[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'
Pagina 1 van 1

Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 14:06
door Marquee1971
Ik kreeg op zondag 23 december 2018 3 smsjes met de tekst: Je maakt gebruikt van abonnement topglambabes.com, de kosten zijn € 4,50 per week. Ga naar *knip*. Afmelden: *knip*

Ik heb totaal geen reden om mij voor welke sms dienst dan ook aan te melden, aangezien ik ook onder bewind sta is daar geen geld voor. Nu heb ik inmiddels al 3 x met Vodafone gebeld hierover en vandaag werd mij verteld dat zij die smsjes hadden gestuurd om mij te waarschuwen voor de kosten van zo'n sms dienst. Die smsjes zijn gratis, maar waarom hebben ze dan toch 3x € 4,50 in rekening gebracht? Het lijkt mij als zij hier aan niet schuldig zijn dat ze zulke kosten ook nooit en te nimmer bij de klant in rekening mogen brengen. Ik ben echt pissed off, want Vodafone of welke provider dan ook moet hun klanten gewoon beschermen tegen dit soort scamming. Ik ben al ruim 12 jaar klant bij ze, maar zal mijn abonnement volgend jaar niet verlengen als ze het niet terugdraaien.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 14:10
door Theotrucker
Zij draaien dat niet terug. Dat zul je echt zelf moeten doen. Vodafone kan dat niet. Je hebt dat zelf gedaan en je moet het zelf stoppen. Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 14:14
door berndv
Marquee1971 schreef:
04 feb 2019 14:06
*knip*
Zelf afmelden via de link die je gekregen hebt. Wel vreemd dat je aangemeld bent, voor zover ik weet kan dat alleen door zelf iets te doen, meestal een sms sturen naar een nummer.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 14:37
door Theotrucker
Je zult zelf ergens op geklikt hebben. Vanzelf gebeurt zoiets niet. Als je het niet op wilt lossen moet je de bewindvoerder vragen je telefoon abonnement te beëindigen.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 17:22
door alfatrion
Je geeft aan geen abonnement te hebben afgesloten. Dit houdt in dat Vodafone de bedragen hiervoor niet mag afschrijven. Je kan de bank opdracht geven om dit bedrag te latere storneren. Ik zou wel eerst even overleggen met je bewindvoerder. Als je op een andere wijze betaald dan per automatische incasso, dan betaal je dit bedrag gewoon niet. Als Vodafone dit bedrag wilt hebben dan zullen moeten aannemelijk maken dat jij dit abonnement hebt afgesloten. Daarnaast is zaak dat je deze dienst stopzet.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 18:13
door sylvesterb
alfatrion schreef:
04 feb 2019 17:22
Je geeft aan geen abonnement te hebben afgesloten. Dit houdt in dat Vodafone de bedragen hiervoor niet mag afschrijven. Je kan de bank opdracht geven om dit bedrag te latere storneren. Ik zou wel eerst even overleggen met je bewindvoerder. Als je op een andere wijze betaald dan per automatische incasso, dan betaal je dit bedrag gewoon niet. Als Vodafone dit bedrag wilt hebben dan zullen moeten aannemelijk maken dat jij dit abonnement hebt afgesloten. Daarnaast is zaak dat je deze dienst stopzet.
Storneren lijkt me wel het slechtste advies omdat je enkel dit soort abonnementen kan starten door een bevestiging sms te versturen vanaf je eigen mobiele nummer. Dit betekend niet dat TS dit bewust heeft gedaan en zijn voorbeelden van malafide apps die het doen.

