LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik heb een wat oudere seniorentelefoon van stal gehaald om te kijken naar de gebruikersvriendelijkheid voor bejaarden.
De Fysic FM-7500 gekocht in 2014, maar nog steeds op de markt.

Je kunt met de toetsen M1 en M2 en de cijfers 2-9 een snelkiezer voor bijvoorbeeld familieleden instellen.
Volgens de handleiding wordt het ingestelde nummer gekozen als de toets langer dan 3 seconden wordt ingedrukt.
Dat zou prima zijn als dat zo werkt.
Echter het ingestelde nummer wordt al na 1 seconde gekozen. En dat is veel te snel. Als de bejaarde een beetje te traag de cijfers intoetst als hij zelf een telefoonnummer wil intoetsen, wordt al het verkeerde nummer gebeld door de snelkiezer met alle paniekreacties van dien. Het zou echt langer dan 3 seconden moeten zijn.

Vraag: Heb ik een slecht exemplaar of heeft iemand van u ook zo'n telefoon en reageert die ook te snel met de snelkiezer?

Net getest: Ook de SOS toets op de achterzijde reageert met een alarm na 1 seconde indrukken. Volgens de handleiding zou dat ook pas na 3 seconden moeten zijn......

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door 16again »

Met de Fysic FX3100 heb ik minder goede ervaring.

Op alle 3 de Memorytoetsen programmer ik steevast het nummer van mijn tante in, en mijn oom slaagt er wekelijks in om die allen te wissen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik begrijp je oom wel!

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als die ook al na 1 seconde afgaat......

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het enige wat er senior aan is, zijn die grote toetsen. Display is zo klein dat de meeste senioren eerst op zoek moeten naar hun leesbril voordat ze de mobiel opnemen. Die memory toetsen kan je beter niet programmeren, gaat meestal fout bij die groep.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Inderdaad, zou om de genoemde reden ook de memory toetsen niet programmeren. Gewoon een boekje naast de telefoon zoals vroeger. En als men hu hele leven een ouderwetse telefoon zonder display gewend is, hoeven ze nu ook niet per se te weten wie er belt.

De zelf ingetoetste cijfers verschijnen best wel groot op het scherm en worden hardop door het apparaat uitgesproken. Dat werkt prima.
Eigenlijk zitten er nog te veel toeters en bellen op zo'n seniorentelefoon. Alleen bellen zou al genoeg zijn, dat zijn ze gewend.

In het verpleeghuis betaal je meer dan 30 euro per maand + gesprekskosten, terwijl met een GSM abonnement heb je voor 10 euro al onbeperkt bellen....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wel vaak binnen slechte ontvangst. En om weer op te laden werd ook vergeten. Dat avontuur met een goedkoop mobieltje was na een week al afgelopen.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Dat vond ik nou het voordeel van de FM-7500. Die heeft een lader waar je hem in kunt zetten als je hem niet gebruikt, net als een DECT telefoon. Zo zou de batterij altijd opgeladen moeten zijn. Heel anders dan een normaal mobieltje die je een keer per dag met een kabeltje moet opladen....

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door Gegrand »

Het lijkt mij voor senioren die wat geheugenproblemen hebben beter een telefoon met foto's in plaats van toetsen te gebruiken.

Met een soortgelijke telefoon was het voor mijn lichtdementerende moeder nog steeds mogelijk om zonder hulp naar bekenden te bellen in plaats van te zitten hannessen met de telefoonlijst en om de nummers allemaal in te toetsen ,iets wat dan ook regelmatig fout ging en ze helemaal in paniekstand ging en nog verder in de war raakte.
Het gaf zowel haar als de familie ook een rustiger gevoel dat ze rustiger was sinds we die telefoon bij haar geinstalleerd was

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Fysic FM-7500 seniorentelefoon snelkiezer

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor mijn moeder hebben we een Doro Secure gekocht. Kan maar 4 voorgeprogrammeerde nummers aan (technisch kun je er ook andere nummers mee bellen maar dat is in de praktijk bijna niet te doen). Alarmknop die via SMS een GPS positie verstuurd (aan de achterkant, 3 seconden indrukken) en ik krijg een SMS'je als hij te ver leeg raakt of niet goed in de houder staat.
Uiteraard is het toestel gewoon te bellen door iedereen.

Gesloten