Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Kiflo
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2021 13:52

Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door Kiflo »

Vorig jaar juni 2020 nieuwe telefoon besteld voor mijn zoon, iphone 11. Deze via telefoon besteld bij Vodafone, maar opgehaald bij een Vodafone winkel. Voor dat de winkels sloten in november langs geweest bij de Vodafone winkel gezien mijn zoon alleen kan bellen als de telefoon op speaker staat gewoon aan zijn oor hoor je hem niet en hij ons niet, maar omdat hij geen vervangende telefoon mee kreeg werden we doorgestuurd naar een Apple store.

Hier konden wij pas in april 2021 terecht, hier kwamen wij erachter dat de garantie termijn verlopen was, de telefoon is dus eerder in gebruik geweest op 18 januari 2020. Nu was ik ervan overtuigd dat het doosje geseald was, maar dat bleek niet het geval te zijn. Mijn zoon kreeg dit cadeau voor zijn 16de verjaardag/slagen examen dus ik heb dat gefilmd en het bleek niet geseald te zijn.

Nu heb ik de volle mep betaald, gewoon nieuw niet refurbished. Nu ligt er al een klacht bij Vodafone, maar eerst was het 5 tot 10 werkdagen wachten, toen was het 30 dagen wachten en nu is het al 6 weken wachten.

En ik word een beetje van kastje naar muur gestuurd en daarnaast de telefoon is nog steeds niet gemaakt, nu vraag ik mij verder af wat zou ik nog meer kunnen doen of zijn er meer mensen die zoiets hebben meegemaakt? Plus in juni 2021 zou technisch gezien het jaar voorbij zijn, zou Vodafone dan kunnen zeggen; sorry mevrouw jaar is voorbij?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt 2 jaar garantie. Ook mag je verwachten dat wat je koopt waar is.

Mijn advies is om naar je rechtsbijstandverzekering te gaan.

Misschien kan je de koop ontbinden (https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... aan-maken/ en https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... -annuleren .)

Ik twijfel of de geschillencommissie (https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... ediensten/ ) deze zaak kan aannemen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ontbinden is te vroeg. Eerst komt nakoming aanbod. Je had natuurlijk wel schriftelijk kunnen reclameren. Sterker nog, dat is altijd aan te raden.

Wanneer is de telefoon opgehaald?

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kiflo schreef:
14 mei 2021 14:02
Plus in juni 2021 zou technisch gezien het jaar voorbij zijn, zou Vodafone dan kunnen zeggen; sorry mevrouw jaar is voorbij?
U heeft gewoon 2 jaar garantie via Vodafone u dient daar de garantie te claimen u heeft niets te maken met Apple of de Apple Store voor de claim op garantie. U heeft hier geen rechtsbijstand voor nodig, gewoon langs de winkel gaan waar u het toestel heeft gekocht.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
15 mei 2021 11:39
Apple werkt nog steeds niet mee aan de Europese garantie regels want in Amerika is de één jaar garantie nog steeds standaard en Apple stel een Amerikaans bedrijf te zijn.
Waarom zou één jaar garantie in strijd zijn met de Europese garantie regels?

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door sylvesterb »

snuffel1 schreef:
15 mei 2021 11:39
Apple werkt nog steeds niet mee aan de Europese garantie regels want in Amerika is de één jaar garantie nog steeds standaard en Apple stel een Amerikaans bedrijf te zijn.
Ergens een bron van deze claim? Want Apple geeft gewoon fabrieksgarantie van 1 jaar, dit is tegenover de winkelier en niet tegen de regels en staat ook compleet los van dat ze een Amerikaanse bedrijf zijn. Als consument heb je echter te maken met de winkelier en die dient zich te houden aan de Europese garantie regels.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom zou één jaar winkeliersgarantie in strijd zijn met de Europese garantie regels?

Waar staat dat fabrieksgarantie tegenover de winkelier is?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

alfatrion schreef:
14 mei 2021 19:32
Ontbinden is te vroeg. Eerst komt nakoming aanbod. Je had natuurlijk wel schriftelijk kunnen reclameren. Sterker nog, dat is altijd aan te raden.

Wanneer is de telefoon opgehaald?
Waarom te vroeg. Gekocht in juni 2020 en eerste klachten in november 2020 gemeld. Dat is binnen 6 maanden na aankoop en kan TS zich beroepen op non-conformiteit.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het betreft een twee traps rakket. Op grond van artikel 7:21 BW heb je recht op aflevering van het ontbrekende, herstel en vervanging. Op grond van artikel 7:22 BW heb je recht op ontbinding en prijsvermindering, maar alleen als de verkoper zijn verplichtingen uit artikel 7:21 BW niet tijdig is nagekomen.

Kiflo
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2021 13:52

Re: Vodafone: doos 'nieuwe' i-phone niet geseald

Ongelezen bericht door Kiflo »

Bedankt allemaal voor het meedenken, ik heb ondertussen de consumentenbond ingeschakeld. Ik moet nu uiterlijk 3 juni wat van Vodafone horen is dit niet het geval dan bel ik nogmaals de consumentenbond, zij hebben namelijk een overeenkomst dat Vodafone binnen 2 weken moet reageren.

Ik heb dus degelijk bewijs, ik heb de telefoon namelijk telefonisch besteld op 5 juni 2020 en opgehaald 6 juni 2020, dus dat gaat wel goedkomen.

Dus ik wacht nu even af wat er gaat gebeuren betreft reactie na brief/email van consumentenbond na Vodafone toe.

Gesloten