Echter heeft Vodafone hier niets mee te maken, je bent akkoord gegaan dat hun diensten in rekening mogen brengen. TS moet zich dan ook melden bij het 020 nummer wat in het bericht staat als je vragen hebt over de dienst.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 19:23
door renewouters
alfatrion schreef:
04 feb 2019 17:22
Je geeft aan geen abonnement te hebben afgesloten. Dit houdt in dat Vodafone de bedragen hiervoor niet mag afschrijven. Je kan de bank opdracht geven om dit bedrag te latere storneren. Ik zou wel eerst even overleggen met je bewindvoerder. Als je op een andere wijze betaald dan per automatische incasso, dan betaal je dit bedrag gewoon niet. Als Vodafone dit bedrag wilt hebben dan zullen moeten aannemelijk maken dat jij dit abonnement hebt afgesloten. Daarnaast is zaak dat je deze dienst stopzet.
De meeste mensen zeggen in dit soort situaties altijd dat ze geen abonnement hebben afgesloten. Nader onderzoek leert echter dat het uiteindelijk in vrijwel alle gevallen door de klant is gedaan.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 04 feb 2019 22:29
door heerschap
renewouters schreef:
04 feb 2019 19:23
De meeste mensen zeggen in dit soort situaties altijd dat ze geen abonnement hebben afgesloten. Nader onderzoek leert echter dat het uiteindelijk in vrijwel alle gevallen door de klant is gedaan.
Sommige bedrijven kunnen - indien ze toegang hebben tot een SMS gateway met reversed billing mogelijkheden - een SMS versturen die op de telefoonrekening van de ontvanger wordt afgerekend. Dat kan ook als de ontvanger zich daarvoor niet heeft aangemeld, echter mag dat (uiteraard) niet. Het enige dat je nodig hebt is een mobiel telefoonnummer en de naam van de provider bij wie het abonnement loopt. Bij aanmelding (via bijvoorbeeld een SMS naar een short code) ontvangt de dienstverlener deze gegevens, om vervolgens een (betaalde) SMS te versturen naar de klant, doch je kunt vrij eenvoudig bij de ACM de provider van een nummer achterhalen. Een malafide partij kan op deze manier tienduizenden euro's incasseren, en wanneer het klachten regent is het geld verdwenen. Tenminste, dit was een jaar of 10 geleden nog zo. Of daar inmiddels verandering in is gekomen weet ik niet.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 11 feb 2019 17:14
door avdheij99
heerschap schreef:
04 feb 2019 22:29
Het enige dat je nodig hebt is een mobiel telefoonnummer en de naam van de provider bij wie het abonnement loopt. Bij aanmelding (via bijvoorbeeld een SMS naar een short code) ontvangt de dienstverlener deze gegevens, om vervolgens een (betaalde) SMS te versturen naar de klant, doch je kunt vrij eenvoudig bij de ACM de provider van een nummer achterhalen. Een malafide partij kan op deze manier tienduizenden euro's incasseren,
Dit is echt onzin. Het kan heel goed zijn dat je het slachtoffer bent van fraude maar dit gaat niet zoals hierboven beschreven.

Een derde partij kan jouw niet inschrijven zonder jou of je je toestel te betrekken. Wat wel kan gebeuren is dat er een fraudeleuze app op je telefoon staat. Deze kan een betaalpagina oproepen en je automatisch aanmelden zonder dat je iets doorhebt. Het enige wat je dan merkt is het ontvangen van een SMSje en een verhoogde telefoonrekening. Dit kan ook gebeuren bij het bezoeken van een frauduleuze website op een soortgelijke manier.
Ik raad je aan om herhaaldelijk te bellen naar de dienstverlener en Vodafone om je geld terug te vragen. Zo'n dienstverlener heeft vaak een beleid dat ze klanten bijvoorbeeld na het 3e telefoontje een vergoeding geven. Vodafone is ook niet immuun voor klachten. Drijgen dat je naar de toezichthouder of politie stapt helpt.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 11 feb 2019 20:12
door heerschap
avdheij99 schreef:
11 feb 2019 17:14
heerschap schreef:
04 feb 2019 22:29
Het enige dat je nodig hebt is een mobiel telefoonnummer en de naam van de provider bij wie het abonnement loopt. Bij aanmelding (via bijvoorbeeld een SMS naar een short code) ontvangt de dienstverlener deze gegevens, om vervolgens een (betaalde) SMS te versturen naar de klant, doch je kunt vrij eenvoudig bij de ACM de provider van een nummer achterhalen. Een malafide partij kan op deze manier tienduizenden euro's incasseren,
Dit is echt onzin. Het kan heel goed zijn dat je het slachtoffer bent van fraude maar dit gaat niet zoals hierboven beschreven.

Een derde partij kan jouw niet inschrijven zonder jou of je je toestel te betrekken
Je weet niet waar je over praat.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 12 feb 2019 19:04
door wilhelmima1
In deze link wordt uitgelegd hoe het abonnement te stoppen is.
https://community.t-mobile.nl/mijn-fact ... agd-307793

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 12 feb 2019 20:13
door sylvesterb
heerschap schreef:
11 feb 2019 20:12
avdheij99 schreef:
11 feb 2019 17:14
heerschap schreef:
04 feb 2019 22:29
Het enige dat je nodig hebt is een mobiel telefoonnummer en de naam van de provider bij wie het abonnement loopt. Bij aanmelding (via bijvoorbeeld een SMS naar een short code) ontvangt de dienstverlener deze gegevens, om vervolgens een (betaalde) SMS te versturen naar de klant, doch je kunt vrij eenvoudig bij de ACM de provider van een nummer achterhalen. Een malafide partij kan op deze manier tienduizenden euro's incasseren,
Dit is echt onzin. Het kan heel goed zijn dat je het slachtoffer bent van fraude maar dit gaat niet zoals hierboven beschreven.

