LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
28 aug 2020 08:18
Arizonakid schreef:
27 aug 2020 18:36
De bezorger heeft dus een foto gemaakt van het ID, terwijl duidelijk op de site van Tele-2 staat dat dat niet nodig is en niet gebeurd. Kan iedereen hier roepn, maar de bezorger zit dus wel degelijk fout als hij echt een foto heeft gemaakt, en ik zou aangifte doen bij Tele-2 daarvan, en misschien zelfs bij de politie melden.
Identiteitsfraude, nooit van gehoord?
Plus de Nederlandse veiligheidsdienst inschakelen en een brief naar de koning 🤴
Als we nu eerst eens leren lezen voor we iets aangaan.
Hoe had beter lezen dit topic kunnen voorkomen?

witte angora schreef:
28 aug 2020 08:53
Blackyblond schreef:
27 aug 2020 08:28
TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf
Hier ben ik al gestopt met lezen, sorry hoor. Dacht je nu echt dat Tele2 een eigen bezorgdienst heeft?
Prima, maar begin dan ook niet met reageren

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe had beter lezen dit topic kunnen voorkomen?
Is aangaan ( contract of verbintenis ) het zelfde als een topic?
En ja, als de TS geen verbintenis was aangegaan met Tele2 omdat TS beter had gelezen, dan was dit topic voorkomen idd.
Prima, maar begin dan ook niet met reageren
Laat ieder dat voor zichzelf bepalen!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
28 aug 2020 10:58
witte angora schreef:
28 aug 2020 08:53
Blackyblond schreef:
27 aug 2020 08:28
TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf
Hier ben ik al gestopt met lezen, sorry hoor. Dacht je nu echt dat Tele2 een eigen bezorgdienst heeft?
Prima, maar begin dan ook niet met reageren
Dat bepaal ik inderdaad zelf wel.

Wat ik uit de eerste zin opmaak is dat TS onterecht van alles uit de kast gaat halen om Tele2 vooral als 'schuldige' neer te zetten. En dan vind ik zo'n OP niet de moeite waard om verder te lezen, laat staan om de TS verder te helpen. Dat is de boodschap die ik mee wilde geven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door berndv »

ik ben vooral benieuwd in hoeverre er daadwerkelijk een foto gemaakt is. AMP gebruikt mobiele devices om het ID bewijs te scannen. Dit apparaat is net als een telefoon en wordt gebruikt om het id bewijs te scannen middels de camera.

AMP heeft ook een uitgebreide uitleg op de website staan over hoe het identificatieproces in zijn werk gaat:
Als AMP Groep uw identiteitsbewijs op echtheid controleert wordt er geen kopie gemaakt. Ook wordt bijvoorbeeld uw BSN automatisch afgeschermd door de software die op de tablet staat.

Hoe deze controle in zijn werk gaat? Op de tablet staat speciale software die diverse echtheidskenmerken analyseert die op uw identiteitsbewijs staan. Vervolgens maakt de software een controlerapport waarop een samenvatting staat van de echtheidskenmerken die zijn gecontroleerd. Dit rapport sturen wij na de afhandeling naar onze opdrachtgever.

Het rapport en vrijwel alle persoonsgegevens wordt na enkele weken bij AMP Groep verwijderd. Meer informatie hierover vindt u bij: ‘Wat doet AMP Groep na de afhandeling met mijn persoonsgegevens’.
Hier wordt gesproken over de tablet, waarbij de camera wordt gebruikt om het id-bewijs te scannen. Er wordt geen foto gemaakt, de afhandeling vindt lokaal op de tablet plaats en er wordt dus een rapport gegenereerd met de belangrijke kenmerken. Foto en BSN worden dus niet ogeslagen.

Uitleg over privacy geven ze ook, het is een bedrijf dat een redelijke hoge eisen voldoet als het gaat om het verwerken van gegevens, vandaar dat ze ook door veel partijen worden gebruikt om vertrouwelijke zaken af te handelen. Van het afleveren van vertrouwelijke documenten, het identificeren van personen, maar ook het afleveren van medicatie.
https://ampgroep.nl/privacy/

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
28 aug 2020 11:13
16again schreef:
28 aug 2020 10:58
witte angora schreef:
28 aug 2020 08:53
Hier ben ik al gestopt met lezen, sorry hoor. Dacht je nu echt dat Tele2 een eigen bezorgdienst heeft?
Prima, maar begin dan ook niet met reageren
Dat bepaal ik inderdaad zelf wel.

