Pagina 1 van 1

Aanpassing tarieven GSM abonnement door inflatie

Geplaatst: 20 mar 2019 16:30
door frankbuijck
Sinds 2018 heb ik een gsm-abonnement bij Ben. Er wordt maandelijks abonnementsgeld afgeschreven van mijn rekening. Sinds januari 2019 wordt maandbedrag afgeschreven die hoger is dan vóór januari 2019. Het betreft een aanpassing van de tarieven naar aanleiding van de inflatie.
Ik citeer:

'Als gevolg van de inflatie pas ik jaarlijks de maandkosten van je Abonnement aan als je deze hebt afgesloten na 6
oktober 2014. Het inflatiepercentage wordt bepaald door het CBS. Voor 2018 is deze vastgesteld op +1,7%. Je
maandkosten zullen daarom per januari 2019 worden gewijzigd. Als je abonnement op 1 januari 2019 minder dan 3
maanden geleden gestart is, voer ik dit jaar voor jou geen inflatiecorrectie door.'

In de algemene voorwaarden staat over tarieven:

'6.3 Ben is gerechtigd zijn tarieven te wijzigen. Wijzigingen zullen door Ben onder meer middels de Website
vooraf bekend worden gemaakt. De actuele tarieven kan de Klant ook opvragen bij de klantenservice van Ben
of via de Website.'

Nu heb ik jammer genoeg de melding op de website gemist. Niks aan te doen. Zoek ik wat verder op de website en vind ik:

Per 1 januari 2019 heb ik de kosten van een abonnement met 1,7% verhoogd. Deze verhoging wordt gebaseerd op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS naar aanleiding van de prijsinflatie.

De nieuwe bundelprijzen zie je in Ik Ben en in de app onder ‘Abonnement’ en vervolgens op ‘Huidig’. Daarnaast zie je ze op de factuur over januari 2019, die vanaf half februari zichtbaar is in Ik Ben of de Ben app.

'Is jouw abonnement in de periode 1 oktober t/m 31 december 2018 ingegaan? Dan blijven de tarieven ongewijzigd.'

Mijn abonnement is ingegaan (=verlenging) op 1 mei 2018 en volgens bovenstaande val ik dus buiten de boot.

Er komen allerlei vragen bij mij boven:
1) kan mijn provider de tariefwijzigingen zo maar doorvoeren?
2) moet de klant dan niet via de mail worden geïnformeerd ipv de mededeling op de website plaatsen?
3) er moet dan wel een kleine groep mensen zijn die gevrijwaard zijn van de tariefswijziging. bij het aangaan van een abonnement, krijg je dus na 3 maanden te maken met een tariefswijziging. Kan dit allemaal zomaar?

Re: Aanpassing tarieven GSM abonnement door inflatie

Geplaatst: 20 mar 2019 16:57
door mahadma
1) kan mijn provider de tariefwijzigingen zo maar doorvoeren? Antwoord: Ja.
2) moet de klant dan niet via de mail worden geïnformeerd ipv de mededeling op de website plaatsen? Antwoord: Ik heb alle keren een mailtje gehad.
3) er moet dan wel een kleine groep mensen zijn die gevrijwaard zijn van de tariefswijziging. bij het aangaan van een abonnement, krijg je dus na 3 maanden te maken met een tariefswijziging. Kan dit allemaal zomaar? Antwoord: Ja.

Re: Aanpassing tarieven GSM abonnement door inflatie

Geplaatst: 20 mar 2019 17:10
door StevieNL81
Zie oa dit artikel (bullit 2) op de site van Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-int ... oorwaarden

In het verleden werkte ik bij een dergelijke onderneming. Daar was oa een overweging dat men de prijzen mag verhogen met inflatie %, maar dan krijg je weer commercieel "onaantrekkelijke" prijzen. Neem een abonnement van 9,99 per maand, wat beter bekt dan de met inflatie verhoogde prijs (10,16 in dit geval). Soms kiest men er dan voor iets hoger te gaan zitten zodat je weer op een "mooiere" prijs uitkomt, maar dan mogen klanten ineens kosteloos opzeggen omdat je enkel de inflatie correctie mag toepassen. In dat geval moeten ze je ook melden dat en hoe je kan opzeggen.

Re: Aanpassing tarieven GSM abonnement door inflatie

Geplaatst: 20 mar 2019 17:24
door NeoDutchio
Het is wettelijk bepaald dat er 2 tot 3 maanden na het aangaan van een overeenkomst de prijs niet aangepast mag worden. Dit om te voorkomen dat klanten met lage prijzen gelokt worden en daarna meteen verrast worden met hogere kosten.
Elke provider heeft minimaal 1 keer per jaar een tariefsaanpassing. Dit is niets nieuws en zal volgend jaar ook gewoon plaats vinden.

Re: Aanpassing tarieven GSM abonnement door inflatie

Geplaatst: 20 mar 2019 19:05
door renewouters
Hoe denken mensen die zich afvragen of dit mag dat gestegen kosten worden gecompenseerd? De grootste kostenpost zijn de loonkosten, en die worden vrijwel ieder jaar hoger. Jullie eigen werkgever verhoogt de prijzen naar de klanten toch ook als de lonen omhoog gaan?