereld' binnen het tijdvak dat ligt tussen het moment van aanzetten en een vastgestelde eindtijd (23.59 uur Nederlandse tijd). Betaald dient te worden voor iedere dag vanaf het moment van aanzetten waarop daadwerkelijk van de bundel gebruik gemaakt wordt. Deze spelregels gelden ongeacht de plaats in de wereld waar je je bevindt. Je bepaalt zelf op welk tijdstip de bundel aanzet.

Re: Vodafone wereld bundel aan

Geplaatst: 24 sep 2018 18:18
door alfatrion
kweenie schreef:
24 sep 2018 11:50
Daar staat het dus ook, dat is precies wat ik zeg..............
Nee, want daar is geen bestelknop met betalingsverplichting.
tttlocke schreef:
24 sep 2018 18:17
Student90 schreef:
24 sep 2018 08:04
Zou je willen uitleggen waarvoor men betaalt en wat men dan krijgt? Wellicht dat ik het dan wel begrijp.
Jazeker. U begrijpt er weliswaar niet alles van maar volgens mij wel meer dan u nu doet voorkomen.
Deze bundel kan door Vodafone klanten geactiveerd worden tegen betaling van een vast bedrag per dag en geeft recht op het gebruik van een aantal belminuten, een aantal SMS'jes en een bepaalde hoeveelheid data in een bepaalde groep landen door Vodafone aangeduid als 'Rest van de wereld' binnen het tijdvak dat ligt tussen het moment van aanzetten en een vastgestelde eindtijd (23.59 uur Nederlandse tijd). Betaald dient te worden voor iedere dag vanaf het moment van aanzetten waarop daadwerkelijk van de bundel gebruik gemaakt wordt. Deze spelregels gelden ongeacht de plaats in de wereld waar je je bevindt. Je bepaalt zelf op welk tijdstip de bundel aanzet.
Dit antwoord is veelte lang. De verbintenissen die de verkoper aangaat is dat de koper een aantal belminuten, SMSjes en data kan versturen, waar hij ook te wereld is. Als je een jas op het internet koopt, dan lepel je ook niet de algemene voorwaarden op, maar dan zeg je gewoon "je betaald voor een jas".