Wat ik uit de eerste zin opmaak is dat TS onterecht van alles uit de kast gaat halen om Tele2 vooral als 'schuldige' neer te zetten.
Ik denk dat die eerste zin prima de feiten weerspiegelt. Jou persoonlijke inkleuring op grond van alleen die zin lijkt me vooral
"jumping to conclusions" , waar het nut me ontgaat.
Meepraten zonder meelezen is afkeurenswaardig.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door witte angora »

Die eerste zin is niet klachtwaardig, want: een normale gang van zaken. Maar het wordt wel neergezet als zijnde klachtwaardig. Sterker nog: het is de titel van het topic, en daarmee suggereert de TS dat dát het probleem is.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
28 aug 2020 11:47
Die eerste zin is niet klachtwaardig, want: een normale gang van zaken. Maar het wordt wel neergezet als zijnde klachtwaardig. Sterker nog: het is de titel van het topic, en daarmee suggereert de TS dat dát het probleem is.
In de topic start staat een vraag. En die staat niet in de inleidende eerste zin, de vraag heb je dus niet gelezen

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind de reacties van berndv over het scannen van het ID-bewijs door AMP bijzonder verhelderend.
Het heeft er wat mij betreft alle schijn van dat TS een probleem denkt te zien dat er helemaal niet is.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact, Erthanax.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
28 aug 2020 12:22
Ik vind de reacties van berndv over het scannen van het ID-bewijs door AMP bijzonder verhelderend.
Het heeft er wat mij betreft alle schijn van dat TS een probleem denkt te zien dat er helemaal niet is.
Eens.
Maar hoe zie ik aan de deur of dit een speciale app is die alleen benodigde gegevens scant, of dat gewoon een camera app draait?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

AMP kan 2 zaken uitvoeren:

Ofwel ID gegevens controleren op echtheid (zie quote Bernd) of een kopie maken.

In dat laatste geval beperkt AMP zich enkel tot het aangeven dat in gevallen waarbij ze dit doen de opdrachtgever een wettelijke grondslag heeft voor die gegevens (vaak financiële instellingen).Of ze bij die kopie een Mal gebruiken, gegevens afschermen of dat Tele2 onder die groep valt die hier een wettelijke grondslag voor heeft weet ik niet.

Ik maak uit het topic niet op welke van de 2 methodes zijn toegepast.

Waarom kopiëren jullie mijn ID-bewijs?
Als wij een kopie van uw identiteitsbewijs maken, dan heeft onze opdrachtgever dat aan ons gevraagd en hebben zij hier een wettelijke grondslag voor.

Zo hebben financiële instellingen bijvoorbeeld de plicht om hun klanten te identificeren in het kader van de Wet ter Voorkoming van Witwassen en de Financiering van terrorisme (WWFT)
.
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 28 aug 2020 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door LT.H »

Blackyblond schreef:
27 aug 2020 08:28
TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf om vervolgens een foto te maken van je ID kaart ,en wel van de voor en achterkant, waar dus ook je BSN nr. opstaat, terwijl bij de aanvraag gevraagd wordt naar de laatste 3 cijfers van je ID kaart nr.

ZeerPrivé schreef:
27 aug 2020 15:44
Dit staat op Tele2.nl

Check, je telefoon wordt bezorgd
Let op! Als de bezorger voor de deur staat, zijn deze handelingen nodig voordat je de telefoon in ontvangst mag nemen.

Laat je legitimatiebewijs zien. Dat moet dezelfde zijn die je gebruikt hebt bij je bestelling. Tijdens de levering controleert een medewerker van het AMP je identiteitsbewijs digitaal op echtheid. Er worden geen gegevens overgenomen of gekopieerd die niet zijn toegestaan, zoals je BSN nummer of pasfoto. En als iemand anders je telefoon in ontvangst neemt: het ingevulde machtigingsformulier.
Toon aan dat je legitimatiebewijs, bankpas en contract op dezelfde naam staan.
Pin € 0,01 voor de administratie. Het rekeningnummer van je betaalpas moet dezelfde zijn als die bij de bestelling is opgegeven.
Onderteken de overeenkomst.