Een derde partij kan jouw niet inschrijven zonder jou of je je toestel te betrekken
Je weet niet waar je over praat.
Vroeger (10 jaar geleden) hoefde je een abonnementsdienst niet te bevestigen per SMS dat is al lange tijd veranderd. Je hele verhaal over toegang tot een SMS gateway en fraude is een hoax.

In dit geval is vermoedelijk het verhaal van avdheij99 het geval. Gezien TS niet meer reageert is hij waarschijnlijk zelf er ook achtergekomen dat hij toch zelf bevestigd heeft.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 12 feb 2019 23:58
door alfatrion
SMS is onveilig. Het is dus mogelijk dat dit onderschept wordt.
renewouters schreef:
04 feb 2019 19:23
De meeste mensen zeggen in dit soort situaties altijd dat ze geen abonnement hebben afgesloten. Nader onderzoek leert echter dat het uiteindelijk in vrijwel alle gevallen door de klant is gedaan.
Heb je een voorbeeld van zo'n onderzoek?

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 13 feb 2019 15:28
door berndv
alfatrion schreef:
12 feb 2019 23:58
SMS is onveilig. Het is dus mogelijk dat dit onderschept wordt.
renewouters schreef:
04 feb 2019 19:23
De meeste mensen zeggen in dit soort situaties altijd dat ze geen abonnement hebben afgesloten. Nader onderzoek leert echter dat het uiteindelijk in vrijwel alle gevallen door de klant is gedaan.
Heb je een voorbeeld van zo'n onderzoek?
Ik kan het uit ervaring wel zeggen. Tot 2 jaar geleden heb ik gewerkt bij een telefoonprovider en deed regelmatig dergelijke onderzoeken. Indien er een dergelijke dienst actief is, is er altijd eerst een sms uit de telefoon naar dat nummer gestuurd. Vanuit de verstuurde berichten kon ik altijd een verstuurd bericht vinden naar dat desbetreffende nummer. In de 10 jaar dat ik dat werk gedaan heb, ben ik geen situatie tegengekomen van een sms dienst die niet is geactiveerd vanaf de telefoon zelf. En omdat het tot op de minuut nauwkeurig te achterhalen is wanneer deze gestuurd is, is dan vaak voor de klant ook wel weer te achterhalen wat er op dat moment met het toestel aan de hand was (vaak kinderen, of andere spontane ingevingen). Indien de klant niet akkoord ging, kon een onderzoek geescaleerd worden, maar ook daar heb ik het niet meegemaakt dat er een andere conclusie uit kwam.

Iets anders is het bij zogenaamde internetdiensten, die kom je tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen, maar dat waren diensten die je online kon activeren en afrekenen met je mobiele nummer, maar veel bedrijven zijn hier van af gestapt, omdat het hiermee namelijk heel makkelijk frauderen is. Deze gevallen werden dan ook bijna altijd vergoed.

Re: Zomaar abonnement bij 'topglambabes.com'

Geplaatst: 16 feb 2019 13:17
door heerschap
sylvesterb schreef:
12 feb 2019 20:13
heerschap schreef:
11 feb 2019 20:12
avdheij99 schreef:
11 feb 2019 17:14


Dit is echt onzin. Het kan heel goed zijn dat je het slachtoffer bent van fraude maar dit gaat niet zoals hierboven beschreven.

Een derde partij kan jouw niet inschrijven zonder jou of je je toestel te betrekken
Je weet niet waar je over praat.
Vroeger (10 jaar geleden) hoefde je een abonnementsdienst niet te bevestigen per SMS dat is al lange tijd veranderd. Je hele verhaal over toegang tot een SMS gateway en fraude is een hoax.
In mijn bericht stond ook een disclaimer dat ik niet weet of het nog steeds zo werkt. Hebben ze dit daadwerkelijk ook technisch opgelost ?

Destijds was het zeker zo dat er geen subscriptie toegestaan was zonder dat daar een aanmelding (via SMS) aan vooraf was gegaan. Er rustte ook een plicht op de aanbieder van een betaalde SMS dienst om daar administratie van bij te houden. Je kon een boete opgelegd krijgen en/of schadeplichtig zijn in het geval dat je je daar niet aan hield. Als dat nu technisch anders werkt: prima.