Dat is een procedure die ook andere providers hanteren. Als je dat niet prettig vindt, kun je het beste een smartphone kopen in de winkel.
Hoog van de toren blazen of niet.. Als deze bezorger idd een foto van beide zijden van het legitimatiebewijs heeft gemaakt, dan heeft hij iets anders gedaan, dan in de leveringsvoorwaarden staat vermeld.
Het maakt dan niet meer uit wie wat levert, maar om een kopie maken van gegevens onder valse voorwendselen.
Dat hij dit naar eigen zeggen al 5 jaar zo doet, is geen argument. Iemand kan dingen jarenlang fout doen, maar zolang niemand klaagt, wordt er ook niets aan gedaan.

Mijn advies zou zijn, om contact op te nemen met de verkoper (Tele2) en eventueel de leverancier, om na te vragen, welke gegevens deze bezorger heeft overgenomen, wat met deze gegevens gebeurd is en of deze vorm van levering/communicatie zo bedoeld is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door berndv »

LT.H schreef:
28 aug 2020 13:09
Mijn advies zou zijn, om contact op te nemen met de verkoper (Tele2) en eventueel de leverancier, om na te vragen, welke gegevens deze bezorger heeft overgenomen, wat met deze gegevens gebeurd is en of deze vorm van levering/communicatie zo bedoeld is.
Als er al gegevens overgenomen zijn. Zoals ik al aangaf, ze gebruiken wellicht de camera, maar een camera kan op meer manieren gebruikt worden dan alleen het maken van een foto.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Nee, dat mag niet. Is bij wet verboden. Kijken mag, maar niet kopieren.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Rinustp »

Een telecombedrijf en zeker de bezorger ervan is niet bevoegd om een foto te maken van je ID. Ook niet als het gaat om het verstrekken van een lening.

Hij is bevoegd om je ID te BEKIJKEN en zo vast te stellen of jij de persoon bent die je zegt te zijn.

Wie kopieën mogen maken van je ID is bij wet vastgelegd. En dat zijn er niet zo veel. Zeker de providers niet. Ook al beloven ze dat ze zorgvuldig met je gegevens omgaan. Ze hebben er gewoon niets mee te maken.

Wie zegt dat die bezorger is wie hij zegt te zijn?
Ik wil ook wel iemand een telefoon geven in ruil voor zijn identiteit.

sake1987

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door sake1987 »

Rinustp schreef:
29 aug 2020 12:05
Een telecombedrijf en zeker de bezorger ervan is niet bevoegd om een foto te maken van je ID. Ook niet als het gaat om het verstrekken van een lening.

Hij is bevoegd om je ID te BEKIJKEN en zo vast te stellen of jij de persoon bent die je zegt te zijn.

Wie kopieën mogen maken van je ID is bij wet vastgelegd. En dat zijn er niet zo veel. Zeker de providers niet. Ook al beloven ze dat ze zorgvuldig met je gegevens omgaan. Ze hebben er gewoon niets mee te maken.

Wie zegt dat die bezorger is wie hij zegt te zijn?
Ik wil ook wel iemand een telefoon geven in ruil voor zijn identiteit.
Natuurlijk klopt alles wat u schrijft, maar TS heeft telefoon besteld en ontvangen.
Dus er komt niet zomaar iemand aan de deur.
Verder als TS voor het aangaan van het contract alles goed had gelezen, wist TS (zie uitleg BerndV) hoe de procedure van aflevering in zijn werking gaat.
Maar veel mensen lezen de voorwaarden niet scrollen gelijk naar akkoord en gaan zich dan verbazen.
Op die mooie nieuwe telefoon weten ze dan wel dit forum te vinden.
Zelf haal ik hem altijd in de stenen winkel, na eerst uitgebreid onderzoek on line.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

sake1987 schreef:
29 aug 2020 13:00
Rinustp schreef:
29 aug 2020 12:05
Een telecombedrijf en zeker de bezorger ervan is niet bevoegd om een foto te maken van je ID. Ook niet als het gaat om het verstrekken van een lening.

Hij is bevoegd om je ID te BEKIJKEN en zo vast te stellen of jij de persoon bent die je zegt te zijn.

Wie kopieën mogen maken van je ID is bij wet vastgelegd. En dat zijn er niet zo veel. Zeker de providers niet. Ook al beloven ze dat ze zorgvuldig met je gegevens omgaan. Ze hebben er gewoon niets mee te maken.

Wie zegt dat die bezorger is wie hij zegt te zijn?
Ik wil ook wel iemand een telefoon geven in ruil voor zijn identiteit.
Natuurlijk klopt alles wat u schrijft, maar TS heeft telefoon besteld en ontvangen.
Dus er komt niet zomaar iemand aan de deur.
Verder als TS voor het aangaan van het contract alles goed had gelezen, wist TS (zie uitleg BerndV) hoe de procedure van aflevering in zijn werking gaat.
Maar veel mensen lezen de voorwaarden niet scrollen gelijk naar akkoord en gaan zich dan verbazen.
Op die mooie nieuwe telefoon weten ze dan wel dit forum te vinden.
Zelf haal ik hem altijd in de stenen winkel, na eerst uitgebreid onderzoek on line.
Contract dient te voldoen aan de wet en dus dat mag niet.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het identiteitsbewijs wordt niet gefotografeerd, zoald berndv eerder in dit topic duidelijk heeft uitgelegd.

sake1987

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door sake1987 »

Erthanax schreef:
29 aug 2020 13:57
Het identiteitsbewijs wordt niet gefotografeerd, zoald berndv eerder in dit topic duidelijk heeft uitgelegd.
Erwin uit Oosterhout schreef:
29 aug 2020 13:24
sake1987 schreef:
29 aug 2020 13:00
Rinustp schreef:
29 aug 2020 12:05
Een telecombedrijf en zeker de bezorger ervan is niet bevoegd om een foto te maken van je ID. Ook niet als het gaat om het verstrekken van een lening.

Hij is bevoegd om je ID te BEKIJKEN en zo vast te stellen of jij de persoon bent die je zegt te zijn.

Wie kopieën mogen maken van je ID is bij wet vastgelegd. En dat zijn er niet zo veel. Zeker de providers niet. Ook al beloven ze dat ze zorgvuldig met je gegevens omgaan. Ze hebben er gewoon niets mee te maken.

Wie zegt dat die bezorger is wie hij zegt te zijn?
Ik wil ook wel iemand een telefoon geven in ruil voor zijn identiteit.
Natuurlijk klopt alles wat u schrijft, maar TS heeft telefoon besteld en ontvangen.
Dus er komt niet zomaar iemand aan de deur.
Verder als TS voor het aangaan van het contract alles goed had gelezen, wist TS (zie uitleg BerndV) hoe de procedure van aflevering in zijn werking gaat.
Maar veel mensen lezen de voorwaarden niet scrollen gelijk naar akkoord en gaan zich dan verbazen.
Op die mooie nieuwe telefoon weten ze dan wel dit forum te vinden.
Zelf haal ik hem altijd in de stenen winkel, na eerst uitgebreid onderzoek on line.
Contract dient te voldoen aan de wet en dus dat mag niet.
De wet wordt nageleefd, dus het mag wel.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

Erwin uit Oosterhout schreef:
29 aug 2020 13:24
sake1987 schreef:
29 aug 2020 13:00
Contract dient te voldoen aan de wet en dus dat mag niet.
De wet wordt nageleefd, dus het mag wel.
Geweldige onderbouwing, van beiden.
Op
lees ik:
Een telecombedrijf mag uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moet de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen.
Echter , hier wordt alleen een telefoon besteld, en geen bijbehorende dienst. Een gewone webshop mag geen scan maken van je id, dus waarom een telecombedrijf dat wel zou mogen voor een webshop-only transactie ontgaat me.
Laatst gewijzigd door 16again op 29 aug 2020 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten